Решение по дело №5709/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 4281
Дата: 25 септември 2023 г.
Съдия: Иван Диянов Мичев
Дело: 20231110205709
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 април 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 4281
гр. София, 25.09.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 111-ТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на деветнадесети септември през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:И. М.
при участието на секретаря М. В.
като разгледа докладваното от И. М. Административно наказателно дело №
20231110205709 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Софийски Районен съд е сезиран с жалба от Б. М. М. от
г.........................., с ЕГН: ********** против Наказателно Постановление №
500/ 27.05.2020г. издадено от Директор на СДВР, с което на жалбоподателя е
било наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева за
извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от Закона за здравето.
В жалбата се навежда оплакване, че издаденото наказателно
постановление е незаконосъобразно, тъй като наказаното лице действително е
било на открито обществено място и без поставена предпазна защитна маска,
но с това по никакъв начин не е било поставило в опасност живота и здравето
на когото и да било. Възразява срещу дългия срок от извършване на деянието
до връчването на препис от акта с наложената глоба и моли същият да бъде
отменен.
В съдебно заседание жалбоподателят Б. М., редовно призован, се явява
лично. Пред съда поддържа жалбата и моли същата да бъде уважена.
Административно – наказващият орган Директор на СДВР, редовно
призован, не се явява. Представлява се от упълномощен юрисконсулт, който
1
оспорва жалбата и моли същата да бъде оставена без уважение по подробно
изложени съображения. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
При извършената служебна проверка от съда по допустимостта на
жалбата се констатира, че същата е подадена в законоустановения срок и от
легитимирана страна, поради което и следва да бъде разгледана. Разгледана
по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, но не по изложените в нея мотиви.
От събраните в хода на съдебното производство гласни и писмени
доказателства се установява следната фактическа обстановка:
На 27.04.2020г., около 13:45ч. полицейските служители Б. И.и С. М.
извършвали обход в град София, в района на ж.к. ,,Обеля - 2" във връзка със
спазване на разпоредбите в т.9 от Заповед № РД - 01 - 197/11.04.2020г. (с
която се допълна Заповед № РД - 01 - 124/13.03.2020г. на министъра на
здравеопазването), издадена във връзка с обявената в страната
противоепидемична обстановка, свързана с пандемията на вируса Ковид 19.
При обхода двамата установили, че Б. М., се намира на значително разстояние
от блока, където живеела, като същата нямала изискуемата в първоначалната
и допълнената заповеди маска на лицето си. По признание на самата
жалбоподателка, тя била излязла навън с кучето и двамата си племенника,
действително не е имала защитна маска, покриваща носа и устата й, но с това
не счела, че е поставила в опасност живота и здравето на когото и да било. На
лицето бил съставен АУАН за извършено административно нарушение, който
бил връчен лично и подписан без възражение. Въз основа на акта било
издадено и обжалваното наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка съдът прие за установена и доказана от
събраните в хода на съдебното производство гласни и писмени доказателства.
Видно от показанията на разпитаните в качеството на свидетели полицейски
служители, съставили и подписали процесния АУАН Б. И. и С. М. е, че и
двамата са възприели обстоятелството, че жалбоподателката е била на
обществено място и без поставена защитна маска на лицето си, както и че в
близост до нея са се намирали и други хора. Съдът кредитира показанията на
свидетелите като еднопосочни, логични и непроитворечиви с останалия
доказателствен материал още повече, че в самата жалба, както и в хода на
съдебното заседание, нарушителка не оспорва факта, че е била без поставена
защитна маска. Показанията на разпитаните лица се потвърждават и от
2
приобщените по реда на чл.283 от НПК писмени доказателства.
По своята правна същност фактическата обстановка, отразена в АУАН
и наказателното постановление не се оспорва от жалбоподателката, която
навежда възражение, единствено относно срочността на получаване на
наказателното постановление и евентуално маловажност на случая.
Предмет на преценка на настоящето производство е съответствието на
санкционния акт както с материалния, така и с процесуалния закон.
Както АУАН, така и обжалваното наказателно постановление са
издадени от компетентните органи и в рамките на законоустановените
давностни срокове по чл.34, ал.1 и ал.3 от ЗАНН.
Отразяването на обстоятелствата по нарушението и дадената правна
квалификация в акта и наказателното постановление са съобразени с
изискванията на чл. 42 т.5 и чл.57, ал.1 т.5 и т.6 от ЗАНН.
При така възприетата фактическа обстановка и съвкупен анализ на
събраните доказателства съдът намира, че по безспорен и несъмнен начин се
доказва, че жалбоподателката Б. М. М. не е извършила административно
нарушение по чл.209а, ал.1 от Закона за здравето. Същевременно във
вменената за нарушена единствена т.9 от Заповед № РД - 01 - 197/11.04.2020г.
(с която се допълва Заповед № РД - 01 - 124/13.03.2020г. на министъра на
здравеопазването) изрично е било упоменато, че всички лица, намиращи се на
закрити или на открити обществени места, сред които е посочена и улицата,
където се е намирала жалбоподателката, са били длъжни да имат поставена
защитна маска на лице за еднократна или многократна употреба или друго
средство, покриващо носа и устата, като в нея е посочено, че е в сила
12.04.2020г. до 26.04.2020г. включително. Деянието, което е било извършено
от жалбоподателката, по параметрите на административно обвинение,
посочени в АУАН и НП, е било на 27.04.2020г., т.е. ден след срока на
действие на акта, посочен като нарушен в наказателното постановление.
Посочената за нарушена норма на чл.209а, ал.1 от Закона за здравето има
бланкетен характер и за нейното правилно прилагане се изисква препращане
към конкретна заповед на министъра на здравеопазването, която следва да
бъде изрично посочена в санкциониращия административен акт. В случая
това формално е сторено, но спрямо заповед, с изтекъл срок на действие,
което от своя страна не вменява задължение на нейните адресати за
3
изпълнение, което обуславя правната несъставомерност на деянието от
обективна страна.
Съдът не споделя доводите за маловажност на нарушението, тъй като
същото не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение
с други нарушения от този вид. Не се установиха никакви смекчаващи
отговорността обстоятелства, които да обуславят извод за по-ниска степен на
обществена опасност на нарушението. Всъщност е налице поставяне в
опасност на живота и здравето и на други лица, което се признава и от самата
жалбоподателка, което изключва приложението на чл.28 от ЗАНН. Предвид
всичко изложено съдът намира, че обществената опасност на конкретното
нарушение не е по-ниска в сравнение с другите такива от този вид.
Също така обстоятелството, че наказателното постановление е било
връчено на лицето след значителен период от време, считано от неговото
издаване, по никакъв начин не следва да бъде преценено като основание за
неговата незаконосъобразност. В случая не е налице изтекла абсолютна
давност, която да обуслови отмяна на посоченото материално правно
основание.
Меродавна е единствено преценката, свързана с допустимостта на
жалбата, която е подаден в срок, тъй като срокът за нейното депозиране
започва да тече от момента на връчване на акта.
С оглед изложените правни съображения обжалваното наказателно
постановление се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Воден от горното и на основание чл.63, ал.3 т.2 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно Постановление № 500/27.05.2020г. издадено от
Директор на СДВР, с което на Б. М. М. от г......................, с ЕГН: ********** е
наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева за
нарушение по чл.209а, ал.1 от Закона за здравето.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 - дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд - София град.
4
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5

Съдържание на мотивите


Софийски Районен съд е сезиран с жалба от Б. М. М. от ......................., с ЕГН: **********
против Наказателно Постановление № 500/ 27.05.2020г. издадено от Директор на СДВР, с
което на жалбоподателя е било наложено административно наказание глоба в размер на 300
лева за извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от Закона за здравето. В жалбата се навежда
оплакване, че издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно, тъй като
наказаното лице действително е било на открито обществено място и без поставена
предпазна защитна маска, но с това по никакъв начин не е било поставило в опасност
живота и здравето на когото и да било. Възразява срещу дългия срок от извършване на
деянието до връчването на препис от акта с наложената глоба и моли същият да бъде
отменен. В съдебно заседание жалбоподателят Б. М., редовно призован, се явява лично.
Пред съда поддържа жалбата и моли същата да бъде уважена. Административно –
наказващият орган Директор на СДВР, редовно призован, не се явява. Представлява се от
упълномощен юрисконсулт, който оспорва жалбата и моли същата да бъде оставена без
уважение по подробно изложени съображения. Претендира юрисконсултско
възнаграждение. При извършената служебна проверка от съда по допустимостта на жалбата
се констатира, че същата е подадена в законоустановения срок и от легитимирана страна,
поради което и следва да бъде разгледана. Разгледана по същество жалбата е
ОСНОВАТЕЛНА, но не по изложените в нея мотиви. От събраните в хода на съдебното
производство гласни и писмени доказателства се установява следната фактическа
обстановка: На 27.04.2020г., около 13:45ч. полицейските служители Б. И. и С. М.
извършвали обход в град София, в района на ж.к. ,,Обеля - 2" във връзка със спазване на
разпоредбите в т.9 от Заповед № РД - 01 - 197/11.04.2020г. (с която се допълна Заповед № РД
- 01 - 124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването), издадена във връзка с обявената в
страната противоепидемична обстановка, свързана с пандемията на вируса Ковид 19. При
обхода двамата установили, че Б. М., се намира на значително разстояние от блока, където
живеела, като същата нямала изискуемата в първоначалната и допълнената заповеди маска
на лицето си. По признание на самата жалбоподателка, тя била излязла навън с кучето и
двамата си племенника, действително не е имала защитна маска, покриваща носа и устата й,
но с това не счела, че е поставила в опасност живота и здравето на когото и да било. На
лицето бил съставен АУАН за извършено административно нарушение, който бил връчен
лично и подписан без възражение. Въз основа на акта било издадено и обжалваното
наказателно постановление. Горната фактическа обстановка съдът прие за установена и
доказана от събраните в хода на съдебното производство гласни и писмени доказателства.
Видно от показанията на разпитаните в качеството на свидетели полицейски служители,
съставили и подписали процесния АУАН Б. И. и С. М. е, че и двамата са възприели
обстоятелството, че жалбоподателката е била на обществено място и без поставена защитна
маска на лицето си, както и че в близост до нея са се намирали и други хора. Съдът
кредитира показанията на свидетелите като еднопосочни, логични и непротиворечиви с
останалия доказателствен материал още повече, че в самата жалба, както и в хода на
съдебното заседание, нарушителка не оспорва факта, че е била без поставена защитна маска.
Показанията на разпитаните лица се потвърждават и от приобщените по реда на чл.283 от
НПК писмени доказателства. По своята правна същност фактическата обстановка, отразена
в АУАН и наказателното постановление не се оспорва от жалбоподателката, която навежда
възражение, единствено относно срочността на получаване на наказателното постановление
и евентуално маловажност на случая. Предмет на преценка на настоящето производство е
съответствието на санкционния акт както с материалния, така и с процесуалния закон. Както
АУАН, така и обжалваното наказателно постановление са издадени от компетентните
органи и в рамките на законоустановените давностни срокове по чл.34, ал.1 и ал.3 от ЗАНН.
Отразяването на обстоятелствата по нарушението и дадената правна квалификация в акта и
наказателното постановление са съобразени с изискванията на чл. 42 т.5 и чл.57, ал.1 т.5 и
1
т.6 от ЗАНН. При така възприетата фактическа обстановка и съвкупен анализ на събраните
доказателства съдът намира, че по безспорен и несъмнен начин се доказва, че
жалбоподателката Б. М. М. не е извършила административно нарушение по чл.209а, ал.1 от
Закона за здравето. Същевременно във вменената за нарушена единствена т.9 от Заповед №
РД - 01 - 197/11.04.2020г. (с която се допълва Заповед № РД - 01 - 124/13.03.2020г. на
министъра на здравеопазването ) изрично е било упоменато, че всички лица, намиращи се на
закрити или на открити обществени места, сред които е посочена и улицата, където се е
намирала жалбоподателката, са били длъжни да имат поставена защитна маска на лице за
еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата, като в
нея е посочено, че е в сила 12.04.2020г. до 26.04.2020г. включително. Деянието, което е било
извършено от жалбоподателката, по параметрите на административно обвинение, посочени
в АУАН и НП, е било на 27.04.2020г., т.е. ден след срока на действие на акта, посочен като
нарушен в наказателното постановление. Посочената за нарушена норма на чл.209а, ал.1 от
Закона за здравето има бланкетен характер и за нейното правилно прилагане се изисква
препращане към конкретна заповед на министъра на здравеопазването, която следва да бъде
изрично посочена в санкциониращия административен акт. В случая това формално е
сторено, но спрямо заповед, с изтекъл срок на действие, което от своя страна не вменява
задължение на нейните адресати за изпълнение, което обуславя правната несъставомерност
на деянието от обективна страна. Съдът не споделя доводите за маловажност на
нарушението, тъй като същото не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с други нарушения от този вид. Не се установиха никакви смекчаващи
отговорността обстоятелства, които да обуславят извод за по-ниска степен на обществена
опасност на нарушението. Всъщност е налице поставяне в опасност на живота и здравето и
на други лица, което се признава и от самата жалбоподателка, което изключва приложението
на чл.28 от ЗАНН. Предвид всичко изложено съдът намира, че обществената опасност на
конкретното нарушение не е по-ниска в сравнение с другите такива от този вид. Също така
обстоятелството, че наказателното постановление е било връчено на лицето след значителен
период от време, считано от неговото издаване, по никакъв начин не следва да бъде
преценено като основание за неговата незаконосъобразност. В случая не е налице изтекла
абсолютна давност, която да обуслови отмяна на посоченото материално правно основание.
Меродавна е единствено преценката, свързана с допустимостта на жалбата, която е подаден
в срок, тъй като срокът за нейното депозиране започва да тече от момента на връчване на
акта. С оглед изложените правни съображения обжалваното наказателно постановление се
явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
2