Решение по дело №756/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 194
Дата: 29 юни 2020 г. (в сила от 4 януари 2021 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20197080700756
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 194

гр. Враца, 29.06.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, трети състав, в публично заседание на 28.05.2020г.,  двадесет и осми май  две хиляди и двадесета година  в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ:  СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА  като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА   адм. дело №756  по описа на АдмС – Враца за 2019г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс вр.чл.166  от ДОПК вр.чл.195б  ал.2 от  Закона за водите /ЗВ/.

Образувано е въз основа на жалба на ОБЩИНА  МЕЗДРА   против АКТ №120/27.09.2019г.,  за УСТАНОВЯВАНЕ  на ПУБЛИЧНО ДЪРЖАВНО ВЗЕМАНЕ, в който е установено, че Басейнова дирекция Дунавски район гр. П. има изискуемо вземане срещу жалбодателя в размер на *., произтичащи от незаплатени дължими такси  по чл.194 ал.1 т.3 б.“а“ и чл.194 ал.1 т.1 б.“б“ от Закона за водите, за периода 01.01.2013г. -19.12.2018г. Прието е, че като титуляр на  разрешително № 13140177/22.08.2011г., изменено с Решение №737/20.04.2012г. и Решение №ПВЗ- 00054/20.09.2017г. за отказ за продължаване срока на действие на разрешителното (влязло в сила) и на Разрешително №11590895/19.12.2013г., изменено с Решение №1593/ 25.03.2015г., за водовземане от подземни води, издадени от БДДР П., и на основание чл.12, ал.1 и ал.2, т.1 от Тарифа за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване, приета с ПМС № 177/24.06.2011г за периода 01.01.2013г.- 31.12.2014г. и чл.12, ал.1, и ал. 2, т.2 от Тарифа за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване, приета с ПМС № 177/24.06.2011г и параграф 2 от ПЗР на Тарифа за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване, приета с ПМС № 177/24.06.2011г за периода от 01.01.2015-01.03.2016г. и чл.8, а.1, чл.10,. ал.2, т.6 от Тарифа за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване, приета с ПМС № 177/24.06.2011г за периода от 26.03.2015г.-31.12.2016г. и чл. 11, ал. (1) и ал.(2), чл.12, ал. (2), т. 9 от Тарифа за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване, приета с ПМС № 383/2016 г. за периода 01.01.2017г. до 19.12.2018г. са в общ размер, както следва: за периода от 01.01.2013 г. до 31.12.2013 г.главница * лв. /*/, платима до 31.03.2014г., изискуема от 01.04.2014г. Лихвата е дължима до пълното погасяване на главницата;за периода от 01.01.2014 г. до 31.12.2014 г. - главница * лв. /*/, платима до 31.03.2015г., изискуема от 01.04.2015г. Лихвата е дължима до пълното погасяване на главницата;за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2015 г. - главница * лв. /* /, платима до 31.03.2016г., изискуема от 01.04.2016г. Лихвата е дължима до пълното погасяване на главницата;за периода от 01.01.2016 г. до 31.12.2016 г. - главница * лв. /*/, платима до 31.03.2017г., изискуема от 01.04.2017г. Лихвата е дължима до пълното погасяване на главницата;за периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г. - главница *лв. /*/, платима до 31.03.2018г., изискуема от 01.04.2018г. Лихвата е дължима до пълното погасяване на главницата;за периода от 01.01.2018 г. до 19.12.2018 г. - главница * лв. /* /, платима до 15.02.2019г., изискуема от 16.02.2019г. Лихвата е дължима до пълното погасяване на главницата.

            В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на акта и се иска неговата отмяна. Сочи се, че ответникът не е изяснил фактическата обстановка, като не е издирил и не се е съобразил с писмени документи, намиращи се при него и посочени от жалбодателя. Твърди се, че неправилно ответникът е приел, че погасителната давност по отношение на вземанията за 2013г. и за 2014г. не  е изтекла, поради което е приел, че тези суми се дължат. Освен това се заявява, че след сключване  на Договора за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВИК системите и съоръженията  и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги, в сила от 01.03.2016г., ВИК операторът поема задълженията по изпълнение на условията в разрешителните, вкл. и за заплащане на таксите, поради което при неизпълнение на това задължение, същите се дължат от него, а не от Общината. Прави се искане за отмяна на оспорения пред съда АУПДВ. Идентични съображения се поддържат в с.з.  от процесуалния представител юрисконсулт Петкова и в депозирано писмено становище.

           Ответникът  по  оспорването   чрез процесуалния си представител юрисконсулт  Х.   оспорва изцяло жалбата и иска същата да бъде отхвърлена. Становището му е, че  обжалваният акт е издаден от компетентен орган, поради което не е нищожен, а също така и не страда от пороците, посочени в молбата на жалбодателя, което го прави законосъобразен. 

           Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съгласно разпоредбата на чл.168 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

            На жалбодателя  са издадени Разрешително № 13140177/22.08.2011г., за заустване на отпадъчни води  за експлоатация на канализационната система  на гр.М., изменено с Решение №737/20.04.2012г. и Решение №ПВЗ- 00054/20.09.2017г. за отказ за продължаване срока на действие на разрешителното (влязло в сила) и  Разрешително №11590895/19.12.2013г., изменено с Решение №1593/ 25.03.2015г., за водовземане от подземни води  чрез хоризонтален дренаж. Жалбодателят не е подавал декларации по чл.194б от ЗВ и справки –отчети  за заустени води за периода 01.01.2012г. – 01.03.2016г. по първото разрешително и  за добити води по второто  разрешително  за периода 26.03.2015г. – 19.12.2018г. Ответникът е изчислил  дължимите такси за водоползване  на база разрешено общо водно количество по разрешителните. Жалбодателят е уведомен за започналото административно производство за издаване на АУПДВ с уведомително писмо  изх.№КД-04-84/15.07.1.2019г. и  му е отправена Покана за доброволно изпълнение с изх.№КД-04-84/15.07.2019г.  С писмо вх.№КД 04-84/1/ от 30.07.2019г.  Община М. е  направила възражение за погасяване по давност на вземанията за периода преди 01.01.2014г. и е направено искане да не бъде издаван АУПДВ. В писмото е посочено, че на 09.02.2016г. по реда на глава 11а от ЗВ между АВИК и „ВИК“ ООД гр.В. за обособената територия на дружеството  е сключен Договор  за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВИК системите и съоръженията  и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги, който е в сила от 01.03.2016г. със срок на действие 15 години. Договорът е представен и приет като доказателство по делото, както и Приемо-предавателен протокол от 07.05.2015г., с който Община Мездра е предоставила на  „ВИК“ ООД гр.В. новоизградена водопроводна, реновирана и доизградена канализационна мрежа и ПСОВ М. Този протокол е предоставен на  Ответника  с цитираното по-горе писмо и не е бил взет  под внимание при издаване на  оспорения пред съда акт, тъй като не е бил наличен преди тази дата в Басейнова дирекция. Съставен е Констативен протокол от 29.08.2019г. от комисия, назначена със Заповед №154/29.05.2019г. на Директтора на БДДР П., за извършване на проверка  по налични документи, относно установяване на платените и дължими такси от титулярите на разрешителни, съгласно изискванията на  Закона за водите, в който детайлно са описани  задълженията на жалбодателя за отделните периоди. Записано е, че поради неподаване на декларациите по чл.194б от ЗВ, задължението е  изчислено на база разрешено годишно  водно количество съобразно  Тарифа за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване.  С АУПДВ е удовлетворено възражението за изтекла погасителна давност за задълженията от 01.01.2012г. до 31.12.2012г. Прието е, че  в останалата си част искането за погасяне на задълженията  е неоснователно, тъй като  Публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, поради което давността за вземанията за 2013г. и 2014г. изтичат съответно на 01.01.2020г. и на 01.01.2021г.  Въз основа на така направените констатации, ответникът е издал оспореният пред съда АУПДВ, в който е  определен общ размер на дължимите такси за двете разрешителни  за периода 01.01.2013г. -19.12.2018г.  от *.

           Назначена е и  приета съдебно-икономическа експертиза,  в която е посочено, че  посочените в АУПДВ суми са правилно изчислени.

           При така установената фактическа обстановка  съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна, чиито права и законни интереси са засегнати от издадения индивидуален административен акт, който подлежи на оспорване. Обжалването е извършено и в законоустановения срок, тъй като  връчването на  акта  за публично държавно вземане е станало на 01.10.2019г., а жалбата е депозирана на 15.10.2019г. , видно от клеймото на приложения пощенски плик, поради което обжалването се явява  допустимо, а разгледано по същество и частично основателно по следните съображения:

            Съобразно изискванията на чл.168 ал.1 и 2 от АПК  съдът е длъжен да  извърши цялостна проверка на  оспорения акт  на основанията, посочени в чл.146 от АПК, независимо от доводите на  страните по делото. В този смисъл, на първо място съдът следва да се произнесе  по въпроса  за евентуална нищожност на оспорения акт. Актът е издаден в производство по чл.166 ал.2 от ДОПК, т.е. тъй като по специалния Закон за водите  и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове не е предвиден специален ред  за установяване на публични държавни вземания, същите следва да  се установяват  с административни актове, издадени по  правилата на АПК. Компетентният орган да издава  такива актове е Директорът на съответната басейнова дирекция, което води до извода, че  издателят на акта е материално и териториално компетентен. Актът е издаден в писмена форма, съдържа необходимите реквизити, мотивиран е и от него нееднозначно може да  се изведе волята на административния орган. По тези съображения съдът приема, че  оспореният АУПДВ не е нищожен.

            Що се касае до неговата  незаконосъобразност, съдът намира, че претенцията е частично основателна. Не се спори, че  на жалбодателя е издадено  разрешително № 13140177/22.08.2011г. за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води, изменено с Решение №737/20.04.2012г. и Решение №ПВЗ-00054/20.09.2017г. за отказ за продължаване срока на действие на разрешителното, както и че за периода  от 01.01.2012г. до  01.03.2016г.  не са заплащани дължимите  такси и не са подавани декларации по чл.194б от ЗВ. Законосъобразно административният орган е приел, че вземането за  2012г. е погасено по давност  и не го е включил в издадения от него АУПДВ. Съдът намира, че  възражението на жалбодателя за изтекла погасителна давност по отношение на задължението за заплащане на такси  за 2013г. и за 2014г.,  е неоснователно.  Съгласно разпоредбата на чл. 171 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), погасителният давностен срок за публични държавни вземания е 5 години и започва да тече от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок. Задължението за плащане на таксата за водовземане за периода 1.01.2013 г. - 31.12.2013 г. е следвало да бъде заплатено  до 31.03.2014г. и става изискуемо на 01.04.2014г., следователно погасителната давност започва да тече  от 01.01.2015г.  и изтича на  01.01.2020г. По същите съображения погасителната давност  за вземанията  за 2014г. изтича  на 01.01.2021г. Дължимата такса за това разрешително е изчислена правилно, законосъобразно е прието, че тя се дължи от жалбодателя до датата  01.03.2016г., от която е в сила сключеният договор за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВИК системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги. До тази дата се дължат такси и по  Разрешително №11590895/19.12.2013г., изменено с Решение №1593/ 25.03.2015г., за водовземане от подземни води, тъй като след влизане в сила на посочения по-горе договор  задължение за подаване на декларации по чл.194б от ЗВ и заплащане на такси има съответното ВИК дружество, а не собственикът на обекта. Това обстоятелство е било известно на  административния орган преди  съставяне на констативния протокол и преди издаване на оспорения АУПДВ, поради което е следвало да се съобрази с него. Съдът приема, че по това разрешително жалбодателят е бил длъжен да заплати такси в размер на *. за 2015г. и *лв. за периода от 01.01.2016г. до 01.03.2016г. или общо  *. За периода от 01.03.2016г. до 31.12.2018г. таксите не се дължат от  жалбодателя, а от ВИК оператора.

           По тези съображения  съдът намира, че  АУПДВ следва да бъде отменен в частта, в която е прието, че се дължат такси за периода 01.03.2016г. – 31.12.2016г., в  размер на *лв., както и в частта, в която е прието, че се дължат такси за периода 01.01.2017г. – 31.12.2017г.  от *. и  за  периода 01.01.2018г. -31.12.2018г.  от *. В тази част жалбата следва да бъде уважена, а в останалата си част следва да се отхвърли.

          Водим от гореизложеното и на основание  чл.172 ал.2 вр.чл.146 т.  4 от АПК  съдът

 

РЕШИ:

 

 

           ОТМЕНЯ АКТ ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ПУБЛИЧНО ДЪРЖАВНО ВЗЕМАНЕ  №120/27.09.2019г., издадено от Директора на Басейнова дирекция „Дунавски район“   в частта, в която е прието, че Община Мездра  дължи  незаплатени  дължими такси по Закона за водите  за  периода 01.03 2016г. – 31.12.2016г. в размер на  * /*/ лв., за периода  01.01.2017г. – 31.12.2017г. в размер на * / *./ и за периода 01.01.2018г. – 31.12.2018г. в размер на * / */.  и в частта, в която е прието, че общо дължимите такси  са над размер от *. / *./лв.

           ОТХВЪРЛЯ  жалбата в останалата част.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

 

                        АДМ. СЪДИЯ: