Решение по дело №3/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 19
Дата: 20 февруари 2023 г.
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова Манолова
Дело: 20237200700003
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 19

 

гр. Русе,20.02.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично заседание на 18 януари през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

ЧЛЕНОВЕ:

ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

 

ГАЛЕНА ДЯКОВА

 

При секретаря НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА и с участието на прокурора ЕМИЛИЯН ГРЪНЧАРОВ като разгледа докладваното от съдия ВЪРБАНОВА КАН дело № 3 описа за 2023 год., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от Г.Д.Ч.,***, депозирана чрез адвокат-пълномощник А.Д. ***, против Реше­ние № 662 от 15.11.2022 г., постановено по АНД № 1179/2022 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърден Електронен фиш Серия К № 5497726, издаден от ОД на МВР – Русе, с който на жалбоподателката е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50 лева на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 2 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) за извършено нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. ал.1 от същия закон. В касационната жалба се излагат доводи за неправилност на решението, поради нарушение на материалния и процесуалния закон. Претендира се да се отмени решението и да се постанови друго, с което да се отмени електронният фиш.

         Ответната страна в производството, чрез процесуален представител в депозирано писмено възражение на касационната жалба вх. № 32846 от 29.12.2022 г. по описа на РС - Русе оспорва основателността на жалбата. Претендира присъждането на юрисконсултско възнаграждение.

         Становището на представителя на ОП – Русе е, че жалбата е неоснователна.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания,  становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба, като подадена от надлежна страна, в срока по чл.211, ал. 1 от АПК и отговаряща на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от АПК, е процесуално допустима.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

За да постанови обжалваното пред настоящата инстанция съдебно решение, районният съд е приел, че оспореният пред него електронен фиш съдържа всички необходими реквизити, съгласно изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Съдът е приел още, че административното нарушение, за което е санкционирана жалбоподателката, е безспорно установено и се потвърждава от събраните по делото доказателства, при което правилно е била ангажирана административнонаказателната й отговорност чрез издаване на електронен фиш за налагане на административно наказание, определено в предвидения по чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП размер.

Административният съд напълно споделя изводите на районния съд като намира въззивното съдебно решение за постановено при правилно прилагане на закона. Наведените касационни оплаквания са неоснователни.

Фактическата обстановка, нарушението и авторството на деянието са правилно установени в хода на протеклото административнонаказателно производство пред наказващия орган и в производството пред първата съдебна инстанция.

Всички съществени, необходими, релевантни за съставомерността и индивидуализацията на деянието факти и обстоятелства, които обуславят административнонаказателната отговорност, са установени и удостоверени. При установяване на нарушението няма допуснати съществени процесуални нарушения.

Правилно и напълно обосновано районният съд е счел, че процесният електронен фиш съдържа всички необходими реквизити, съгласно изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП за законосъобразното ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателката, в качеството й на представляваща дружеството, с чиито лек автомобил е било извършено нарушението. Издаването на електронния фиш е една последваща дейност, която се извършва от териториалните структури на МВР въз основа на показанията на одобрените технически средства, които могат да бъдат както мобилни, така и стационарни. Единственото задължение при издаване на фиша е същият да съдържа точно тези данни, които са посочени в правната норма на чл.189, ал. 4 от ЗДвП, а именно данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Фактическата обстановка, описана в ЕФ изцяло се подкрепя от събраните по делото доказателства. Към момента на заснемането на нарушението, за което впоследствие е съставен електронния фиш, е използвана мобилна АТСС, което техническо средство е от одобрен тип за измерване, като е преминало съответните проверки, видно от събраните доказателства по делото; за използваното техническо средство е попълнен протокол с начало и край на работа, приложена е и снимка на разположението на уреда. Доводите в касационната жалба относно възможността системата за видеоконтрол да е поставяна и на друго място не почиват на конкретни факти, а единствено на дълбокото убеждение на процесуалния представител на жалбоподателя, че такова преместване не само е възможно, но и се е случило.

По делото безспорно са установени мястото, датата, часът на нарушението; скоростта и посоката на движение на ППС-то; мястото на нарушението, респективно и обстоятелството, че допустимата максимална скорост на движение за този пътен участък е 50 км/ч. Не са ангажирани доказателства, които да опровергават или да поставят под съмнение, изложените факти и обстоятелства. Правилно са приложени относимите законови разпоредби към установеното административно нарушение. Правилно е индивидуализирано и  наложеното наказание, съобразно предвиденото от приложимата санкционна норма.

Към момента на извършване на процесното нарушение правната норма на чл. 7 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, изискваща местата за контрол с мобилни и стационарни автоматизирани технически средства и системи да се обозначават с пътен знак Е24, вече е отменена – ДВ, бр. 6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018 г., поради което възражението за необозначаване е неоснователно. Следва да се посочи, че такова задължение, произтичащо от чл.91, ал.3 от ЗМВР, за контролните органи в конкретния случай липсва. Тази разпоредба е неприложима при осъществяване на контрол на скоростта на движение.

Неоснователни са и твърденията, че въззивният съд не се е произнесъл по направените от жалбоподателя доказателствени искания. Именно във връзка с тях са събрани удостоверението за одобрен тип средство за измерване, протоколът от проверка на системата за контрол на скоростта, протоколът за използване на АТСС.

Административният съд счита, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да са опорочили производството по установяване на нарушението и налагане на административното наказание или да са довели до нарушаване правото на защита на наказаното лице.

Поради гореизложеното касационният съд счита, че Районен съд - Русе е постановил правилно съдебно решение, което следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода на спора, на ответника се дължи поисканите от него разноски за юрисконсултско възнаграждение. На основание чл. 143, ал. 4 от АПК, чл.63д, ал.4 от ЗАНН и чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ и фактическата и правна сложност на казуса такива се дължат към ОД на МВР Русе /в чиято структура е Сектор ПП/ в размер на 80 лева.

Затова и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Реше­ние № 662 от 15.11.2022 г., постановено по АНД № 1179/2022 г. по описа на Районен съд - Русе.

ОСЪЖДА Г.Д.Ч., ЕГН **********,***8, да заплати на Областна дирекция на МВР - Русе сумата от 80 (осемдесет) лева – юрисконсултско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        

 

 

                                                                 ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                                                             

                                                                    

                                                                                   2.