Решение по дело №2826/2024 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 118
Дата: 1 април 2025 г. (в сила от 1 април 2025 г.)
Съдия: Анелия Цекова
Дело: 20241630102826
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 7 ноември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 118
гр. Монтана, 01.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ЧЕТВЪРТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и седми февруари през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:АН.Я ЦЕКОВА
при участието на секретаря БОРИСЛАВА В. КУЗМАНОВА
като разгледа докладваното от АН.Я ЦЕКОВА Гражданско дело №
20241630102826 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.238 ал.1, във връзка с чл.239 от ГПК.
Предявени са искове с правно основание чл. 286 от Търговския закон,
във връзка с чл.327 ал.1 от Търговския закон, обективно съединен с иск по
чл.86 ЗЗД.
Ищецът, У ТАНК Екщайн ГмбХ & Ко.КГ, дружество, учредено по
правото на ФРГ, със седалище и адрес на управление в гр. Клайностхайм, ул.
Майнпаркщрасе 2-4 63801, Клайностхайм, вписано в Търговски регистър А
при Районен съд Ашафенбург, под номер НRА 835, и в Търговски регистър Б,
под номер НRВ 129, представлявано от Пиер Армел КККК - управител, роден
на 21.08.1873 г. - управител - самостоятелно или от прокуристите: Шнайдер,
Олаф, роден на 31.03.1967 г. в Ауценау и Сцепиетовска, Катаржина, родена на
25.11.1986 г. във Варшава - представляващи дружеството заедно с управител
или с друг прокурист, чрез пълномощниците: адвокат Н. Д. Г. - вписана в
Адвокатска колегия - Бургас, с личен номер **********, ЕГН ********** и
адвокат А Г Г - вписан в Адвокатска колегия - Бургас, с личен номер
**********, ЕГН **********, е предявил иск СРЕЩУ:
1. Д К Л. И С-ИЕ ООД с ЕИК *********, представлявано от Л. К. Л. и В. Ц. И.
заедно и поотделно, със седалище и адрес на управление: Област Монтана,
общ. Монтана, гр. Монтана, п.код 3400, ул. Ж 20,
2. Л. К. Л., ЕГН **********, гр. Монтана, п.код 3400, ул. Ж 20;
3. В. Ц. И., ЕГН **********, гр. Монтана, п.код 3400, ул. Ж 20.
В исковата си молба твърди, че на 12.10.2023 г. между У ТАНК
Екщайн ГмбХ & Ко.КГ /УТА/ и Д К Л. И С-ИЕ ООД, е сключен договор за
предоставяне на услуга за безкасово разплащане при покупка на услуги и
1
продукти, свързани с превозни средства, чрез предоставяне на 6 броя
(сервизни) УТА карти тип „UTA Full“ за МПС, за които ответното дружество е
подало заявление от нов клиент. За сключването на договора Д К Л. И С-ИЕ
ООД, представлявано от управителя Л. К. Л. е попълнило и подало Заявление
от нов клиент, и е приело общите търговски условия на издателя на картите
/УТА/. Със заявлението от нов клиент, управителят е заявил получаването на
карти, като е посочил регистрационни номера на МПС, за които желае да
бъдат издадени сервизни карти и типа сервизни карти, които желае- да получи
за съответното превозното средство. Посочено е фактуриране чрез електронна
фактура, която да бъде получавана на електронна поща.
В последната част от заявлението, и Д К Л. И С- ИЕ ООД поръчва
обвързващо горепосочените услуги, 6 бр. сервизни карти:тип „UTA Full“ и
заявява, че ще отговаря за плащанията на всички задължения, свързани с
ползването на картите, в съответствие с Общите условия на УТА. Управителят
на дружеството собственоръчно е подписала Заявлението от нов клиент с дата
12.10.2023 г. ведно с подписани ОТУ и указания във връзка със защита на
личните данни.
Заявлението е прието от У ТАНК Екщайн ГмбХ & Ко.КГ на 12.10.2023
г. с клиентски номер 412396 и считано от тази дата договорът се счита за
сключен.
Моментьт, в който Заявлението от нов клиент, отправено от и Д К Л. И
С-ИЕ ООД, се приема от издателя на картите, съвпада с издаване на клиентски
номер - 412396 и това е моментът на сключване на договора между страните.
Договорът, представляващ Заявление от нов клиент, Общи условия на УТА, и
Декларация във връзка с регламента за защита на личните данни, получава
същия номер, с който ползвателят на картите е въведен в системата на УТА.
Този клентски номер, както и номера на картата и номера на МПС, се
отразява и по всяка една фактура.
Дружеството и Д К Л. И С-ИЕ ООД, е получило пластиките на картите
и пин кодове за тях и се е възползвало от услугите на УТА.
Прилага товарителници за изпратени и получени карти /ФСК - Full
Ѕеrvice саrd/ от 23.10.2023г. и пин кодове за тях от 24.10.2023г., получени от
управителя на дружеството Л..
Чрез получените от У ТАНК Екщайн ГмбХ & Ко.КГ /УТА/ сервизни
карти дружеството и Д К Л. И С-ИЕ ООД има възможност да ползва услуги,
изразяващи се в картово заплащане на участници в системата на УТА КАРТ на
всякакви горива и масла; други стоки, свързани с превозното средство
(течност за чистачки, спирачна течност): услуги, свързани с превозното
средство (ремонт, сервизно обслужване); пътни, тунелни и мостови такси;
фериботни такси; глоби на пътните власти в Западна Европа, ако техните
терминали са съвместими с картите.
Покупките от страна на клиента се отчитат с електронно средство и се
извършват в различни обекти, в различни държави и при които купувачът се
индивидуализира чрез представяне на УТА карта и въвеждане на съответен
персонален идентификационен номер (ПИН код). Картата се въвежда в
2
електронно устройство с фискална памет, което разчита информацията,
съхранявана на картата като така индивидуализира купувача. Тази
информация се свързва с данните за закупените стоки и така се извършва
отчитането на стойността на конкретните покупки за плащане. Този
механизъм на закупуване чрез използване на карта и въвеждане на
индивидуален код, гарантира осчетоводяване на цената по съответния
клиентски номер на купувача, притежател на картата при получаване на
стоките. Гаранция за узнаването и евентуалното оспорване на дължимите
суми е задължението на УТА да включва към фактурите издавани от него и
информация за транзакциите с картите, което означава информация за картата,
както и закупените стоки, датата и мястото на покупката.
За ползваните услуги, УТА издава колективни фактури, всички качени
в онлайн платформата на дружеството, които клиента получава на посочения
електронен адрес. По правило се фактурира 2 пъти в месеца. Фактурите
съдържат подробна информация за транзакциите с картите, извършени през
периода, за който се отнася фактурирането, като от същите е видно кое
превозно средство, на коя дата, с коя карта, къде и какви стоки и услуги е
закупило. Наличен е опис на документи, съдържащи обобщените суми на
извършените транзакции по държави за периода на фактуриране, както и
банковата сметка по която следва да се погаси задължението. В колективната
фактура е посочен падеж на плащане.
Съгласно чл.9 от ОТУ продажбата възниква с приемането на
стоките/услугите, но за улеснение на клиента във всяка фактура (списък от
фактури) е посочен конкретен падеж на плащане.
Към настоящия момент клиентът се намира в забава за плащането на 2
броя фактури общо на стойност 20 751.51 лв., а именно:
1) Списък фактури № 52553227/З1.07.2024 г., с отчетен период до 31.07.2024
г., с падеж на плащане 15.08.2024 г., с първоначален размер от 39 264.93 лева и
дължим остатък след извършени частични плащания, в размер на 14 324.13
лева, който списък включва отчет на отделни позиции за доставки на стоки и
услуги до 31.07.2024г. и посочени фактури.
Списък фактури № 52659632/15.08.2024 г., е изпратен на клиента и
получен на 21.08.2024 г.
Съгласно т.9, б. ,,а" от Общите условия, получени от клиента,
плащането става дължимо, щом клиентът получи фактурите, като крайният
срок за плащане е посочен във фактурата и е по правило 2 седмици след
получаването й. Закъснението за плащане настъпва без отделно
предупреждение, след настъпване на договорения срок за плащане.
Съгласно чл.9 (d) от ОТУ на УТА, след получаване на фактура,
клиентът е длъжен незабавно да я провери и да съобщи писмено или по мейл
своето възражение, най-късно в рамките на два месеца от датата на фактурата
като посочи всички данни от фактурите, срещу които има възражение. При
липса на рекламация, фактурираното салдо се счита за прието. Дружеството-
ответник е имал възможност да се запознае със списъците от фактури и при
несъгласие да направи рекламация. Такава не е направена, поради което
3
закупените и осчетоводени стоки се считат за получени и приети.
На 12.10.2023 г. е подписан договор за поръчителство, съгласно който
Л. К. Л. се задължава да отговаря солидарно за всички задължения на клиента
към УТА до определен в чл. 1, ал.3 размер - 40 000 евро. Съгласно чл. 4, ал. 2
от договора за поръчителство, поръчителят остава задължен по договора след
падежа на главното задължение по договора с УТА, без да е необходимо УТА
да предявява иск срещу поръчителя в шестмесечен срок от настъпване на
падежа, за да запази правата си спрямо него. При подписване на договора за
поръчителство Павлина Петрова Пейкова декларира, че е получил Договор №
412396/12.10.2023 г., който представлява Заявление от нов клиент, общи
условия и Правила за защита на лични данни.
На 12.10.2023 г. е подписан договор за поръчителство, съгласно който В.
Ц. И. се задължава да отговаря солидарно за всички задължения на клиента
към УТА до определен в чл. 1, ал.3 размер - 40 000 евро. Съгласно чл. 4, ал. 2
от договора за поръчителство, поръчителят остава задължен по договораги
след падежа на главното задължение по договора с УТА, без да е необходимо
УТА да предявява иск срещу поръчителя в шестмесечен срок от настъпване на
падежа, за да запази правата си спрямо него. При подписване на договора за
поръчителство В. Ц. И. декларира, че е получила Договор №412396/12.10.2023
г., който представлява Заявление от нов клиент, общи условия и Правила за
защита на лични данни.
Към настоящия момент остава незаплатена обща сума по падежирали
вземания в размер на 20 751.51 лева - главница по горепосочените фактури.
Моли съда да постанови решение, с което да се ОСЪДИ:
1. Д К Л. И С-ИЕ ООД с ЕИК *********, представлявано от Л. К. Л. и В. Ц. И.
заедно и поотделно, със седалище и адрес на управление: Област Монтана,
общ. Монтана, гр. Монтана, п.код 3400, ул. Ж 20,
2. Л. К. Л., ЕГН **********, от гр. Монтана, п.код 3400, ул. Ж 20;
3. В. Ц. И., ЕГН **********, от град Монтана, п.код 3400, ул. Ж 20, ДА
ПЛАТЯТ СОЛИДАРНО НА У ТАНК Екщайн ГмбХ & Ко.КГ, дружество,
учредено по правото на ФРГ, със седалище и адрес на управление в гр.
Клайностхайм, ул. Майнпаркщрасе 2-4 63801, Клайностхайм, вписано в
Търговски регистър А при Районен съд Ашафенбург, под номер НRА 835, и в
Търговски регистър Б, под номер НRВ 129, представлявано от Пиер Армел
КККК - управител, роден на 21.08.1873 г. - управител - самостоятелно или от
прокуристите: Шнайдер, Олаф, роден на 31.03.1967 г. в Ауценау и
Сцепиетовска, Катаржина, родена на 25.11.1986 г. във Варшава -
представляващи дружеството заедно с управител или с друг прокурист,
СЛЕДНИТЕ СУМИ:
1) 20 751.51 лева, представляващо неплатено задължение за закупени стоки и
услуги по Договор № 412396/12.10.2023 г., за които са издадени, получени и
останали незаплатени:
-Списък фактури № 52553227/31.07.2024 г., с отчетен период до 31.07.2024 г.,
с падеж на плащане 15.08.2024 г., с първоначален размер от 39 264.93 лева и
4
дължим остатък след извършени частични плащания, в размер на 14 324.13
лева:
-Списък фактури № 52659632І15.08.2024 г., с отчетен период до 15.08.2024 г.,
с падеж на плащане 30.08.2024 г., в размер на 6 427.38 лева, законната лихва
върху главниците, считано от подаване на исковата молба да изплащане на
вземането и съдебно-деловодни разноски в настоящото производство, в това
число платена държавна такса и адвокатско възнаграждение.
Направено е особено искане за допускане обезпечение на предявените
искове, като с Определение № 1507 от 08.11.2024 г. съдът е уважил искането и
е наложен запор върху банкови сметки на ответниците, за което е издадена и
обезпечителна заповед.
Посочена е Банкова сметка, по която може да бъде изплатено
задължението.
Ответниците, Д К Л. И С-ИЕ ООД с ЕИК *********, представлявано от
Л. К. Л. и В. Ц. И. заедно и поотделно, със седалище и адрес на управление:
Област Монтана, общ. Монтана, гр. Монтана, п.код 3400, ул. Ж 20, Л. К. Л.,
ЕГН **********, от гр. Монтана, п.код 3400, ул. Ж 20 и В. Ц. И., ЕГН
**********, от град Монтана, п.код 3400, ул. Ж 20, в срока, предвиден за
отговор не вземат становище по исковете. Не правят оспорвания, нямат
искания, не сочат доказателства.
Редовно призовани за насрочено съдебно заседание не се явяват и не се
представляват.
Съдът, след като прецени доводите на ищеца, доказателствата по
делото, както и предпоставките за постановяване на неприсъствено
решение, указани в разпоредбите на чл.238 ал.1 ГПК и чл.239 ГПК, намира
следното:
Между страните безспорно е установено, че са осъществявали търговски
сделки, с оглед предмета на дейност на дружествата, които управляват и
представляват, което обуславя извода за допустимостта на претенцията.
Съобразно представените към исковата молба писмени доказателства,
се касае за спор, относно твърдения за неизпълнение на договорни отношения
от страна на ответниците и претенция относно неизплатени суми по
реализирани търговски сделки, с конкретно посочени доставки на стоки и
услуги.
Спорен е въпросът, основателни са предявените искове.
В приложените и приети фактури по делото, са вписани
наименованията на стоката, предмет на доставката, мярка, количество,
единична цена, стойност и действително се съдържат необходимите реквизити
за фактура, представляваща първичен счетоводен документ и удостоверяващ
задълженията по нея.
Съобразно трайната практика на ВКС, фактурата може да бъде приета
като доказателство за възникнало правоотношение по договор за търговска
продажба между страните, щом като в нея фигурира описание на
съществените елементи на сделката по отношение на стоката по вид и
5
стойност, начинът на плащане, наименованията на страните и времето и
мястото на издаването й. Осчетоводяването на издадената фактура по
доставките при ответника е признание за получаване на стоката и дължимост
на нейната цена и е без значение, че фактурата не е подписана за ответното
дружество, съответно не са подписани съставените приемо - предавателните
протоколи за конкретно доставената стока. Само по себе си отразяването на
фактурата в счетоводството на ответника – купувач, включването й в
съответния дневник по ДДС и ползването на данъчен кредит по нея
представляват недвусмислено признание по отношение на задължението и
доказват неговото съществуване. Отразяването на задължението по фактурата
в аналитичната оборотна ведомост /по сметка 401 – задължения към
доставчици/, доколкото става част от счетоводния баланс, е също вид
извънсъдебно признание за съществуването му, а отсъствието на изискуеми от
ЗСч реквизити във фактурата няма самостоятелно значение, щом са налице
данни за нейното осчетоводяване, включване в дневника за покупко-
продажбите по ДДС и ползване на данъчен кредит. Трайната практика приема,
че осчетоводяването на фактурата представлява и признание за получаване на
стоката, докато неподписаната от получателя фактура, която не е отразена в
счетоводните регистри на двете страни, не е вписана в дневниците за покупко-
продажби и справките – декларации по ЗДДС и по която не е ползван данъчен
кредит от задължената страна сама по себе си не установява получаване на
стоката, нито доказва сключване на договор за търговска продажба.
Упражняването на правото на приспадане на данъчен кредит от купувача, при
доставката на родово определени вещи, има правното значение на признание
за получаването на вещите. В този смисъл е решение № 185/14.04.2020 г. по т.
д. № 3224/2018 г. на ТК II Т. О постановено по въпроса: Получаването и
осчетоводяването на фактурата от купувача, включването й в дневниците за
покупки и в подадената справка – декларация по ЗДДС, както и наличието на
задължение в оборотната аналитична ведомост в сметка "Доставчици" в
размер на цената по издадената фактура, представлява ли признание за
наличието на облигационно отношение между страните, свързано с договор за
търговска продажба и получаването на стоката от страна на купувача. В този
смисъл от ВКС са постановени множество съдебни актове по реда на чл. 290
ГПК: решение № 96/26.11.2009 г. по т. д. 380/2008 г. на І т. о., решение № 46 от
27.03.2009 г. по т. д. № 546/2008 г. на ІІ т. о., решение № 42/19.04.2010 г. по т.
д. № 593/2009 г. на ІІ т. о., решение № 212 от 07.01.2013 г. по т. д. № 696/2012
г. на I т. о., решение № 211 от 30.01.2012 г. по т. д. № 1120/2010 г. на II т. о,
решение № 71/08.09.2014 г. по т. д. № 1598/2013 г. на II т. о., решение №
67/31.07.2015 г. по т. д. № 631/2014 г. на II т. о., решение № 198 от 13.05.2016 г.
по т. д. № 2741/2014 г. на I т. о. и мн. други.
В конкретния случай самия ищец твърди, че е налице плащане от
страна на ответниците и е налице остатък, който се претендира. Съобразно
представените и приети доказателства се установява, че действително е
възникнало Данъчно събитие, което е от датата, на която собствеността върху
стоката е прехвърлена или услугата е извършена, съгласно чл.25 ал.2 от ЗДДС,
което не бе оспорено, т.е. установява се, че ищецът е предоставил стоката и
6
услугата на ответниците, с което се признават съществуващите търговски
отношения между страните, по които е останало задължение, в тежест на
ответниците да изплати стойността им.
Съгласно разпоредбата на чл.79 ал.1 от ЗЗД, изправната страна по
едно договорно, облигационно отношение може да търси от неизправната
страна или реално изпълнение на задължението си по договора, ведно с
обезщетение за забава, или ако има интерес от едно последващо, забавено
изпълнение, да търси обезщетение за неизпълнение. По делото безспорно е
установено, че ищецът добросъвестно е изпълнил задължението си и е
предоставил услуги за безкасово разплащане при покупка на услуги и
продукти, свързани с превозни средства. По делото не се ангажираха
доказателства, в тежест на ответниците, да са изпълнили задължението си за
заплащане на стойността на сделките.
Вземането е изискуемо и ликвидно и обуславя извода за основателност
на предявените искове в посочените размери.
Уважаването на главния иск като последица обуславя уважаването на
иска по чл.86 ЗЗД, който се явява акцесорен такъв и е основателен, с оглед
установяването, че е налице парично задължение, което не е изплатено, т.е.
налице е забава, която следва да се обезщети парично. Обезщетението за
забава е от датата на подаване на исковата молба.
Относно направеното искане за постановяване на неприсъствено
решение, съда намира следното:
Преценката на съда за съществуването на въпросното процесуално
право за постигане по - бърз икономичен път на правния резултат, за който е
заведено делото, е положителна. Тя се основава на констатацията за наличието
на всички уредени в нормите на чл.238 ал.1 формални и съществени
предпоставки. Съгласно разпоредбата на чл.237 ал.1 ГПК, ако ответникът не
е представил в срок отговор на исковата молба и не се яви в първото заседание
по делото, без да е направил искане за разглеждането му в негово отсъствие,
ищецът може да поиска постановяване на неприсъствено решение срещу
ответника или да оттегли иска. Нормата на чл. 239, ал. 1 от ГПК предвижда, че
съдът постановява неприсъствено решение, когато: 1. на страните са указани
последиците от неспазването на сроковете за размяна на книжа и от
неявяването им в съдебно заседание; 2. искът вероятно е основателен, с оглед
на посочените в исковата молба обстоятелства и представените доказателства
или вероятно е неоснователен с оглед на направените възражения и
подкрепящите ги доказателства.
Съдът намира, че са налице процесуалноправните и
материалноправните предпоставки за постановяване на неприсъствено
решение срещу ответника по предявения иск – ответниците са получили
съобщение по чл. 131 от ГПК, /л.78, 79 и 80 от делото/ и не са представили в
срок отговор на исковата молба, същите са редовно призовани, но не се явиха
в съдебното заседание и не са направили искане за разглеждане на делото в
тяхно отсъствие, не са направени никакви възражения и не са представени
доказателства в тази връзка / чл. 238, ал.1 ГПК/; с призовката на ответниците
7
са указани последиците от неспазването на сроковете за размяна на книжа и от
неявяването на страните в съдебно заседание и за съдържанието на чл. 40-41
от ГПК; искът е вероятно основателен с оглед на посочените в исковата молба
обстоятелства и представените доказателства /чл. 239, ал.1 ГПК/. С
Определение № 17 от 07.01.2025 г., постановено по реда на чл.140 ГПК съдът
е разпределил доказателствената тежест на всяка от страните и е указал
последиците от неизпълнението.
Поради изложеното, съдът счита, че следва да се осъди ответниците
да заплатят на ищеца претендираните суми, ведно със законната лихва от
датата на подаване на исковата молба – 07.11.2024 г. до окончателното
изплащане на сумата.
Съобразно с изхода на делото и на основание чл. 78, ал.1 ГПК,
ответниците следва да заплатят на ищеца направените по делото разноски за
държавна такса за образуване на делото и адвокатско възнаграждение.
Реалността на разноските е предмет на писмена документална установеност,
съобразно представен списък по реда на чл.80 ГПК.
Предвид гореизложеното, съдът по реда на чл. 239 от ГПК, постанови


РЕШИ:
ОСЪЖДА Д К Л. И С-ИЕ ООД с ЕИК *********, представлявано от
Л. К. Л. и В. Ц. И. заедно и поотделно, със седалище и адрес на управление:
Област Монтана, общ. Монтана, гр. Монтана, п.код 3400, ул. Ж 20,
2. Л. К. Л., ЕГН **********, гр. Монтана, п.код 3400, ул. Ж 20;
3. В. Ц. И., ЕГН **********, гр. Монтана, п.код 3400, ул. Ж 20;
СОЛИДАРНО ДА ЗАПЛАТЯТ на У ТАНК Екщайн ГмбХ & Ко.КГ,
дружество, учредено по правото на ФРГ, със седалище и адрес на управление
в гр. Клайностхайм, ул. Майнпаркщрасе 2-4 63801, Клайностхайм, вписано в
Търговски регистър А при Районен съд Ашафенбург, под номер НRА 835, и в
Търговски регистър Б, под номер НRВ 129, представлявано от Пиер Армел
КККК - управител, роден на 21.08.1873 г. - управител - самостоятелно или от
прокуристите: Шнайдер, Олаф, роден на 31.03.1967 г. в Ауценау и
Сцепиетовска, Катаржина, родена на 25.11.1986 г. във Варшава -
представляващи дружеството заедно с управител или с друг прокурист,
следните суми:
- 20 751.51 лева, представляващо неплатено задължение за закупени стоки и
услуги по Договор № 412396/12.10.2023 г., съгласно:
Списък фактури № 52553227/31.07.2024 г., с отчетен период до 31.07.2024 г., с
падеж на плащане 15.08.2024 г., с първоначален размер от 39 264.93 лева и
дължим остатък след извършени частични плащания, в размер на 14 324.13
лева:
8
Списък фактури № 52659632І15.08.2024 г., с отчетен период до 15.08.2024 г., с
падеж на плащане 30.08.2024 г., в размер на 6 427.38 лева,
законната лихва върху сумата от 20 751.51 лв., считано от подаване на
исковата молба - 07.11.2024 г. до изплащане на вземането;
- 830.10 лв. за платената държавна такса;
- 2 000.00 лв. платено адвокатско възнаграждение.
Банкова сметка, по която може да бъде изплатено задължението:
IBAN BG 91 BPBI 7937 1027 0797 01;
Титуляр: „ЛЕКСАКТ“ ООД;
Основание: „Плащане към УТА от „ДЖУДИ – КРАСИМИР Л. И СИЕ“
ООД“.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване, на основание чл. 239, ал. 4
ГПК.



Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
9