Решение по дело №377/2024 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 3029
Дата: 31 март 2025 г.
Съдия: Веселин Атанасов
Дело: 20247180700377
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 3029

Пловдив, 31.03.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - XXX Състав, в съдебно заседание на седемнадесети март две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ВЕСЕЛИН АТАНАСОВ
   

При секретар ЗЛАТКА ЧОБАНОВА и с участието на прокурора ИВАН ЛИЛОВ ИЛЕВСКИ като разгледа докладваното от съдия ВЕСЕЛИН АТАНАСОВ административно дело № 20247180700377 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) във връзка с чл. 144, ал. 1 във връзка с чл. 107 от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 1-5, чл. 1, ал. 2, чл. 9 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси ЗМДТ).

Образувано е по жалба на от ЕТ „И. - И. М.“ с ЕИК *********, с адрес град Асеновград, ул. „6-ти януари“ № 1А, представлявано от И.Т. М. в качеството му на собственик на ЕТ, чрез адв. К. Т., против Акт за установяване на задължение по чл. 107, ал. 3 ДОПК № 815-1/24.11.2023 г. издаден от инспектор в отдел „Местни приходи“ при Община Асеновград, в частта му потвърдена с Решение № 2/29.01.2024 г. на Началник отдел „Местни приходи“ при Община Асеновград по т. 9, 10, 12, 14,16,18, 20, 22, 24, 26, 28, 30,32, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 50, 52, 55 и 56 изменено с Решение № 2/1/01.02.2024г. за поправка на очевидна фактическа грешка, за периода 01.01.2018 г – 31.12.2023 г., ведно със законоустановената лихва, в общ размер на 5 734.03 лв., в т. ч.: данък върху недвижимите имоти – 777.25 лв., върху ДНИ – 46.39 лв., ТБО – 4 633.74 и лихви – 276.65 лв..

В жалбата се навеждат основания, че постановения административен акт е издаден в нарушение на материалния закон и не отговаря на изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Не са посочени фактите и обстоятелствата, от които може да се формира извод за правилно определяне на дължимите публични вземания. Твърди се, че се облага неправилно, тъй като два пъти му е наложено да заплаща ТБО, веднъж за притежаваните самостоятелни обекти от сградата върху имота и втори път за притежаваните идеални части към самостоятелните обекти от същия поземлен имот, върху който се намират притежаваните от жалбоподателя самостоятелни обекти.

Моли за отмяна на атакувания административен акт в потвърдената му с решението на горестоящия административен орган част и изменено с решение за поправка на очевидна фактическа грешка. Претендира направени деловодни разноски по делото.

Ответникът по жалбата – началник отдел „Местни приходи“ при община Асеновград, чрез процесуалния си представител юриск. П. оспорва жалбата по мотиви, подробно изложени в представените по делото писмени бележки. Претендира направени деловодни разноски по делото.

Прокурорът от ОП – Пловдив, изразява становище, че жалбата е неоснователна и следва да бъде оставена без уважение, а оспореният административен акт е правилен и законосъобразен и следва да бъде оставен в сила.

Съдът на база събраните доказателства намира за установено следното от фактическа страна:

Жалбоподателят е собственик на недвижим имот в гр. Асеновград представляващ сграда със смесено предназначение – апартаменти, магазини, офиси, кафе аперитив и др., деклариран с декларации по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. № ********** / 09.01.2014г., отнасящи се за недвижими имоти с партиден № 6601F8074 с адрес на имота 4230 гр. Асеновград ул.“Шести януари“ №1а, представляващ сграда с идентификатор на поземления имот: 00702.515.1. Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. № ********** / 09.01.2014г., отнасящи се за недвижими имоти с партиден № 6601F8077 с адрес на имота 4230 Асеновград ул.“Шести януари“ №1а, представляващ сграда с идентификатор на поземления имот: 00702.515.1. Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. № ********** / 12.04.2022г., отнасящи се за недвижими имоти с партиден № 6601F83650 с адрес на имота 4230 гр.Асеновград ул. „Марица“ №15, представляващ Земя и сграда: Идентификатор на поземления имот: 00702.515.405, Дата на закриване 31.12.2021 г. Други нежилищни обекти - описание КАФЕ - АПЕРАТИВ с идентификатор 00702.515.405.1.22; Търговски обект - описание 1 с идентификатор 00702.515.405; Търговски обект - описание 2 с идентификатор 00702.515.405.1.19; Търговски обект - описание 3 с идентификатор 00702.515.405.1.20; Търговски обект - описание 4 с идентификатор 00702.515.405.1.21; Гараж с идентификатор 00702.515.405;

Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. Ns ********** / 13.04.2022г., отнасящи се за недвижими имоти с партиден № 6601F83664 с адрес на имота 4230 гр.Асеновград ул. „Марица“ №15, представляващ сграда с идентификатор на поземления имот: 00702.515.405. Склад (други нежилищни) - описание СКЛАД 1 с идентификатор 00702.515.405.1.24 .

Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. № ********** / 22.05.2023г., отнасящи се за чл.14- недв. имоти с партиден № 6601F97184 с адрес на имота 4230 гр.Асеновград ул. „Марица“ №15, представляващ сграда с идентификатор на поземления имот: 00702.515.405 . Други нежилищни обекти - описание кафе-аперитив с идентификатор 00702.515.405.1.22 .

Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. № ********** / 22.05.2023г., отнасящи се за чл.14-недв. имоти с партиден № 6601F97187 с адрес на имота 4230 гр.Асеновград ул. „Марица“ №15, представляващ сграда с идентификатор на поземления имот: 00702.515.405 . Търговски обект - описание Магазин №3 с идентификатор 00702.515.405.1.20 .

Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. № ********** / 22.05.2023г., отнасящи се за чл.14-недв. имоти с партиден № 6601F97192 с адрес на имота 4230 гр.Асеновград ул. „Марица“ №15, ет.1, представляващ сграда с идентификатор на поземления имот: 00702.515.405. Гараж с идентификатор 00702.515.405.1.23 .

Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. № ********** / 22.05.2023г„ отнасящи се за чл.14 - недв. имоти с партиден № 6601F97193 с адрес на имота 4230 гр.Асеновград ул. „Марица“ №15, ет.1, представляващ сграда с идентификатор на поземления имот: 00702.515.405 . Търговски обект - описание магазин №1 с идентификатор 00702.515.405.1.18 .

Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. № ********** / 22.05.2023 г., отнасящи се за чл.14-недв. имоти с партиден № 6601F97195 с адрес на имота 4230 гр.Асеновград ул. „Марица“ №15, ет.1, представляващ сграда с идентификатор на поземления имот: 00702.515.405. Търговски обект - описание магазин № 2 с идентификатор 00702.515.405.1.19

Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. № ********** / 22.05.2023г., отнасящи се за чл.14 - недв. имоти с партиден № 6601F97196 с адрес на имота 4230 гр.Асеновград ул. „Марица“ №15, ет.1, представляващ сграда с идентификатор на поземления имот: 00702.515.405 . Търговски обект - описание 4 с идентификатор 00702.515.405.1.21

Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. № ********** / 08.11.2023г. отнасящи се за чл.14 - недв. имоти с партиден № 6601F98689 с адрес на имота 4230 г гр.Асеновград ул. „Марица“, представляващ Земя; Идентификатор на поземления имот: 00702.515.405 . Земя с идентификатор 00702.515.405 с площ 290.00 кв.м и застроена площ 290.00 кв.м

Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. № ********** / 13.07.2015г„ отнасящи се за чл.14-недв. имоти с партиден № 6601Н20733 с адрес на имота 4230 гр.Асеновград ул. „Марица“ №15, ет.1, представляващ Земя и сграда; Идентификатор на поземления имот: 00702.515.1 . Земя с идентификатор 00702.515.1 . Жилище - описание апартамент 24 с идентификатор 00702.515.1.1.41 .

Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. № **********/09.03.2016г„ отнасящи се за чл.14 - недв. имоти с партиден № 6601Н26784 с адрес на имота 4230 гр.Асеновград ул. „Марица“ №15, представляващ сграда с идентификатор на поземления имот: 00702.515.405 . Жилище - описание апартамент 11 с идентификатор 00702.515.405.1.11

Декларация по чл. 17, ал. 1 от ЗМДТ за дължимия данък върху недвижимите имоти с вх. № **********/08.03.2011 г„ отнасящи се за чл. 17-недв. имоти с партиден № М0000139_110308 с адрес на имота 4230 гр.Асеновград, представляващ земя и сграда.

До издаване на обжалвания АУЗД жалбоподателят да е подал коригираща декларация по чл. 17, ал. 1 от ЗМДТ декларация по чл. 14 с вх. № ********** / 08.11.2023 г. с партиден № 6601Р98689 са декларирани 0.3979 идеални части (115.39 кв.м.). До 31.12.2021 г. от жалбоподателя са плащани задължения за 0.02213 идеални части /6,39 кв.м./ от земя в урбанизирана територия с площ 290 кв.м., по служебно деклариран партиден № 6601F83650, въз основа на декларация по чл. 14 от ЗМДТ вх.№ **********/12.04.2022 г.

Административният орган в изпълнение разпоредбата на чл. 106, ал.1, в срока по чл.109 ал.1 от ДОПК, във връзка с установяване на разлика между декларираната квадратура и притежаваната, доначислява задължения за 0,3766 идеални части /109 кв.м., което се явява разликата/ за периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2021 г. за данък върху недвижимите имоти и такса за битови отпадъци по отделните компоненти, а за периода 01.01.2022 г. до 31.12.2023г. за 115,39 кв.м., колкото е декларираната собственост върху земята /точка 35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45 и точка 46 от издадения АУЗД № 815-1 от 24.11.2023 г./. Посочен е размерът на дължимите данъци, такси по видове и периоди и лихвите за просрочие към тях, изчислени към периода 01.01.2018 г- до 31.12.2023 г., обобщени в приложение към АУЗ № 815-1/24.11.2023 г. (л. 111 – 116) и и съобразно Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Асеновград, като размерът на таксата за битови отпадъци за всяка година се определя съобразно определените промили в решенията на Общински съвет - Асеновград, издадени на основание чл.21, ал.1 от ЗМСМА във връзка с чл.62-71 от ЗМДТ. Посочени са съответни лихви за забава върху невнесените в срок задължения за ТБО по периоди.

Така издаденият АУЗ бил обжалван от ЕТ „И. - И. М.“ пред горестоящият административен орган с жалба вх. № 14-00-7072/08.12.2023 г., който го е потвърдил с решение № 2/ 29.01.2024 г., получено от жалбоподателя на 31.01.2024 г. с известие за доставяне /л.10/ и решение №2/1/01.02.2024 г. за поправка на ОФГ, получено от адв. Т. на 01.02.2024 г. Недоволен от това жалбоподателят инициирал и настоящото съдебно производство.

Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от приобщените писмени доказателства: жалба вх.№94-И-45/14.02.2024г.; Акт за установяване на задължение по декларация № 815-1/24.11.2023 г., издаден срещу ЕТ „И.-И. М. “, представлявано от И. Т. М.; известие за доставка, видно от което АУЗД е получен лично на 29.11.2023 г.; жалба от ЕТ „И.-И. М.“, с вх.№14-00-7042/08.12.2023 г. против Акт за установяване на задължение по декларация; решение № 2/29.01.2024 г. на П. К.-началник на отдел „Местни приходи“; решение №2/1//01.02.2024 г. за поправка на очевидна фактическа грешка на П. К.-началник на отдел „Местни приходи“; Декларация по чл.14 от ЗМДТ; заповед №А-2635/13.11.2023 г.; заповед А-2636/13.11.2023 г.; решение № 1217 от 20.12.2017 г. на Общински съвет-Асеновград; решение № 1726 от 19.12.2018г. на Общински съвет-Асеновград; решение № 39 от 30.12.2019 г. на Общински съвет-Асеновград; решение № 479 от 16.12.2020 г. на Общински съвет-Асеновград; решение № 1046 от 22.12.2021 г. на Общински съвет-Асеновград; решение № 1533 от 14.12.2022 г. на Общински съвет-Асеновград.

С определение № 2377/12.03.2024 г. съдът задължава ответникът да представи в цялост АУЗ № 815-1/24.11.2023 г., както и ответника да посочи по всяка точка от потвърдения Акт за установяване на задължение по чл. 107, ал.3 ДОПК № 815-1/24.11.2023 г., която е предмет на обжалване за съответния недвижим имот, индивидуализиран с идентификатор по действащата КК и КР на населеното място; какъв размер на данък върху недвижимите имоти е начислен, ведно с прилежащата към него лихва, както и какъв размер такса битови отпадъци е начислен, ведно с прилежащата към него лихва, респ. там където е извършено начисляване върху % идеални части от общите части на правото на собственост това изрично да се посочи.

С протоколно определение от 15.04.2024 г. е допусната съдебно-техническа експертиза по молби на жалбоподателя с вх. № 6603/15.04.2024 г. и вх. № 6637/15.04.2024 г. по поставените в тях въпроси. Приемат се представена данъчна декларация вх.№74733 от 08.11.2023 г. Указано е на ответника, че следва да посочи за сумата над таксата за битови отпадъци до пълния размер от 5 734,03 лева, как е формирано задължението като механизъм, данъчна основа и приложена ставка. В изпълнение на указанията на съда административният орган е изпратил справка изх. № 09-00-379/16.05.2024 г. със съответните приложения / л. 149-343/.

В хода на съдебното производство по делото са приети, без възражения от страните, една основна и две допълнителни СТЕ, които съдът кредитира, като компетентно и безпристрастно изготвени, доколкото същите отговарят на поставените задачи и са математически издържани. Същите ще бъдат коментирани, при необходимост, при разглеждане на спора по същество.

Съдът, като се запозна със становищата на страните и прецени събраните по делото доказателства, прие за установена следното от правна страна:

Жалбата е подадена от адресат на Акт за установяване на задължение по чл. 107, ал. 3 от ДОПК, при наличие на правен интерес. От ответника по делото са представени доказателства за връчването на процесния АУЗ, поради което следва да се приеме, че жалба вх. № 14-00-7042/08.12.2023г. е депозирана в законоустановения срок пред горестоящия административен орган. Съгласно разпоредбата на чл. 155, ал. 1 от ДОПК, приложима съгласно препращащата норма на чл. 144 от ДОПК, решаващият орган, в случая Началник на Отдел „Местни приходи“ при Община Асеновград се произнася с мотивирано решение в 60-дневен срок от изтичане на седмодневния срок по чл. 146 от ДОПК. Жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, тя е основателна поради следните съображения:

Атакуваният административен акт е издаден от компетентен административен орган - изхожда от длъжностно лице при делегирана компетентност по реда на чл. 4, ал. 4, вр. ал. 3 ЗМДТ със заповед № 2636 от 13.11.2023 г. на кмета на общината. Спазени са административно-производствените правила, предвид чл. 4, ал. 1 ЗМДТ.

Спорът между страните се формира относно установени и начислени задължения по декларация с АУЗ № 815-1/24.11.2023 г. за върху данък недвижими имоти и такса „Битови отпадъци“ за описаните в акта недвижими имоти за периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2023 г. по т.9, 10, 12, 14,16,18, 20, 22, 24, 26, 28, 30,32, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 50, 52, 55 и 56, потвърден с Решение № 2/29.01.2024 г. и изменен с Решение № 2/1/01.02.2024г. за поправка на очевидна фактическа грешка. Тук е мястото да се отбележи, че административният орган действително е посочил различни суми, като дори в решението за поправка на ОФГ има допусната друга очевидна фактическа грешка.

Съдът намира АУЗ№ 815-1/24.11.2023 г. в оспорената му част за постановен при съществено нарушение на процесуалните правила и неспазване на законовите изисквания за съдържание на акта по следните съображения:

Под общото наименование такса за битови отпадъци /ТБО/ законодателят е обединил таксите за няколко по вид услуги, свързани с битовите отпадъци- сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. Всяка от тези отделни услуги има свой собствен предмет и цел и именно поради това законодателят изрично е посочил в чл. 62 от ЗМДТ/ в приложимата редакция/, че размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 от ЗМДТ, а именно за всяка услуга поотделно. Последното е необходимо, не само с оглед изричната норма на чл. 62 от ЗМДТ/ в приложимата редакция/, но и с оглед необходимостта от доказване на реалност на извършване на услугата като отделен вид. Неопределянето на задължението за всяка услуга поотделно възпрепятства и възможността за преценка на основанията за недължимост по чл. 71, т. 1, т. 2, т. 3 от ЗМДТ, когато услугите не се предоставят от общината, по отношение на отделните такси. Отделната дължимост за всеки вид услуга изисква отделното и определяне като стойностно изражение от страна на органа по приходите.

В оспорения акт административният орган е обобщил задълженията на ЕТ „И. - И. М.“ таксата битови отпадъци и лихвата върху нея за периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2023 г., като липсва разграничение на видовете услуги, като отделни компоненти образуващи общия размер на ДНИ и ТБО, установен за оспорващия за всяка от посочените в АУЗ години поотделно.

В АУЗ, в оспорената част липсват констатации на органа относно начина на определяне на размера на таксата за всяка от отделните услуги и относно основата, върху която е изчислена таксата. Последната е елемент от ТБО, тъй като размерът на таксата се изчислява и определя като стойност върху нея. В конкретния случай неясна е волята на органа, както върху каква основа, така и върху какъв размер на последната е изчислена дължимата от ЕТ „И. - И. М.“ за ТБО, за всяка от годините от 01.01.2018 г. до 31.12.2023 г. Неизписването на всички фактически основания, въз основа на които административният орган е направил своите изводи е съществено процесуално нарушение, тъй като това води, не само до ограничаване правото на защита на лицето, адресат на АУЗ, но и до ограничаване на правомощието на съда да извърши проверка до колко действителната воля на органа е постановена в съответствие с материалния закон. Актът за установяване на вземания от местни данъци и такси следва да съдържа обстойно индивидуализиране на задълженията, на още по-голямо основание, предвид и на това, че със същият се установяват задължения от публичен порядък, скрепени със санкцията на принудителното изпълнение. Недопустимо е мотивите на органа в АУЗ да бъдат допълвани след приключила процедура по неговото издаване и съобщаване, с констатации на съда и чрез доказателствени средства, събрани в хода на съдебното му обжалване, каквото в случая се явява предоставена от органа справка изх.№ 09-00-379/16.05.2024 г.

Видно е, че в актът е налице дословно възпроизвеждане на нормите на закона и на съответната наредба. Бланкетното посочване на приложимите разпоредби, без излагането на конкретни мотиви представлява съществено нарушение на изискването за форма и самостоятелно основание за отмяна на оспорения административен акт. Следва да бъде отбелязано, че такива мотиви както по отношение на ТБО, така и по отношение формиране задължението за ДНИ не могат да бъдат установени и от други съдържащи се в административната преписка документи.

По изложените съображения, съдът намира жалбата за основателна, като обжалваният административен акт следва да бъде отменен по отношение допълнително определените задължения за данък недвижими имоти и ТБО за сметосъбиране и сметоизвозване и лихвите върху тях периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2023 г. в общ размер на 5 734, 03 лв., ведно с прилежащите лихви.

При този изход на делото, на жалбоподателя се дължат направените разноски в размер на 1 000 лв. заплатено адвокатско възнаграждение за един адвокат, 1 120 лева възнаграждение на вещо лице и 50.00 лева държавна такса или в общ размер на 2 170.00/две хиляди сто и седемдесет/ лева.

В предвид на изложеното и на основание чл.160 от ДОПК Съдът

РЕШИ :

ОТМЕНЯ по жалба на „ЕТ „И. - И. М.“ с ЕИК *********, с адрес град Асеновград, ул. „6-ти януари“ № 1А, представлявано от И. Т. М. в качеството му на собственик, действащ чрез пълномощник адв. К. Т. Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 815-1/24.11.2023 г., в частта потвърдена с Решение № 2/29.01.2024 г. на Началник отдел „Местни приходи“ при Община Асеновград по т. 9, 10, 12, 14,16,18, 20, 22, 24, 26, 28, 30,32, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 50, 52, 55 и 56 изменено с Решение № 2/1/01.02.2024г. за поправка на очевидна фактическа грешка, за периода 01.01.2018 г – 31.12.2023 г., относно дължима сума за данък недвижими имоти и такса „Битови отпадъци“ за периода от 01.01.2018г. до 31.12.2023г. в общ размер на 5 734.03 лв.ведно с прилежащите лихви.

ОСЪЖДА Община Асеновград да заплати на „ЕТ „И. - И. М.“ с ЕИК *********, с адрес град Асеновград, ул. „6-ти януари“ № 1А, представлявано от И. Т. М. в качеството му на собственик съдебни разноски в общ размер на 2 170.00/две хиляди сто и седемдесет/ лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: