Решение по дело №237/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 158
Дата: 10 октомври 2023 г. (в сила от 10 октомври 2023 г.)
Съдия: Кирил Живков Чакъров
Дело: 20237160700237
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 158

 

гр. Перник, 10.10.2023 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в открито съдебно заседание проведено на двадесет и първи септември две хиляди двадесет и трета година, в състав:                                                                                                                     

                                                                  СЪДИЯ: К. ЧАКЪРОВ

при секретаря А.М., като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 237 по описа на Административен съд – Перник за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 46 от Закона за общинската собственост ЗОС), във вр. с  Глава пета от Наредбата за реда и условията за управление и разпореждане с общински жилища на територията на община Перник (НРУУРОЖТОП).

Образувано е по жалба на К.Б.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, чрез адвокат Р.З. ***, срещу заповед № 1174 от 04.07.2023 г. на кмета на Община Перник, с която е отменена заповед № 2023 от 16.11.2017 г. на кмета на Община Перник, с която К.Б.Г. и семейството/домакинството му, са настанени в общинско жилище, находящо се в гр. Перник, на ул. „ ***“, бл. ***, състоящо се от две стаи, кухня и сервизни помещения.

В жалбата се твърди, че оспорваната заповед е издадена при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и целта на закона. По същество се излагат доводи, както следва: административният орган не е събрал всички доказателства, необходими за правилното решаване на казуса; не е уведомил адресата на акта по надлежния ред за започнатото административно производство, с което го е лишил от правото му на защита; заповедта не е мотивирана и противоречи на правилата, установени в чл. 5, ал. 2 от Наредбата за реда условията за управление и разпореждане с общински жилища на територията на община Перник (НРУУРОЖТОП). От съда се иска да отмени оспорената заповед.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, представлява се от адвокат Р. З., който поддържа жалбата.

В съдебно заседание ответникът – кмет на Община Перник, редовно призован, чрез процесуалния си представител старши юрисконсулт К. Л. оспорва жалбата, иска от съда да я отхвърли като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.  

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

Със заповед № 2023 от 16.11.2017 г. на кмета на Община Перник (л. 35), жалбоподателят, заедно със семейството му е настанен в общинско жилище, находящо се в гр. Перник, на ул. „***“, бл. ***, състоящо се от две стаи, кухня и сервизни помещения. Определен е срок за настаняване съгласно чл. 5, ал. 2 от НРУУРОЖТОП – до 10 години, разпоредено е сключването на договор за наем на основание чл. 24, ал. 1 от НРУУРОЖТОП.  

На 01.12.2017 г., на основание чл. 24, ал. 1 от НРУУРОЖТОП, в изпълнение на заповед № 2023 от 16.11.2017 г. на кмета на Община Перник, между Община Перник и К.Б.Г. е сключен договор за наем № 17Ж51230, със срок от 5 години.

Със заповед № 2197 от 01.12.2022 г. на кмета на Община Перник (л. 30), считано от 01.12.2022 г., действието на договор № 17Ж51230/01.12.2017 г. е прекратено с мотиви – изтичане на срока на договора. Със заповедта е разпоредено на К.Б.Г. да освободи жилището в срок до 15.12.2022 г. и да заплати дължимите консумативи.

На 15.03.2023 г. К.Г. *** заявление „за ползвано общинско жилище“ с вх.№ 23/ЖН-155 (л. 13)., за продължаване на наемното правоотношение, като прилага необходимите документи и декларация.

С решение № 39, взето по протокол № 6 от заседание, проведено на 04.05.2023 г., Комисията по чл. 10 ал. 1 от НРУУРОЖТОП (л. 58) приема: да се издаде заповед за отмяна на заповед за настаняване № 2023/16.11.2017 г. на кмета на Община Перник, съответно да не се сключва договор за наем с К.Б.Г., с мотиви, че К.Г. и семейството му декларират годишен нетен доход, надвишаващ дохода по чл. 5, т. 7 от НРУУРОЖТОП, съгласно оценителен протокол от 30.04.2023 г., изготвен от лицензиран оценител (л. 59-63),  семейството е двучленно и не отговаря на изискванията за настаняване в двустайно жилище съгласно чл. 19, ал. 1 от НРУУРОЖТОП.

Въз основа на решението на Комисията по чл. 10, ал. 1 от НРУУРОЖТОП, на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 33, ал. 1, т. 6 във вр. с чл. 5, ал. 2, т. 7 от НРУУРОЖТОП, кметът на Община Перник издава заповед № 1174 от 04.07.2023 г., предмет на настоящия съдебен контрол, с която отменя заповед № 2023 от 16.11.2017 г. на кмета на Община Перник, с която жалбоподателят К.Б.Г. и семейството му са настанени в общинското жилище, находящо се в гр. Перник, на ул. „***“, бл. ***. От фактическа страна заповедта е мотивирана със заповед № 2197 от 01.12.2022 г. на Кмета на Община Перник, с която е прекратен договора за наем № 17Ж51230 от 01.12.2017 г., сключен между К.Г. ***, и с мотивите, обосновали решение № 39 на Комисията по чл. 10, ал. 1 от НРУУРОЖТОП, обективирано в протокол № 6 от 04.05.2023 г.

При така установеното от фактическа страна, Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 и ал. 2 от АПК, въз основа на събраните по делото доказателства, в хода на проверката за валидност и законосъобразност на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

Жалбата е подадена в срок, от лице с правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Оспорената заповед № 1174 от 04.07.2023 г., на кмета на Община Перник, с която се отменя заповед № 2023 от 16.11.2017 г. на кмета на Община Перник, с която жалбоподателят К.Б.Г. и семейството му са настанени в общинското жилище, находящо се в гр. Перник, на ул. „***“, бл. ***, е нищожен административен акт, който не може да породи предвидените в същия правни последици, съображенията за това са следните:

На първо място, заповед за настаняване № 2023 от 16.11.2017 г. на кмета на Община Перник, която се отменя, с обжалваната в настоящото производство заповед № 1174 от 04.07.2023 г., на кмета на Община Перник, е влязъл в сила административен акт – по делото липсват данни за оспорването ѝ по съдебен ред, както и не се спори, че жилището е предадено фактически на жалбоподателя (арг. от чл. 22, ал. 5, изр. второ от НРУУРОЖТОП).

Отмяна или изменение на влязъл в сила индивидуален или общ административен акт, който не е бил оспорен пред съда може да се извърши само по реда и при условията, установени на Глава седма на АПК „Възобновяване на производства по издаване на административни актове“, чл. 99 и сл. от АПК. Това производство цели да се отстрани допусната неправилност на акта към момента на неговото издаване. Хипотезите, в които това може да бъде сторено са изчерпателно изброени в текста на чл. 99 от АПК, а изменение или отмяна на влезлия в сила административен акт е възможно само в сроковете по чл. 102 от АПК.

Материалната законосъобразност на административния акт се преценява спрямо фактите, посочени като основание за издаването му. Фактически основания за отмяна по чл. 99 от АПК в оспорената заповед не са обсъждани, не са посочени и относими правни такива, както и не се твърдят или установяват по делото. Следва да се посочи също, че приложението на чл. 99 от АПК в процесния случай не е и възможно дори да съществуват основания за иницииране на възобновително производство, поради изтичане на предвидените за това срокове, предвид безспорния по делото факт на влизане в сила на заповедта за настаняване в период, преди повече от 5 години.

 По тези съображения съдът следва да обяви процесната заповед за нищожна – издадена при отсъствието на фактически, съответно правни основания, в този смисъл: (решение № 2262 от 4.03.2015 г. на ВАС по адм. д. № 6117/2014 г.; решение № 12395 от 15.11.2016 г. на ВАС по адм. д. № 13422/2015 г.; решение № 12578 от 21.11.2016 г. на ВАС по адм. д. № 12290/2015 г.; решение № 3334 от 20.03.2017 г. на ВАС по адм. д. № 12492/2015 г.; решение № 2035 от 17.02.2017 г. на ВАС по адм. д. № 265/2016 г.; решение № 15184 от 7.12.2018 г. на ВАС по адм. д. № 8965/2017 г.; решение № 9321 от 9.07.2018 г. на ВАС по адм. д. № 1427/2018 г., Решение № 1548 от 6.02.2019 г. на ВАС по адм. д. № 3424/2018 г. и др.)

На следващо място, с оглед фактическите основания, мотивирали оспорваната заповед, а именно: 1. изтичане на срока на настаняването 2. неотговаряне на условията за обитаване на общинско жилище, свързани с годишния нетен доход на жалбоподателя и неговата съпруга и 3. неотговаряне на условията за настаняване в общинско жилище на двучленно семейство,  предвид посоченото в заповедта правно основание – чл. 33, ал. 1, т. 1 във вр. с чл. 5, ал. 2, т. 7 от НРУУРОЖТОП, както и с оглед посочения в заповедта срок за освобождаване на жилището:

Очевидно е, че в процесния случай целено е прекратяване на наемното правоотношение с жалбоподателя по смисъла на чл. 46, ал. 1 от ЗОС, респективно чл. 33, ал. 1 НРУУРОЖТОП във вр. с чл. 46, ал. 1. т 9 от ЗОС.

В тази връзка ще се посочи, че за разлика от производството по чл. 99 и сл. от АПК, прекратяването на наемното правоотношение по реда на чл. 46, ал. 1 от ЗОС, респективно чл. 33, ал. 1 от НРУУРОЖТОП, се предприема поради настъпването на възникнали след, а не към момента на учредяването му с настанителната заповед юридически факти. Съответно при наличие на основанията, визирани в цитираните текстове, съгласно чл. 46, ал. 2 от ЗОС, респективно чл. 33, ал. 2 във вр. с ал. 1 от НРУУРОЖТОП, наемното правоотношение се прекратява със заповед на органа, издал настанителната заповед. Т.е. с оглед предвиждането на нормата на чл. 46, ал. 1 във вр. с ал. 2 от ЗОС, респективно относимите разпоредби на НРУУРОЖТОП, дължимо от административния орган при наличието на съответните материалноправни предпоставки е издаването на нарочна заповед за прекратяване на наемните правоотношения. Това именно е административният акт, който ще въздейства върху наемните правоотношения с целения от разпоредбата на чл. 46, ал. 1 от ЗОС правен резултат. С други думи, при точно прилагане на цитираните материалноправни разпоредби, освобождаването на заемано от наемател общинско жилище, в случай че са налице съответните предпоставки за това се постига НЕ посредством отмяната на акта за настаняване, от който е възникнало наемното правоотношение, НИТО с прекратяване действието на договора за наем, дори и с административен акт (заповед), а с прекратяване на наемното правоотношение (в същия смисъл решение № 12395/15.11.2016 г. по адм. д. № 13422/2015 г. на ВАС; решение № 4010/31.03.2017 г. по адм. д. № 1813/2016 г. на ВАС; решение № 12578/21.11.2016 г. по адм. д. № 12290/2015 г. на ВАС; решение № 2262/4.03.2015 г. по адм. д. № 6117/2014 г. на ВАС; решение № 12113/10.11.2016 г. по адм. д. № 13973/2015 г. на ВАС и др.)

В оспорваната заповед обаче, освен че липсва позоваване в цитираните нормативни текстове, също отсъства и диспозитив, кореспондиращ с мотивите, съставляващи фактически основания за издаване на акта. В случая вместо да постанови прекратяване на наемното правоотношение по реда на чл. 46 от ЗОС, респективно чл. 33 от НРУУРОЖТОП във вр. с чл. 45а, ал. 1 от ЗОС, административният орган в предходно производство е прекратил действието на сключения въз основа на заповедта за настаняване договор за наем, след което, и независимо от фактическите обстоятелства, обосновали процесната заповед, и без наличието на съответните предпоставки за приложението на чл. 99 и сл. от АПК, е отменил влязлата в сила заповед за настаняване на жалбоподателя. Така постановеният административен акт е  и с напълно противоречащи си мотиви и диспозитив, с което се поражда неяснота и съмнение в действителната воля на административния орган, който го е издал, което допълнително обосновава доводите за нищожност на оспорваната заповед. С което, освен това не е постигната и предвидената в закона цел – с прекратяване на действието на договора за наем и с отмяна на настанителната заповед не се прекратява наемното правоотношение.

Разноски:

С оглед изхода на делото разноски се дължат в полза на жалбоподателя. По силата на  чл. 80 ГПК страната, която е поискала присъждане на разноски, представя на съда списък на разноските най-късно до приключване на последното заседание в съответната инстанция. С т. 11 от Тълкувателно решение № 6 от 6.11.2013 г. на ВКС по тълк. дело № 6/2012 г., ОСГТК, е посочено, че претенцията за разноски по  чл. 80 ГПК може да бъде заявена валидно най-късно в съдебното заседание, в което е приключило разглеждането на делото пред съответната инстанция. В настоящия случай жалбоподателят, макар и да е представил към жалбата си договор за правна защита и съдействие (л. 7), нито в акта, с който е сезиран съда, нито в последното по делото заседание не е изявил претенция за присъждане на сторени по делото разноски. По изложените съображения, съдът, счита че Такива не се претендират, поради което не се дължи произнасяне.

 

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. първо във вр. с чл. 168, ал. 2 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И:

 

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНА заповед № 1174 от 04.07.2023 г. на кмета на Община Перник, с която е отменена заповед № 2023 от 16.11.2017 г. на кмета на Община Перник, с която К.Б.Г. и семейството/домакинството му, са настанени в общинско жилище, находящо се в гр. Перник, на ул. „ ***“, бл. ***.

Решението, на основание чл. 46, ал. 5 от Закона за общинската собственост е окончателно.

Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл. 137 от АПК.

                                                                                          СЪДИЯ: /п/