Решение по дело №448/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 433
Дата: 10 декември 2020 г. (в сила от 10 декември 2020 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20207080700448
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 433

гр.Враца, 10.12.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 24.11.2020 г. /двадесет и четвърти ноември  две хиляди и двадесета година/, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

                ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                              ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора НИКОЛАЙ ЛАЛОВ , като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА КАН дело № 448 по описа за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от  АПК, вр. с чл. 63, ал.1 ЗАНН.

            Образувано е по касационна жалба на „ К.и С.“  ЕООД ***, предявена чрез пълномощника * В. Х., против Решение №262/16.07.2020г., постановено по АНД №34 по описа за 2020г. на  Районен съд - Враца, с което е потвърдено издаденото от Началника на  ОО „АВТОМОБИЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ” гр.Враца  НП №26-0000374/18.12.2019г., с което му е  наложена имуществена санкция в размер от 3000,00 лева, на основание чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП, за нарушение на чл. 7б, ал. 1, изр. 1-во пр.2 от същия закон.

В касационната жалба са изложени доводи за неправилност на решението поради допуснато нарушение на материалния закон. Заявява се, че правната квалификация на  вмененото на настоящия касатор нарушение е неправилна и той не е извършил така квалифицираното нарушение. Сочи се също, че тази неправилна квалификация е довела и до прилагането на  несъответна санкционна норма. Прави се искане за отмяна на решението и за постановяване на друго, с което да се отмени  оспореното наказателно постановление.

            Ответникът по касационната жалба РД“Автомобилна администрация“ Враца чрез * си И.Т., в писмено възражение оспорва същата  и прави искане за  отхвърлянето й, а решението на първостепенния съд да бъде оставено в сила. Изтъква се, че нарушението е установено по безспорен начин, квалифицирано е правилно и е приложена съответната касационна норма.

            Участващият в касационното производство прокурор дава заключение за неоснователност на жалбата и оставяне в сила решението на въззивния съд.

Настоящият съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в установения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и същата е процесуално допустима. Разгледана по същество е и основателна.

            Предмет на касационен контрол от настоящата инстанция е Решение №262/16.07.2020г.,  постановено по АНД №34 по описа за 2020г. на  Районен съд - Враца, с което е потвърдено  НП №26-0000374/18.12.2019г. на Началника на ОО „АВТОМОБИЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ” гр.Враца, с което на настоящия касатор е  наложена имуществена санкция в размер от 3000,00 лева, на основание чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП, за нарушение на чл. 7б, ал. 1, изр. 1-во пр.2-ро от същия закон.

За да потвърди НП,  РС Враца е приел, че същото, както и АУАН са издадени от компетентни органи, в сроковете по чл.34 от ЗАНН и съдържат необходимите реквизити, както и че нарушението и неговият автор са установени по безспорен и категоричен начин. Съдът е изложил аргументи относно правната квалификация на деянието, която е приел за правилна, както и че имуществената санкция е наложена  съобразно  приложимата законова норма.

 

 

 

 

Настоящата касационна инстанция не възприема  изводите, направени от  първостепенния съд. Действително, задължението на лицензираните превозвачи, какъвто се явява касаторът,  да осъществяват превоз с водачи, които притежават  необходимата квалификация, е разписано  в нормата на чл.7б ал.1 от ЗАвтПр, в приложимата редакция към датата на извършване на нарушението. Тази разпоредба предвижда,  че лицензираните превозвачи и лицата, извършващи превози за собствена сметка, осъществяват превози на пътници и товари с превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, само с водачи, които отговарят на изискването за квалификация на водача (изр. 1), като за съответствие с изискването за квалификация на водача Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощени от него длъжностни лица издават карта за квалификация на водача със срок на валидност 5 години (изр. 2). Даденото фактическо описание на нарушението и в АУАН, и в НП е достатъчно пълно, ясно и конкретно, и позволява индивидуализацията му като административно нарушение именно по този текст от закона. Дружеството  е извършило превоз на пътници  с водач, без за последния да е издадена валидна карта за квалификация на водача от Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощено от него длъжностно лице, с която същото би удостоверило своята квалификация. Посочените данни са достатъчни за описание на деянието с признаците от обективна страна като нарушение на чл. 7б, ал. 1, изр.1  от ЗАвтПр, субект на което може да бъде както физическо, така и юридическо лице, поради което не може да се приеме, че нарушителят не е правилно  установен и че правната квалификация на деянието не е  правилна.

Имуществената санкция на дружеството –касатор  обаче е наложена на основание чл. 96г, ал. 1 от  ЗАвтП, според която разпоредба превозвач, който  назначи на работа или допусне водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени с този закон и с подзаконовите нормативни актове по прилагането му, да управлява превозно средство за обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или товари, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер 3000 лв. Санкционната норма съдържа   правило за поведение, което се осъществява чрез две  самостоятелни изпълнителни  деяния -  „допускане“  или „назначаване“ от страна на  възложителя, на  водач, неотговарящ на изискванията за квалификация, да управлява превозното средство. Подобно изпълнително деяние не е описано от фактическа страна в АУАН и НП. В същите вмененото на санкционираното дружество изпълнително деяние е  „осъществяването  на  превоз“, при изброени условия, каквото поведение не е предвидено да се санкционира с нормата на чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП.  Макар че дружеството превозвач е извършило превоз на пътници в нарушение на разпоредбата на чл.7б ал.1 от ЗАвтП, за да се свърже това нарушение с прилагане на санкцията по чл.96г ал.1 предл.2 от ЗАвтП, неговото описание  следва да съвпада като текст с предвидените   в  санкционната норма  изпълнителни  деяния  „назначаване“ или „допускане“. Това несъответствие  между   описаното в  АУАН и НП изпълнително деяние  и  деянието, за което е наложена имуществената санкция, води до извода, че издаденото НП е незаконосъобразно. Достигайки до  извод в противоположен смисъл, въззивният съд е нарушил материалният закон и е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено.

Тъй като при постановяване на решението първостепенният съд не е допуснал съществени процесуални нарушения  и не се налага установяване на факти, за които писмените доказателства не са достатъчни, след отмяната на въззивното решение касационната инстанция следва да се произнесе по съществото на спора. По изложените по-горе съображения  оспореното НП следва да бъде отменено.

            Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК вр.чл.348 ал.1 т.1 от  НПК , Административен съд Враца

 

Р  Е  Ш  И:

 

            ОТМЕНЯ  Решение №262/16.07.2020г., постановено по АНД №34 по описа за 2020г. на  Районен съд – Враца, с което е потвърдено НП №26-0000374/18.12.2019т. на Началника на  ОО“АА“ Враца  и вместо него

 

ПОСТАНОВЯВА:

 

             ОТМЕНЯ НП №26-0000374/18.12.2019г. на Началника на ОО“АА“  гр.Враца.

             Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  

 

 

                                                                                                ЧЛЕНОВЕ:    1. 

                                       

 

                                                                                                                         2.