Решение по дело №488/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 ноември 2019 г. (в сила от 14 ноември 2019 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20197140700488
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 579

 

гр. Монтана, 14 ноември 2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 07.11.2019 г. в състав:

Председател: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

При секретаря: Димитрана Д., като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, V състав, А.д. № 488 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производствато е по реда на Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. За условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, във връзка с чл. 13 от ЗСП и чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Ц.П.Д.,*** против Заповед № ЗСП/Д-М/1865 от 06.08.2019 г. на Директор Дирекция СП Монтана, с която й е отказано отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво, потвърдена с Решение № 12-РД06-0029/16.09.2019 г. на Директор РДСП Монтана. В жалбата се твърди, че в момента на посещение на посочения от нея адрес, не е била в къщи, тъй като е била на работа. При второто посещение е осъществена социалната анкета, от която е проличало, че живее на адреса. В с.з. адв. С*** поддържа жалбата. Позовава се на разпитаните по делото свидетели, от които се установява, че оспорващата живее на адреса, а подреждането на личните вещи е въпрос на негова организация.

Ответната страна – Директор на Дирекция „СП” Монтана в писмено становище оспорва жалбата. Счита, че съгласно действащото законодателство право на социално подпомагане имат всички лица и семейства отговарящи на законовите изисквания за получаване. Социалната анкета се извършва на декларирания от лицето настоящ адрес, като законодателят е категоричен, че осъществяването й е задължително, защото чрез нея се цели установяването на факти и обстоятелства, които имат отношение към правото на подпомагане. Посочва се, че в срока по реда на чл. 27, ал. 2 от ППЗСП, лицето е посетено на посочения настоящ адрес, като е констатирано, че г-жа Д. не живее на адреса. При извършеното посещение в жилището е проведен разговор със синът на лицето, който информира, че г-жа Д. живее на друг адрес ***. Директора на ДСП-Монтана не е допуснал абсолютно никакви нарушения и следователно издадената Заповед № ЗСП/Д-М/1865/18.07.2019 г. на Директора на ДСП-Монтана е правилна и законосъобразена. Моли обжалваният административен акт да остане в сила.

Доказателствата по делото са писмени и гласни.

Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото доказателства и при служебната проверка за законосъобразност на административния акт по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК, приема за установено следното:

                                              

Със Заявление-декларация вх. № ЗСП/Д-М/1865 от 18.07.2019 г. до Директор на дирекция „СП”, гр. Монтана оспорващата е поискала отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво. Към заявлението са приложени изискващите се документи и декларации.

На 01.08.2019 г. трима социални работници при Дирекция „Социално подпомагане" Монтана посещават настоящия адрес на г-жа Д., при което констатират, че в жилището живее сина й, който споделя, че неговата майка живее на друг адрес в гр. Монтана. Проведен е и разговор със съседи, които също  съобщават, че г-жа Д. живее на друг адрес с приятеля си. За извършената проверка е съставен Протокол от същата дата.  

С оспорената Заповед ЗСП/Д-М/1865 от 06.08.2019 г. на Директор Дирекция СП Монтана е отказано отпускането на целева помощ за отопление, с мотив, че целевите помощи за отопление се отпускат и ползват по заявения настоящ адрес, на който лицето следва да живее, а със социалната анкета е констатирано, че лицето не живее на този адрес, на който е регистрирано. Не декларира адреса, на който живее. Заповедта е обжалвана в законоустановения 14 дневен срок по административен ред /получена на 20.08.2019 г. л. 13, а жалбата е подадена на 02.09.2019 г. – л. 31/.

На 05.09.2019 г., по повод подадената жалба други двама служители при Дирекция „Социално подпомагане" Монтана посещават адреса и след като отново не откриват г-жа Д. на него й се обаждат по телефона. След нейното пристигане е извършен оглед на жилището, при което е констатирано, че в него няма нейни вещи. Стаята, която е нейна е отрупана с много вещи и видимо дивана не се ползва за спане. Една от стаите се ползва от нейния син, в която има негови вещи, а другата стая е напълно неизползваема – натрупани чували с дрехи. Съседка е потвърдила, че г-жа Д. отдавна не живее в това жилище, а на друг адрес при приятел. За проверката е съставен Протокол, който е подписан от лицето.

В Доклад изх. № 30-85043 от 09.09.2019 г. на Директор ДСП Монтана /л. 10 от делото/ до Директор на РДСП Монтана са описани фактите и обстоятелствата, отразени в Протоколите от извършените проверки. Посочва се, че съседката дала сведения, че лицето не живее на адреса не е пожелала да се подпише и да даде имената си, поради това че са съседи. Посочва се още, че г-жа Д. е посетила дирекцията /без да се уточнява дата/ и в присъствието на Кл. Костова - Началник отдел СЗ и Л. К*** - Гл. соц. работник СЗ потвърдила, че наистина, не живее на адреса, но ще „обработи сина" си да каже обратното при евентуално посещение.

По подадената жалба е постановено Решение № 12-РД06-0029/16.09.2019 г. на Директор РДСП Монтана, с което обжалваната Заповед е потвърдена. За да потвърди Заповедта, Директор РДСП приема, че г-жа Д. не живее на посоченият от нея настоящ адрес, което е видно от съставениите Протоколи на социалните работници от Дирекция „Социално подпомагане" Монтана, където са описани констатираните факти. Твърди се, че г-жа Д. е посетена и от служители на Регионална дирекция за социално подпомагане – Монтана и отново не е открита на заявения от нея настоящ адрес. При проведен разговор с майката на г-жа Ц.Д., последната също не дава конкретен отговор къде живее дъщеря й. Посоченато от нея място за спане видно не се използва, тъй като личните й вещи са прибрани в чували, нахвърляни по пода в една от стаите, а Протоколът е подписан без възражение, лично от г-жа Д..

Разпитаният по делото свидетел И*** Л*** заявява, че живее в гр. Монтана, ж. к. "М*** 1", бл. * , вх. * , ет. * , ап. * - точно над жилището на Ц.. Постоянно живее на този адрес от 1994 г. и се виждат с Ц., която също си живее там. Той е и домоуправител на входа от около 3 години. Не я вижда всеки ден, тъй като ходи на работа – сутрин излиза и вечер се връща, но поне два пъти в седмицата се виждат. Засичат се в асансьора, когато има проблеми във входа, тя го търси, когато трябва да се плащат такси, той я търси. Не знае да е живяла на друго място, регистрирана си е на този адрес. Преди години е била в чужбина, но откакто е домоуправител тя все на този адрес си живее.   

Разпитаният по делото свидетел А*** С*** , син на оспорващата дава показания, че живее в гр. Монтана, ж. к. "М*** 1", бл. * , вх. * , ет. * , ап. * с майка си, която винаги е живяла там, без да е напускала жилището. От раждането му това е семейното им жилище и си живеят там. В жилището има нейни дрехи и вещи. Когато първият път са идвали служители от СП, той е бил там и е казал, че майка му живее на адреса. Било е преди обяд около 9:00 и 10:00 ч. и тогава майка му не е била в къщи.

С Разпореждане от 14.10.2019 г. съдът е разпределил доказателствената тежест между страните, като при условията на чл. 171, ал. 4 от АПК е дал и допълнителни указания, с оглед попълване на делото с относими доказателства.

Видно от Трудов договор № 189/03.06.2019 г. оспорващата работи на непълно работно време – 1 часов работен ден при петдневна работна седмица от 09:00до 10:00 ч.

По делото са представени още, известия за доставяне, удостоверение за доход, декларации по образец, извадка от НБД „Население“ за постоянен и настоящ адрес на оспорващия.

           

Притакаизложенатафактическаобстановкасъдътнамираотправнастранаследното:

 

Жалбата е допустима, подадена при наличието на правен интерес и в предвидения от закона срок, подадена на 04.10.2019 г. /л. 2 от делото/, а решението на РДСП Монтана, с което е потвърдена оспорената Заповед, е получено на 25.09.2019 г. /л. 9/, поради което следва да бъде разгледана по същество.

Съгласно чл. 12, ал. 4 от ЗСП - Условията и редът за отпускането, изплащането, изменянето, спирането, възобновяването и прекратяването на социалните помощи се уреждат с правилника за прилагане на този закон с изключение на целевите помощи за отопление, които се уреждат с наредба на министъра на труда и социалната политика. 

Съгласно § 7 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление /Наредбата/ се издава на основание чл. 12, ал. 4 от Закона за социално подпомагане.  

Съгласно чл. 4, ал. 1 от Наредбата – Лицата и семействата подават заявление-декларация по образец, утвърден от изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане, в дирекции "Социално подпомагане" по настоящ адрес и при спазване на изискванията по чл. 26, ал. 2, 4, 5, 6, 7 и 8 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане.  

Съгласно чл. 94, ал. 1 и 2 от ЗГР - Настоящ адрес е адресът, на който лицето живее. Всяко лице има само един настоящ адрес.

Съгласно чл. 4, ал. 3 и ал. 4 от Наредбата – В срок до 20 дни от подаване на заявление-декларацията социален работник в съответствие с изискванията на чл. 27 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане извършва социална анкета и посещение по настоящия адрес, посочен в заявлението, и изготвя социален доклад, съдържащ мотивирано предложение за отпускане или отказ на целева помощ. В 7-дневен срок от изготвянето на социалния доклад директорът на дирекция "Социално подпомагане" или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за отпускане или отказ на помощта.

Съгласно чл. 27, ал. 3 – 7 от ППЗСП - Социалната анкета включва: 1. проверки в дома на лицето и/или семейството по настоящ адрес; 2. проучване и анализиране на документи; 3. събиране на информация. В случай че документи и информация са налични в административен орган, те се изискват и обработват служебно. В случай че поради отсъствие на лицето или семейството проверката не може да бъде извършена в дома, социалният работник оставя уведомление по образец, утвърден от изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане, в което се определя 3-дневен срок на лицето да се яви в дирекция "Социално подпомагане" за справка. Ако в срока по ал. 5 лицето не се яви, се прави повторно посещение в дома и ако лицето или семейството отново не може да бъде намерено, се оставя второ уведомление с указан 3-дневен срок за явяване в дирекция "Социално подпомагане". Ако в срока по ал. 6 лицето не се яви за справка в дирекция "Социално подпомагане", социалният работник отразява в социалния доклад всички установени факти и обстоятелства по ал. 3, т. 2 и 3 и прави мотивирано предложение за отказ поради невъзможност за цялостно извършване на социална анкета.

Настоящият състав констатира, че оспорената Заповед е издадена от компетентен орган и в кръга на неговите правомощия, в който смисъл е чл. 13, ал. 3 от ЗСП. Установява още, че по делото не е спазена процедурата, изрично упомената в закона – ЗСП, Наредбата и ППЗСП. В тази връзка по делото, въпреки дадените от съда указания, административният орган не представя доказателства за извършена социална анкета и изготвения социален доклад, в който смисъл е чл. 27 от ППЗСП, във връзка с чл. 4, ал. 3 и ал. 4  от Наредбата. Не се представят и доказателства за оставените съобщения на адреса, изрично предвидени в цитираната правна норма. Не е ясно на какво основание е извършена повторна проверка на адреса, след като вече е издадена оспорената Заповед и същата е обжалвана пред по-горестоящия орган. Неспазването на предвидената от законодателя процедура е съществено процесуално нарушение, което само по себе си е достатъчно основание за отмяна на Заповедта. 

Извън гореизложеното съдът кредитира свидетелските показания на И*** Л*** , който живее на адреса на оспорващата и над нейното жилище. Същият от 1994 г. е домоуправител на блока и се вижда редовно с Ц., която живее на този адрес и не знае да е живеела на друго място. Съдът кредитира и показанията на свидетеля А*** С*** , син на оспорващата, който установява, че с майка си живеят на адреса от както той се е родил. При кредитиране показанията на този свидетел съдът взема предвид неговата възможна заинтересованост, както и обстоятелството, че показанията му са съответни на показанията на другия свидетел, за който липсва такава заинтересованост. От доказателствата по делото се установява, че оспорващата работи на трудов договор за 1 час на ден между 09:00 и 10:00 ч., а от показания на сина й, че първото посещение на служители от ДСП Монтана е било между 09:00 и 10:00 ч, когато същата е била на работа. В случай, че към момента на проверката, в служителите на дирекцията са възникнали съмнения за местоживеенето на оспорващата, то същите е следвало да съберат допълнителна информация, както от други съседи, в т.ч. и от домоуправителя на блока, с оглед установяване на действителните факти и обстоятелства, каквито са изискванията на чл. 27 от ППЗСП. Съдебното производство е състезателно такова, в което и двете страни разполагат с процесуалната възможност с допустимите по закона доказателствени средства да установяват сочените от тях факти и обстоятелства.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че административният орган не установява сочените в Доклада от 09.09.2019 г. обстоятелства, а именно: че оспорващата се е явявала в дирекцията и в присъствието на Кл. Костова - Началник отдел СЗ и Л. К*** - Гл. соц. работник СЗ е заявила, че наистина, не живее на настоящия адрес, но ще „обработи сина си да каже обратното при евентуално посещение.

От друга страна това, че при проверките е установено, че стаите са отрупана с вещи, не е основание да се приеме, че в тях не може да се живее. Не става ясно и въз основа на какви обстоятелства служителите на ДСП Монтана са приели, че намиращият се в една от стаите диван видимо не се използва за спане. Не могат да бъдат ценени като меродавни, предвид тяхната анонимност и невъзможност за проверка, фактите дадени от съседка на оспорващата, която не е пожелала да се подпише и да даде имената си. Липсват доказателства за твърдяната за извършена от служители на Регионална дирекция за социално подпомагане – Монтана проверка, за времето на нейното извършване и какви са констатациите от същата. В тази връзка сочените обстоятелства за разговор с майката на оспорващата, освен че не установяват относими за спора обстоятелства, не могат да бъдат приети за меродавни, тъй като същата не живее на адреса, на който живее оспорващата.

С оглед на изложеното и предвид изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът намира оспореният административен акт за издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия и в съответната форма, но в нарушение на процесуалните правила и материалния закон.

                                              

Мотивиран от горното и на основание чл. 172 от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

 

            ОТМЕНЯ като незаконосъобразна Заповед № ЗСП/Д-М/1865 от 06.08.2019 г. на Директор Дирекция СП Монтана.

ВРЪЩА преписката на административния орган за ново произнасяне по Заявление-декларация вх. № ЗСП/Д-М/1865 от 18.07.2019 г.

 

            РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: