Решение по дело №770/2024 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 3624
Дата: 16 декември 2024 г.
Съдия: Росица Басарболиева
Дело: 20247200700770
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 септември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 3624

Русе, 16.12.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Русе - VIII състав, в съдебно заседание на двадесет и шести ноември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

При секретар ЦВЕТЕЛИНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА административно дело № 20247200700770 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 6, ал. 5 от Закона за рибарството и аквакултурите (ЗРА) вр. чл.162, ал.2, т.8 и т.9 и чл. 166, ал.1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).

Образувано е по жалба от Фондация „Ятрус“, със седалище: гр. Русе, представлявана от председателя Д.. Н. М., чрез адв.-пълномощник В. М., против Акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) № РД-343 от 30.08.2024 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) и ръководител на управляващия орган (УО) на Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ (ОПРСР) 2007 - 2013 г.

С АУПДВ, на основание чл. 59, ал. 1 и 2 от АПК, чл. 162, ал. 2, т. 8 вр.чл.165 и чл. 166 от ДОПК, чл. 3, б. „р“ и чл. 96 от Регламент (ЕО) № 1198/2006 на Съвета от 27.07.2006 г., чл. 6, ал. 3, ал. 5 и ал. 6 от ЗРА, чл. 54, ал. 2 и чл. 61 вр.чл. 56 от Наредба № 15 от 21.05.2010 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 4.1. „Развитие на рибарските области“, подмярка 4.1.А. „Финансова подкрепа за прилагане на местните стратегии за развитие и покриване на текущите разходи на рибарските групи“ по Приоритетна ос № 4 „Устойчиво развитие на рибарските области“ от Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ на Република България, финансирана от Европейския фонд за рибарство за Програмен период 2007 - 2013 г. (накратко Наредба № 15 от 21.05.2010 г.), чл.28, ал. 1, чл. 27, ал. 1 и ал. 2 вр.чл. 13, ал. 1 от договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) № 493 от 17.11.2014 г., на Фондация „Ятрус“, ЕИК ********* е определена подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ на стойност 107 289, 00 лева. В жалбата се правят оплаквания за незаконосъобразност на оспорения акт, поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и неправилно прилагане на материалния закон. Иска се отмяна на АУПДВ и присъждане на разноски, съгласно представен списък на разноските на л. 37 от делото.

Ответникът по жалбата - изпълнителният директор на ИАРА и ръководител на УО на ОПРСР 2007 - 2013 г., чрез процесуален представител юрисконсулт К. П., в депозиран по делото писмен отговор на жалбата вх. № 4976 от 04.11.2024 г. по описа на съда, оспорва основателността на жалбата, претендира и присъждане на юрисконсултско възнаграждение (л. л. 32 – 35 от делото).

Като взе предвид събраните по делото писмени доказателства и обсъди становищата на страните, съдът намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Предмет на съдебен контрол е АУПДВ № РД-343 от 30.08.2024 г. на изпълнителния директор на ИАРА, връчен лично на председателя на фондацията на 04.09.2024 г., видно от известие за доставяне на л. 7 от преписката. Жалба до съда е подадена чрез органа от адресата на акта на 18.09.2024 г. (л. 5 от делото), поради което съдът я приема за допустима за разглеждане като депозирана от надлежна страна и в рамките на 14-дневния срок за обжалване пред съд.

Разгледана по същество, жалбата се явява основателна.

Жалбоподателят по настоящото дело Фондация „Ятрус“, ЕИК ********* е бенефициент по договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) № 493 от 17.11.2014 г., сключен за реализацията на проект peг. № BG-2014-GTS-3.1.02-011 и с наименование „Създаване на условия за развитие на ученическия и младежки туризъм в рибарска област „Главиница - Тутракан - Сливо поле“, по мярка 4.1 „Развитие на рибарските области“, подмярка 4.1.А. „Финансова подкрепа за прилагане на местните стратегии за развитие и покриване на текущите разходи на рибарските групи“ по Приоритетна ос 4 „Устойчиво развитие на рибарските области“ на ОПРСР. Цитираният договор и анекси към него са представени с приобщената към делото административна преписка (л. л. 13 – 65 от преписката).

Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури се явява управляващ орган на Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ 2007 - 2013 г.

В съответствие с чл. 26, ал. 1 от АПК, с писмо изх. № 48-00-29 от 04.06.2024 г. на изпълнителния директор на ИАРА, в качеството му на ръководител на УО, е открито производство по издаване на АУПДВ по ДБФП № 493 от 17.11.2014 г., сключен с бенефициента Фондация „Ятрус“ (л. л. 380 – 384 от преписката).

Писмото е връчено на 07.06.2024 г. лично на председателя на фондацията, видно от известие за доставяне на л. 385 от преписката.

Производството е открито във връзка с установено нарушение на чл. 55, ал. 1, т. 1 от Наредба № 15 от 21.05.2010 г. и на чл. 20, ал. 6, т. 1 от ДБФП № 493 от 17.11.2014 г.

Според административния орган нарушението се изразява в следното:

За периода 01.01.2017 г. - 16.11.2019 г. закупеният със средства от ОПРСР актив „лодка за водни атракции и водни спортове“ не е използван по предназначение, свързано с основната дейност на проекта, което представлява неизпълнение на нормативно и договорно задължение.

Нарушението е установено в резултат на осъществен контрол от страна на УО по изпълнение на задълженията на бенефициента по горецитираните проект и ДБФП в рамките на сроковете по чл. 56 от Регламент (ЕО) № 1198/2006 на Съвета от 27.07.2006 г., чл. 55, ал. 1 от Наредба № 15/21.05.2010 г. и чл. 13, ал. 1 от ДБФП № 493 от 17.11.2014 г.

За констатираното нарушение е подаден сигнал за нередност вх. № Z-3598 от 10.06.2020 г. (л. л. 9 и 10 от преписката).

Извършената административна проверка на сигнал за нередност вх. № Z-3598 от 10.06.2020 г. установила следното:

Кореспонденцията с бенефициента във връзка с мониторинговата проверка и извършеното нарушение е осъществена чрез следните писма:

Писмо на Фондация „Ятрус“ вх. № 2600-16210 от 26.09.2017 г. по описа на ИАРА относно получен имейл от изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, в качеството й на управляващ орган, за необходимост от предоставяне на информация и документи от Фондация „Ятрус“, във връзка с наблюдението и оценката по Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ за програмен период 2007 - 2013 г. с приложени договор за съвместна дейност между Фондация „Ятрус“ и община Тутракан, застрахователна полица № 1126170900R00005, издадена от ЗАД „Булстрад Виена иншурънс груп“, от дата 31.08.2017 г. с приложения, справка за актуално състояние на Фондация „Ятрус“, инвентарен опис, оборотна ведомост за синтетични сметки и подсметки за период от 01.01.2017 г. до 31.08.2017 г., отчет за приходите и разходите за периода от 01.01.2017 г. до 31.08.2017 г., счетоводен баланс към 31.08.2017 г., трудов договор № 4 от 22.04.2016 г., хронологичен опис за период от 01.01.2017 г. до 31.08.2017 г.;

Писмо, изпратено по електронен път от УО от 03.01.2019 г. относно необходимост от предоставяне на информация и документи във връзка с наблюдението и оценката на Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ за програмен период 2007-2013 г.;

Писмо на Фондация „Ятрус“ вх. № 4800-2859 от 31.01.2019 г. по описа на ИАРА с приложени главна книга с подсметки за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2015 г., главна книга с подсметки за периода от 01.01.2016 г. до 31.12.2016 г., главна книга с подсметки за периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г., ОПР за периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г., счетоводен баланс към 31.08.2018 г., застрахователна полица № 1126180900R00006, издадена от ЗАД „Булстрад Виена иншурънс груп“ от дата 13.09.2018 г. с приложения, договор от 10.11.2018 г. между Фондация „Ятрус“ и „АСПРО МГ“ ЕООД, договор от 15.08.2018 г. между Фондация „Ятрус“ и ВУАРР Пловдив, снимков материал от сайта на Фондация „Ятрус“ и относно изпълнение на мерките за информираност и публичност;

Писмо, изпратено по електронен път от Фондация „Ятрус“ от 06.02.2019 г. относно мониторинг по проект BG-2014-GTS-3.1.02-011, договор № 493 от 17.11.2014 г. с приложени извадки от главна книга с подсметки за периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г., оборотна ведомост за всички аналитични сметки за период от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г.;

Писмо, изпратено по електронен път от УО от 28.08.2019 г. относно необходимост от предоставяне на информация и документи, във връзка с наблюдението и оценката на Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ за програмен период 2007 - 2013 г. по проект BG-2014-GTS-3.1.02-011, договор № 493 от 17.11.2014 г.;

Писмо на Фондация „Ятрус“ вх. № 48-00-5268 от 12.09.2019 г. по описа на ИАРА със заглавие „Финален доклад и информация за проект № 493 от 17.11.2014 г.“, приложени договор за съвместна дейност от 29.09.2015 г. между Фондация „Ятрус“ и община Тутракан, договор от 15.08.2018 г. между Фондация „Ятрус“ и ВУАРР Пловдив, договор от 10.11.2018 г. между „АСПРО МГ“ ЕООД и Фондация „Ятрус“, главна книга за период 01.01.2017 г. - 31.12.2017 г., оборотна ведомост период 01.01.2017 г. - 31.12.2017 г., главна книга за сметка 7052 Приходи от финансиране за дълготрайни активи за период 01.01.2016 г. - 30.11.2016 г., главна книга за сметка 7052 Приходи от финансиране за дълготрайни активи за период 01.01.2017 г. - 30.11.2017 г., главна книга за сметка 7052 Приходи от финансиране за дълготрайни активи за период 01.01.2018 г. - 30.11.2018 г., ОПР за 2017 г., свидетелство № 30-2378-15 за моторна лодка Рс 1884, протокол № 103 от 12.10.2018 г. за преглед на неконвенционален кораб, снимков материал на рекламни документ и информационна табела, удостоверение № 028 от 30.10.2013 г. за вписване на Фондация „Ятрус“ в Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел, удостоверение № 4746 от 24.10.2016 г. от Окръжен съд – Русе, таблица „Анализ на приходите и разходите за проекти в публична полза“;

Писмо, изпратено по електронен път от УО от 13.11.2019 г. относно необходимост от предоставяне на информация и документи, във връзка с наблюдението и оценката на Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ за програмен период 2007 - 2013 г.;

Писмо на Фондация „Ятрус“ вх. № 48-00-5344 от 02.12.2019 г. по описа на ИАРА относно УНП BG-2014-GTS-3.1.02-011, договор № 493 от 17.11.2014 г. с приложени финален доклад и информация за проект № 493 от 17.11.2014 г., счетоводни документи - ОПР към 30.11.2019 г., главна книга за сметка 7052 Приходи от финансиране за дълготрайни активи за период 01.01.2019 г. - 30.11.2019 г., аналитични салда сметка 7512 Нефинансови приходи за бъдещи периоди - дългосрочни за период 01.01.2019 г. - 30.11.2019 г., аналитични салда сметка 2415 Амортизация на транспортни средства за период 01.01.2019г. - 30.11.2019 г., аналитични салда сметка 205 Транспортни средства за период 01.01.2019 г. - 30.11.2019 г.; застрахователна полица № 1126190900R00006, издадена от ЗАД „Булстрад Виена иншурънс груп“ от дата 12.09.2019 г. с приложения, протокол № 103 от 12.10.2018 г. за преглед на неконвенционален кораб; свидетелство № 30-2378-15 за моторна лодка Рс 1884; договор от 10.11.2018 г. между „АСПРО МГ“ ЕООД и Фондация „Ятрус“; договор от 15.08.2018 г. между Фондация „Ятрус“ и ВУАРР Пловдив; договор за съвместна дейност от 29.09.2015 г. между Фондация „Ятрус“ и община Тутракан; снимков материал от сайта на Фондация „Ятрус“ и относно изпълнение на мерките за информираност и публичност;

Писмо на УО изх. № 48-00-114 от 19.08.2020 г. относно администриране на сигнал за нередност на бенефициента Фондация „Ятрус“ по проект с регистрационен номер BG-2014-GTS-3.1.02-011 и с наименование „Създаване на условия за развитие на ученическия и младежки туризъм в рибарска област „Главиница - Тутракан - Сливо поле“, по мярка 4.1 „Развитие на рибарските области“, подмярка 4.1.А. „Финансова подкрепа за прилагане на местните стратегии за развитие и покриване на текущите разходи на рибарските групи“ по Приоритетна ос 4 „Устойчиво развитие на рибарските области“ на ОПРСР 2007 - 2013 г., реализиран съгласно ДБФП № 493 от 17.11.2014 г. (л. 373 от преписката).

С това писмо бенефициентът се уведомява, че във връзка с констатирано нарушение по проекта, реализиран съгласно ДБФП се администрира сигнал за нередност. Посочено е, че нарушението се изразява в неизпълнение на разпоредбите на чл. 20, ал. 6, т. 1 от ДБФП № 493 от 17.11.2014 г., съгласно който бенефициентът се задължава за период от 5 години от сключването на договора да използва придобитите при изпълнение на одобрения проект и местната стратегия ДМА по предназначение. Посочено е още, че за констатираното нарушение в съответствие с Методика за определяне на размера на финансови корекции по проекти, финансирани от Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“, съфинансирани от Европейския фонд за рибарство за програмен период 2007-2013 г. е определена финансова корекция (ФК), % върху изплатената по проекта безвъзмездна финансова помощ. Указано е, че във връзка с извършваната административна проверка на сигнала за нередност, бенефициентът има възможност да представи документи в 14-дневен срок от получаването на писмото, както и че съгласно процедурата по регистриране и докладване на нередности сигналът ще бъде проверен и администриран по надлежния ред.

Писмото е връчено на 21.08.2020 г. на лице, различно от представляващия по закон фондацията – председателя Д..М., като по делото липсват данни в какво качество на това лице е било извършено връченото. Също така писмото не е било изпратено и на адреса на управление на фондацията, който видно от данните в Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел на л. 17 – л. 19 от делото, още към м.април 2018 г. е гр. Русе, пл. „Д.-р М.“ № 2, а е било изпратено на адрес: с. Новград, общ. Ценово, обл. Русе, [улица] (л. 374 от преписката).

Липсват данни и за това по въпросното писмо да е постъпил отговор от бенефициента, да е представил относими доказателства и т.н.

Писмо на УО с изх. № 48-00-29 от 04.06.2024 г. относно откриване на производство по издаване на АУПДВ на основание чл. 26, ал. 1 от АПК във връзка с администриране на сигнал за нередност на бенефициента Фондация „Ятрус“ по проект peг. № BG-2014-GTS-3.1.02-011 и с наименование „Създаване на условия за развитие на ученическия и младежки туризъм в рибарска област „Главиница - Тутракан - Сливо поле“, по мярка 4.1 „Развитие на рибарските области“, подмярка 4.1.А. „Финансова подкрепа за прилагане на местните стратегии за развитие и покриване на текущите разходи на рибарските групи“ по Приоритетна ос 4 „Устойчиво развитие на рибарските области“ на ОПРСР 2007 - 2013 г., реализиран съгласно ДБФП № 493 от 17.11.2014 г., е връчено на 07.06.2024 г. лично на председателя на фондацията, видно от известие за доставяне на л. 385 от преписката.

В писмото подробно е описано какво нарушение е констатирано при извършената административна проверка на сигнала за нередност.

Посочено е, че бенефициентът не е предоставил документи, доказващи, че „лодка за водни атракции и водни спортове“ е използвана по предназначение, така както е заявено в инвестиционното намерение (ИН). Основната цел на проекта, изложена в проектно предложение peг. № BG-2014-GTS-3.1.02-01, е да създаде условия за развитие на ученическия и младежки туризъм в рибарска област „Главиница - Тутракан - Сливо поле“, което да стимулира икономическото и културно развитие на рибарската област. Уточнено е, че чрез реализацията на проекта се предвижда и създаване на нови работни места. За изпълнение на основната цел в проекта са заложени за осъществяване следните дейности: подготовка и управление на проекта, създаване на базови условия и доставка на оборудване за младежки къмпинг в с. Пожарево, община Тутракан; организиране на активна почивка (отдих, обучение, спорт, туризъм) за учащи и младежи от целевата група, организиране на регионални състезания, приемане на участници от младежката Дунавска регата ТИД, реклама и др. Проектното предложение е одобрено и е сключен ДБФП № 493 от 17.11.2014 г. В Таблица за одобрени инвестиционни разходи (приложение 1 към ДБФП № 493 от 17.11.2014 г.), раздел „Екипировка за мобилен отдих и атракции“ е включен одобрен разход за закупуване на 1 (един) бр. „лодка за водни атракции и водни спортове“ на стойност 135 532, 17 лева. Закупуването на този актив е обосновано от бенефициента с намерението след реализацията на проекта да се развие риболовния туризъм.

Посочено е, че инвестицията, обект на ДБФП № 493 от 17.11.2014 г. е завършена през 2014 г. (заявка за окончателно плащане № 03/4.1/3.1.2/0010-3 от 01.09.2015 г.). С оторизационно писмо № 0000685 от 04.11.2015 г. на дирекция „Рибарство и аквакултури“ в държавен фонд „Земеделие“ са оторизирани разходи на стойност 149 696, 15 лева, които включват 135 000, 00 лева разходи за закупуване на „лодка за водни атракции и водни спортове“ и други разходи (Таблица за разходите от дата 04.11.2015 г. - окончателно плащане по проект № BG-2014-GTS-3.1.02-011). Окончателното плащане е извършено на 12.11.2015 г. На бенефициента са изплатени общо 149 696, 15 лева. Направен е извод, че с извършването на окончателното плащане се счита, че ДБФП е реализиран и следва активите да се използват по предназначение, в случая за периода от 13.11.2015 г. до края на петгодишния период на мониторинг 16.11.2019 г. Настоящата проверка е за периода 01.01.2017 г. до 16.11.2019 г. включително.

В заключение е прието, че извършената административна проверка на сигнал за нередност вх. № Z-3598 от 10.06.2020 г. потвърждава информацията, изложена в него, съдържанието му и това на приложените документи. Потвърждава се посоченото в сигнала за нередност извършено от бенефициента нарушение, изразяващо се в неизползване по предназначение на субсидирания с ДБФП № 493 от 17.11.2014 г. по ОПРСР актив „лодка за водни атракции и водни спортове“, така както е заявено в ИН и каквито са изискванията на чл. 55, ал. 1, т. 1 от Наредба № 15 от 21.05.2010 г. и чл. 20, ал. 6, т. 1 от ДБФП № 493 от 17.11.2014 г. Съгласно тях бенефициентът се задължава за период от 5 (пет) години от сключването на договора да използва придобитите при изпълнение на одобрения проект и местната стратегия ДМА по предназначение.

Посочено е, че от съществено значение за одобрението на заявлението за кандидатстване на проектите и сключването на ДБФП е ИН като неразделна част от ЗК. С предоставянето на публични средства за реализация на одобрените проекти, съответно ИН се достигат определени цели, заложени в ОПРСР и в конкретните мярка и ос от програмата. Установеното нарушение показва и означава, че заложените в одобрения проект цели не са изпълнени. Реализираната с участието на публични средства инвестиция не е постигнала целите си.

Посочено е, че нарушението е констатирано на 10.06.2020 г., а периодът, за който се отнася е 01.01.2017 - 16.11.2019 г. включително.

УО е счел, че установеното нарушение на чл. 55, ал. 1, т. 1 от Наредба № 15 от 21.05.2010 г. и чл. 20, ал. 6, т. 1 от ДБФП № 493 от 17.11.2014 г. представлява нередност по смисъла на ДР на § единствен, чл. 1 и чл. 2 от Наредба за определяне на процедурите за администриране на нередности по фондове, инструменти и програми, съфинансирани от Европейския Съюз (НОПАНФИПСЕС), чл. 3, б. „р“ от Регламент (ЕО) № 1198/2006 на Съвета от 27.07.2006 г.

Във връзка с гореизложеното и на основание чл. 3, б. „р“ и чл. 96 от Регламент (ЕО) № 1198/2006 на Съвета от 27.07.2006 г., чл. 6, ал. 3, ал. 5 и ал.6 от ЗРА, чл. 54, ал. 2 и чл. 61 вр.чл. 56 от Наредба № 15 от 21.05.2010 г., чл. 28, ал. 1, чл. 27, ал. 1 и ал. 2 вр.чл. 13, ал. 1 от ДБФП № 493 от 17.11.2014г. за установеното нарушение на чл. 55, ал. 1, т. 1 от Наредба № 15 от 21.05.2010г. и чл. 20, ал. 6, т. 1 от ДБФП № 493 от 17.11.2014 г. в писмото се сочи, че Фондация „Ятрус“ следва да възстанови част от изплатената по ДБФП субсидия.

Указано е, че размерът на подлежащата на възстановяване БФП е определен в съответствие с Методика за определяне на размера на финансови корекции по проекти, финансирани от Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“, съфинансирани от Европейския фонд за рибарство за програмен период 2007-2013 г., обнародвана в ДВ, бр. 38 от 24.04.2020 г., която е разработена и одобрена със заповед на изпълнителния директор на ИАРА, в качеството му на управляващ орган на ОПРСР, в съответствие с правомощията, предоставени му в чл. 6, ал. 6 от ЗРА. Посочено е, че е приложен пропорционалният метод за определянето й. Съгласно т. 2 в приложение № 1 от методиката за нарушение/неизпълнение на нормативно и договорно задължение, изразяващо се в неизползване на придобит въз основа на финансирания проект актив по предназначение, в случаите, когато неизпълнението се отнася за повече от 50% от стойността на изплатената БФП по договора и оказва влияние върху целите и изпълнението на проекта, размерът на санкцията е до 100% от предоставената по договора субсидия, пропорционално изчислен за оставащия период на мониторинг. По ДБФП № 493 от 17.11.2014 г. е изплатена БФП в размер 149 696, 15 лева. Активът следва да се използва по предназначение за периода от 13.11.2015 г. - 16.11.2019 г. включително (1 465 дни). Проверяваният период, за който е установено нарушението е 01.01.2017 г. - 16.11.2019 г. включително (1 050 дни). Стойността на подлежащата на възстановяване БФП е изчислена по следната формула: (149 696, 15 : 1 465) х 1 049 = 107 287, 23 лева.

Въз основа на изложеното бенефициентът е уведомен, че следва да възстанови БФП в размер на 107 287, 23 лева.

С писмото бенефициентът е уведомен за констатираното нарушение, определения размер на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ и основанията за налагането й, също така на бенефициента е дадена възможност в 14-дневен срок да представи писмени възражения по основателността и размера на подлежащата на възстановяване БФП и при необходимост да приложи писмени доказателства.

Писмо на УО изх. № 48-00-29 от 04.06.2024 г. е връчено на бенефициента, чрез неговия представляващ, на 07.06.2024 г. с „Български пощи“ (известие за доставяне № PS 1606 00Р9Е4 А на л. 385).

В указания законоустановен срок не е постъпило възражение от бенефициера.

На 30.08.2024 г. УО издава АУПДВ № РД-343, с който на основание чл.59, ал. 1 и 2 от АПК, чл. 162, ал. 2, т. 8 вр.чл. 165 и чл. 166 от ДОПК, чл. 3, б. „р“ и чл. 96 от Регламент (ЕО) № 1198/2006 на Съвета от 27.07.2006 г., чл. 6, ал. 3, ал. 5 и ал. 6 от ЗРА, чл. 54, ал. 2 и чл. 61 вр.чл. 56 от Наредба № 15 от 21.05.2010 г., чл. 28, ал. 1, чл. 27, ал. 1 и ал. 2 вр.чл. 13, ал. 1 от ДБФП № 493 от 17.11.2014 г. е определена на бенефициента Фондация „Ятрус“ подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ на стойност 107 289, 00 лева. Констатираното нарушение и фактическите и правни основания за възстановяване на предоставената безвъзмездна финансова помощ в посочения размер са напълно идентични с тези, посочени в писмо на изп.директор на ИАРА изх. № 48-00-29 от 04.06.2024 г. относно откриване на производство по издаване на АУПДВ на основание чл. 26, ал. 1 от АПК.

При така установената по делото фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Нормата на чл. 61 от Наредба № 15 от 21.05.2010 г. определя компетентни органи да обявят безвъзмездната финансова помощ за изискуема и да открият процедура по възстановяването й - при неспазване на условията по чл. 55 – 59 включително получената по реда на тази наредба безвъзмездна финансова помощ се обявява за изискуема от изпълнителния директор на ИАРА или от изпълнителния директор на ДФЗ - РА и се открива процедура по възстановяване на отпуснатата безвъзмездна финансова помощ.

По аргумент от чл. 6, ал. 1, т. 1 от ЗРА изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури осъществява дейност по управление на ОПРСР 2007 - 2013 г., съгласно Регламент (ЕО) № 1198/2006 на Съвета за Европейския фонд за рибарство, в качеството й на управляващ орган.

Според разпоредбата на чл. 6, ал. 4 от ЗРА, дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ по ОПРСР 2007 – 2013 г., което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, се установява с решение за налагане на финансова корекция, издадено от изпълнителния директор на ИАРА по реда на глава пета от същия закон.

Съгласно разпоредбата на чл. 6, ал. 5 от ЗРА дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ по ОПРСР 2007 – 2013 г., извън основанията по ал. 4 (т.е. когато не се касае за налагане на финансова корекция), се установява с акт за установяване на публично държавно вземане, издадено от изпълнителния директор на ИАРА по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

В случая АУПДВ е издаден от компетентен орган - изпълнителния директор на ИАРА.

Доводите в жалбата за неспазване на формата на акта са изцяло неоснователни.

АУПДВ е издаден в изискуемата от закона писмена форма с реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК. В мотивите на акта органът е изложил фактическите си изводи и доказателствата, въз основа на които ги е приел. Въз основа на приетите факти е формулирал и правните си изводи. Актът съдържа и ясна разпоредителна част.

Не се установиха съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да доведат до незаконосъобразност на оспорения АУПДВ.

Производството е започнало с изготвяне на сигнал за нередност, след надлежно извършена проверка. Неоснователни са оплакванията за допуснато съществено процесуално нарушение със започването на производство по администриране на нередност след изтичане на мониторинговия период. Този период обхваща времето, през което ползвателят на помощта е длъжен да изпълнява инвестицията, за която му е предоставена финансовата помощ, както и всички, поети по силата на договора за отпускане на безвъзмездна финансова помощ задължения, а не времето, през което органът има правото да започне производство по администриране на нередност. Ето защо изтичането на мониторинговия период не преклудира възможността на изпълнителния директор на ИАРА да потърси възстановяване на недължимо платената финансова помощ, включваща и извършването на проверки.

След като органът е събрал достатъчно доказателства, позволяващи му да извърши квалификация на данните за извършено нарушение, съответно по ал. 4 или по ал. 5 на чл. 6 от ЗРА, съобразно изискването на чл. 26, ал. 1 от АПК, вр.чл. 166, ал. 2 от ДОПК и чл. 6, ал. 5 от ЗРА е изпратил на жалбоподателя описаното по-горе писмо за започване на производството по издаване на АУПДВ. С това на жалбоподателя е било осигурено правото да вземе становище и да упражни правото си на защита. Доводите да неспазване на процедурни правила от вътрешноведомствен акт „Процедурен наръчник програмиране и мониторинг“, са ирелевантни.

Правилно е приложен редът по чл. 6, ал. 5 от ЗРА, като е издаден АУПДВ по реда на ДОПК. Това е така, тъй като в случая органът не сочи нередност, представляваща основание за налагане на финансова корекция, а неспазване законовото изискване по чл. 55, ал. 1, т. 1 от Наредба № 15 от 21.05.2010 г. и неизпълнение на договорното задължение по чл. 20, ал.6, т. 1 от ДБФП № 493 от 17.11.2014 г.

При неспазване на някое от условията по чл. 55 – 59 включително от Наредба № 15 от 21.05.2010 г. органът образува производство за връщане на сумата/част от нея по договора, тъй като законодателят е посочил, че тя е станала недължимо платена. Приложима е именно разпоредбата на чл. 6, ал. 5 от ЗРА за издаване на АУПДВ, поради което правилно е избран видът на акта и съответната процедура по ДОПК.

По отношение на материалната законосъобразност на оспорения АУПДВ съдът формира следните правни изводи:

Относно констатираното нарушение, дало основание за предприемане на действия по възстановяване на част от безвъзмездната финансова помощ:

Страните не спорят, че сумата за инвестицията в посочения в акта размер е изплатена и представлява безвъзмездна финансова помощ. Спорят за наличието на основание за възстановяването на част от нея. В тази връзка спорът се свежда до това на първо място дали е налице соченото от органа нарушение на чл. 55, ал. 1, т. 1 от Наредба № 15 от 21.05.2010 г. и чл. 20, ал.6, т. 1 от ДБФП № 493 от 17.11.2014 г.

Няма спор по делото, че с оторизационно писмо № 0000685 от 04.11.2015 г. на дирекция „Рибарство и аквакултури“ в държавен фонд „Земеделие“ са оторизирани разходи на стойност 149 696, 15 лева, които включват 135 000, 00 лева разходи за закупуване на „лодка за водни атракции и водни спортове“ и други разходи.

Според съда, по делото са събрани достатъчно доказателства, от които се установява по несъмнен начин, че за периода 01.01.2017 г. - 16.11.2019 г. закупеният със средства от ОПРСР актив „лодка за водни атракции и водни спортове“ не е използван по предназначение, свързано с основната дейност на проекта, което представлява неизпълнение на нормативно и договорно задължение. При тези данни, установеното от фактическа страна деяние правилно е квалифицирано като нарушение на чл. 55, ал. 1, т. 1 от Наредба № 15 от 21.05.2010 г. и чл. 20, ал. 6, т. 1 от ДБФП № 493 от 17.11.2014 г. Неоснователен е доводът в жалбата, че активът не е ползван по причина липса на инфраструктура – лодкостоянки и/или пристанища в териториалния обхват на проекта - Община Сливо поле, Община Тутракан и Община Главиница и по-конкретно с.Ряхово, гр.Сливо поле и с.Малък Преславец. При сключване на ДБФП от страна на ИАРА не е поеман ангажимент за изграждане на такива съоръжения, а освен това - при кандидатстването по програмата и разработването на проектното си предложение бенефициерът е длъжен да оцени и съобрази налице ли са условия за изпълнението му. Сочените обстоятелства не са възникнали след сключване на договора и в периода на мониторинг за да могат евентуално да обосноват хипотеза на обективна невъзможност за изпълнение на договора от получателя на помощта.

Относно начина и реда за определяне размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ:

Органът е посочил, че размерът на подлежащата на възстановяване БФП е определен в съответствие с Методика за определяне на размера на финансови корекции по проекти, финансирани от Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“, съфинансирани от Европейския фонд за рибарство за програмен период 2007-2013 г., обнародвана в ДВ, бр. 38 от 24.04.2020 г., която е разработена и одобрена със заповед на изпълнителния директор на ИАРА, в качеството му на управляващ орган на ОПРСР, в съответствие с правомощията, предоставени му в чл. 6, ал. 6 от ЗРА. Посочено е, че е приложен пропорционалният метод за определянето й. Съгласно т. 2 в приложение № 1 от методиката за нарушение/неизпълнение на нормативно и договорно задължение, изразяващо се в неизползване на придобит въз основа на финансирания проект актив по предназначение, в случаите, когато неизпълнението се отнася за повече от 50% от стойността на изплатената БФП по договора и оказва влияние върху целите и изпълнението на проекта, размерът на санкцията е до 100% от предоставената по договора субсидия, пропорционално изчислен за оставащия период на мониторинг.

Действително въпросната методика е обнародвана в Държавен вестник като в нея е посочено, че е издадена на основание чл. 6, ал. 6 от ЗРА. Същата обаче, не само предвид заглавието й - Методика за определяне на размера на финансови корекции по проекти, финансирани от Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“, съфинансирани от Европейския фонд за рибарство за програмен период 2007-2013 г., но и предвид съдържанието й, регламентира само и единствено размера на финансовите корекции по чл. 70, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, които се налагат по реда на глава пета от този закон (арг. от чл. 6, ал. 6, вр.ал. 4 от ЗРА).

Както беше посочено по-горе в мотивите на настоящия съдебен акт, в случаите на констатирано нарушение, допуснато от страна на ползвателите на помощ по Оперативната програма за развитие на сектор „Рибарство“ 2007 – 2013 г. и необходимостта от предприемане на правни действия по възстановяване на недължимо отпуснатата безвъзмездна финансова помощ, специалният закон е предвидил два различни акта, които се издават в резултат на провеждане на различни процедури – решение за налагане на финансова корекция по реда на ЗУСЕСИФ (чл. 6, ал. 4 от ЗРА) и АУПДВ по реда на ДОПК (чл. 6, ал. 5 от ЗРА).

В приложената в случая от органа методика липсва каквато и да било правна регламентация на начина на определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ в случаите когато дължимостта на същата се обосновава с констатирано нарушение извън случаите по ал. 4 на ЗРА (т.е. когато не се касае за налагане на финансова корекция) и се установява с АУПДВ, издаден по реда на ДОПК.

Методика за определяне на размера на финансови корекции по проекти, финансирани от Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство", съфинансирани от Европейския фонд за рибарство за програмен период 2007-2013 г. се явява неприложима за нарушения на ползвателите на помощ по Оперативната програма за развитие на сектор „Рибарство“ 2007 – 2013 г., извън основанията по ал. 4 (т.е. когато не се касае за финансова корекция), обосноваващи дължимост на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ, която се установява с АУПДВ по реда на ДОПК на основание чл. 6, ал. 5 от ЗРА.

Гореизложеното води на извод за незаконосъобразност и необоснованост на определения размер на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ.

Относно възражението на жалбоподателя, че вземането се явява погасено по давност:

Според съда, приложим в случая се явява давностният срок по чл. 3, § 1 от Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95 на Съвета от 18 декември 1995 година относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности.

Разпоредбата на чл. 3, § 1 от Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95 гласи, че срокът за давност за процедурите е четири години от момента, в който нередността по смисъла на чл. 1, § 1 е извършена. Въпреки това секторните правила могат да предвиждат и по-кратък срок, който не може да бъде по-малък от три години. В случай на продължаваща или повторно извършена нередност срокът за давност започва да тече от датата, на която нередността е прекратена. В случай на многогодишна програма срокът за давност във всеки случай продължава, докато програмата изрично не бъде прекратена. Срокът за давност се прекъсва от всяко действие на компетентните органи, което е нотифицирано на лицето, свързано с разследването или правните действия, отнасящи се до нередността. Срокът за давност започва да тече отново след всяко действие, което го прекъсва. Въпреки това срокът за давност влиза в сила най-късно на датата, на която изтича срок равен на двукратния давностен срок, ако компетентните власти не са наложили санкция, освен ако административната процедура не е била отложена в съответствие с разпоредбите на чл. 6, § 1.

Следва да се приеме, че в случая е налице едно продължаващо неизпълнение на нормативно и договорно задължение, което жалбоподателят е бил длъжен да спазва за срок от 5 години от сключване на договора, т.е. през мониторинговия период, поради което в случая се касае за „продължаваща нередност“ по смисъла на чл. 3, § 1 от Регламент № 2988/95. Доколкото самото нарушение се изразява в неизпълнение на договорно задължение, то по аргумент от приетото в решение по дело C-465/10 на СЕС следва да се приеме, че давността ще започва да тече от датата, на която отпада задължението на жалбоподателя да изпълнява произтичащите от договора задължения, т.е. от края на мониторинговия период, а именно от 17.11.2019 г. Видно е, че от тази дата до датата на връчване на писмо на административния орган изх. № 48-00-29 от 04.06.2024 г., с което се открива производството по издаване на АУПДВ, на жалбоподателя – 07.06.2024 г., съгласно изискването на чл. 3, § 1 от Регламент № 2988/95 това действие да е било нотифицирано (т.е. съобщено) на лицето, предвиденият в същата разпоредба четиригодишен давностен срок вече е бил изтекъл като не се установяват данни за спирането или прекъсването му. В тази връзка следва да се посочи, че действията по администриране на сигнала за нередност, за което на бенефициента е било изпратено писмо на УО изх. № 48-00-114 от 19.08.2020 г. не биха могли да се приемат като действие на орган, с което срокът за давност се прекъсва. Това е така, тъй като липсват данни за надлежното връчване на въпросното писмо. Видно от съдържащото се в преписката известие за доставяне, писмото е връчено на 21.08.2020 г. на лице, което не е представляващия фондацията, като по делото липсват данни в какво качество на това лице е било връчено цитираното писмо. Също така писмото не е било изпратено и на адреса на управление на фондацията, който видно от данните в Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел на л. л. 17 – 19 от делото, още към 2018 г. е гр. Русе, пл. „Д.-р М.“ № 2. Било е изпратено на адрес: с. Новград, общ. Ценово, обл. Русе, [улица] (л. 374 от преписката). При това положение не би могло да се приеме, че действията на органа по администриране на сигнала за нередност са надлежно нотифицирани (т.е. съобщени) на лицето, съответно не би могло да се приеме, че това са действия, които прекъсват давността по смисъла на чл.3, § 1 от Регламент № 2988/95.

По тези съображения издаденият АУПДВ се явява материално незаконосъобразен и като такъв следва да се отмени.

Независимо от направените горни изводи, за пълнота, съдът намира за неотносим довода на оспорващия, че административният орган не е дал правна квалификация, като не е обосновал от фактическа и правна страна състав на конкретна нередност, представляващ основание за определяне на финансова корекция, а също, че е било необходимо да се проследи изпълнението на всички индикатори по проекта. Оспореният по делото акт не е за определяне на финансова корекция за неизпълнение на индикатори. В случая не намират приложение редът по Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление и материалноправните основания по чл.70, ал.1, т.1 – т.10 от същия закон за квалификацията на процесното нарушение.

Изходът на спора обуславя и основателност на претенцията на жалбоподателя за разноски – такива са сторени общо в размер на 1 450 лева, от тях 10 лева платена държавна такса за образуване на дело (л. л. 24 и 25 от делото) и 1 440 лева договорено и платено в брой адвокатско възнаграждение, видно от представения договор за правна защита и съдействие № 0029106 от 16.09.2024 г., както и издадена фактура с номер 215 от същата дата (л. л. 38, гръб и 39 от делото).

Водим от горното, съдът

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Акт за установяване на публично държавно вземане № РД-343 от 30.08.2024 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, с който на основание чл. 59, ал. 1 и 2 от АПК, чл. 162, ал. 2, т. 8 вр.чл. 165 и чл. 166 от ДОПК, чл. 3, б. „р“ и чл. 96 от Регламент (ЕО) № 1198/2006 на Съвета от 27.07.2006 г., чл. 6, ал. 3, ал. 5 и ал. 6 от ЗРА, чл. 54, ал. 2 и чл. 61 вр.чл. 56 от Наредба № 15 от 21.05.2010 г., чл. 28, ал. 1, чл. 27, ал. 1 и ал. 2 вр.чл. 13, ал. 1 от ДБФП № 493 от 17.11.2014 г., на Фондация „Ятрус“, ЕИК ********* е определена подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ на стойност 107 289, 00 лева.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури да заплати на Фондация „Ятрус“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Русе, пл. „Д-р М.“ № 2, п.к. 7000, представлявано от председателя Д. Н. М., разноски по делото в размер на 1 450 лева.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд на Република България.

Съдия: