Протокол по дело №1374/2023 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 509
Дата: 26 март 2024 г. (в сила от 26 март 2024 г.)
Съдия: Никола Георгиев Маринов
Дело: 20232230201374
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 509
гр. Сливен, 25.03.2024 г.
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, VII СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и пети март през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Никола Г. Маринов
при участието на секретаря Христина П. Панайотова
Сложи за разглеждане докладваното от Никола Г. Маринов
Административно наказателно дело № 20232230201374 по описа за 2023
година.
На именното повикване в 10:55 часа се явиха:
Жалбоподателят, редовно призован се представлява от редовно
упълномощен процесуален представител адв Т. Т. от АК С..
За въззиваемата страна, редовно призована се явява упълномощен
процесуален представител ст. юриск. Г.Р..
Актосъставителят пореден №3, редовно призован се явява лично.
Свидетели поредни №№4, 5 и 6, редовно призовани се явяват лично.
Адв. Т.: Да се даде ход на делото.
Юриск. Р.: Да се даде ход на делото.
Съдът счита, че няма процесуални пречки за даване ход на делото,
поради което
О П Р Е Д Е Л И:

Дава ход на делото.
Актосъст. Р. Д. Т., РАЗПИТАНА КАЗА: Извършихме проверка в
рамките на последващ контрол. Проверката беше възложена със заповед на
директора на ТД „Митница“- Бургас и беше извън планова във връзка с писмо
получено от Кралство Мароко, в което се посочваше, че след въвеждане на
антидъмпингови мита в Кралство Мароко за килими с произход Турция е
1
спрял вноса от „Милат Хали Турция“ и е започнал внос от „Милат Карпет
България“, което дружество е собственост на „Милат Хали Турция“ на
килими, за които в Кралство Мароко се декларира преференциален произход
България. Проверката обхвана счетоводната и материалната отчетност. По
отношение на счетоводната отчетност се установи следното: През
проверявания период от „Милат Хали Турция“, който е основен доставчик на
„Милат Карпет България“ се внасят готови килими до началото на 2021г.
готови килими и прежди и спомагателни материали. В документите
съпровождащи стоки износ изрично се вписва кога килимите са готови,
напълно готови и кога полуготови. Всички тези готови, полуготови килими,
прежди и спомагателни материали се осчетоводяват по сметка 302 като
впоследствие абсолютно всички преминават през производствените сметки и
излизат от там. Това преминаване, влагане в производството и изписване от
производството е единствено и само стойностно, т. е. счетоводството не дава
възможност да се установи какво точно е отразено и вкарано в
производството счетоводно, говорим за месеца, дали е готов килим, дали са
материали, и съответно това, което се изписва като готова продукция дали е
готов килим или е минал през счетоводните сметки на дружеството или е
килим реално произведен във фабриката в България. Тъй като счетоводната
отчетност не даваше необходимата информация за да се установи на кого са
продадени готовите килими, тази и тези които са произведени от какви
прежди, в какво количество са произведени проверихме и материалната
отчетност, която също не даваше подробна информация. Има обширна точка
по доклада по отношение на несъответствие в предоставената материална
отчетност, включително в хода на проверката промяна на представената
материална отчетност беше поискана справка от дружеството готовите
килими на кои точно клиенти са продадени. Такава справка беше
предоставена на проверяващите с протокол във фабриката и съгласно тази
справка част от килимите внос от Турция се продават на клиенти установени
от Кралство Мароко. При друго посещение в Сливен се установи, че
абсолютно всички доставки от „Милат Хали“ се въвеждат в работни папки,
като там се събират документи за митническата декларация, работни
документи, фактури, опаковъчни листи, опаковъчни листи с подготовка и
всякакви такива документи. Това се отнася и за продажбите, които всички
документи се събират в една папка работни, не работни и т.н. Тези папки
2
работни бяха изискани от дружеството и бяха предоставени на флаш памет от
управителя. Наред с това от управителя бяха поискани поръчки, хартии за
производство на килими и получени от техни клиенти. Такива бяха
предоставени като част от тях видимо бяха извадени от програмен продукт
Enterprise, а други бяха извадени от програмен продукт на собственика на
„Милат Карпет България“, а именно „Милат Хали Турция“. При едно от
посещенията ни във фабриката беше изискана информация от Enterprise и
бяха извадени абсолютно всички поръчки единствено и само към клиенти в
Мароко и обща справка за всички поръчки за производство. При друго
посещение беше изискана справка от програмен продукт където се залагат
всички прежди и спомагателни материали за производство и се установи с
протокол, че данните, които към онзи момент се съдържат не съдържат данни
за килими и стоки, които са обект на проверката. Поради тази причина не
бяха дадени справките. Като се съпостави цялата информация която изброих
се установи, че килими Сахара, продадени на „Истанбул текстил“
представляват напълно готови килими произход Турция внесени в Турция и
поставени под митнически режим износ за които килими декларира произход
България и за които е подало заявление и сертификати за преференциален
произход България. Искам да отбележа, че към митническата декларация за
внос, която завършва на 2006 към документите се установи, че на превозните
средства, които са влезли в Република България с килими е вписано и клиента
„Истанбул Текстил“, който е клиент от Мароко. На същото превозно средство
е имало килими, в които пише друг клиент установен в САЩ. В тази връзка
се установи, че дружеството е нарушило чл.15, пар.32, б. „а“ от Регламент 952
и чл.16, пар.2 от допълнение 1 от Регионалната конвенция за
паневросредиземноморските правила за произход. Установи се също така, че
част от килимите поставени под режим износ и които са турски килими с
произход Турция са изнесени от територията на страната и са поставени под
режим износ преди да бъде разрешено режим за свободно обращение, което
е в нарушение на чл.269, пар.1 от Регламент 952, съгласно който под режим
износ се поставят единствено съюзни стоки. Стоките към датата на поставяне
под режим износ са били със статус несъюзни стоки. Една от тези стоки е
именно стоката внесена с фактура 2006, която е пред мен в момента и за която
в издадения опаковъчен лист е вписан клиент „Истанбул Текстил“ Кралство
Мароко.
3
СТРАНИТЕ: Нямаме въпроси.
Свид. М. Г. М., РАЗПИТАНА КАЗА: Извършихме последващ контрол
на декларирането съгласно заповед на директора на ТД Митница Бургас на
„Милат Карпет България“. Дружеството е декларирало за режим износ стоки
и килими, за които е декларирало некоректен произход България. Попълнило
заявление за издаване сертификат за движение EUR. 1, в който е посочил, че
стоките са с преференциален произход България. Изпращач и износител на
стоките е „Милат Хали Турция“, който е едноличен собственик на капитала
на „Милат Карпет България“. Установено е също, че стоки са поставени под
режим износ като същите са били със статус несъюзни стоки.
СТРАНИТЕ: Нямаме въпроси.
Свид. Н. Н. Ц., РАЗПИТАН КАЗА: Бе извършена проверка на осн.чл.84
ал.1, т.2 от Закона за митниците на „Милат Карпет България“, като при
проверката е установено, че дружеството е декларирало за режим износ стоки,
представляващи килими като е деклариран некоректно произход Република
България вместо коректния произход Република Турция. Установено е също
така, че дружеството се е разпореждало със стоките като ги е декларирало за
режим износ преди за същите да бъде разрешено от страна на митническите
органи режима пускане за свободно обращение.
СТРАНИТЕ: Нямаме въпроси.
Свид. Д. Е. Т., РАЗПИТАН КАЗА: Мениджър производство съм в
„Милат Карпет България“ от придобиване активите от „Милат Карпет“-
месец февруари 2020г. Функциите ми се състоят в организация на
производството, получаване на материали, заявки. „Милат Карпет“ разполага
с 8 тъкачни стана, които са с различен капацитет, зависи от качеството на
продукцията, зависи от гъстината и съответно продуктите, които се
произвеждат като капацитет, като производство за 24 часа е различен.
Тъкането работи на три смени без събота и неделя. След тъкане, суровите
килими минават през контролни маси за отстраняване на евентуални тъкачни
дефекти, следващият метод е изравняване височината, килимите минават през
промазваща линия за фиксиране гърба на килимите. Накрая на линията има
секция за изцепване, зависи от ширината на килимите в поръчката както са.
След тази операция има етикиране и окачествяване. След това минават
надлъжно обримчване всички килими, после напречно финиширане, в
4
зависимост от желанието на клиента има оверлог, оресняване, ресни и
подлепяне. Рулиране и опаковане минават през опаковъчна линия и от там в
склада за готова продукция. Още с придобиване на активите започнахме да
произвеждаме килими за износ в Мароко. Полуготови килими са внасяни,
защото след като придобиха активите се наложи преустройство на някои от
машините, за да бъдат адаптивни за Мароканския пазар. По време на
преустройството капацитета беше недостатъчен и се внасяха полуготови
килими от Турция за дообработка при нас. Идваха на рула и тук при нас
някои идваха веднага след тъкането и съответно беше необходимо няколко
стъпки такива преди финиширането, контролни маси, стригане, промазване.
Други идваха промазани и директно преминаваха през промазващата линия,
за да могат да бъдат сепарирани съгласно размера. Всички останали процеси
като етикиране, първичен контрол и финиширане, опаковка и съответно в
склада за готова продукция по- късно. Преустройството завърши в края на
2020г. до март 2021г. Полуготова продукция сме получавали до май, юни
2021г. През този период работеха от 170 до 180 човека. Имало е текучество
като идваха нови и всички бяха на пълен работен ден. Програмен продукт
Enterprise се въведе втората половина на 2022г., а официално е от 2023г.
Преди това всичко беше на дневници. Продължаваме да произвеждаме
асортимент SAHARA. По принцип на ден могат да се изтъкат до около 1200
кв. за 24 часа. Произвеждаме този артикул, произвеждали сме го и
продължаваме да го произвеждаме. И тогава сме го произвеждали. Поръчка
по памет не мога да цитирам. В рамките на месец производствения капацитет
зависи от качеството от 180 до 200000 кв.м. на месец можем да произведем.
СТРАНИТЕ: Нямаме въпроси.
По доказателствата, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ПРОЧИТА и ПРИОБЩАВА всички писмени доказателства към
доказателствения материал по делото.
Адв. Т.: Няма да соча други доказателства. Противопоставям се на
приемане на декларация, която не е представена като част от приложенията
към акта за установяване на митническо нарушение.
5
Юриск. Р.: Нямам възражения по писмените доказателства и няма да
соча други доказателства.
Съдът счита делото за изяснено от фактическа страна, поради което

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИКЛЮЧВА съдебното дирене.
ДАВА ХОД на делото
П О С Ъ Щ Е С Т В О:

Адв. Т.: Уважаеми господин председател, моля да отмените изцяло
наказателното постановление със законните от това последици, да ни
присъдите разноските по делото, съобразно представения списък за разноски.
При постановяване на акта са допуснати многобройни процесуални и
материално правни нарушения и с оглед на обстоятелството, че акта за
установяване на митническо нарушение е издаден след изтичане на
давностния срок по чл.34, ал.1, изр.2 от ЗАНН въобще не е следвало да се
издава наказателно постановление. Вероятно няма да се приеме тезата, че
още с подаването на митническата декларация нарушението е могло да бъде
установено, но има няколко съществени дати, на които вече е било безспорно,
че е установено така нареченото митническо нарушение. Като такава дата бих
посочил например 28.11.2022г., на която дружеството „Милат Карпет“ е
поканено да участва в предварителното обсъждане. Това означава, че към
този момент доклада от предварителното обсъждане е бил готов и
митническите органи са имали пълна представа за това дали е извършено
митническо административно нарушение или не. На страница 2 на дългия
доклад ще установите, че срокът за извършване на проверката е 05.12.2022г.,
което означава, че към края на този срок ако не приемете датата 28.11 е
повече от очевидно, че след приключването на продължилата повече от три
месеца последваща митническа проверка констатациите на проверяващите са
били готови както от 28.11, така и от 05.12 до издаването на АУАН на
13.03.2023г. е изтекъл тримесечния давностен срок. Да се приеме, че на
приходните органи им е дошло някакво гениално просветление за
6
извършеното нарушение между 13.12 и 19.12 е просто граничещо до
абсурдното. Второ, нарушението свързано с непопълване на клетка 34 в
митническата декларация. Всъщност свид. Р. Т., а не юрисконсулта на
Митница- Бургас представи новоизвлечени от система Мис 3а митнически
декларации за процесните килими с цел да се докаже, че е налична
информация в клетка 34. Обаче в новите митнически декларации е показана
клетка 1608 и въпреки обясненията, че това е надграждане на системата и
всякакви такива аргументи, не може по никакъв начин да даде обяснения
защо когато са подготвени приложенията към акта за установяване на
административно нарушение тези данни не са извлечени от клетка 34, а се
налага впоследствие системата да бъде манипулирана, за да бъдат извадени
данни и доказателства за това, че имаме невярно деклариране, т.е. по
отношение на невярното деклариране категорично нарушението не е
доказано. Както се изясни в предходното с.з., включително и от Вашето
изявление първичния документ е митническата декларация на хартиен
носител, а не извлечения от Мис 3а, за която моята проверка в Агенция
Митници установи, че тя нито е приета с акт от директора на Агенция
Митници, нито по някакъв начин е узаконено нейното ползване от
митническите органи. На следващо място справката от програмен продукт
Enterprise, забележете какво каза свидетеля Д. Т.. Програмният продукт
Enterprise на българското дружество е започнало да функционира едва през
2023г., следователно на 31.08.2022г. извлечението от този продукт може да
има един източник „Милат Хали Турция“. Това доказателство е видно и от
обстоятелството, че този документ не е преведен на български, след
положения от целия екип на Агенция Митници къртовски труд в
продължение на три месеца и половина. За сметка на това е сложено заглавие
на български и е подписано от М.Л. може да е посочено като лице за
съдействие, но тя не е оторизирано лице да подписва каквито и да е
документи. Следователно основното доказателство, на което се позовава
Агенция Митници във връзка с произхода на килимите не представлява
доказателство само по себе си, тъй като не отговаря на изискванията на
официален документ, изготвен от длъжностно лице в рамките на неговата
компетентност. Митническите органи можеха да поискат този документ по
линията на международното сътрудничество и да го получат от Република
Турция със съответните преводи и т.н. Аз не съм и сигурен доколко програма
7
Enterprise в Турция се води на английски, камо ли да има заглавие, което да е
на български език. На следващо място, но не и по значение потвърждението
на сертификатите за движение забележете, че имаме потвърждение не само от
митническо бюро Сливен, имаме потвърждение от Териториална дирекция
Митница- Бургас, а имаме потвърждение и от Агенция Митници в рамките на
проверка, която по всички правила на закона за митниците е последваща.
Това, че тя е направена по един или друг начин не я лишава от качеството й
на последваща проверка. Много е интересно да си зададем въпроса защо след
като в продължение на толкова месеци са били потвърждавани
сертификатите за движение, изведнъж са станали фалшиви и каква е
степента на съпричиняването ако има въобще вредоносен резултат.
Забележете, аз го казах и преди, щета за бюджета няма, щетата е за
Сливенското предприятие, което много скоро вероятно ще затвори заради
проблемите създадени покрай наложените едностранно от Кралство Мароко
мита на Турция и което е единствената причина „Милат“ да започне
производството в България. На последно място във връзка с нарушението по
пар.269 от Регламент 952 аз казах и продължавам да твърдя, че хипотезата, в
която стоки, които са под митнически надзор и не са допуснати до режим
свободно обращение им се дава направление за износ е невъзможна освен ако
не се касае за тежко нарушение, ако не престъпление на самите митнически
органи. Колегата правилно зададе въпроса към актосъставителя дали
длъжностни лица от „Милат Карпет“ са имали възможност да проверят в
системата, дали тези стоки все още се намират под митнически надзор. Аз
питам след като „Милат Карпет“ може да провери как е възможно
служителите на митниците да не могат да проверят, има ли логика в това,
защото според актосъставителя Р. Т. има логика. С оглед на всичко това аз ще
Ви моля да отмените наказателното постановление като вземете предвид и
писмените ми бележки, които съм приготвил в допълнение на пледоарията ми
по същество.
Юриск. Р.: Господин председател аз моля да потвърдите наказателното
постановление като правилно и законосъобразно. Считам, че е редно да
уточня както и безспорно много пъти казах, че юрисконсултите от Агенция
Митници нямат достъп до информационната система и за това на база
разпореждане на съдията колежката представи извлечение от системата.
Безумно е да се твърди, че тази информация може да се манипулира по
8
какъвто и да било начин. Актът за установяване на административно
нарушение е съставен в двугодишния срок от извършване на нарушението,
спазени са всички законоустановени срокове по чл.34 от ЗАНН. Задължение
на лицата е да приемат митническата декларация, а не да не я приемат. В
рамките на последващия контрол и съответно констатаците, които колегите са
установили моля да бъдат разчетени тези извършени деяния. Последващият
контрол се извършва с множество действия, касаещи проверка на
материалната и счетоводната отчетност. Видно от всички факти и
обстоятелства установени в рамките на проверката става ясно, че „Милат
Карпет“ е осъществило деянията описани в акта и наказателното
постановление като извършването е подкрепено с целия доказателствен
писмен материал, както и от гласните доказателства- показанията, дадени от
митническите служители, които са извършили последващия контрол. В тази
връзка моля да потвърдите издаденото наказателно постановление като
правилно и законосъобразно. Правя възражение за прекомерност на
адвокатския хонорар. Моля да не присъдите юрисконсултско възнаграждение.
Съдът ОБЯВИ, че ще се произнесе с решение в срок.
Протоколът се изготви в съдебно заседание.
Заседанието се закри в 11.14 часа.

Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
Секретар: _______________________
9