Определение по дело №619/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 589
Дата: 7 декември 2021 г. (в сила от 7 януари 2022 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20217080700619
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№589

 

гр. Враца, 07.12.2021 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, втори състав, в закрито заседание на 07.12.2021 г., през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 619   по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по ЖАЛБА от М.Т.Б. ***, чрез адв. А.К. и адв. Д.М., със съдебен адрес ***, с която е оспорила Заповед № 1328/14.09.2021г. на Кмета на Община-Враца, за премахване на самосрутващ се строеж: Складова база, склад /сграда с идентификатор № 12259.1008.207.1/ находяща се в ж.к.“Хранително-вкусова зона“, гр. Враца, ул.“Остри връх“ № 2 – частна държавна собственост. Иска се отмяна на заповедта. Същевременно в жалбата се иска и спиране на действия обективирани в съобщение - на основание чл.294 от АПК.

С Разпореждане от 29.10.2021г. производството по делото е оставено без движение, дадени са указания и са изискани справки.

По делото е внесена д.т. за образуването му, но не е изпълнено указанието на съда жалбоподателката М.Т.Б. да посочи на какво правно основание обитава сградата. Същевременно са постъпили изисканите справка от Община Враца и Социален Доклад от АСП-Враца. Служебно е приложена справка за жалбоподателката и близките й за регистрирани адреси от НБД население.

           Производството е по реда на чл. 215, във вр. с  чл. 195, ал. 6 т.1 от ЗАКОН ЗА УСТРОЙСТВО НА ТЕРИТОРИЯТА (ЗУТ).

           Съгласно разпоредбата на чл. 217 ал. 1 т.9 от ЗУТ жалбите пред съда не спират изпълнението на обжалваната заповед по чл.195.

В жалбата се излагат съображения, че  оспорената заповед не е връчена и за съществуването й се уведомила от „Съобщение“ залепено от служители на Областна управа – Враца на 20.10.2021г. Излагат се съображения за наличие на правен интерес за обжалване и се иска отмяната й, тъй като с премахването на сградата, ще се нарушат основни човешки права /правото на жилище и личен живот/ защитени от ЕКПЧОС. Сочи се, че обжалваната заповед нарушава основни принципи на административното производство – този за съразмерност /чл.6 от АПК/ и за последователност и предвидимост /чл.13 АПК/. Твърдят се нарушаване на съществени норми на процесуалния закон, както и на правата на децата съгласно Закона за закрила на детето.

В съпроводителното писмо на Кмета на Община Враца до АдмС-Враца, е направено възражение със забележка, че жалбата е недопустима поради липса на правен интерес от оспорване на административния акт. Твърди се, че заинтересовани страни в производството са единствено Органа издал Акта и собственика на строежа – Държавата.

            Съдът споделя възраженията на Кмета на Община Враца и приема, че жалбата е НЕДОПУСТИМА, тъй като за жалбоподателката в настоящото производство не се установява да е собственик или ползвател на правно основание на процесната постройка, т.е. липсва правен интерес за обжалване на заповедта. В тази връзка НЕДОПУСТИМО се явява и искането за спиране на действия обективирани в съобщение - на основание чл.294 от АПК.

 Оспорена е Заповед № 1328/14.09.2021г. на Кмета на Община-Враца, за премахване на самосрутващ се строеж: Складова база, склад /сграда с идентификатор № 12259.1008.207.1/ находяща се в ж.к.“Хранително-вкусова зона“, гр. Враца, ул.“Остри връх“ № 2, е за премахване на сграда ЧАСТНА ДЪРЖАВНА СОБСТВЕНОСТ. В оспорваната заповед е посочено, че сградата е в лошо състояние, неподдържана, с компрометирана носеща конструкция и разрушени стени. Същата е негодна за ползване и е застрашена от самосрутване, като не може да се поправи или заздрави, който извод се  потвърждава и от приложеното към преписката конструктивно становище, изготвено от инж. Р.О. Извода е, че несъмнено има опасност от самосрутване на обекта, с което той става ОПАСЕН ЗА ЗДРАВЕТО И ЖИВОТА НА ГРАЖДАНИТЕ.

Съгласно чл. 147, ал. 1 АПК право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите, чийто права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той създава задължения. ПРАВНИЯТ ИНТЕРЕС не може да бъде предполагаем, а следва да бъде пряк и непосредствен и подлежи на доказване както в административното, така също и в съдебното производство. Наличието на пряк и личен интерес е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на подадената жалба, за която съдът следи служебно.

Производството по  чл. 195, ал. 6 ЗУТ се развива само между административния орган и адресата на акта. Трети лица извън адресата на административния акт не са засегнати от разпоредителната му част, поради което и за тях липсва правен интерес от оспорването му. В настоящия случай адресат на акта е единствено ДЪРЖАВАТА, представлявана от Областния Управител на Област Враца, за която се създава задължение да премахне опасния строеж. Жалбоподателката  М.Т.Б. не е адресат на обжалвания акт, поради което заповедта не създава задължения и не засяга непосредствено нейни права, свободи и/или законни интереси.

Неоснователни са доводите на жалбоподателката, с които прави опит да обоснове правен интерес, като се позовава, че живее в сградата от 7 години и не разполага с жилище. В административното производство съдът констатира и се съобразява с вещните права на страните така, както са удостоверени със съответните титули за собственост и не разрешава граждански спорове (в случая между Община Враца и/или Областен Управител на Област Враца и жалбоподателката М.Т.Б.), т.е. изхожда от формалната легитимация за собственост на страните по делото.

По делото е наличен Акт № 2958 за частна държавна собственост от 01.11.2011г. и Акт № 3002 от 01.02.2012г. за поправка на акт за частна държавна собственост № 2958/01.11.2011г., според които ДЪРЖАВАТА Е СОБСТВЕНИК на процесната постройка. От друга страна жалбоподателката не представя в указания й срок от съда доказателства на какво правно основание обитава сградата. Допълнително следва да се отбележат обстоятелствата, че жалбоподателката М.Б. и близките й не са регистрирани на адреса на сградата, а на други адреси в гр. Враца, а видно от Социалния доклад – на 05.11.2021г. след изпълнение на заповедта за премахване на сградата на ул.“Остри връх“ № 2, семейството на М.Т.Б. състоящо се от трите й деца и техните родители,  е настанено в общинско жилище.

    С оглед недопустимостта на жалбата, НЕДОПУСТИМО се явява и искането спиране на действия обективирани в съобщение - на основание чл.294 от АПК. Тук следва да се отбележи, че съгласно справка от Община Враца процесното съобщение залепено/поставено на сградата, не е изготвено от служители на Община Враца.

   Следва жалбата и искането за спиране се оставят без разглеждане, като процесуално недопустими и се прекрати производството по делото.

   Водим от горното и на основание чл. 159 т. 4 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ ЖАЛБА от М.Т.Б. ***, чрез адв. А.К. и адв. Д.М., с която е оспорена Заповед № 1328/14.09.2021г. на Кмета на Община-Враца, за премахване на самосрутващ се строеж: Складова база, склад, находяща се в ж.к. “Хранително-вкусова зона“, гр. Враца, ул.“Остри връх“ № 2 – частна държавна собственост, като НЕДОПУСТИМА.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането в жалбата за спиране на действия обективирани в съобщение - на основание чл.294 от АПК, като НЕДОПУСТИМО.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 619/2021 г. по описа на АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба, чрез АдмС-Враца, пред ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в 7/седмо/ - дневен срок от уведомяването.

 

На основание чл.138 АПК на оспорващата М.Б. *** да се изпратят преписи от настоящото Определение, като за оспорващата на посочения съдебен адрес ***, чрез адв. А.К. и адв. Д.М..

 

 

АДМ. СЪДИЯ :