АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 127 |
||||||||||
гр. Видин,
23.06.2022 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд – Видин, |
I административнонаказателен състав |
|||||||||
в открито заседание на
тттридесетиддвадеседва |
Двадесети юни |
|||||||||
през две хиляди и двадесет и втора година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Росица Славчева |
|
||||||||
Касационно
АНД № |
138 |
по описа за |
2022 |
година |
||||||
и за да се произнесе, съобрази следното: Делото е образувано по жалба с правно основание
чл.63в от ЗАНН, подадена от А.М.Т. *** против решение № 154 / 27.04.2022г. по
АНД № 1125/2021г. по описа на Районен съд – Видин, с което е потвърдено НП № 21
– 1786 - 000078 от 17.09.2021г. на
Началника на РУ Видин към ОДМВР – Видин, с което на касатора за нарушение на чл.9,
ал.3 от ЗДвП му е наложено административно наказание на основание чл.178,
ал1, т.8 от ЗДвП – глоба в размер на 5000.00 лева, изменена от ВРС на 2000.00
лв. В жалбата се развиват съображения, че решението на
ВРС е незаконосъобразно. Твърди се от касатора, че ВРС не е съобразил
установените обстоятелства и събраните по делото доказателства. Иска се да бъде отменено решението на ВРС и бъде
постановено ново, с което да бъде отменено НП. Становището на ответника по делото е, че решението
на ВРС е правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено. Представителят на Окръжна прокуратура – гр.Видин
дава заключение, че жалбата е неоснователна и не следва да бъде уважавана. От събраните по делото писмени и гласни
доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, доводите на
страните и посочените касационни основания в жалбата, Административният съд
прие за установено следното : Жалбата, като подадена в срока, е процесуално
допустима. Разгледана по съществото си, същата е и основателна. Обстоятелствата установени във фактическата
обстановка, която районният съд е приел се споделят отчасти и от
Административният съд. Установено е по делото, че на 18.07.2021г. около 11:45ч. в гр. Видин на ул. „Независимост“ пред дом №17 касатора А.Т. като организатор на семейно тържество е разпоредил разпъването на съоръжение „шатра“ в обхвата на пътя, предназначен за обществено ползване, без да е взел мерки за осигуряване на безопасността на движението. Била съставена Докладна записка с рег. номер №1786р - 12528/2021 по описа на РУ - Видин относно установеното изградено съоръжение тип „шатра“ на ул. „Независимост“ № 17 и отправеното разпореждане на полицейски орган на основание чл.64 ЗМВР. Въз основа на ДЗ бил съставен и АУАН за извършено нарушение по чл. 9,ал. 3 от ЗДвП, впоследствие е издадено процесното НП, в което е пресъздадено съдържанието на акта във връзка с констатираното нарушение на чл. 9, ал. 3 от ЗДвП и на основание чл.178,ал. 1, т.8 ЗДвП е наложена „глоба“ в размер на 5000 лева. ВРС е изменил НП, като е намалил наложената глоба на 2000 лв. При извършената проверка от полицейски патрул на
място, е установено изграждането на шатрата, поради което е и постъпил
сигналът. За проверката е съставена докладна записка, в която за извършител
на деянието е посочен касатора. По делото е представена и преписка от Община
Видин, от която е видно, че Т. е искал разрешение „…за използване улицата
пред къщата ми…“. Такова е дадено, но при стриктно спазване на Наредбата за
опазване и поддържане на обществения ред в община Видин. Във връзка с наложеното административно наказание по
чл.178,ал.1,т.8 от ЗДвП и въз основа на така приетата фактическа обстановка,
Видинският районен съд е приел, че Т. е осъществил от обективна и субективна
страна състава на административно нарушение по чл.9, ал.3 от ЗДвП и му е
наложено наказание по чл.178,ал.1,т.3 от ЗДвП. Административен съд - Видин не споделя становището
на Видински районен съд по следните съображения : Неправилно ВРС е приел, че правната квалификация на
нарушението по чл. 9, ал. 3 ЗДвП кореспондира със санкционната разпоредба на чл. 178,
ал. 1, т. 8 ЗДвП. Последната, освен санкция, съдържа и самостоятелно
изпълнително деяние, изразяващо се в промяна на въведената организация на
движение без съгласуване с органите на Министерството на вътрешните работи и
администрацията, стопанисваща пътя. От своя страна нормата на чл. 9, ал. 3 ЗДвП, предвижда, че поставянето на предмети или
извършването на дейност в обхвата на пътя, несвързани с предназначението му,
може да става само след разрешение от собственика или администрацията,
управляваща пътя. В случаят в съставените срещу касатора АУАН и НП липсват
факти за промяна на въведената организация на движение /изразяваща се в
промяна на регулацията чрез пътни знаци, светофарна уредба или пътна маркировка/
в описания в тези актове пътен участък, поради което няма основание да се
приеме извършването на нарушение на чл. 178,
ал. 1, т. 8 ЗДвП. С разпоредбата на чл. 9, ал. 3 ЗДвП е допуснат разрешителен режим за поставянето на предмети или
извършването на дейност в обхвата на пътя, несвързани с предназначението му
само след разрешение от собственика или администрацията, управляваща пътя.
Административнонаказателната разпоредба на чл. 178,
ал. 1, т. 8 ЗДвП е с изпълнително деяние "променя" организацията на пътя,
като не става въпрос за разрешение, визирано в чл. 9, ал. 3 ЗДвП, а за съгласуване, което означава, че поставянето на предмети или
извършването на дейност в обхвата на пътя е дейност, различна от промяната на
организацията на пътя. Квалификация по чл. 178,
ал. 1, т. 8 ЗДвП не би съответствала на фактическата обстановка, описана в НП,
изразяваща се в: "извършване на дейност, а именно: разпъване на
съоръжение „шатра“ в обхвата на пътя, без да е взел мерки за осигуряване на
безопасността на движението, с което променя организацията на движението, без
съгласието на органите на МВР и администрацията на пътя. Във връзка с
гореизложеното, съдът счита, че разпоредбата на чл. 178,
ал. 1, т. 8 от ЗДвП не регламентира наказание за нарушението по чл. 9, ал. 3 от ЗДвП, а съдържа самостоятелен състав на административно нарушение,
изразяващо се в самоволна промяна на организацията на движението. Под
организация на движението, както вече бе споменато следва да се разбира
регулирането му с пътни знаци, пътна маркировка и светофари. От описанието в
НП следва, че касатора е следвало да съгласува промяната на организацията на
пътя, каквото е предвидено в чл. 178,
ал. 1, т. 8 ЗДвП, а не да иска разрешение по чл.9, ал.3 от ЗДвП, каквото напрактика
той има и е приложено по делото. От
друга страна според чл.178, ал.1 т.3 от ЗДвП, който нареди да се ремонтира
път или да се постави съоръжение или препятствие по него, без да е взел мерки
за осигуряване на безопасността на движението се наказва. Такова обвинение
няма повдигнато, въпреки, че в описанието се говори за поставяне на
съоръжение, без осигуряване на безопасност на движение. ВРС е приел, че са налице
условията на чл.9, ал.3 от ЗДвП. Според ВРС нормативните изисквания за
извършване на описаните в тази норма подобни действия са уредени в Наредба №1
за опазване и поддържане на обществения ред в Община Видин. Като съгласно чл.
11,т. 2 от същата се забранява поставянето на естради, палатки, навеси, маси,
столове и други временни съоръжения на обществени места без разрешение на
кмета на община Видин и кмета или кметския наместник на съответното населено
място. Приложението на Наредбата в
случая изобщо не следва да се коментира и тя не е приложима, нито НП препраща
към нея. В Наредбата е уредено, по конкретно в чл.38, че:“Нарушенията на
тази Наредба се установява с актове, съставени от длъжностни лица в органите
на община Видин, кметовете и кметските наместници на населените места,
служители на ОДМВР - Видин с полицейски правомощия, РЗИ-Видин, ОБДХ-Видин,
РДПБЗН-Видин и други упълномощени със заповед на кмета на Общината лица.“ А в
чл.39:“Наказателните постановления се издават от кмета на община Видин или
упълномощени от него служители на Общината.“ В конкретният случай НП е
издадено от Началника на РУ Видин. Констатираното разминаване между сочените като
нарушени законови норми и описанието на нарушението в НП представлява
съществено процесуално нарушение на чл. 57,
ал. 1, т. 5 и т. 6 ЗАНН, защото
не става ясно за какво точно нарушение е ангажирана
административнонаказателната отговорност на касатора, което от своя страна
влече незаконосъобразност на издаденото НП. В този смисъл решението на ВРС следва да бъде
отменено, както и потвърденото с него НП. Посочените обстоятелства, относно неизясняването на
фактите и твърденията от страна на наказващият орган, както в АУАН, така и в
НП, водят до необоснованост на НП. Освен, че следва да бъдат описани всички
обстоятелства по извършването на нарушението, следва да бъдат наведени и
доказателства в тяхна подкрепа, тъй като посочените в закона нарушения, за
които се твърди, че са извършени от нарушителя са предмет на доказване по
делото. Видно от доказателствата и обжалваното НП е, че фактическото описание
на нарушението не съответства на събраните по делото доказателства.
Обстоятелствата във връзка с нарушението не са безспорно доказани по делото. Посочените по – горе нарушения на материалния закон
са достатъчни за обосноваване на неправилността на решението на ВРС и
незаконосъобразността на НП и водят до тяхната отмяна, поради което АС –
Видин намира, че не следва да обсъжда останалите доводи на страните. Разноски от касатора не са искани и не следва да се
присъждат. Водим от горното и на основание чл.63в от ЗАНН във
вр. с чл.208 АПК, Административен съд – Видин Р Е
Ш И : ОТМЕНЯ Решение № 154 / 27.04.2022г. по АНД № 1125/2021г.
по описа на Районен съд – Видин, вместо което ПОСТАНОВЯВА: ОТМЕНЯ НП № 21 – 1786 - 000078 от 17.09.2021г. на Началника на РУ Видин
към ОДМВР – Видин, с което на А.М.Т. *** за нарушение на чл.9, ал.3 от ЗДвП
му е наложено административно наказание на основание чл.178, ал1, т.8 от ЗДвП
– глоба в размер на 5000.00. Решението не подлежи на обжалване. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2. |
||||||||||
Решение по дело №138/2022 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 127 |
Дата: | 23 юни 2022 г. (в сила от 23 юни 2022 г.) |
Съдия: | Росица Христова Славчева |
Дело: | 20227070700138 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 7 юни 2022 г. |