Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е
14.01.2019 Дупница
Номер Година Град
н.о. IV
Районен съд – Дупница състав
14
януари 2019
на Година
разпоредително Мая Гиздова
В заседание
в следния състав:
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Като разгледа докладваното от
АН 8 2019
дело № по описа за година.
Производството е образувано по внесено в съда
постановление от Районна прокуратура – Дупница срещу К.З.И., с ЕГН **********,
родена на *** г., в гр. Дупница, с постоянен адрес ***, за това, че на
11.08.2018 г., около 06.00 часа, по път KNL 3190, км.1, м. 100, в посока гр. Сапарева баня е управлявала МПС, а именно лек
автомобил марка “Мазда6”, което не е
регистрирано по надлежния ред, предвиден в
Наредба I-45
от 24.03.2000г., за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от
движение на МПС и ремаркетата, теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните МПС/изм. ДВ бр.93
от 2006г., бр.57 от 2007г., чр.94 от 2009г., изм. Бр.67 от 2012г., а
именно:чл.2/изм.ДВ бр.93 от 2006г., бр.57 от 2007г., доп.бр.94 от 2009г., изм.
Бр.67 от 2012г., „МПС и ремаркетата предназначени за движение по пътищата,
отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената
„Пътна полиция”, при СДВР или областните дирекции на МВР по постоянен адрес на
собственика-за физическите лица или по адреса на регистрация –за стопанските
субекти., чл.3,ал.1 /изм. Бр.57 от 2007г.,/7”МПС и ремаркетата се регистрират в
14 –дневен срок от придобиване на собствеността или оформянето на
вноса/постоянен или временен/ от съответния митнически орган., чл.10,ал.1:”За
всяко регистрирано превозно средство се продоставят табели с регистрационен
номер”- престъпление по чл.345, ал.2, във вр. с ал. 1 от НК.
Съдът счита, че деянието, описано в постановлението на ДнРП съставлява административно нарушение, по следните съображения:
Обвинението е за извършено престъпление по чл. 345, ал. 2 вр. с ал. 1 от НК, която норма предвижда наказателна отговорност за всяко наказателноотговорно лице, което управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред.
С идентично съдържание е и разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Съдът счита, че деянието, описано в постановлението на ДнРП съставлява административно нарушение, по следните съображения:
Обвинението е за извършено престъпление по чл. 345, ал. 2 вр. с ал. 1 от НК, която норма предвижда наказателна отговорност за всяко наказателноотговорно лице, което управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред.
С идентично съдържание е и разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, а предвидената санкционна норма за неизпълнение на разпореденото в чл.140 ал.1 ЗДвП задължение за водачите да регистрират надлежно управляваните от тях МПС, е разпоредбата на чл.175, ал.3 от ЗДвП. Според чл. 175, ал. 3 от ЗДвП (Нова – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.
Според съда, безспорно извършеното формално осъществява признаците на предвиденото в закона престъпление по чл. 345, ал. 2 вр. с ал. 1 от НК, но поради ниската степен на своята обществена опасност същото следва да се квалифицира като административно нарушение, а не като престъпление.
Очевидно е, че законодателят е предвидил едни и същи признаци веднъж да очертават състав на административно нарушение, а друг път – на престъпление. Разликата между едното и другото се изразява единствено в степента на обществената опасност на деянието и на дееца и на смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства като цяло. Съгласно доктрината, когато един и същи състав може да се квалифицира и като престъпление и като административно нарушение, следва обстоятелствата да обосновават значително по-висока степен на обществена опасност, за да се определи извършеното като престъпление. В конкретния случай, обвиняемият не е осъждан и не е освобождаван от наказателна отговорност и не са налице негативни данни за личността му.
Въпреки, че формално са осъществени признаците на чл. 345, ал. 2 вр. с ал. 1 от НК, в конкретният случай, степента на обществена опасност на деянието и дееца е явно незначителна и не обосновава извод за извършено престъпление.
Предвид ниската степен на обществената опасност на деянието – управление на нерегистрирано по надлежния ред МПС - то осъществява състав на административно нарушение и поради това е приложима нормата на чл.250, ал.1, т.2 НПК. Систематичното място на чл.250 НПК е в глава ХІХ НПК „Предаване на съд и подготвителни действия за разглеждане на делото в съдебно заседание”. Разпоредбата на чл.250 НПК е в подраздел: ,,Прекратяване на наказателното производство от съда”. Това прекратяване е предвидено от законодателя преди фазата на съдебното заседание. Защото нормативната уредба на съдебното заседание е в глава ХХ НПК, респ. започва от чл.258 и сл. от НПК.
С оглед гореизложеното, съдът следва да прекрати
наказателното производство и да изпрати делото по компетентност на съответния
административнонаказващ орган.
Воден от горните съображения и на основание чл. 250, ал. 1,
т. 2 и ал. 2 НПК, съдът
Р А З П О Р Е Д И
:
ПРЕКРАТЯВА наказателното производството
по АНД № 8/2019 г. по описа на
Районен съд гр. Дупница, водено срещу К.З.И., с ЕГН **********, родена на ***
г., в гр. Дупница, с постоянен адрес ***, за престъпление по чл. 345, ал. 2 вр.
с ал. 1 от НК.
След
влизане в сила на настоящото разпореждане, делото да се изпрати по компетентност
на Началника на РУП към ОД на МВР – Кюстендил, РУ – Дупница за налагане на
административно наказание.
Препис
от разпореждането да се връчи на обвиняемия и прокурора.
Разпореждането подлежи на
обжалване и протестиране пред Окръжен съд - Кюстендил по реда на Глава XXI от НПК, в 15-дневен срок от датата на връчване на преписа.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: