Решение по дело №228/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 май 2023 г. (в сила от 17 май 2023 г.)
Съдия: Йорданка Христова Матева
Дело: 20237060700228
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 април 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

143

гр. Велико Търново, 17.05.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Велико Търново, IV-ти състав, в публично заседание на десети май две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ЙОРДАНКА МАТЕВА

 

При секретаря Д. С. разгледа докладваното от съдия Матева адм. дело № 228/2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производство по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 40, ал. 2 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

 

Образувано е по жалба на П.Й.П. *** против Решение № 302-РД-01-03/05.04.2023 г. за достъп до обществена информация на кмета на Община Свищов.

Решението се оспорва като незаконосъобразно с твърдението, че противоречи на материалния закон и на целта на ЗДОИ. В основата на оспорвания отговор всъщност стои твърдението, че предоставена информация е невярна, защото реално са извършени строителни работи (асфалтиране) пред дома на И.И.на ул. Ропотамо през 2022 г., но на заявителя – жалбоподател по делото не му се предоставят договорите за възлагането на тези работи, сключени с кметството на с. Ореш, КСС към този договор и Протоколи акт 19, от които да е видно колко квадрата са асфалтирани и каква е дебелината на положения асфалт, с което реално му се отказва търсената информация по въпроса. Ето защо моли решението да се отмени и кметът на Община Свищов да бъде задължен да му предостави заверени копия от исканите документи на електронната поща, посочена в заявлението.

Ответната страна – кметът на Община Свищов, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. В представено по делото писмено становище от упълномощен адвокат от Адвокатско дружество „Шопов и Янков“ се поддържа, че жалбата е недопустима, поради липса на правен интерес, тъй като с оспореното решение е отговорено коректно, точно и ясно на поставените въпроси от заявителя. Алтернативно са развити доводи за неоснователност на оспорването. Моли жалбата да бъде отхвърлена и претендира разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

 

Съдът, като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

Със Заявление вх. № АД 04-09-102/16.03.2023 г., изпратено по електронна поща от П.Й.П. *** на основание чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ, от Кметството на с. Ореш, са изискани официално заверени копия на следните документи:

1. Договори за възлагане на строителни работи (асфалтиране) пред дома на И.И.на ул. Ропотамо в с. Ореш през 2022 г., сключени между кметство Ореш и фирмата – изпълнител;

2. КСС към този договор и 

3. Протоколи – акт обр. 19 за извършените строителни работи през 2022 г. пред дома на И.И.на ул. Ропотамо в с. Ореш през 2022 г., от които да е видно колко кв. м. са асфалтирани и дебелината на положения асфалт.

В заявлението П. е посочил, че желае да получи исканата информация по електронна си поща.

На основание чл. 32, ал. 1 от ЗДОИ кметът на с. Ореш е препратил това Заявление на Община Свищов по компетентност.

От кмета на община Свищов, в отговор на същото, е постановено процесното Решение № 302-РД-01-03/05.04.2023 г. за достъп до обществена информация, с т. II от което е посочено, че нито Община Свищов, нито кметството на с. Ореш са сключвали договори за строителни работи – асфалтиране, в село Ореш през 2022 г., и поради тази причина не съществуват такива, нито КСС, а и протоколи обр. 19, както платежни нареждания и фактури към тях, които да се изпратят на заявителя.

Няма данни по делото за това кога и как е връчено това решение на П., но същият безспорно го е узнал и е останал недоволен от него, поради което е сезирал Административен съд – Велико Търново с жалба, подадена директно до АСВТ по електронен път на 10.04.2023 г., видно от дадения от деловодството на АСВТ входящ номер. Въз основа на тази жалба е образувано настоящото дело.

С Определение от 11.04.2023 г. съдът е разпределил доказателствената тежест по делото с указание към ответника, че е в негова тежест да докаже обстоятелствата, от които черпи основания за издаване на оспорваното решение за достъп до обществена информация. Съответно на жалбоподателя е указано, че следва да конкретизира фактическите основания, на които базира жалбата си и правните изводи в нея за незаконосъобразност на оспорваното решение и доказателствата за тях.

Като писмени доказателства по делото са приети документите от състава на административната преписка. Жалбоподателят е представил документи и CD, след приключване на делото и обявяването му за решаване.

 

Настоящият съдебен състав, въз основа на приетите за установени факти и след като прецени доводите и възраженията на страните от една страна, а от друга извърши служебна проверка на оспорения акт съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК на всички основания по чл. 146 от същия кодекс, счита следното:

 

Жалбата е допустима, но неоснователна по следните мотиви:

ЗДОИ урежда един от правните способи за упражняване на конституционното право на гражданите за достъп до информация. В чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ законодателят е дал легална дефиниция на понятието обществена информация, достъпът до която законът регламентира. Именно за тази информация законодателят е създал и изричното задължение за субектите по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ.

Жалбоподателят по настоящето дело по същество е поискал не информация, а конкретни документи - Договори за възлагане на строителни работи (асфалтиране) пред дома на И.И.на ул. Ропотамо в с. Ореш през 2022 г., сключени между кметство Ореш и фирмата – изпълнител, КСС към този договор и Протоколи – акт обр. 19 за извършените строителни работи, всички които очевидно по определение твърди, че съществуват като книжа.

Ответникът реално е отговорил, че от своя страна не може да представи такива договори, КСС и Протоколи, а дори и платежни документи (въпреки че такива не са искани), защото те не съществуват. В този смисъл изрично е уточнено, че кметството на с. Ореш и община Свищов не са сключвали договори за СМР през 2022 г. и за това не може да се предоставят такива на заявителя. Този отрицателен факт, твърдян от ответника – че договор няма, и в рамките на съдебното производство не се опровергава от жалбоподателя, който не ангажира никакви доказателства за обратния положителен такъв за това, че съществуват подобни договори за СМР и книжа към тях (а не, че реално е извършвано асфалтиране). Всъщност трябва да се отбележи, че ако жалбоподателят не е разполагал изобщо с информация за това, по силата на какво (правно основание) са изпълнявани фактически строителни работи на посочения в заявлението му адрес през 2022 г. е следвало да потърси информация именно за това, като едва след това да иска и достъп до информацията в съответното правно основание, възлагащо ремонта, вкл. за дължимото и евентуално изпълненото/платеното. Това е така, защото строителни работи, дори и да са изпълнявани фактически (което не се спори реално по делото) е напълно възможно да се извършват не по силата на договор за възлагане на асфалтиране (какъвто обаче иска заявителят конкретно), а например като ремонт, вкл. гаранционен на СМР, възложени преди това. На настоящия съдебен състав например е известно служебно адм. д. - № 714/2022 г., водено между същите страни, в рамките на което жалбоподателят търси информация за това кой е положил асфалта на ул. „Янтра“ в с. Ореш, но през 2018 г. Това решение е приключило с осъдително решение в полза на жалбоподателя по настоящето, като няма данни да не е изпълнено от община Свищов. В този смисъл не е изключено асфалтирането през 2022 г. да се основава на гаранционни клаузи в стар договор за асфалтиране на цялото село, като никакъв нов такъв да не съществува, ведно с КСС към него. Ето защо съдът счита, че жалбоподателят е следвало да се потърси информация за това кой и на какво основание е извършил асфалтирането отново през 2022 г., но само ако не е ясно, че се касае за гаранционни работи по силата на предходен договор, с който лицето разполага (защото в този случай жалбоподателя не би могъл да иска отново същата информация, в договорите и документите към тях, поне не и в рамките на следващите 6 месеца - защото такава е разпоредбата на чл. 37, ал. 1, т. 3 от ЗДОИ).

В тази връзка, ответникът следва да държи сметка, че принципно, ако не разполага с исканата информация (което винаги е така, ако твърди, че не разполага с документите за нея) и едновременно с това няма данни за нейното местонахождение, в 14-дневен срок дължи уведомяване на заявителя на основание чл. 33 от ЗДОИ, като това уведомление само по себе си не е решение – отказ за предоставяне на информация (още по-малко може да обоснове положително решение, каквото ответникът е постановил от външна страна в т. I от процесното). От друга страна, жалбоподателят следва да има предвид, че решението по чл. 33 от ЗДОИ принципно не подлежи на съдебен контрол – в този смисъл е постоянната практика на ВАС (вж. напр. Определение № 13 от 2.01.2018 г. на ВАС по адм. д. № 13769/2017 г., V о., Определение № 836 от 27.01.2016 г. на ВАС по адм. д. № 641/2016 г., V о, Определение № 5195 от 8.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 2228/2019 г., V о., Определение № 11806 от 6.10.2017 г. на ВАС по адм. д. № 10136/2017 г., V о. и много други).

В случая, обаче съдът счита за правилно да отхвърли жалбата против процесното решение (и реши въпроса по същество), защото самото оспорвано решение им претенцията да е такова по същество, с което реално се отказва предоставянето на конкретно посочени и твърдени като съществуващи от заявителя документи - договори, КСС и Протоколи обр. 19, вкл. и на съдържащата се в тях информация за основание за възлагане, изпълнение, отчитане и плащане на ремонтни работи на пътя в с. Ореш през 2022 г. Както се каза, след като не се доказа, че такива договори и съпътстващи ги книжа съществуват, няма как да се предостави информацията, съдържаща се в тях чрез заверени копия от несъществуващи документи. Ето защо оплакването, така както е формулирано в жалбата, е неоснователно.

 

По тези мотиви съдът намира, че подадената жалба е неоснователна и следва да се отхвърли със съответните последици от това. Предвид своевременно направено искане за присъждане на разноски от ответника (с писменото му становище по делото от 28.04.2023 г.) и представените доказателства за платен хонорар за един адвокат от АД, осъществило процесуалното представителство на НЧ по делото в писмена форма (банково платено нареждане на л. 29 от делото), то е основателно искането на страната за присъждане на сторените разноски за адвокатско възнаграждение, което възлиза на нормативно определения минимален размер от 1 000 лева без ДДС (съответно 1 200 лева с ДДС) за дела от вида на процесното, съгласно чл. 8, ал. 3 от Наредбата за минималните адвокатски възнаграждения.

 

Предвид изложеното и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.Й.П. *** против Решение № 302-РД-01-03/05.04.2023 г. за достъп до обществена информация на кмета на Община Свищов.

ОСЪЖДА П.Й.П. *** да плати на Община Свищов, с ЕИК ********* направените по делото разноски в размер на 1 200 (хиляда и двеста) лева.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и на основание чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ не подлежи на касационно обжалване.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: