Решение по дело №310/2018 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 46
Дата: 11 март 2019 г. (в сила от 13 юли 2020 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20187280700310
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 декември 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 46/11.3.2019г.,      гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският административен съд, трети административен състав, в публично заседание на двадесет и първи февруари две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

 

 

при секретаря Стефка Панайотова, разгледа докладваното от съдия Вълко Драганов административно дело № 310 по описа за 2018 година, и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и Наредба № 20 от 27.10.2015 г. за прилагане на подмярка 4.2. „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4. „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 година.

Образувано е по жалба на ЕТ „ЕЛИА - Е.Т.“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Ямбол, ул. “*“ № 3, ет. 1, представляван от собственика Е.М.Т., против Решение за изплащане на финансова помощ № 28/04/2/0/00104/3/01/03/01 с изх. № 01-6500/7246 от 01.11.2018 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, в частта му, с която се отказва частично плащане в размер на 131 730,27 лева.

В жалбата се излагат твърдения за незаконосъобразност на постановения отказ за частично изплащане на финансова помощ по договор № 28/04/2/0/00104 от 14.10.2016 г. в посочения размер поради допуснати съществени нарушения на административно производствените правила, както и поради противоречие с целта на закона. Конкретно се твърди, че изводът на административния орган, мотивирал го да наложи редукция на субсидията в размер на 131 730,27 лева – установена свързаност като предприятия-партньори между ЕТЕЛИА - Е.Т.“ и „СТРАНДЖА - МП“ ООД, е неправилен, тъй като от конкретното тълкуване на приложимата за случая нормативна уредба (ЗМСП и Регламент № 1407/2013) следва, че не всяко физическо лице е „предприятие“, а само онова, което извършва стопанска дейност; физическо лице, което участва в капиталово юридическо лице не със средства на предприятието си, а със свои лични средства, не може да се приравни с понятието „предприятие“, още по-малко да бъде „предприятие-партньор“ по смисъла на чл. 4, ал. 3 от ЗМСП. В подкрепа на горното твърдение се излагат и съображения, че към 2016 г. ДФЗ е приело за безспорно установена независимостта на бенефициентите ЕТ „ЕЛИА - Е.Т.“ и „СТРАНДЖА - МП“ ООД, тъй като преди подписването на договора за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) с едноличния търговец в отговор на уведомително писмо на ДФЗ е представено становище, че ЕТ ЕЛИА - Е.Т.“ не попада в приложното поле на чл. 4, ал. 3 от ЗМСП, което е било уважено и е подписан ДБФП № 28/04/2/0/00104 от 14.10.2016 г. с размер на одобрената субсидия 2 929 645,70 лева, като същевременно е подписан и друг договор с бенефициента „СТРАНДЖА - МП“ ООД. Допуснатите от административния орган съществени нарушения на административно производствените правила според твърденията в жалбата се изразяват в противоречиво и двусмислено формулиране на основанието за отказ за изплащане на финансова помощ и изложените мотиви – диспозитивът на раздел II от решението обосновава отказа за изплащане на финансова помощ със свързаност по смисъла на чл. 4, ал. 5 от ЗМСП и едновременно с това определя свързаността като „предприятия-партньори“, какъвто е текстът на ал. 3 от чл. 4 на с.з.; употребата на взаимоизключващи се определения в един диспозитив води до ограничаване на правата и невъзможност да се формулира защитната теза.

В съдебно заседание за оспорващия ЕТ „ЕЛИЯ - Е.Т.“, се явява юрисконсулт В. М., който поддържа жалбата и иска съдът да отмени решението в оспорената му част. В представена в определения от съда срок писмена защита се излагат съображения за незаконосъобразност на процесното решение, като по същество се преповтарят наведените в жалбата твърдения. Претендират се разноските по делото и се прави възражение за прекомерност на заплатеното от ответната страна възнаграждение, като се иска съдът да го намали до минимално определения в чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. размер.

За ответната страна - Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“- София, се явява адвокат А.А., който оспорва жалбата, счита процесното решение на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за правилно и законосъобразно в частта му, с която се налага финансова корекция в размер на 131 730,27 лева и иска съдът да отхвърли жалбата. В представена в определения от съда срок писмена защита се излагат аргументи в подкрепа на направения от административния орган извод, че ЕТ „ЕЛИЯ - Е.Т.“ и „СТРАНДЖА - МП“ ООД са предприятия-партньори по смисъла на чл. 4, ал. 3 от ЗМСП, въз основа на който извод е извършена и редукцията в размер на 131 730,27 лева при спазване на правилата, разписани в чл. 13 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. Иска се присъждане на направените разноски по делото съобразно представен  списък.

ЯАС, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища, прие за установено следното:

Със заявление УИН 28/04/2/0/00104 от 15.12.2015 г. ЕТ „ЕЛИА – Е.Т.“ е кандидатствало за предоставяне на финансова помощ по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4. „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ПРСР 2014 – 2020 г.), подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), с проект: „Изграждане и оборудване на цех за преработка и съхранение на етерично-маслени култури в УПИ I-318, 328 в с. Калчево, община „Тунджа“. Към проектното предложение са представени и съответни документи, изискуеми във връзка с провежданата процедура, в т.ч. и Декларация от 15.12.2015 г. за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП (лист 22 от том първи по делото) – в нея кандидатът е декларирал, че към 2014 финансова година представляваното от него предприятие е малко предприятие, както и предприятие-партньор по смисъла на чл. 4 от ЗМСП, като в таблица 2 „Данни на предприятията-партньори“ (лист 24 от том първи по делото) към приложената Справка за обобщените параметри на предприятието, подало декларацията, като предприятие-партньор е посочено „СТРАНДЖА - МП“ ООД. След приключване на процедурата по разглеждане на заявленията за подпомагане, на основание чл. 41, ал. 3 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. и Заповед за одобрение на заявлението за подпомагане № 03-РД/2786 от 04.10.2016 г. на ИД на ДФЗ е сключен Договор № 28/04/2/0/00104 от 14.10.2016 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ за изпълнението на одобрения проект, с размер на първоначално одобрената финансова помощ от 2 373 146,02 лева съгласно чл. 3, ал. 1 от договора, представляваща 50 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи за осъществяването на проекта в размер на 4 746 292,04 лева. С Анекс I от 27.02.2017 г. текстът в уводната част на сключения договор досежно банковата сметка на ползвателя е заличен, като е създаден текст с посочени данни за друга банкова сметка ***. С Анекс II от 21.08.2017 г. текстът на чл. 3, ал. 1 от ДБФП е заличен, като е създаден нов текст, определящ размер на първоначално одобрената финансова помощ от 2 929 645,70 лева, (представляваща 50 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи за осъществяването на проекта в размер на 5 859 291,35 лева.) съобразно Приложение № 1 „Таблица за одобрените инвестиционни разходи“ по т. 2 от приложенията към договора; приложение № 1 към Договор № 28/04/2/0/00104 от 14.10.2016 г. е заменено с  „Таблица за одобрените инвестиционни разходи (Приложение 1), приложение към Анекс II към Договор № 28/04/2/0/00104 от 14.10.2016 г.“, а Приложение № 4 от договора е заменено с „Количествено-стойностна сметка (Приложение 4), приложение към Анекс II към Договор № 28/04/2/0/00104 от 14.10.2016 г.“ С Анекс III от 14.03.2018 г. Приложение № 4 „Количествено-стойностна сметка“ към Анекс II от Договор № 28/04/2/0/00104 от 14.10.2016 г. е заменено с „Приложение № 4 „Количествено-стойностна сметка“ към Анекс № III от Договор № 28/04/2/0/00104 от 14.10.2016 г.“ Със заявка за плащане № 28/04/2/0/00104/3/01 от 13.08.2018 г. от ЕТ „ЕЛИА – Е.Т.“ (листи 107-114 от том първи по делото) е поискано окончателно плащане по Договор за финансово подпомагане № 28/04/2/0/00104 от 14.10.2016 г., като е заявена за плащане финансова помощ в общ размер на 2 929 539,44 лева. В заявката е отбелязано, че е получено авансово плащане по проекта, а към нея са представени и съответните изискуеми документи, включително и Декларация от 13.08.2018 г. за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП (лист 155 от том първи по делото) – в нея бенефициентът е декларирал, че към 2017 финансова година представляваното от него предприятие е малко предприятие, както и независимо предприятие по смисъла на чл. 4 от ЗМСП. При обработката на така подадената заявка за плащане се установява, че със заявка за плащане № 28/04/2/0/00062/301 „СТРАНДЖА - МП“ ООД е заявило плащане по сключен договор № 28/04/2/0/00062 от 14.10.2016 г., като след извършване на съответни административни проверки по подадените заявки за плащане е установено следното: ЕТ „ЕЛИА – Е.Т.“ е регистрирана в регистър „Апис“ със собственик Е.М.Т. и основна икономическа дейност „Отглеждане на зърнен, клубеноплодни, технически и фуражни продукти“; сключеният с едноличния търговец договор № 28/04/2/0/00104 от 14.10.2016 г. е за „Изграждане и оборудване на цех за преработка и съхранение на етерично-маслени култури в УПИ I-318, 328 в с. Калчево, община „Тунджа“ с одобрени за финансиране разходи съгласно анекс II от 21.08.2017 г. в размер на 5 859 291,35 лева; по приложената към заявката за плащане Декларация по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП е декларирано, че предприятието е независимо; „СТРАНДЖА - МП“ ООД е регистрирано в регистър „Апис“ със съдружници Е.М.Т. с размер на дяловото участие 50 % и Я.Х.Г. – управител, с размер на дяловото участие 50 %; съгласно регистрацията основната икономическа дейност на предприятието е „Производство на местни продукти, включително от домашни птици“; сключеният с дружеството договор № 28/04/2/0/00062 от 14.10.2016 г. е за „Повишаване на конкурентоспособността и намаляване на енергоемкостта чрез технологична модернизация в месопреработвателното предприятие „СТРАНДЖА - МП“ ООД“ с одобрени за финансиране разходи съгласно сключен анекс IV от 06.06.2018 г. в размер на 271 781,68 лева; по проекта е оторизирана заявка за междинно плащане; по приложена към заявката за плащане декларация по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП е декларирано, че предприятието е независимо и е представено обяснение от управителя на дружеството, в което се излагат съображения за липса на свързаност между „СТРАНДЖА - МП“ ООД и ЕТ „ЕЛИА – Е.Т.“ по смисъла на чл. 4, ал. 8 от ЗМСП и че не е налице хипотезата на чл. 4, ал. 3 от с.з. С уведомително писмо за отстраняване на нередовности изх. № 01-6500/6280 от 04.09.2018 г. (лист 609 от том втори по делото) от ЕТ „ЕЛИА – Е.Т.“ е изискано представянето на съответни документи във връзка с депозираната заявка за плащане, както и представяне на обяснение относно констатираното при извършване на административна проверка обстоятелство - свързаност между едноличния търговец и „СТРАНДЖА - МП“ ООД по смисъла на ЗМСП и наличие на хипотезата на чл. 4, ал. 3 от с.з.; посочено е, че при необходимост следва да се представи коректно попълнена декларация по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП. В отговор е изпратено писмо вх. № 01-6500/6280 от 27.09.2018 г. (лист 719 от том втори по делото), към което са приложени изисканите документи, както и обяснение по т. 5 от уведомителното писмо за коректно попълнена декларация по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП. С докладна записка (ДЗ) от Директора на Дирекция ОППМРСР при ДФЗ (лист 605 от том втори по делото) е изискано становище от Дирекция „Правна“ относно възникнал казус при обработка на заявки за плащане № 28/04/2/0/00062/3/01 на „СТРАНДЖА - МП“ ООД, УРН 580778, ЕИК ********* и № 28/04/2/0/00104/3/01 на ЕТ „ЕЛИА – Е.Т.“ с УРН 181476, ЕИК *********. С писмо вх. № 03-0416/3779 от 25.09.2018 г. в ДФЗ е постъпило становище от Дирекция „Правна“ (лист 617 от том втори по делото), в което се сочи, че в поставения в ДЗ казус бенефициентите ЕТ „ЕЛИА – Е.Т.“ и „СТРАНДЖА - МП“ ООД следва да се приемат като предприятия-партньори по смисъла на чл. 4, ал. 3 от ЗМСП. В хода на производството са извършени съответни проверки, резултатите от които са отразени в приложената по делото административна преписка. С т. II от Решение № 28/04/2/0/00104/3/0103/01 за изплащане на финансова помощ (с изх. № 01-6500/7246 от 01.11.2018 г.), на основание чл. 20а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 47, ал. 1, т. 3 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ е отказал частично изплащането на финансовата помощ, представляваща плащане по договор № 28/04/2/0/00104 от 14.10.2016 г., в размер на 131 730,27 лева. Решението е връчено на 07.11.2018 г. (лист 10 от том първи по делото и лист 873 от том втори по делото), а жалбата против отказа е подадена чрез административния орган на 21.11.2018 г. (лист 7 от том първи по делото).

При така изяснената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, съдът е сезиран от надлежна страна срещу акт, с който се засягат законни права и интереси на оспорващия, и съответно подлежащ на оспорване, поради което жалбата се явява процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна, по следните съображения:

Съгласно чл. 168 от АПК, във връзка с чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия.

Съдът преценя атакувания акт в оспорената му част като валиден административен акт, тъй като е издаден от компетентен орган - Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“, в рамките на неговите правомощия по закон, но в нарушение на административнопроизводствените правила – нарушено е изискването за форма, разписано в чл. 59, ал. 1, т. 4 АПК, който текст изисква индивидуалният административен акт да съдържа фактическите и правни основания за издаването му. С т. II от Решение № 28/04/2/0/00104/3/0103/01 за изплащане на финансова помощ (с изх. № 01-6500/7246 от 01.11.2018 г.), на основание чл. 20а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 47, ал. 1, т. 3 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ е отказал частично изплащането на финансовата помощ, представляваща плащане по договор № 28/04/2/0/00104 от 14.10.2016 г., в размер на 131 730,27 лева. За да постанови отказа, административният орган е приел, че е налице свързаност между  ЕТ „ЕЛИА – Е.Т.“ и „СТРАНДЖА - МП“ ООД посредством физическото лице Е.Т. и нейното предприятие; направен е извод за наличие на хипотезата на чл. 4, ал. 3 от ЗМСП - бенефициентите се явяват предприятия-партньори по смисъла на цитираната разпоредба, поради което и на основание чл. 13 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. в редакцията ѝ към датата на сключване на ДБФП между едноличния търговец и ДФЗ е прието, че общият размер на допустимите разходи по подадени заявки за плащане на ЕТ „ЕЛИА – Е.Т.“ и „СТРАНДЖА - МП“ ООД надхвърля 3 000 000 евро – това обстоятелство е мотивирало административния орган да редуцира допустимите разходи по заявка за плащане № 28/04/2/0/00104/3/01 на ЕТ „ЕЛИА – Е.Т.“, вследствие на което е наложена редукция на субсидията в размер на 131 730,27 лева, като изрично е отбелязано, че общият размер на наложената финансова корекция е именно в размер на 131 730,27 лева. На стр. 1 от решението е отбелязано следното: заявена сума – 2 929 539,44 лева; отказана сума – 131 730,27 лева; приспаднато авансово плащане – 1 186 573,00 лева; оторизирана сума – 1 611 236,17 лева; изплатена сума - 1 611 236,17 лева. Очевидно е, че административният орган се е задоволил да отбележи единствено правните основания, визиращи правомощията му по закон, в т.ч. и при изплащането на финансовата помощ (чл. 47, ал. 1, т. 3 и чл. 13 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г.), без да изложи конкретни съображения относно начина на определяне на корекцията (редукцията) в посочения в решението размер от 131 730,27 лева. Съгласно цитираната в решението разпоредба на чл. 47, ал. 1, т. 3 от Наредба № 20/2015 г. в срок до три месеца от подаване на искане за окончателно плащане РА се произнася по размера на допустимите разходи след извършен анализ за установяване на фактическо съответствие и съответствие по документи между одобрената и реално извършената инвестиция и изплаща съответстващата на този размер финансова помощ; от своя страна посочената в акта норма на чл. 13 от Наредбата (в редакцията ѝ към датата на сключване на ДБФП между едноличния търговец и ДФЗ) в своите четири алинеи регламентира различни хипотези досежно максималния размер на общите допустими разходи по подмярката за периода на прилагане на ПРСР 2014 – 2020 г. Предвид така изложените в акта мотиви не става ясно по какъв начин е изчислен размерът на наложената финансова корекция (редукция на субсидията) - само посочването в оспорения акт, че общият размер на допустимите разходи по подадени заявки за плащане на ЕТ „ЕЛИА – Е.Т.“ и „СТРАНДЖА - МП“ ООД надхвърля 3 000 000 евро съобразно разписаното в чл. 13 от Наредбата, не е достатъчно, за да се приеме, че решението в частта на отказа съдържа мотиви, т.е. фактическите основания, въз основа на които е издадено, защото липсва каквато и да е обосновка за определянето на корекцията (редукцията) в съответния размер от 131 730,27 лева. Липсата на мотиви винаги е основание за незаконосъобразност на издадения административен акт, защото лишава страната от възможност да организира адекватно защитата си, като същевременно възпрепятства съда да извърши преценката за законосъобразност на акта, както е в настоящия случай, защото мотивите не могат да бъдат извлечени и от никакви други, съдържащи се в административната преписка документи.

С оглед на гореизложеното съдът намира, че решението в оспорената му част е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено, а преписката върната на ответника за ново произнасяне с излагане на подробни мотиви относно определяне размера на наложената финансова корекция (редукция на субсидията) и базата, върху която са правени изчисленията.

Предвид изхода на делото и направеното от процесуалния представител на оспорващия своевременно искане за присъждане на разноските по делото,  ДФ „Земеделие следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя разноски общо в размер на 150 лева, от които 50 лева – за платена държавна такса, и 100 лева – за юрисконсултско възнаграждение. Размерът на възнаграждението е определен в минималния такъв по реда на чл. 24 от Наредба за заплащане на правната помощ.

Водим от горното и на основание чл. 173, ал. 2, вр. чл. 143, ал. 1 и чл. 144 от АПК, вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК, Административен съд - Ямбол, трети административен състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение за изплащане на финансова помощ № 28/04/2/0/00104/3/01/03/01 с изх. № 01-6500/7246 от 01.11.2018 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, в частта на т. II, с която се отказва частично плащане в размер на 131 730,27 лева.

 

ВРЪЩА административната преписка на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” за ново произнасяне при спазване на  указанията дадени с мотивите на настоящото решение.

 

ОСЪЖДА  ДЪРЖАВЕН ФОНД „ЗЕМЕДЕЛИЕ” да заплати на ЕТ „ЕЛИА - Е.Т.“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Ямбол, ул. “*“ № 3, ет. 1, представляван от собственика Е.М.Т., сумата от общо 150 (сто и петдесет) лева, съставляваща разноски по делото, от които 50 (петдесет) лева – за платена държавна такса, и 100 (сто) лева – за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

Решението да се съобщи на страните по реда на чл. 138, ал. 1 от АПК.

 

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/не се чете