РЕШЕНИЕ
№ 10155
Бургас, 18.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - VIII-ми състав, в съдебно заседание на двадесет и втори октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА |
При секретар ВЯРА СТОЯНОВА като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА административно дело № 20257040701108 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 40, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация/ЗДОИ/, вр. чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на А. М. Е. от [населено място], [улица], *****, против отказ за предоставяне на достъп до обществена информация по т. 2, 3, 4, 5 и 6 по заявления с рег. № 812104 - 322/20.05.2025 г.; 812104 - 346/02.06.2025 г.; 812104 - 349/03.06.2025 г. и 812104 - 350/03.06.2025 г., обективиран в решение, рег. № 812104 -367 от 09.06.2025 г. на директора на дирекция „Правнонормативна дейност“/ПНД/, Министерство на вътрешните работи/МВР/.
Жалбоподателят, редовно уведомен, поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени оспорения отказ и да се задължи МВР да му предостави поисканата информация. Алтернативно, при отхвърляне на искането, да се задължи органа, който съхранява обществената информация по поставените в заявлението въпроси да му предостави копие на всички електронни картони. Претендира разноски.
Ответникът - директор на дирекция „Правнонормативна дейност“/ПНД/, Министерство на вътрешните работи/МВР/, редовно уведомен, не се явява и не се представлява. Писмено е изразил становище за недопустимост, алтернативно за неоснователност на жалбата. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:
Жалбата, подадена в срока по чл. 149, ал. 1 АПК, от лице с правен интерес, е допустима.
Разгледана по същество е неоснователна, при следните съображения:
Административното производство е образувано по повод подадени в Министерство на вътрешните работи заявления от жалбоподателя А. М. Е., с рег. № 812104 - 322/20.05.2025 г.; 812104 -346/02.06.2025 г., 812104 - 349/03.06.2025 г. и 812104 - 350/03.06.2025 г., със следните въпроси: 1. За периода 2020 - 2025 г., колко сигнала за домашно насилие са подадени чрез система 112 на територията на Република България?; 2. За периода 2020 - 2025 г. колко сигнала за домашно насилие са подадени от деца? ; 3. За периода 2020 - 2025 г. колко сигнала за домашно насилие са подадени oт стари хора?; 4. За периода 2020 - 2025 г. колко сигнала за домашно насилие са подадени от хора в неравностойно положение?; 5. За периода 2020 - 2025 г. колко сигнала за домашно насилие са подадени от жени?; 6. За периода 2020 -2025 г., колко сигнала за домашно насилие са подадени от мъже?
В заявленията Е. не е посочил предпочитана форма за предоставяне на достъп до исканата обществена информация. Предоставен е адрес на електронна поща.
Директорът на дирекция „Правнонормативна дейност“, МВР, изискал информацията и становища от главна дирекция „Национална полиция“/ГД „НП“/ и дирекция „Национална система 112“/ДНС 112/ л. 21 от делото/.
Дирекция „Национална система 112“ предоставила информацията, по т. 1 от заявленията на Е. относно броя на сигналите за домашно насилие, постъпили на единния европейски номер за спешни повиквания 112 по години, както следва: за 2020 г.- 36 568 бр.; за 2021 г. - 37 172 бр.; за 2022 г. - 38 821 бр.; 2023 г. - 42 519 бр., 2024 г. - 53 051 бр. и за периода 01.01.2025 г. до 30.04.2025 г. - 13 728 бр. По отношение на така предоставените данни е посочено, че същите включват броя на всички приети сигнали с ключова дума „домашно насилие“, в това число и многократните повиквания за конкретен сигнал. Разяснено е, че всички данни, които съобщава подаващият сигнала / мъж, жена, дете , възрастен или лице в неравностойно положение/, операторът записва в електронен картон, които изпраща на службата/ службите за спешно реагиране/л. 23 от делото/.
От главна дирекция „Национална полиция“/ГД „НП“/ е получен отговор, че не разполагат с исканата информация/л. 24 от делото/.
На 09.06.2025 г. директорът на дирекция „Правнонормативна дейност“ /ПНД/, МВР, е издал решение по заявленията на Е., рег. № 812104 - 367, с което му е предоставена наличната и представена от дирекция „Национална система 112“ информация относно броя на сигналите за домашно насилие, постъпили на единния европейски номер за спешни повиквания 112 по години както следва: за 2020 г. - 36 568 бр.; за 2021 г. - 37 172 бр.; за 2022 г. - 38 821 бр.,; 2023 г. - 42 519 бр., 2024 г. - 53 051 бр. и за периода 01.01.2025 г. до 30.04.2025 г. - 13 728 бр. По отношение на тези данни е посочено в решението, че същите включват броя на всички приети сигнали с ключова дума „домашно насилие“, в това число и многократните повиквания за конкретен сигнал. Разяснено е, че всички данни, които съобщава подаващия сигнала / мъж, жена, дете , възрастен или лице в неравностойно положение/, операторът записва в електронен картон, които изпраща на службата/ службите за спешно реагиране. Посочено е също така, че не е налична обобщена информацията по критерий „подаващ сигнал“, както и че, за да бъде предоставена такава, се налага преглед и ръчно преброяване на всички електронни картони, което поради огромния им брой е практически невъзможно.
Решение, рег. № 812104 - 367 от 09.06.2025 г. на директора на дирекция „Правнонормативна дейност“ /ПНД/, МВР, е предмет на разглеждане в настоящото производство.
При тази установеност се налагат следните правни изводи:
На първо място, отказът за предоставяне на достъп до обществена информация, обективиран в решение, рег. № 812104 - 367 от 09.06.2025 г. на директора на дирекция „Правнонормативна дейност“ /ПНД/, МВР, е издаден от компетентен орган, съобразно правилото на чл. 28, ал. 2 ЗДОИ - директор на дирекция „Правнонормативна дейност“, Министерство на вътрешните работи, и заповед № 8121з - 56/16.01.2025 г. на министъра на вътрешните работи/л. 39 от делото/.
На второ място, отказът е в предвидената писмена форма и съдържа фактически и правни основания.
На трето място, при издаването му не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да обосноват неговата отмяна.
На следващо място, същият е съобразен с материалния закон, при следните съображения:
Съгласно чл. 2, ал. 1 ЗДОИ обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в страната и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Именно за тази информация законодателят е създал и изричното задължение да бъде предоставяна от правните субекти по чл. 3, ал. 1 и 2 ЗДОИ. Това тяхно задължение и съответно правото на гражданите на достъп до обществена информация, е гарантирано чрез изричната разпоредба на чл. 40, ал. 1 ЗДОИ, която установява правото на съдебно оспорване на решенията на задължените по чл. 3, ал. 1 и 2 ЗДОИ лица за предоставяне на достъп до обществена информация и за отказа за предоставянето и.
Поисканата от жалбоподателя информация е във връзка с обществената дейност на дирекция „Национална система 112“ като структура на Министерство на вътрешните работи - задължен субект по чл. 3, ал. 1 ЗДОИ. Касае се за служебна информация, според легалната дефиниция в чл. 11 ЗДОИ и достъпът до нея е свободен с изключение на случаите, изрично посочени в чл. 13, ал. 2 ЗДОИ. Нормата предвижда, възможност за ограничаване достъпа до служебна информация, когато тя е свързана с оперативната подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение, а също и когато съдържа мнения и позиции във връзка с настоящи и предстоящи преговори, водени от органа или от негово име, както и сведения, свързани с тях. В случая, поисканата от жалбоподателя информация не попада в обхвата на посоченото ограничение.
В заявленията на жалбоподателя не се съдържа искане да се предостави достъп до информация, която представлява лични данни по смисъла на §1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за защита на личните данни/ ДР ЗЗЛД/, поради което не е налице и ограничението предвидено в чл. 2, ал. 5 ЗДОИ, съгласно който законът не се прилага за достъп до лични данни.
Независимо от това, по делото нито се твърди, нито се установява в МВР - дирекция „Национална система 112“ и/или главна дирекция „Национална полиция“ да е налична и друга информация, извън предоставената на жалбоподателя, която да касае т. 2 - 6 от заявленията му. Жалбоподателят не е поискал да му бъде предоставен достъп до всички електронните картони, с които са регистрирани подадените сигнали за домашно насилие, постъпили на единния европейски номер за спешни повиквания 112 за периода 2020 г. - 2025 г., а да му бъде предоставена информация за броя на подадените сигнали за домашно насилие в този период поотделно от деца, стари хора, хора в неравностойно положение, жени и мъже, т.е поискал е предоставяне на обобщена информацията под формата на справка. Липсва задължение, с оглед нуждите на ЗДОИ, съществуващата при ответника информация да бъде статистически обработвана по произволно посочени от заявителя критерии, в разглеждания случай „подател на сигнала“. Законът за достъп до обществена информация задължава субекта по чл. 3 ЗДОИ да предоставя достъп само до наличната и съхранявана при структурите му информация, а не тепърва да я създава /анализира, селектира, обобщава и предоставя под формата на статистическа справка/ за целите на отправеното до него искане, какъвто е разглежданият случай. Административният орган е уведомил жалбоподателя, че исканата информация не е налична при него и че за да бъде предоставена, се налага преглед и ръчно преброяване на всички електронни картони, което поради огромния им брой е практически невъзможно.
По изложените съображения оспореният отказ да бъде предоставена поисканата информация по т. 2 - 6 от заявления с рег. № 812104 - 322/20.05.2025 г.; 812104 - 346/02.06.2025 г., 812104 - 349/03.06.2025 г. и 812104 - 350/03.06.2025 г. е законосъобразен, а жалбата на Е. е неоснователна и следва да се отхвърли.
Искането на жалбоподателя да бъде задължен административният орган да му предостави копие на всички електронни картони, с които са регистрирани подадените сигнали за домашно насилие, постъпили на единния европейски номер за спешни повиквания 112 за периода 2020 г. -2025 г. не намира опора в закона, тъй като представлява на практика ново заявление за достъп обществена информация, с което ответникът не е бил сезиран. Както бе посочено по - горе, подобно алтернативно искане не е било отправено от Е. до МВР, нито в подадените от него заявления, нито в хода на развилото се административно производство, съответно липсва произнасяне на административния орган по искане със соченото съдържание. Съдът не може да изземва компетенциите на задълженият субект по чл. 3, ал. 1 ЗДОИ, а разполага с контролни правомощия за законосъобразност на издадените от него индивидуални административни актове, при това въз основа на посочените в тях фактически и правни основания.
При този резултат и предвид направеното искане в полза на ответника се следва юрисконсултско възнаграждение в размер на 200.00/двеста/ лева основание чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ/НЗПП/обн. ДВ, бр. 5/2006 г./.
Жалбоподателят следва да заплати на Административен съд Бургас дължимата за производството държавна такса в размер на 10.00/десет/ лева.
Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,
Р Е Ш И :
ОТВХЪРЛЯ жалбата на А. М. Е. от [населено място], [улица], *****, против отказ за предоставяне на достъп до обществена информация по т. 2, 3, 4, 5 и 6 по заявления с рег. № 812104 - 322/20.05.2025 г.; 812104 - 346/02.06.2025 г.; 812104 - 349/03.06.2025 г. и 812104 - 350/03.06.2025 г., обективиран в решение, рег. № 812104 - 367 от 09.06.2025 г. на директора на дирекция „Правнонормативна дейност“/ПНД/, Министерство на вътрешните работи/МВР/.
ОСЪЖДА А. М. Е. от [населено място], [улица], ****, да плати на Министерство на вътрешните работи/МВР/ разноски в размер на 200.00/двеста/ лева.
ОСЪЖДА А. М. Е. от [населено място], [улица], ****, да плати на Административен съд Бургас държавна такса в размер на 10.00/десет/ лева.
Решението не подлежи на обжалване.
| Съдия: | |