РЕШЕНИЕ
№ 1972
гр. Пловдив, 09.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПЛОВДИВ, Първо отделение,І състав, в
открито заседание на четиринадесети октомври през две хиляди двадесет
и втора година в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА МАТЕЕВА
при секретаря К.Р.,
като разгледа докладваното от
председателя административно дело № 880 по
описа на съда за 2021 год., за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и
сл. от АПК във връзка с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските
производители(ЗПЗП).
Образувано е по жалба на Р.М.П. чрез адв. Р.К., с
адрес *** против Заповед № РД 09-155/23.02.2021 год. на Министъра на
земеделието, храните и горите за одобряване на окончателни специализирани
слоеве „Площи, допустими за подпомагане“ и „Физически блокове“ за Кампания 2020
г. в частта относно парцели, заявени за подпомагане от Р.М.П. със заявление за
подпомагане с УИН 16/0620/09749, УРН 353961, както следва: БЗС 40939-131-3-1, заявено с площ
0,16 ха; БЗС 40939-131-4-1, заявено с площ 14,44 ха; БЗС 40939-131-5-1, заявено
с площ 1.79 ха; БЗС 40939-131-6-1, заявено с площ 3,93 ха. –всички,находящи се
в землището на с.Кърнаре,община Карлово,област Пловдив и заявени с код на
култура 314000 - постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и
мери за паша).
Релевирани са доводи за незаконосъобразност на
заповедта в оспорената й част по чл. 146, т. 4 от АПК. Прави се искане за
отмяна на акта в обжалваната част. Твърди се, че процесните парцели отговарят
на критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по НАРЕДБА №
2 от 26 март 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за
подпомагане по схемите и мерките за плащане на площ, както и на специалните
условия за допустимост за подпомагане на постоянни затревени площи — пасища и
мери за паша. Четирите парцела са заявени за подпомагане с КОД 314000 - постоянни
или временни пасища за паша на животни .Поддържа се,че заявените парцели са
постоянно затревените площи, като според начина им на ползване са постоянни
пасища за паша на животни - площи с плътна тревна покривка, които се ползват за
паша. При пасищата
допустими за подпомагане са постоянно затревените площи, когато на тях има не
повече от 100 броя дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м. (за
видовете от чл. 10, ал. 1 - независимо от височината), които са с мозаечно
разположение. Върху тях трябва да има мозаечно разположени сгради, съоръжения,
скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от
10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи.Твърди
се в жалбата,че тези изисквания са
налице по отношение на процесните парцели.Подробни съображения са изложени в
представената писмена защита .Направено е искане за присъждане на разноски по
делото.
Ответникът – министърът на земеделието, храните и
горите, чрез процесуалния си представител ,взима становище за неоснователност
на жалбата. Поддържа се,
че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, при спазване на
административнопроизводствените правила и материалните разпоредби на закона и е
постановена в съответствие с целта на закона. Направено е искане за присъждане
на юрисконсултско възнаграждение и се прави възражение за прекомерност на
претендираното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.Представя писмена
защита.
Като прецени правнорелевантните факти и събраните по
делото доказателства, обсъдени поотделно и в съвкупност, съдът намира за
установено следното от фактическа страна:
Жалбоподателят Р. Минчев П. е подал заявление за
подпомагане по схеми и мерки за директни плащания на площ за кампания 2020г. с
УРН 353961 (уникален регистрационен номер) за общо 15 парцела, от които три с
код на култура (132021) - люцерна; един с код на култура (316000) - постоянно затревени
площи поддържани в състояние, годно за паша или косене; два с код на култура
(15000) - ливади за косене и девет парцела с код на култура (314000) -
постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша).
Заявените за подпомагане блокове на земеделско стопанство (БЗС) се намират в
землищата на с.Кърнаре - ЕКАТТЕ 40939; с.Христо Даново - ЕКАТТЕ 77462 и
с.Розино -ЕКАТТЕ 62949, Община Карлово, Област Пловдив.
Със Заповед № РД 09-1023 от 15.12.2020 г. (л. 12-л.
13) министърът на земеделието, храните и горите (понастоящем Министъра на
земеделието), на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 16б,
ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване,
поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и
контрол (Наредба № 105/2006 г.), е одобрил проект на специализирания слой
"Площи, допустими за подпомагане", като част от Система за
идентификация на земеделските парцели (СИЗП), обновен за кампания 2020 г. чрез
дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на страната по
самолетно и сателитно заснемане от 2020 г. и чрез отразяване на резултатите от
теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински
структури на Министерство на земеделието. В раздел ІІ от заповедта е дадена
възможност на кандидатите за подпомагане да се запознаят с актуализираните
слоеве за кампания 2020 г. и да подадат възражение срещу конкретни части от тях
по реда на чл. 16б, чл. 16в, и чл. 16 г от Наредба № 105/2006 г. Определен е и
срок за подаване на възражения - 08.01.2021 г.
В рамките на тази процедура жалбоподателят е подал възражение с вх. № РД-12-05-225 от
23.12.2020 г./л.8/, с което е възразил срещу обхвата на актуализирания
проектослой ПДП за кампания 2020 г. С възражението е помолил да бъде
преразгледана заповедтта, касаеща проекстослоя ПДП за кампания
2020 г., в частта, касаеща
гореописаните земеделски парцели, за които се твърди, че е установено
несъответствие между декларираната площ и площта в добро земеделско състояние.
По делото липсват доказателства,а и не се твърди от
ответната страна,че това възражение на жалбоподателя е било разгледано ,като
същото следва да се приеме,че не е било уважено.
С процесната Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г./л.11/
на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 33а, ал. 2 от
Закона за подпомагане на земеделския производител (ЗПЗП) и чл. 16 г, ал. 4 от
Наредба № 105, министърът на земеделието, храните и горите (понастоящем
Министъра на земеделието) е одобрил окончателния специализиран слой
"Площи, допустими за подпомагане", като процесните четири парцела с
обща площ 20,32 ха са останали извън слоя "ПДП".
Заповедта е обнародвана в "Държавен вестник"
в бр. 20 от 09.03.2021 г.
На лист 15 по делото е приложен диск с данни от МЗХГ,
който съдържа файлове във формат pdf, съставляващи извадка от цифрова ортофото
карта/ЦОФК /от 2020г.,изготвени по самолетно заснемане на 29.08.2020г., с
нанесени граници на заявените парцели (БЗС) и на допустимия за подпомагане слой
за 2020г.
По искане на жалбоподателя е допусната и приета
съдебно-техническа експертиза,която съдът изцяло кредитира като
компетентно,обективно изготвена и неоспорена от страните и същата ще бъде
коментира по съществото на спора. Експертното заключение е изготвено въз основа на
документите по делото и извършени справки.
Горните фактически обстоятелства се установяват от
събраните доказателства по делото.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства
във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на
страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения
акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за
установено от правна страна следното:
По допустимостта.
Жалбата е процесуално допустима - същата е постъпила в
законоустановения срок от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ
на съдебен контрол /арг. Тълкувателно решение № 8 от 11.12.2015 г. по т. д. № 1/2015
г., на ОСС на І и ІІ колегии при Върховния административен съд /.Заповедта е обнародвана
в "Държавен вестник" в бр. 20 от 09.03.2021 г.,а жалбата на Р.П. от
23.03.2021 г.е допустима като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, вр. с
чл. 33а, ал. 6 от ЗПЗП, вр. § 13, ал. 1 от ЗРЗИДЗМДВИД.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Съображенията са следните:
Оспорената Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г.
е издадена от компетентен орган -
министърът на земеделието, храните и горите. Обжалваният акт е в писмена форма .
Съгласно чл. 30 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се
създава Интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/, която се състои
от отделни системи, определени в ал. 2, като една от тях е и Системата за
идентификация на земеделските парцели /СИЗП/ - чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП,
която се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите
- чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП. В изпълнение на законовата делегация по чл. 30,
ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и горите е издал Наредба № 105
от 22.08.2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и
ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. СИЗП и данните,
включени в нея, са посочени в чл. 33 от ЗПЗП. Според ал. 4 на чл. 33 от ЗПЗП,
данните в СИЗП се актуализират ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/
на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни
проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките
на място по чл. 37 от ЗПЗП. В чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, в релевантната за
настоящия спор редакция, е разписано правомощието на Министерството на
земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи,
допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане
във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по
чл. 40 от ЗПЗП, а това е действалата към момента на създаване на проекта на
процесния слой за кампания 2020 година Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за
критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки
за плащане на площ. В чл. 33а, ал. 2 от
ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и
специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват
ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото
карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели
и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел
отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на
специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието,
храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6, като заповедта
се обнародва в "Държавен вестник".
Страните не спорят по валидността на акта и по
проведената административна процедура по приемането му.
Оспорената заповед се предхожда от Заповед № РД09-1023/15.12.2020
г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен проект на
специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" /ПДП/за кампания
2020 година, а правото на участие и защита на оспорващия е реализирано чрез
подадено възражение с вх. № РД-12-05-225 от 23.12.2020 г. ,което безспорно не е
взето предвид от ответника.
Не са налице пороци във формата на акта, а такива не
се и твърдят в жалбата. С оглед спецификата на административния акт, а именно с
него да бъде одобрен окончателният специализиран слой "Площи, допустими за
подпомагане" за територията на цялата страна обективно не е възможно в
самата заповед да бъдат излагани детайлни аргументи по отношение на всеки
отделен парцел. Следва също така да се обърне внимание, че по своята същност
със заповедта се одобрява "допустимия слой" и то не по искане на
заинтересовано лице, а по силата на закона, поради което невключването на определен
парцел в слоя ПДП не съставлява отказ на органа, който да бъде изрично
мотивиран. Достатъчно е административната преписка да съдържа данни и
доказателства за начина, по който е определен специализираният слой
"Площи, допустими за подпомагане", включително чрез посочване на
изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи
извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой.
В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен
съд, изразена в Решение № 8396 от 5.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017
г., IV о., Решение № 8511 от 6.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г. и
др./
Преценката за съответствие с материалния закон на
административния акт в оспорената му част сочи на изводи за незаконосъобразност
на същия по следните съображения.
Предмет на оспорване е Заповед на Министъра на земеделието, храните и
горите № РД09-155 от 23.02.2021 г. в частта, в която извън специализирания слой
"Площи допустими за подпомагане" (ПДП) за кампания 2020г. изцяло са
останали четири парцела: БЗС 40939-131-3-1, заявено с площ 0,16 ха; БЗС
40939-131-4-1, заявено с площ 14,44 ха; БЗС 40939-131-5-1, заявено с площ 1.79
ха; БЗС 40939-131-6-1, заявено с площ 3,93 ха. Четирите БЗС се намират в
землището на с.Кърнаре и са заявени с код на култура 314000 - постоянни или
временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша).
Площите и на четирите парцела попадат в частта от
страната, покрита от извършеното през 2020г. фотограметрично (самолетно)
заснемане. За тази територия МЗХГ разполага с актуална за кампанията (от същата
година) цифрова ортофотокарта (ЦОФК), която може да бъде дешифрирана.
Актуализацията на специализирания слой ПДП за кампания 2020г. за процесните
четирите парцела е извършена на база самолетно заснемане на територията от
29.08.2020г. За тези територии е извършена дешифрация на актуалната за
кампанията цифрова ортофотокарта (ЦОФК), в резултат на което четирите парцела с
цялата си заявена площ попадат извън специализирания слой ПДП, тъй като са
оценени като неподдържани и следователно - като негодни за подпомагане,
съгласно Наредба №2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделски
площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.
В настоящия случай спорният въпрос по делото е дали
заявените от земеделския производител 4 имота отговарят на критериите за
допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на
площ определени в Наредба № 2/2018
От представените цифрови данни на CD и от
заключението на вещото лице за всеки един от парцелите се установява следното:
1.БЗС 40939-131-4-1 е заявен с площ 14,44 ха в
землището с.Кърнаре, в близост до паметника "Арка на свободата". След
дешифриране (разчитане) на ЦОФК, относно състоянието на заявения парцел, същият
е изключен с цялата си заявена площ от слоя "Площи, допустими за
подпомагане" за кампания 2020г.
В диска на лист 15 по делото, предоставен от МЗХГ, се
съдържа файл във формат pdf, с наименование "таблица с данни за УРН
353961" (уникален регистрационен номер). В него като основания за
недопустимост на парцела е посочено - "Съгласно ЦОФК/дешифрация, парцелът
е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл.8, ал.2, т.2 и 3 и чл.10,
ал.1, т.1, 2 и 4 и ал.2, т.1 от Наредба №2 от 26.03.2018г. - неподдържани
площи, без следи от земеделска дейност (паша, косене или почистване), наличие
на нежелана растителност/хвойна; на места ерозирали, оголени терени и скални
участъци".
Парцелът е заявен за подпомагане като постоянни или
временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша) - с код на заявената
култура 314000. Критериите за допустимост на постоянно затревените площи,
включително и на пасищата са определени в Наредба №2 от 26.03.2018г.
Видно от извадката на самолетното заснемане на МЗХГ и
след справка и извършени замервания в СЕУ на ДФЗ вещото лице установява, че части от този парцел не
отговарят на изискванията за допустимост. Тези участъци, разположени в различни
части на парцела, видимо са
силно захрастени, има ерозирали, оголени терени, скални участъци и полски
пътища.
Установява се,че от обща площ на заявения парцел-
14.440 ха,част от БЗС 40939-131-4-1 в размер на 11.922 ха, представлява
допустима площ и следва да бъде включена в слоя ПДП за 2020г.
Пречките за недопустимост на площите, изброени във pdf
файла, с наименование "таблица с данни за УРН 353961" по чл.10, ал.1,
т.1, 2 и 4 и ал.2, т.1 от Наредба №2 от 26.03.2018г. са следните:
Чл. 10. (1) Трайно неподходящи за подпомагане са
земеделските площи или части от тях, заети от:
1. дървесна и храстовидна растителност;
2. нежелана растителност - орлова папрат (Pteridium
aquilinum), чемерика (Veratrum spp.), айлант (Ailanthus altissima), къпина
(Rubus spp.), клек (Pinus mugo), хвойна (Juniperus spp.), аморфа (Amorpha
fruticosa);
4. сгради, съоръжения, скали, скални участъци,
ерозирали или оголени терени.
(2) Временно неподходящи за подпомагане са
земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се
установи, че:
1. са изоставени - земеделски площи без наличие на
земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно
за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане
чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна,
храстовидна и друга нежелана растителност.
Пречките по чл.10, ал.1, т.1, 2 и 4 са налице само за
част от БЗС 40939-131-4-1 .Вещото лице установява ,че действително в части от парцела
е налице храстовидна и нежелана растителност -храсти от хвойна. Храстите не са
мозаечно разположени. Тези части от заявения парцел следва да се изключат от
слоя ПДП за 2020г. Ерозиралите площи, оголени терени, скални участъци и
полските пътища са ясно изразени на извадката от ЦОФК. Тези части от заявения
парцел, също следва да се изключат от слоя ПДП за 2020г.
Относно наличието на предпоставките по чл.10,ал.2,т.1 от Наредба №2 от 26.03.2018г. вещото лице сочи:“От аерофотоснимката на БЗС
40939-131-4-1 в ЦОФК не може да се установи, че площите са изоставени - без
наличие на земеделска дейност. Парцелът е заявен като пасище за паша на
животни. Видно е, че на самолетната снимка, парцелът е в бледо кафяв цвят, но
пасището е високопланинско, а самолетната снимка е направена на 29.08.2020г. По
това време на годината е нормално при надморска височина около 1500м., тревата
да е изсъхнала. От самолетната снимка не се наблюдава на пасището да са налични
камъни, битови, строителни, промишлени и други отпадъци. Сгради и съоръжения в
парцела не са налични. Следи от пашуване на животни, с оглед резолюцията на
аерофотоснимката, е невъзможно да се установи, дали са налични или
разпознаваеми.“
2. За БЗС 40939-131-3-1, заявен за подпомагане с площ от 0,16 ха.
Като основания за пълната недопустимост на
горепосочения парцел в pdf файл „таблица с данни за УРН 353961", наличен
на диск по делото, ответникът е посочил следното: „Съгласно ЦОФК/дешифрация,
парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл. 8, ал. 2, т. 3 и
чл. 10, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. -
неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша, косене или
почистване), наличие на нежелана растителност/хвойна. "
От заключението на вещото лице се установява, че на
самолетната снимка, която за този парцел е изключително неясна, не се
наблюдават захрастени и изоставени площи. Наблюдават се единични храсти от
хвойна в южната част на парцела откъм асфалтирания път (три или четири на
брой), но те са мозаечно разположени.
От аерофотоснимката на БЗС 40939-131-3-1 не може да се
установи, че площите са изоставени - без наличие на земеделска дейност.
Парцелът е заявен като пасище за паша на животни. Видно е, че на самолетната
снимка, парцелът е в бледо кафяв цвят, но пасището е високопланинско, а
самолетната снимка е направена на 29.08.2020 г. По това време на годината е
нормално при надморска височина 1525 м, тревата да е изсъхнала вече.
От направената справка на Google Earth се установявя,
че и четирите парцела се намират в съседство с паметника ..Арка на
свободата". Приложението на Google Earth съдържа освен сателитни снимки,
също и фотографски снимки. От фотографска снимки ясно се вижда, че тревната
покривка е в кафеникав цвят, защото по това време на годината тревата вече е
изсъхнала.
Следи от пашуване на животни, с оглед резолюцията на
аерофотоснимката, е невъзможно да се установи, дали са налични или
разпознаваеми. Следи от пашуване и екстременти от животни могат да бъдат видими
само при проверка на място. Такава проверка не е правена за кампания 2020 г.
Или,следва да се приеме,че парцелът е допустим за
подпомагане с цялата си заявена площ от 0.16 ха, поради липса на каквито и да
било доказателства за неговата недопустимост.
3. БЗС 40939-131-5-1, заявен за подпомагане с площ от 1.79 ха
Парцелът е счетен за недопустим за подпомагане с
цялата си заявена площ, като основания за недопустимост на площите са посочени:
„Съгласно ЦОФК/дешифрация, парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на
основание чл. 8, ал. 2, т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба
№ 2 от 26 март 2018 г. - неподдържани площи, без следи от земеделска дейност
(паша, косене или почистване), наличие на нежелана растителност/хвойна."
Видно от извадката на самолетното заснемане на МЗХГ
действително части от БЗС 40939-131-5-1 не отговарят на изискванията за
допустимост. Тези участъци, разположени в северната част на парцела, видимо са
леко захрастени, непочистени, а храстите от хвойна не са мозаечно разположени.
Останалата част
от БЗС 40939-131-5-1, възлизаща на 1,750 ха. Представлява допустима площ и
следва да бъде включена в слоя ПДП за 2020 г. В допустимата част от парцела се
наблюдават единични храсти от хвойна, но те са мозаечно разположени, не
възпрепятстват преминаването на животни при пашуване.
От самолетните снимки не може да се прецени, какви са
конкретните причини, в допустимите части от имота, да се твърди, че
представляват неподдържани площи, без следи от земеделска дейност.
Парцелът е заявен като пасища за паша на животни.
Същите се поддържат в добро земеделско състояние чрез почистване от нежелана
растителност, камъни, храсти, строителни и битови отпадъци и се използват за
паша на животни. В тези дейности се изразява земеделската дейност при площи,
заявени като пасища за паша.
4. БЗС 40939-131-6-1, заявен за подпомагане с площ от 3,93 ха
Парцелът е счетен за недопустим за подпомагане с
цялата си заявена площ, като основания за недопустимост на площите са посочени:
„Съгласно ЦОФК/дешифрация, парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на
основание чл. 8, ал. 2, т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба
№ 2 от 26 март 2018 г. - неподдържани площи, без следи от земеделска дейност
(паша, косене или почистване), наличие на нежелана растителност/хвойна."
Според заключението на вещото лице от извадката на
самолетното заснемане на МЗХГ (използвана като подложка) и след справка и
извършени замервания в СЕУ, части от БЗС 40939-131-6-1 не отговарят на
изискванията за допустимост. Тези участъци, разположени в северозападната част
на парцела, видимо са силно захрастени, непочистени, а храстите от хвойна не са
мозаечно разположени. Недопустимите площи се равняват на 0.297 ха.
В останалата част от парцела, равняваща се на 3.634
ха, след изключване на площите по чл.10, ал.1, т. 1 и 2 и ал.2, т.1 от Наредба
№ 2 се наблюдават само единични храсти от хвойна, представлява допустима площ и
следва да бъде включена в слоя ПДП за 2020 г. В допустимата част от парцела се
наблюдават единични храсти от хвойна, но те са мозаечно разположени, не възпрепятстват
преминаването на животни при пашуване.
В случая липсва подобно измерване и определяне на
допустимата площ за всичките парцели на жалбоподателя, поради което процесната заповед
в оспорената част се явява необоснована.
От извадката от ЦОФК за 2020 г. не може да се прецени, какви са конкретните
причини, поради които в данните на МЗХГ се твърди, че процесните парцели представляват
неподдържани площи, без следи от земеделска дейност.
С оглед на изложеното,съдът приема,че е налице е
отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК за 4 броя парцели ,заявени от Р.П. за кампания
2020г.,а именно:БЗС 40939-131-3-1, БЗС 40939-131-4-1, БЗС 40939-131-5-1 и БЗС
40939-131-6-1.
Преписката следва да се върне на административния
орган за ново произнасяне при спазване на указанията на съда по тълкуване и
прилагане на закона. При новото произнасяне административният орган следва да
съобрази установеното от съда относно частите от имота, която трябва да се
включат в слоя площи допустими за подпомагане за 2020 г. и да приложи
критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки
за плащане на площ, посочени в Наредба № 2/26.03.2018 г. Следва да се изложат
конкретни и разбираеми мотиви за това кои от заявените парцели и/или части от
тях са недопустими за подпомагане и поради какви причини.
При този изход на спора се дължи
произнасяне и по заявеното от страна на жалбоподателя искане за присъждане на
разноски. Същото е своевременно направено и основателно. Придружено е със
списък на разноските по чл. 80 от ГПК. С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в тежест на ответника по жалбата следва
да се възложат направените по делото разноски, които са в общ размер на 2680
лева /за заплатена държавна такса,възнаграждение за вещо лице и адвокатско
възнаграждение. Съдът намира възражението на ответника за прекомерност на
адвокатското възнаграждение на процесуалния представител на жалбоподателя
/същото е в размер на 1700 лева/, за неоснователно.Делото е с фактическа и
правна сложност,проведени са 7 съдебни заседания за събиране на
доказателства,поради което присъждане на адвокатско възнаграждение в минимален
размер не би било съответно на обема на представителната власт.
Мотивиран от горното и
на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, чл. 173, ал. 2 от АПК, съдия при Административен съд Пловдив,Първо
отделение,I състав
ОТМЕНЯ по жалба на Р.М.П. чрез адв. Р.К., с
адрес *** , Заповед № РД 09-155/23.02.2021 год. на Министъра на земеделието,
храните и горите за одобряване на окончателни специализирани слоеве „Площи,
допустими за подпомагане“ и „Физически блокове“ за Кампания 2020 г. в частта
относно парцели, заявени за подпомагане от Р.М.П. със заявление за подпомагане
с УИН 16/0620/09749, УРН 353961, както следва: БЗС 40939-131-3-1, заявено с
площ 0,16 ха; БЗС 40939-131-4-1, заявено с площ 14,44 ха; БЗС 40939-131-5-1,
заявено с площ 1.79 ха; БЗС 40939-131-6-1, заявено с площ 3,93 ха.
–всички,находящи се в землището на с.Кърнаре ,община Карлово,Пловдивска област.
ИЗПРАЩА преписката на министъра на земеделието,
храните и горите в тази й част за ново произнасяне при спазване на указанията,
дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.
ОСЪЖДА Министерството на земеделието, храните и
горите да заплати да заплати на Р.М.П.
чрез адв. Р.К., с адрес *** сума в
размер на 2680 /две хиляди шестотин и
осемдесет/лева , представляваща разноски по делото.
Решението подлежи на
обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република
България в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: