Решение по дело №950/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 858
Дата: 11 юни 2021 г.
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20217040700950
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                             

  858            /11.06.2021 година, град Бургас

 

Административен съд - Бургас, на двадесет и седми май две хиляди двадесет и първа година, в открито заседание, в състав:

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

ЧЛЕНОВЕ: Веселин Енчев      

Димитър Гальов

секретар: С. Х.

прокурор: Христо Колев

разгледа докладваното от съдия Енчев КНАХ дело № 950/2021 година

 

Производството по чл. 63 ал. 1 от ЗАНН във връзка с глава дванадесета от АПК.

Образувано е по касационна жалба, подадена от процесуален представител на директора на ОД – Бургас на МВР против решение № 260022/29.03.2021 година по н.а.х.д. № 264/2020 година на Районен съд – Поморие (РС), с което е отменено наказателно постановление № 251а - 702/28.10.2020 година на директора на ОД – Бургас на МВР (НП).

С НП, за нарушение по чл. 209а ал. 1 от Закона за здравето (ЗЗ), на основание чл. 209а ал. 1 от ЗЗ, на Д.Х.Х. с ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева.

Касаторът оспорва решението с аргументи за неправилно приложение на закона от страна на РС. Твърди, че съдът незаконосъобразно е приел, че е налице неяснота по отношение на мястото на извършване на нарушението, опорочаваща наказателното производство и представляваща основание за отмяна. Според касатора, мястото на нарушението е индивидуализирано в достатъчна степен, за да няма съмнение за точното местоположение на извършителя в момента на установяване на нарушението. Поддържа, че при извършването на проверката Х. не е управлявал МПС (мотопед), а го е бутал, т.е. бил е пешеходец и за него са важали в пълна степен противоепидемичните мерки, наложени от министъра, за чието неизпълнение е санкциониран.

Иска отмяна на решението и потвърждаване на НП.

Прокурорът пледира основателност на жалбата.

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок и от надлежна страна.

С НП Х. е санкциониран за това, че при извършена проверка на 28.04.2020 година в 10:00 часа, в град Поморие, на улица „Манастирска“ до № 6, на открито обществено място, е установено, че той е без поставена защитна маска за лице или друго средство покриващо носа и устата – в нарушение на противоепидемична мярка, въведената в т. I, подточка 9 от заповед № РД-01-124/13.03.2020 година, допълнена със заповед № РД-01-197/11.04.2020 година, изменена със заповед № РД–01–236/24.04.2020 година на министъра на здравеопазването, а именно: „Всички лица, които се намират на закрити или открити обществени места… са длъжни да имат поставена защитна маска за лице… или друго средство, покриващо носа и устата“..

За да постанови оспореното решение, РС е приел, че НП е издадено от компетентен наказващ орган, но в административнонаказателното производство съществува неяснота относно мястото на извършване на нарушението – в АУАН като място е посочено „ул. „Манастирска“ до SNG“, докато в НП мястото е описано – „Ул. „Манастирска“ до № 6“. Отделно съдът е констатирал, че в преписката липсват данни откъде наказващият орган черпи данни, че в момента на установяване на нарушението наказаното лице е бутало мотопеда си по улица „Манастирска“. Според РС, от доказателствата се установява единствено, че Х. *** и то по повод управлението на МПС, което не попада в обхвата на новосъздадената т. 9 от заповед № РД-01-197 от 11.04.2020 година на министъра на здравеопазването, която не следва да бъде тълкувана разширително.

Настоящият състав приема следното.

В доказателствата по делото, съставляващи административнонаказателната преписка не се установява по категоричен начин, дали Х. се е движел с МПС или просто е вървял, като пешеходец, бутайки мотопеда си. В съставения АУАН изобщо не се споменава като обстоятелство, че Х. е бил с мотопед. Във възражението си срещу акта Х. твърди, че в момента на проверката е бил с „каска и законосъобразна скорост“. От изготвена докладна записка от младши инспектор М. от РУ – Поморие (актосъставител, непосредствено установил нарушението), по възражението на Х. срещу АУАН, е посочено, че Х. се е придвижвал с мотопед и е бил без поставена маска или друго средство, прикриващо носа и устата, но е бил с обезопасителна каска, обхващаща горната част на главата и с редовни документи. В две допълнителни справки – от началник на група в РУ – Поморие и от началника на РУ – Поморие – фактите от докладната записка на младши инспектор М. са възпроизведени, т.е. прието е, че в момента на спирането си Х. е управлявал мотопед. В НП тези обстоятелства не са обсъдени, а просто е посочено, че наказаният се е движел в открито обществено място, без поставена защитна маска или друго предпазващо средство. Разпитан в съдебното заседание от 22.02.2021 година актосъставителят заявява, че в момента на проверката Х. е бутал „едно моторче“ (лист 11 – 21 и 27 от н.а.х.д. № 264/2020 година).

При тази фактическа обстановка в административнонаказателното производство, а и в хода на съдебния процес, е останало неизяснено по несъмнен начин какъв е бил Х. в момента на проверката – пешеходец или водач на МПС. От първоначално събраните данни, обаче, съдът прави извод, че той е бил спрян именно в качеството си на водач на МПС и то в момент, в който е управлявал МПС. Няма логика в докладната си записка актосъставителят да заявява, че Х. „се придвижваше с мотопед“, че е бил с предпазна маска и с редовни документи, ако лицето просто е бутало мотора си по улицата, т.е. било е пешеходец и за контролните органи би било без всякакво значение дали то е носило (или не) предпазна каска, както и дали документите му (за управление на МПС) са били „редовни“. 

Целта на противоепидемичните мерки, въведени от министъра на здравеопазването с цитираните заповеди, е предотвратяване на разпространението на коронавируса COVID – 19 сред населението. Именно в този дух са и ограниченията, свързани с минимизиране на възможността за близък контакт със заразени лица на открити и закрити обществени места. Такъв контакт се осъществява между пешеходци, движещи се на открити или закрити обществени места на минимално разстояние, както и между лица, използващи за придвижване общи транспортни средства за превоз на пътници и товари.

Съгласно § 1а от ДР на ЗЗ, "обществени места" по смисъла на чл. 56 са всички места, които са обществено достъпни и/или предназначени за обществено ползване, без оглед на собствеността или правото на достъп, включително и: а) обектите по § 1, т. 9, букви "б", "г", "д", "е", "ж", "к", "л", "о", "п" и "у" (т.е. плувни басейни, плажове и места за къпане, спортни обекти - стадиони, спортни зали, игрални площадки, фитнес центрове и зали, театри, киносалони, концертни зали, читалища, компютърни и Интернет зали, игрални зали; бръснарски, фризьорски и козметични салони, солариуми, ателиета за татуировки и поставяне на обици и други подобни изделия на различни части на тялото, балнеолечебни (медикъл СПА) центрове, СПА центрове, уелнес центрове и таласотерапевтични центрове, обществени бани, перални, сауни, обществени тоалетни; гробищни паркове; железопътни гари, летища, пристанища, автогари, метростанции; обекти за социални и интегрирани здравно-социални услуги за резидентна грижа за повече от 20 потребители и в социалните услуги за осигуряване на подслон; детски ясли и градини, училища и висши училища, ученически и студентски общежития, школи - музикални, езикови, спортни, бази за детски и ученически отдих и туризъм, и центрове за работа с деца; лечебни и здравни заведения, здравни кабинети и обектите, в които се прилагат неконвенционални методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве и селскостопански аптеки); б) аптеки, дрогерии и оптики; в) търговските обекти по смисъла на § 1, т. 41 от допълнителните разпоредби на Закона за данък върху добавената стойност; г) места за настаняване, заведения за хранене и развлечения, заведения за хранене, прилежащи към туристически хижи по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3 от Закона за туризма; д) предприятия за производство, съхраняване и търговия с храни, заведенията за хранене и развлечения, както и заведения за хранене, прилежащи към туристически хижи - туристически столови, туристически бюфети и туристически столови със сервитьорско обслужване; е) сградите, до които всяко лице има достъп, включително и административните учреждения и други сгради, в които се обслужват или имат достъп гражданите; ж) асансьорите и стълбищните клетки на всички видове сгради и др.; з) транспортни средства за обществен превоз - влакове, самолети, кораби, автобуси, трамваи, тролейбуси, метровлакове, микробуси на маршрутни таксиметрови линии, пътнически таксиметрови автомобили и транспортни средства със специално предназначение - санитарни автомобили за болни; площадките за игра.

Мащабното, но все пак примерно, изброяване на обекти „обществени места“ в закона показва, че идеята на законодателя е да определи като такива местата, в които е възможно да се получи струпване на граждани на минимално отстояние, което обстоятелство е благоприятно за разпространението на острозаразни заболявания.

Конкретният случай не е такъв. Наказаният Х. се е придвижвал самостоятелно с мотопед, т.е. бил е водач на МПС за индивидуален (не за обществен) превоз, а не пешеходец - и действието на издадените заповеди не се разпростира върху него, защото не се е намирал на „обществено място“, т.е. липсва противоправно деяние, което следва да бъде санкционирано по реда на чл. 209а ал. 1 от ЗЗ, както напълно основателно е установил РС.

Решението следва да се остави в сила.          

По изложените съображения, на основание чл. 221 ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 63 ал.1 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 260022/29.03.2021 година по н.а.х.д. № 264/2020 година на Районен съд – Поморие.

 

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                             ЧЛЕНОВЕ: