Решение по дело №32/2024 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 127
Дата: 19 януари 2024 г.
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20247080700032
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 януари 2024 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 127

 

гр. Враца,  19.01.2024 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, V състав, в публично заседание на 17.01.2024 г. /седемнадесети януари две хиляди двадесет и четвърта година/ в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и в присъствието на прокурора НИКОЛАЙ ЛАЛОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 32 по описа на АдмС – Враца за 2024 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството  е по реда на чл. 459, ал. 1  от Изборния кодекс (ИК), във връзка с чл. 42, ал. 5 от ЗМСМА.

Образувано е по жалба на В.А.Д. *** срещу Решение № 201-МИ/03.01.2024 г. на Общински избирателна комисия – Мездра, с което на основание чл. 87, ал. 1, т. 1, вр. чл. 463 от ИК и чл. 42, ал. 3, вр. чл. 42, ал. 1, т. 5 и чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА са прекратени предсрочно пълномощията му на кмет на Кметство с.Крета, абщ.Мездра, обл.Враца.

В жалбата са изложени подробни доводи за неправилност и незаконосъобразност на оспореното решение. Иска се отмяната му.

Ответникът ОИК – Мездра счита жалбата за неоснователна.

Представителят на Окръжна прокуратура Враца ангажира становище за неоснователност на жалбата.

Жалбата е подадена чрез ОИК-Мездра и заведена с вх. № МИ-2023-242/10.01.2024 г.  Същата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения 7-дневен срок по чл. 459, ал. 1 от ИК, от лице имащо право на жалба.

           От страна на ОИК-Мездра е приложено заверено копие на адм. преписка по издаване на оспореното решение, по опис.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна приема следното:

Оспорва се Решение № 201-МИ/03.01.2024 г. на Общински избирателна комисия – Мездра, с което на основание чл. 87, ал. 1, т. 1, вр. чл. 463 от ИК и чл. 42, ал. 3, вр. чл. 42, ал. 1, т. 5 и чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА са прекратени предсрочно пълномощията му на кмет на Кметство с.Крета, абщ.Мездра, обл.Враца.

Видно от Удостоверение № 26/31.10.2023 г. на ОИК – Мездра, л. 13, В.А.Д. е избран за кмет на Кметство с.Крета, общ.Мездра с Решение № 167-МИ/30.10.2023 г.

Със Заповед № РД-142/08.11.2023 г. на Областен управител на Област Враца – л. 22, на 13.11.2023 г. е свикано първото заседание на новоизбрания Общински съвет на Община Мездра за полагане на клетва от избраните за общински съветници, кмет на община и кметове на кметства.

С писмо изх. № 32/22.12.2023 г. – л. 23, председателят на ОбС – Мездра е уведомил ОИК – Мездра за неизпълнението на задължението за уведомяване на Председателя на ОбС и на ОИК – Мездра за предприемането на действия по прекратяване дейността и несъвместимостта по чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА от страна на В.Д., като е предложено ОИК да разгледа представените с писмото документи и да се произнесе по компетентност.

Като доказателства са представени: Доклад за проверка на декларации по § 2, ал. 5 от ДР на Закона за противодействие на корупцията /ЗПК/ на Постоянната комисия по предотвратяване и установяване на конфлликт на интереси при ОбС – Мездра – л. 25; Писмо вх. № 91/21.12.2023 г. на АВ, с приложени към него 2 бр.Удостоверения за актуално състояние – л. 32 и сл., от които се установява, че жалбоподателят има участие в две търговски дружества, със статус – действащ.

С писмо изх. № МИ-2023 – 33/28.12.2023 г. – л. 44, ОИК – Мездра е уведомила Д. ***2.2023 г., като му е указала възможността и срока за депозиране на възражения и представяне на доказателства.

В указания срок е депозирано възражение от жалбоподателя, в което заявява, че е декларирал на 13.12.2023 г. въпросните дружества и е предприел действия за закриването им, както и че дружествата са без задължения и не извършват търговска дейност. Като доказателства към възражението са приложени уведомления по чл. 77, ал. 1 от ДОПК от „М.“ ЕООД за прекратяването на юридическото лице от 28.12.2023 г. и от „ВД К.“ ЕООД от 02.01.2024 г. и заявления до Агенция по вписванията.

Горните факти са били обсъдени от ОИК – Мездра на заседание, проведено на 03.01.2024 г., на което са присъствали 11 от общо 11 членове на комисията. Преценено, че жалбоподателят е извършил нарушение на чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, тъй като до 13.11.2023 г. не е предприел действия по прекратяване на търговската си дейност и не е уведомил за това Председателя на ОбС – Мездра и ОИК – Мездра. Поради това и на основание чл. 42, ал. 1, т. 5, вр. чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА ОИК – Мездра е постановила оспореното Решение № 201-МИ/03.01.2024 г. за предсрочно прекратяване на пълномощията му като кмет на кметство – с.Крета и е обезсилила издаденото удостоверение № 26/31.10.2023 г. за избирането му за кмет на кметството.

В протокола от заседанието е отразено, че решението е взето след проведено гласуване с 11 гласа „за“ и 0 гласа „против“.

При така изяснената по делото фактическа обстановка, съдът от правна страна приема следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган – ОИК, която съгласно чл. 42, ал. 3 от ЗМСМА прекратява пълномощията на кметовете.

Решението е в надлежната писмена форма и има необходимото съдържание, включително фактически и правни основания за издаването му. В него е направен подробен анализ на относимите обстоятелства и са изведени обосновани правни изводи. Постановено е при спазване на изискванията за състав и кворум съгласно чл. 85, ал. 3 и ал. 4 от ИК и е взето единодушно от всички членове на комисията, за което е бил съставен протокол. В протокола са посочени поименно всички членове на ОИК, които са и всичките участвали в гласуването. Членовете на ОИК не са изразили особено мнение по взетото решение или по посоченото в протокола, поради което е неприложимо изискването по чл. 85, ал. 8 от ИК да подпишат протокола.

Оспореното решение е постановено при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с неговата цел. В чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА е установена забрана кметовете на кметства да извършват търговска дейност по смисъла на Търговския закон, да бъдат контрольори, управители или прокуристи в търговски дружества, търговски пълномощници, търговски представители, търговски посредници, синдици, ликвидатори или да участват в надзорни, управителни и контролни органи на търговски дружества и кооперации за времето на мандата им. Съгласно чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, в едномесечен срок от полагането на клетвата, съответно от приемането на решението на общинския съвет, лице, което при избирането му за кмет заема длъжност или осъществява дейност по ал. 1, предприема необходимите действия за прекратяване на дейността и/или за освобождаването му от заеманата длъжност и уведомява писмено за това председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия.

Неизпълнението на горното задължение е основание по  чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА за предсрочно прекратяване пълномощията на кметовете.

В разглеждания случай са налице условията за това. Като избран за кмет на кметство жалбоподателят е бил длъжен в едномесечен срок от полагането на клетва – 13.11.2023 г. да предприеме действия за прекратяване на търговската си дейност и да уведоми председателя на ОбС – Мездра и ОИК – Мездра.

Видно от представените доказателства действия за прекратяване на „М.“ ЕООД са предприети на 28.12.2023 г., а на „ВД К.“ ЕООД едва на 02.01.2024 г. Доказателства за прекратяване на дружествата и заличаването им от търговския регистър към датата на приключване на съдебното дирене не са представени.

Съдебната практика е еднопосочна в разбирането, че забраната по чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА за съвместяване на функциите на кмет с извършването на търговска дейност за времето на мандата, е формална и не предполага реално осъществяване на търговска дейност. Наличието на регистрация по ТЗ е достатъчно основание, за да е изпълнен съставът на чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА, тъй като до момента на заличаването му от регистъра търговецът формално продължава да е такъв. Въведеното ограничение е свързано с функциите на кмета и характера на неговата дейност и цели недопускане на неправомерно влияние и конфликт на интереси. Именно затова е без правно значение дали действително се е осъществявала или не търговска дейност.

Наред с горното, жалбоподателят не е уведомил писмено за предприетите действия председателя на ОбС – Мездра и ОИК – Мездра, нито във визирания от закона срок, изтекъл на 13.12.2023 г., нито до постановяване на оспореното решение. Изискванията по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА за предприемане на действия за прекратяване на търговската дейност и за уведомяване са кумулативни, и неизпълнението само на едно от тях е достатъчно за предсрочното прекратяване на пълномощията като кмет.

Предвид горното съдът намира, че не са налице отменителните основания по чл. 146 от АПК и оспорването като недоказано следва да бъде отхвърлено.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК Административен съд - Враца

 

Р       Е   Ш    И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.А.Д. *** срещу Решение № 201-МИ/03.01.2024 г. на Общински избирателна комисия – Мездра, с което на основание чл. 87, ал. 1, т. 1, вр. чл. 463 от ИК и чл. 42, ал. 3, вр. чл. 42, ал. 1, т. 5 и чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА са прекратени предсрочно пълномощията му на кмет на Кметство с.Крета, абщ.Мездра, обл.Враца.

 

На основание чл. 459, ал. 8 от ИК, настоящото решение подлежи на обжалване с касационна жалба, пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

На основание чл. 138, ал. 3 от АПК препис от решението незабавно да се изпрати на страните по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

                                               

Административен съдия: