Решение по дело №39/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 април 2022 г. (в сила от 30 април 2022 г.)
Съдия: Росица Веселинова Чиркалева-Иванова
Дело: 20227260700039
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 250

 

14.04.2022 г. гр.Хасково

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в открито съдебно заседание на петнадесети март две хиляди и двадесет и втора година в състав:

                                                                                    

СЪДИЯ: РОСИЦА ЧИРКАЛЕВА

 

Секретар: Мария Койнова

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдия Р.Чиркалева административно дело № 39 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.215 ал.1 от Закон за устройство на територията (ЗУТ).

 

Образувано е по жалба  на  „Монопол 08“ ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Х., местност Х. – Пазар за живи животни, с управител Х.И.Х., против Заповед № 2258/31.12.2021 г., издадена от Кмет на Община Хасково, с която се нарежда спиране изпълнението на строеж: „Многофамилна жилищна сграда“, намиращ се в ПИ 77195.128.118 по КК на гр. Хасково, местност „Д. т.“.

В жалбата се сочи, че оспорваната заповед е нищожна, неправилна, необоснована и незаконосъобразна, поради неправилно приложение на материалния закон, както и поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила в ЗУТ и АПК – основания за отмяна на оспорения акт по чл.146 т.2, т.3 и т.4 от АПК.

 На първо място се сочи, че заповедта не отговаряла на изискванията на закона за форма и съдържание на административния акт по чл.59 от АПК – липсвала дата и място на издаването на акта, не бил определен точен адресат на акта, липсвало посочване на фактически и правни основания за нейното издаване, липсвала разпоредителна част, с която се определят правата и задълженията, начин и срок за изпълнение, което било нарушение на чл.59 ал.2, т.3, 4 и 5 от АПК. Изложените в заповедта фактически основания били неясни и неотносими към посочените правни такива. Последното обосновавало извод за липса на пълно изясняване на относимите по случая факти и обстоятелства, както и за липса на пълно, ясно и точно излагане на такива факти и обстоятелства в самия акт. Видно от заповедта, извършена била проверка, но нямало данни кой, кога и къде извършил тази проверка, липсвали и данни кой е присъствал по време на проверката. Коментира се описаното в заповедта и се сочи, че бил съставен Констативен акт №7/06.12.2021г. от служители на Община Хасково, който бил изпратен на дружеството и получен от Р. Ч.– служител на „Монопол 08“ ООД. Навеждат се доводи, че не била спазена процедурата, предвидена в разпоредбите на чл.224а ал.1, ал.2 и ал.3 от ЗУТ. Констативният акт  не бил връчен на заинтересованите лица. Р. Ч.не представлявала дружеството, поради което следвало да се приеме, че констативния акт не бил връчен надлежно и била осуетена възможността да се представят възражения. На следващо място, заповедта била издадена след изтичане на 3-дневния срок, предвиден в чл. 224а, ал.2 от ЗУТ, като се твърди, че дори да се приеме, че констативния акт бил връчен на 10.12.2021г., то седемдневния срок за обжалване изтичал на 17.12.2021г., а тридневния срок изтичал на 20.12.2021г. Процесната заповед била издадена на 31.12.2021г., което според жалбоподателя било нарушение. В заповедта липсвали указания за отстраняване на причините, довели до спиране на строителството. На следващо място, се сочи, че били налице одобрени технически проекти от главния архитект на Община Хасково и имало издадено и Разрешение за строеж №404/29.10.2021г., което означавало, че се касае за законен строеж. От заповедта не ставало ясно кога трябвало да влезе в сила в сила разрешението за строеж, но се посочвало, че била издадена Заповед №ДК-11-Х-2/23.11.2021г. на Началника на РДНСК Хасково, с която било отменено Разрешение за строеж №404/29.10.2021г. Навеждат се доводи, че тази заповед на РДНСК – Хасково била нищожна.

На следващо място се твърди, че оспорената заповед била издадена при неизяснена фактическа обстановка. Видно от обстоятелствената и от разпоредителната част на заповедта, не ставало ясно на какво точно основание бил спрян строежа и поради какви причини, как било установено това. В заповедта не било посочено каква категория е строежа  според административния орган, за да се прецени дали е компетентен съгласно закона. Не ставало ясно на какво основание било прието, че строежът е собственост на „Монопол 08“ ООД Хасково, в същия имот имало завършен законен строеж, като това не било отразено в заповедта и не ставало ясно дали било взето под внимание. Тази неяснота и противоречие осуетявали правото на защита на дружеството. Посочената правна квалификация въобще не съответствала на сочените обстоятелства в заповедта. Нямало никакъв идентитет между фактическите твърдения относно субективна и обективна страна на соченото нарушение от една страна и посочения законов текст от друга. В заповедта било налице пълно разминаване между обстоятелствената част и посочените разпоредби на ЗУТ. Допуснатите нарушения били особено съществени, тъй като не можели да формират годен предмет на доказване, възпрепятствали адекватната реализация на правото на защита по същество, както и правели невъзможна проверката от страна на съда в тази насока. В настоящия случай било невъзможно да се установи коя е действителната воля на административния орган и какво нарушение се твърди, че е осъществено. Поради това, само на това основание заповедта била абсолютно незаконосъобразна, което обуславяло отмяната ѝ. Сочи се също, че при провеждане на административното производство и издаването на заповедта било допуснато съществено нарушение на императивни законови разпоредби в ЗУТ и АПК.  Административният орган съгласно чл.35 от АПК бил длъжен да изясни всички факти и обстоятелства от значение по случая, което не било сторено. В проведеното производство дружеството не участвало и нямало възможност да прави искания, възражения и бележки. Липсвало посочване въз основа на какви доказателства административния орган  достигнал до своите изводи. Заповедта не била връчена по надлежен ред на лица, представляващи и управляващи дружеството. Моли се за отмяна на оспорената заповед. Претендира се присъждане на разноски.

В съдебно заседание пълномощник на оспорващия  поддържа жалбата  и моли да бъде отменена заповедта като незаконосъобразна. Претендира присъждане на разноските по делото за адвокатско възнаграждение и държавна такса.

Ответникът - Кмет на Община Хасково,  чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, като изразява становище за неоснователност на същата. Моли да бъде потвърдена заповедта на Кмета на Община Хасково като правилна, мотивирана и законосъобразна. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение в минимален размер. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на другата страна.

Административен съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото,   приема за установено от фактическа страна следното:

В писмо изх. №ХС-1058-00-483/19.11.2021г. на РДНСК – Хасково, адресирано до Кмет на Община Хасково (заведено под рег. индекс: 32-01-45 от 25.11.2021г. в Община Хасково), е посочено, че с вх. №ХС-1058-02-028/16.11.2021г. в РДНСК – Хасково от ОД на МВР Хасково е постъпило писмо с данни за незаконно строителство, извършващо се на територията на гр. Хасково. Във връзка с горното писмо, служители на РДНСК Хасково извършили проверка на строеж: „Многофамилна жилищна сграда“, находящ се в ПИ 77195.128.118 по КК на гр. Х., местност „Д. т.“, представляващ строеж IV категория, съгласно чл.137 ал.1 т.4 от ЗУТ и чл.8 от Наредба №1 на МРРБ, видно от одобрен технически проект на 07.10.2021г. и издадено Разрешение за строеж №404/29.10.2021г. от Главен архитект на Община Хасково, обявено в РДНСК Хасково с вх. №РС-ХС-1033-01-983/09.11.2021г. В писмото подробно е описано установеното при проверката и е изпратен констативен протокол №344/17.11.2021г. на РДНСК Хасково, като на основание чл.221 ал.4 от ЗУТ е наредено Кметът на Община Хасково да разпореди проверка и да се предприемат действия по образуване на административни производства по реда на чл.224а от ЗУТ за спиране на СМР на строежа и забрана достъпа до него, както и по реда на чл.225а ал.1 от ЗУТ за премахване на строежа, като за резултатите от проверката и предприетите действия следва да се уведоми с писмен отговор заинтересуваните лица и РДНСК Хасково в указан срок.

На 06.12.2021г. от работна група в състав арх.В. Д. Р.– на длъжност началник в отдел „Контрол по ЗУТ“, Дирекция „АГСИ“ към Община Хасково, инж. В. Г. Н. – на длъжност старши експерт в отдел „Контрол по ЗУТ“, Дирекция „АГСИ“ към Община Хасково и И. С. А.– на длъжност главен специалист в отдел „Контрол по ЗУТ“, Дирекция „АГСИ“ към Община Хасково, е извършена проверка на строеж „Многофамилна жилищна сграда“, намиращ се в ПИ №77195.128.118 по КК на гр. Х., местност „Д.т.“. За извършената проверка е съставен Констативен акт №7 по чл.224а ал.2 от ЗУТ. В констативния акт е посочено, че имотът и строежът са собственост на „Монопол 08“ ЕООД, гр. Х.. Посочено е още, че възложител на строителството е „Монопол 08“ ЕООД, гр. Х.. Отразено е, че няма данни за строител и строителен надзор. В т. II- Представени строителни книжа и документи, в констативния акт са описани съгласувани и одобрени части на проекта в т. ч. ТП част архитектура, ТП част Конструктивна, ТП част електрическа, ТП част ВиК, ТП част ОВК, ТП част Геодезия, ТП част пожарна безопасност, ТП част ПБЗ и ТП част енергийна ефективност, одобрени на 07.10.2021г.; Разрешение за строеж №404/29.10.2021г. IV категория, за което е издадена Заповед №ДК-11-Х-2 от 23.11.2021г. от Началник РДНСК Хасково за отмяна Разрешение за строеж №404/29.10.2021г., която подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването пред Административен съд – Хасково; Комбинирана скица за проектиране №310/12.03.2021г. на Община Хасково, като изрично е отбелязано, че няма Протокол за откриване на строителна площадка и Протокол за определяне на строителна линия и ниво. В точка III от констативния акт е посочено, че към момента на проверката строежът представлява част от масивна многоетажна сграда с размери в план 35,05м./11,35м. Изпълнени са строително-монтажни работи по изкоп, подложен бетон, кофраж и армировка на фундаментна плоча, бетониране на фундаментна плоча. Кофраж и армировка за колони, шайби и сутеренни стени, кофраж и армировка на стълбищни рамене, бетониране на колони, шайби и стълбищни рамене. Изпълнена е топло и хидроизолацията на сутеренни стени, както и стоманобетонните конструктивни елементи (колони, греди, противоземетръсни шайби и плочи) до кота +5,60. Изградени са и тухлени ограждащи стени по съответните етажи. Отразено е, че строежът е IV категория, съгласно чл.137 ЗУТ и Наредба №1 от 30.07.2003г. на МРРБ за номенклатурата на видовете строежи. В точка IV са посочени нарушените разпоредби, а именно – чл.157 ал.1 от ЗУТ /За начало на строежа съобразно издаденото разрешение за строеж се счита денят на съставяне на протокола за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво, а когато такъв не се изисква датата на заверка на заповедната книга/. Отбелязано е също, че предвид установените нарушения на посочените нормативни разпоредби, констативният акт е основание за започване на административно производство по реда на чл.224а ал.1 на ЗУТ за спиране на строителството на строежа с установени нарушения.

С писмо рег. индекс: 32-01-45#1/08.12.2021г. на Община Хасково, съставеният констативен акт е изпратен на „Монопол 08“ ООД, като в писмото е указана възможността за подаване на възражение в 7-дневен срок от получаването му. Писмото е изпратено на адреса на дружеството и видно от известие за доставяне ИД PS 6300 019ВРJ J, на 10.12.2021г. е получено срещу подпис от Росица Чолакова, като е отбелязано до името на същата „служител“.

На 20.12.2021г. от комисия в състав инж. Васил Николов – Старши експерт в отдел КЗУТ при Дирекция „АГСИ“, Община Хасково и Р.Г.– Главен специалист отдел в АГК при Дирекция „АГСИ“, Община Хасково е извършена проверка в сектор ‚Деловодство и архив“ на Община Хасково и е констатирано, че по съставения Констативен акт №7/06.12.2021г. на основание чл.224а, ал.2 от ЗУТ за строеж: „Многофамилна жилищна сграда“, намиращ се в ПИ 77195.128.118 по КК на гр. Х., местност „Д. т.“ не е подадено възражение в законоустановения срок, като установеното при проверката е обективирано в съставен констативен протокол от 20.12.2021г.

На 31.12.2021г. е издадена оспорената в настоящото производство Заповед №2258/31.12.2021 г., от Кмета на Община Хасково. С нея се спира изпълнението на строеж „Многофамилна жилищна сграда“, намиращ се в ПИ 77195.128.118 по КК на гр. Хасково, местност „Д. т.“. Наредено е незабавно от връчването на заповедта извършителят на строежа да спре изпълнението му и да предприеме мерки за обезопасяване на строежа. След обезопасяването му, се забранява на основание чл.224а ал.6 от ЗУТ достъп до строежа и се разпорежда на основание чл.223 ал.1 т.3 от ЗУТ поставянето на отличителни знаци за ограничаване и недопускане на хора и механизация. В заповедта се посочва, че на основание чл.224а ал.4 от ЗУТ строителството, спряно със заповедта, може да бъде продължено, след като се представят необходимите строителни книжа: Протокол №2 към чл.7 ал.3 т.2, Образец 2 за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа. Указано е, че при неизпълнение на заповедта собственикът на строежа „Монопол 08“ ООД, носи административнонаказателна отговорност на основание чл.237 ал.2 т.3 от ЗУТ. Посочено е още, че на основание чл.217 ал.1 т.2 от ЗУТ обжалването на заповедта не спира изпълнението ѝ.  

Заповедта е съобщена по реда на §4 от ДР на ЗУТ, видно от представените по делото съобщение и служебна бележка от 05.01.2022г. Представена е и разписка (л.21), видно от която на 06.01.2022г. на Й. Г. В.– пълномощник, е връчена заповедта, със задължение да предаде същата на управителя на „Монопол 08“ ООД.

Жалбата е подадена на 17.01.2022г. директно пред Административен съд – Хасково.

Въз основа на така установената фактическа обстановка и след анализ на събраните в хода на производството доказателства, Административен съд - Хасково намира от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в преклузивния срок за обжалване, срещу годен за оспорване административен акт и от надлежна страна, за която е налице  правен интерес от търсената защита.

Разгледана по същество същата е неоснователна.

Съгласно чл.224а,ал.1 от ЗУТ - кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице с мотивирана заповед спира изпълнението и забранява достъпа до строеж или до част от строеж от четвърта до шеста категория с нарушения по смисъла на чл.224, ал.1 от ЗУТ.  Действително в оспорения акт не се сочи, от каква категория е процесният строеж, но от приложените към преписката писмени доказателства по безспорен начин се установява, че строежа е такъв от IV  категория, по смисъла на чл. 137, ал. 1, т.4 от ЗУТ. Ето защо съдът приема, че обжалваната заповед е издадена от териториално и материално компетентен орган и не е налице порок по смисъла на чл.146, т.1 от АПК, който да я прави незаконосъобразна и да налага отмяната й на това основание.

Съдът намира, че атакуваната заповед е издадена в предписаната от закона писмена форма, съдържа ясни и точни фактически и правни основания за издаването й, както и дата и място на издаването й. Не се споделят доводите на дружеството-жалбоподател, че е налице порок по смисъла на чл.146, т.2 от АПК – порок във формата на акта.

Не се споделят изложените от процесуалния представител на дружеството – жалбоподател доводи за незаконосъобразност на оспореният акт, предвид липсата на посочен в него адресат. Съгласно разпоредбата на чл. 224а от ЗУТ адресат на акта е извършителят на строежа, като именно на последният е наредено да спре изпълнението на строежа и да предприеме мерки за обезопасяването му. В процесният случай, изпълнител на строежа безспорно се явява дружеството жалбоподател, в чиято полза е било е издадено Разрешение за строеж № 404/29.10.2021г.

Съдът не установява в хода на административното производство да са били допуснати съществени процесуални нарушения водещи до отмяна на оспорения акт. Не се установява да е било нарушено правото на защита на дружеството - жалбоподател. Макар издаденият в хода на производството констативен акт № 7/06.12.2021г. да не е бил връчен лично на представляващия дружеството -жалбоподател, съдът намира същия за надлежно връчен на адреса на жалбоподателя на лице подписало се като служител в дружеството –адресат, което е достатъчно да се приеме наличието на редовна процедура по съобщаване на акта. Дори и да се приеме наличието на ненадлежно връчване на КА, последното обстоятелство не опорочава административната процедура. Следва да се посочи, че съгласно константната практика на ВАС дори и да се приеме, че има нарушение в процедурата по връчване на КА, то същото не съставлява съществено такова по смисъла на закона. Оспорената заповед е издадена след съставяне на КА, като правото на участие на заинтересованите лица е гарантирано с възможността за подаване на жалба срещу този акт. Констативният акт е подготвителен документ за установяване на обстоятелства, имащи значение и подготвящи издаването на крайния, завършващ административната процедура акт - обжалваната заповед. С надлежното съобщаване на заповедта за спиране на незаконния строеж и приемане на жалбата срещу нея за процесуално допустима от съда, адресатите са реализирали правото си на защита срещу тази заповед, вкл. и срещу констативния акт, въз основа на който тя е издадена. Следователно правото им на защита срещу констативния акт, чрез навеждане на факти и обстоятелства и представяне на доказателства е реализируемо и в производството по обжалване на заповедта пред съда. Дружеството жалбоподател е упражнило надлежно правото си на защита в процесното производство и е предприело съдебно оспорване на акта, с който приключва административната процедура.

Не се споделя довода за незаконосъобразност на оспорения акт, предвид издаването му след предвидения в чл. 224а, ал.5 от ЗУТ тридневен срок от изтичане срока за подаване на възражения срещу КА. Така предвидения срок е инструктивен и изтичането му не преклудира възможността административния орган по чл. 224а от ЗУТ да упражни своите законови правомощия.

 Предвид изложеното, неоснователни се явяват доводите в жалбата за допуснати съществени процесуални нарушения.      

           Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, че акта е постановен в нарушение на материалния закон.

          Като фактическо основание за издаването му органът е посочил установената липса на издаден за процесния строеж, Протокол № 2 към чл. 7, ал.3, т.2, Образец 2 за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа от Наредба №3/31.07.2003г., както и липсата на влязло в сила Разрешение за строеж. Така изложените фактически основания, напълно съответстват на посочените правни такива, а именно чл. 224а, ал.2 от ЗУТ, вр. чл. 224, ал.1, т.1 и т.5 от ЗУТ.

          Между страните не се спори по отношение на тези факти, станали основание за издаване на акта. От страна на жалбоподателя нито се излагат твърдения, нито се ангажират доказателства в обратната посока.

          Съгласно разпоредбата на чл. 224, ал.1, т.1 от ЗУТ строежа се спира, когато последният се извършва без да е налице влязло в сила разрешение за строеж. По делото не се ангажират доказателства за съобщаване на издаденото разрешение за строеж на всички заинтересувани лица при условията и по реда на АПК (чл. 149, ал. 1 ЗУТ) и за изтичане на срока за обжалването му, евентуално за произнасяне по оспорването му, предвид което не може да се приеме, че същото е влязло в сила и поражда правни последици. Освен това от административния орган се ангажират доказателства, че издаденото в полза на дружеството- жалбоподател Разрешение за строеж № 404/29.10.2021г.  е отменено със Заповед № ДК-11-Х-2 от 23.11.2021г. на Началник РДНСК,  в протекло производство по чл. 156, ал.1 от ЗУТ. За съда е служебно известно обстоятелството, че последната заповед е оспорена пред Административен съд Хасково, като образуваното АД 1227/21г. към момента не е приключило с влязъл в сила съдебен акт. Предвид изложеното, настоящият съдебен състав намира, че са налице предпоставките на чл. 224, ал.1, т. 1 от ЗУТ.

         Съгласно чл. 224, ал.1, т.5 от ЗУТ строежа се спира, когато последният се извършва без да е съставен протокол за строителна линия и ниво и/или без да е заверена заповедната книга. Последното обстоятелство се установява, с оглед изложените в Констативен акт № 7/06.12.2021г. обстоятелства. Последният представлява официален свидетелстващ документ, който не е бил оспорен в настоящото производство по съответния ред и има обвързваща съда материална доказателствена сила. Жалбоподателя не твърди наличието на така посочените строителни книжа, както и не ангажира доказателства относно тяхното съществуване. При тези обстоятелства, съдът намира че и посоченото от органа основание по чл. 224, ал.1, т. 5 от ЗУТ за издаване на оспорения акт е налице.

            Съдът намира оспорения акт за издаден и в съответствие с целта на закона. Спирането на строителството има за предмет да отстрани евентуални пречки за извършването му и да дисциплинира участниците в него да извършват строителни дейности в съответствие със законовите изисквания за това. Целта на ЗУТ е да не се допуска извършване на незаконно строителство и при извършване на строителни дейности стриктно да се спазват установения законов ред, като същевременно се създават гаранции за опазване на живота и здравето на гражданите, включително и на собствениците и обитателите на незаконни строежи. В конкретния случай целта на оспорваната заповед за спиране на всички строителни работи на обекта е да бъдат преустановени констатираните нарушения от страна на изпълнителя на строежа и да се гарантира извършването на строителните дейности при спазване на законовите изисквания.

            Предвид изложеното, настоящият съдебен състав приема, че оспорената заповед, с която е спряно строителството на строеж "Многофамилна жилищна сграда" намираща се в ПИ 77195.128.118 по КК на гр. Х., местност „Д. т.“ е законосъобразна и следва да бъде потвърдена, а жалбата срещу нея, да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото, на жалбоподателят не се дължат разноски.

Ответникът претендира разноски, и поради изхода на делото такива му се дължат. При определяне размер на юрисконсултското възнаграждение, съдът съобрази разпоредбата на чл. 78, ал. 8 ГПК, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ, както и фактическа и правна сложност на делото, процесуалната активност на пълномощника-юрисконсулт, обема и качеството на осъществената процесуална дейност, като намери, че справедливият и обоснован размер на  юрисконсултското възнаграждение възлиза на 80 лева.

 

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на  „Монопол 08“ ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Х., местност Х. – Пазар за живи животни, с управител Х.И.Х., против Заповед № 2258/31.12.2021 г., издадена от Кмет на Община Хасково, с която се нарежда спиране изпълнението на строеж: „Многофамилна жилищна сграда“, намиращ се в ПИ 77195.128.118 по КК на гр. Х., местност „Д. т.“

ОСЪЖДА „Монопол 08“ ООД, ЕИК: ********* да заплати на Община Хасково разноски по делото в размер на 80 /осемдесет/ лева.

 Решението подлежи на обжалване с касационна жалба, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

                                                                     СЪДИЯ: