№
2020 година, гр.Варна
ВАРНЕНСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,
ХVІ-ти състав ,в закрито заседание
на 7.07.2020 г.,
като разгледа докладваното от съдия Красимир Кипров
адм.д. № 1310 / 2020 г. по описа на съда,за да се произнесе
взе предвид следното :
Делото
е образувано по жалба на М.К.М.,срещу решение № 97-01-5/1 от 12.05.2020 г. на
директора на Столична регионална здравна инспекция,с което е отхвърлена жалбата
на М. против предписание от 11.04.2020 г. на държавен здравен инспектор и е
прекратено производството по оспорването му.
С
определение № 4353/16.06.2020 г. по адм.дело № 4418/2020 г. на Административен
съд София-град, делото е изпратено по подсъдност на АС-Варна.
Производството
е по реда на чл.88,ал.3 от АПК.
Жалбата
е процесуално допустима – същата е приета в АС- София град на 21.05.2020 г.,а оспореното решение според
данните в писмо изход.№ 05-108/2.07.2020 г. на Столична регионална здравна
инспекция е съобщено на М. на 14.05.2020 г. ,т.е. спазен е 7-дневният срок за
оспорване по чл.88,ал.3 от АПК.
Разгледана
по същество,съдът намира жалбата за основателна.
С
оспореното решение жалбата на М. е отхвърлена и производството по оспорването е
прекратено с мотива,че оспореното предписание не представлявало индивидуален
адм.акт,поради което то не подлежало на оспорване по адм.ред. В този смисъл,
решаващият орган е приел,че правен интерес
за жалбоподателя би бил налице единствено в случаите на наложени принудителни
адм.мерки по З-на за здравето /ЗЗ/.
Така
изложените в обжалваното решение мотиви,съдът намира за несъответстващи на правилното приложение на закона.
Обжалваното пред адм.орган предписание от 11.04.2020 г. за поставяне под
карантина ,видно от неговото съдържание има своето правно основание в
разпоредбата на чл.61,ал.3 във вр. с чл.61,ал.2,предл.последно от ЗЗ /редакция ДВ,бр.28
от 2020 г. ,в сила от 13.03.2020 г./ – касае се за поставяне под задължителна изолация
/карантина/ на лице влязло в РБ от
територията на друга държава. Действащата към датата на издаване и съобщаване
на процесното предписание /11.04.2020
г./ разпоредба на чл.61,ал.5 от ЗЗ
предвижда обжалване на акта за поставяне под
задължителна изолация пред
съответния административен съд по реда
на АПК. Тази нормативна уредба определя по недвусмислен и категоричен начин
оспореното предписание именно като индивидуален адм.акт,който в случая поражда
задължения за своя адресат по смисъла на дефиницията в чл.21,ал.1 от АПК.
С
оглед последното,изцяло погрешни са изведените в оспореното решение правни
изводи за обратното, но независимо от така
допуснато от решаващия орган нарушение на материалния закон,оспорването
на предписанието по адм.ред е било недопустимо на основание чл.82,ал.1,т.6 от АПК – действащата към 12.05.2020 г. разпоредба на чл.61,ал.5 от специалният ЗЗ предвижда оспорване направо пред съд.
Съобразно тези обстоятелства, жалбата на М. срещу предписанието от 11.04.2020 г. не е била подведомствена по
смисъла на чл.88,ал.1,т.1 от АПК на директора на Столичната регионална здравна
инспекция,но при оставянето й без разглеждане и прекратяване на производството
по оспорване, същият е допуснал съществено процесуално нарушение на нормата на
чл.88,ал.2,пр.1 от АПК,задължаваща го да изпрати жалбата на съответния
компетентен съд.
По
тези съображения,обжалваното решение следва да бъде отменено и преписката
върната на директора на Столична регионална здравна инспекция за прилагане
разпоредбата на чл.88,ал.1,т.1 от АПК и
за изпълнение на задължението му по чл.88,ал.2,пр.1 от АПК,доколкото и към
настоящият момент разпоредбата на чл.61,ал.11 вр. с ал.2 и ал.6 /редакция ДВ,бр.44 от 2020 г.,в
сила от 14.05.2020 г./ предвижда
обжалване на предписанието пред съответния административен съд,а не пред
по-горестоящ адм.орган – в случая директното произнасяне от този съд по законосъобразността
на предписанието,така както е поискано със
сега подадената до съда жалба е обективно невъзможно не само, защото М. има
право на жалба срещу новият акт на решаващия орган,но и поради различният
процесуален ред,а именно : произнасяне с определение в закрито
заседание по жалбата срещу решение №
97-01-5/1 от 12.05.2020 г., съответно произнасяне с решение след проведено
публично съдебно заседание по оспорване на предписанието от 11.04.2020 г.
Въпреки
този изход на делото,сочещ на основателност на подадената жалба,разноски в
полза на жалбоподателят не следва да бъдат присъждани,тъй като такива не са
претендирани от него,а служебното присъждане е правно недопустимо.
Предвид
гореизложеното,съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ решение № 97-01-5/1 от 12.05.2020 г. на
директора на Столична регионална здравна инспекция и ВРЪЩА преписката на същият
орган за изпълнение на дадените в мотивите на това определение задължителни
указания по тълкуването и прилагането на закона.
Определението е окончателно.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :