Решение по дело №2794/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 706
Дата: 20 декември 2019 г. (в сила от 11 август 2020 г.)
Съдия: Милена Савова Рибчева Дочева
Дело: 20195530202794
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

           Р Е Ш Е Н И Е

 

              20.12.2019 година     град Стара Загора

 

                 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд       ОСМИ наказателен съставН

На двадесет и първи ноември       Година: 2019

В публичното заседание в следния състав:

 

                           Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА

                     Съдебни заседатели:

 

Секретар: МАРИАНА ПЕНЕВА

Прокурор:

разгледа докладваното от съдията Милена Рибчева

а.н.дело № 2794 по описа за 2019 година

и за да се произнесе, съобрази:

 

Обжалвано е наказателно постановление № К-0047928 от 20.08.2019 год. на Директора на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора със седалище гр.Пловдив към Комисията за защита на потребителите, упълномощен със заповед № 289 от 22.04.2015 год. на председателя на Комисията за защита на потребителите.

Жалбоподателят ”Монидес” ООД град Стара Загора, с ЕИК ********* твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание чрез упълномощения си представител поддържа направеното с жалбата искане.

Въззиваемата страна Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора със седалище гр.Пловдив към Комисията за защита на потребителите, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание.

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

С обжалваното наказателно постановление жалбоподателят е санкциониран на основание чл.233 от ЗЗП - Закон за защита на потребителите (”За нарушение на чл.68в, чл.68г, чл.68ж, т.1-11, 13, 15, 18-23 и чл.68к, т.3-6 на виновните лица се налага глоба, а на едноличните търговци и юридическите лица - имуществена санкция, в размер от 1000 до 30 000 лв.”) за нарушение на чл.68в от същия закон (”Забраняват се нелоялните търговски практики.“), във вр.чл.68д, ал.1,предл.1 от същия закон (”Търговска практика е заблуждаваща, когато съдържа невярна информация и следователно е подвеждаща или когато по някакъв начин, включително чрез цялостното й представяне, заблуждава или е в състояние да въведе в заблуждение средния потребител, дори и ако представената информация е фактически точна относно някое от обстоятелствата, посочени в ал. 2, и има за резултат или е възможно да има за резултат вземането на търговско решение, което той не би взел без използването на търговската практика.“), във вр чл.68г, ал.4 от ЗЗП (”Нелоялни са и заблуждаващите и агресивните търговски практики по чл.68д-68к. Анотирана съдебна практика”), изразяващо се в това, че при извършена проверка на 12.02.2019 год. В семеен хотел “Терма“, находящ се в с.Ягода, общ.Мъглиж, обл.Стара Загора е устновено, че при упражняване на своята дейност чрез интернет сайт https//hotelspa- terma.com/bg-bg и на място в обекта на фасадата на обекта, върху ценоразпис и на рекламни материали, визитни картички, на табела с графично изображение на предлаганите услуги се предоставя невярна информация относно вида на мястото за настаняване, като се посочва, че се касае за “спа хотел", а всъщност притежава удостоверение за утвърдена категория за обект “семеен хотел" и същият няма сертификат за “спа център"

Проверката е извършена във връзка с постъпила в КЗП, РД Пловдив жалба, касаеща възникнал инцидент при ползване услугите на Спа център, находящ се в семеен хотел „Терма" с.Ягода, общ.Мъглиж, заведена с вх.№ П-03-47 от 09.01.2019г., за което са съставени констативни протоколи № К-2658621 ш № К-2658622 от 12.02.2019г.

В хода на проверката на мястото за настаняване е установено, че на видно за потребителите място е поставено Удостоверение за категоризация № 00154 от 17.11.2017г. за утвърдена категория за обект семеен хотел „Терма", находящ се с.Ягода, общ.Мъглиж, ул. „Баненска", издадено от кмета на община Мъглиж, валидно до 17.11.2022г.; лице, извършващо дейността в обекта „Монидес" ООД ЕИК *********. На фасадата на обекта има поставен светлинен рекламен надпис „Хотел&Спа Терма". В обекта има налични рекламни материали и визитни картички, на които се съдържа логото „Хотел&Спа Терма". На рецепцията на хотела, на ценоразписа с цените на нощувки, на табела с графично изображение на предлаганите допълнителни услуги е поставено логото „Хотел&Спа Терма".

В хода на проверката е отворен интернет сайта на семейния хотел https//hotelspa-terma.com/bg-bg и са направени разпечатки на посочения сайт. При отваряне на сайта е налична следната информация: На страница „Начало" в центъра е поставено лого „Хотел&Спа Терма", в дясно са изписани телефони ++359********* и **********. На страницата има панорамни снимки на обекта. При отваряне на страницата “Местоположение“ се чете текст със следното съдържание: “В подножието на Стара планира между града на липите Стара Загора и града на розите Казанлък, в прочутото с лековитата си минерална вода с.Ягода се намира “Хотел&Спа Терма“.

В хода на проверката на Спа центъра е установено, че същият разполага със закрит плувен басейн, водна секция, хидромасажна вана, сауна, парна баня, турска баня, помещение за контрастни процедури, зона за релакс, фитнес зала, зали за масаж, козметично студио, съблекални и се предлагат следните услуги: масажи, екзотични процедури, терапии за лице.

При проверката е установено, че в туристическия обект няма сертификат за Спа център по чл.З, ал.1 от Наредба № 2 от 29.01.2016г. за условията и реда за сертифициране на “Балнеолечебен (медикъл СПА) център“, “СПА център“, “Уелнес център“ и “Таласотерапевтичен център“, издадена от Министерство на туризма и Министерство на здравеопазването.

Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се потвърждават от показанията на актосъставителя А.П.К. и свидетеля по акта В.Г.Д., кореспондиращи помежду си и със съдържанието на констативните протоколи за извършената проверка – № К-0114292 от 06.03.2019 год. (л.20-21 от делото) и № К-0114293 от 06.03.2019 год. (л.41-42 от делото), като управителят на дружеството-жалбоподател в подаденото възражение против АУАН (л.12 от делото) не оспорва, че описаните в акта сертификат за Спа център, издаден от Министерство на туризма и Министерство на здравеопазването не са издадени, но твърди, че документите са окомплектовани и подадени в Министерство на туризма през 2016 год. във връзка със сертифицирането на СПА центровете, но до настоящия момент чакат посещение от експертна комисия на министерството. В тази връзка видно от писмо изх.№ Т-92-00-264 от 04.04.2019 год. На Министерство на туризма се установява, че е налице подадено заявление с вх.№ Т-87-00-75/04.08.2016 год. За сертифициране на Спа център, прилежащ към семеен хотел “Терма“ , като документите са разгледани за административно съответствие и обекта е включен в списък за издаване на Временно удостоверение и предстои извършване на проверка на място от Експертна работна група.

В случая търговецът се представя пред потребителите като спа център, предоставя на клиентите си процедури и услуги, за които е нужно да притежава сертификат по чл.3 ал.1 от Наредба №2 от 29.01.2016 год. за условията и реда за сертифициране на “Балнеолечебен (медикъл СПА) център“, “СПА център”, “Уелнес център” и “Таласотерапевтичен център“, издадена от Министерството на туризма и Министерството на здравеопазването. В посочената наредба е уреден фактическият състав за придобиване на сертификат за спа център. Към момента на извършване на проверката и на издаване на наказателното постановление не е изпълнен посоченият в наредбата изискване.

Ако и да се приеме, че с подаването на заявление от 04.08.2016 год. за сертифициране на Спа център е изпълнено изискването на Наредба № 2 от 29.01.2016 год. на МТ и МЗ, не би могло да се приеме, че освобождава жалбоподателя от вмененото му по закон задължение да предоставя информация относно вида на мястото за настаняване, в случая, че се касае за “спа хотел", единствено след като е налице издаден по съответния ред сертификат за “спа център", което е достатъчно, за да бъде ангажирана отговорността на жалбоподателя за нарушението, за което бил санкциониран.

При тези данни съдът намира извършването от жалбоподателя на описаното в НП нарушение за доказано по несъмнен и безспорен начин.

В изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност съдът не констатира съществени нарушения на процесуалните правила, които да са били допуснати при съставянето на АУАН и/или издаване на НП, в частност – административнонаказателното обвинение е формулирано от фактическа и правна страна непротиворечиво и достатъчно пълно, точно и ясно, за да може жалбоподателят да го разбере и за да организира адекватно защитата си.

В случая не се установиха и обстоятелства, обуславящи маловажност на нарушението по смисъла на чл.28 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания). Фактът, че до сега, доколкото не се установи противното, жалбоподателят не е бил санкциониран за същото или за друго нарушение по ЗЗП, сам по себе си не е такова обстоятелство, тъй като не разкрива по-ниска степен на обществена опасност на извършеното от него нарушение в сравнение с обичайните случаи на нарушения от този вид.  

 Що се отнася да наложеното на жалбоподателя административно наказание – имуществена санкция от 1100 лева, същото съответства към минималното такова, предвидено в закона за извършеното от него нарушение, поради което и съдът намира за безпредметно да обсъжда въпроса съобразено ли е било наказанието с тежестта на конкретното нарушение.     

Предвид изложените съображения съдът намира, че обжалваното НП е законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

 Водим от горните мотиви, съдът  

         

               Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № К-0047928 от 20.08.2019 год. на Директора на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора със седалище гр.Пловдив към Комисията за защита на потребителите.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

 

 

                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: