Решение по дело №689/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 816
Дата: 3 май 2023 г. (в сила от 3 май 2023 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20237180700689
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 март 2023 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 816

 

03.05.2023г., гр.Пловдив

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                 Административен съд Пловдив, трети състав, в публично заседание на двадесет и седми април, две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                             Административен съдия: Любомира Несторова

 

При секретаря М.Г..

                Като разгледа докладваното АД № 689 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс.

                 Образувано е по жалба на З.Р.Т., с ЕГН **********, с адрес: ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 39 от 03.03.2023г. на младши автоконтрольор - Д.К.при ОДМВР-Пловдив, РУ-Асеновград, с която на чл. 171, т. 2а, б. „а“ от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, на  З.Р.Т., с ЕГН **********, е наложена принудителна административна мярка - прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик за срок от шест месеца.

                Жалбоподателят намира оспорената заповед за незаконосъобразна като излага съображения в тази посока. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, навежда оплаквания, обосноваващи незаконосъобразност на атакуваната заповед.

                Претендира отмяната на оспорения административен акт и разноски по делото.

                Ответникът по жалбата,  в нарочна молба-становище, намира жалбата за неоснователна, а оспореният административен акт за правилен и законосъобразен. Възразява относно прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение от страна на процесуалния представител на жалбоподателя.

               В съдебно заседание поддържа неоснователност на жалбата. Не претендира разноски по делото.

                Пловдивският административен съд, в настоящия състав, намери, че жалбата е подадена от активно легитимирана страна, адресат на оспорената заповед, чийто права и законни интереси са неблагоприятно засегнати от акта и в срок, следователно е допустима.

                 Разгледана по същество, е основателна поради следните съображения:

                 От събраните по делото писмени доказателства: АУАН с № 932067 от 03.03.2023г. се установи, че лицето Г.Г.Т. на 03.03.2023г. в 00:45 часа, в Асеновград, ул. „Генерал Дандевил“ до №26, управлява лек автомобил „Ауди“ с рег.№ ***  като не притежава СЕМПС-неправоспособен водач. Нарушен е съставът на чл. 150 от ЗДвП.

              Съставен е и АУАН № 932068 от 03.03.2023г. на З.Р.Т., с ЕГН **********, притежаващ СУМПС № *********, затова, че на 03.03.2023г., в Асеновград, ул. „Генерал Дандевил“ до №26, като собственик на лек автомобил  „Ауди“ с рег. № ***, преотстъпва управлението на МПС на неправоспособната Г.Г.Т., с ЕГН **********, от което настъпва застрахователно събитие ПТП с материални щети. Същият виновно е нарушил чл. 102, т.1 от ЗДвП.

              Административният орган с процесната заповед е наложил на жалбоподателя санкция по чл. 171, т.2а, б. „а“ от ЗДвП, а именно прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик за срок от шест месеца.

               В хода на съдебното производство, предвид изричните указания на настоящия съдебен състав за компетентността на административния орган, издател на оспорения акт, е представена оправомощителна Заповед № 317з-3162 от 15.04.2022г. на Директора на ОДМВР-Пловдив, с която са оправомощени длъжностните лица от ОД на МВР-Пловдив да прилагат ПАМ по чл. 171, т.1, т.2а, т.2а, т.4, т.5, б.а, т.6 и т.7 от ЗДвП, от която се установи, че издателят на акта е оправомощен да издава актове по коментираната правна норма.

               При така установеното от фактическа страна, съдът намира следното от правна страна:

              Предвидените в чл.171, ал.1 от ЗДвП правни последици не представляват административни наказания, а принудителна административна мярка /ПАМ/. По смисъла на чл. 171, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което те са от вида на преустановяващите ПАМ. По своето правно естество заповедта за налагане на ПАМ е утежняващ индивидуален административен акт и се регулира от нормите на АПК.

             Оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган, което се установи от приетата по делото оправомощителна Заповед № 317з-3162 от 15.04.2022г. на Директора на ОДМВР-Пловдив.

            Оспорената заповед е издадена на основание чл. 171, т.2а, б. „а“ от ЗДвП. Съгласно цитираната разпоредба за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: а) без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

              При издаването на заповедта са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила:

              Издадена е въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № 932067 от 03.03.2023г., който е съставен на лицето Г.Г.Т. за извършено от нея нарушение по чл. 150 от ЗДвП, а не от лицето З.Р.Т..

             На жалбоподателя е съставен АУАН с друг номер, а именно № 932068 от 03.03.2023г., за извършено от него нарушение по чл. 102, т.1 от ЗДвП.

              В случая в оспорената заповед неправилно е посочен номерът на АУАН съставен на Г.Г.Т..

             Освен това в мотивите на заповедта е цитиран непълно текстът на чл. 171, т.2, б. „а“ от ЗДвП. Посочен е следният текст: „принудителна административна мярка по чл. 171, т.2а ,б. „а“ от ЗДвП - прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс.

            Не е посочен текстът „както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.“

           При това положение и във връзка със съставения АУАН на Г.Т., цитиран в мотивите на акта, не става ясно за какво точно нарушение е издадена оспорената заповед. Коя точно хипотеза е нарушена от З.Т., дали тази, че управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, дали тази, че не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или че  е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или тази, че като собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства.

             Налице е противоречие между изложените фактически основания, обосноваващи налагането на принудителната административна мярка и  посочената правна норма.

            Съдът намира, че в случая административният орган не  е доказал обстоятелствата, попадащи в хипотезата на чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП и обуславящи прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство за срок от 6 месеца на собственик.

              По изложените съображения, следва да се приеме, че оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 39 от 03.03.2023г. на младши автоконтрольор – Д.К.при ОДМВР-Пловдив, РУ-Асеновград е незаконосъобразна и като такава ще следва да бъде отменена.

             Претендирани са разноски от процесуалния представител на жалбоподателя, които се установиха в общ размер от 160 лв., /сто и шестдесет лева/, от които 10лв. внесена държавна такса и 150 лв.- изплатено адвокатско възнаграждение, дължими от ответника.

            Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, трети състав

 

Р Е Ш И :

 

            ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 39 от 03.03.2023г. на младши автоконтрольор - Д.К.при ОДМВР-Пловдив, РУ-Асеновград, с която на чл. 171, т. 2а, б. „а“ от Закона за движение по пътищата, на  З.Р.Т., с ЕГН **********, е наложена принудителна административна мярка - прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик за срок от шест месеца.

            ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР-Пловдив да заплати в полза на З.Р.Т., с ЕГН **********, с адрес: ***, сумата в размер на 160 лв., /сто и шестдесет лева/.

 

            Решението е окончателно.

 

 

 

                                           Административен съдия: /п/