Решение по дело №223/2022 на Районен съд - Момчилград

Номер на акта: 12
Дата: 23 януари 2023 г.
Съдия: Йордан Иванов Геров
Дело: 20225150200223
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 декември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 12
гр. Момчилград, 23.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОМЧИЛГРАД, I НАКАЗАТЕЛЕТ СЪСТАВ, в
публично заседание на седемнадесети януари през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Йордан Ив. Геров
при участието на секретаря Хюсние Юс. Алиш
като разгледа докладваното от Йордан Ив. Геров Административно
наказателно дело № 20225150200223 по описа за 2022 година
Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление, с което на жалбоподателя Д.
Ж. Г., от гр.*****, ул. „********“ № 34, вх. А, ет.1, ап.18, е наложено
наказание глоба в размер на 300 лв. за неизпълнение на задължението по
чл.139, ал.6 от ЗДвП, което представлява административно нарушение по
чл.179, ал.3 от ЗДвП.
Недоволен жалбоподателя обжалва НП. Счита същото за
незаконосъобразно, немотивирано и постановено в нарушение на закона.
Счита, че същото се явява неправилно и незаконосъобразно и постановено в
нарушение на закона, поради което моли същото да бъде отменено, подробни
мотиви излага в жалбата. Моли да му бъдат присъдени направените по делото
съдебно и деловодни разноски, включително направени разходи за адвокатско
възнаграждение.
В съдебно заседание жалбоподателя Д. Ж. Г. редовно призован не се
явява и не се представлява.
Ответника по жалбата Началник сектор Контрол и правоприлагане
Пловдив и Национално ТОЛ управление към АПИ гр.София редовно
призован се представлява от ю.к.Р.Б., която моли жалбата да бъде оставена
1
без уважение, а НП да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
Претендира за юрисконсултско възнаграждение и в двете производства,
настоящото и прекратеното, за което прилага списък. Допълнителни
съображения излага в писмена защита.
Съдът като прецени събраните по делото писмени и гласни
доказателства приема за установено от фактическа и правна страна следното:
Видно от Акт и НП такива са съставени и издадени на
жалбоподателя, за това, че: на 17.02.2022г. в 08:00 часа на път I- 5 при км.
235+000 от страна на контролните органи е извършена проверка на пътно
превозно средство с рег. № L****F, вид - лек автомобил, марка - Хонда,
модел ЦР -В, с обща технически допустима максимална маса 2500 кг.,
управлявано от Д. Ж. Г..
В хода на така извършената проверка е установено, че на 22.01.2022 г., в
14:43:48 часа, горепосоченото пътно превозно средство (ППС) с
регистрационен № L****F попада в категорията на пътно превозно средство,
за което е дължима, но не е заплатена такса по чл.10, ал.1, т.1 от Закона за
пътищата. Цитираното превозно средство е засечено на 22.01.2022 г., в
14:43:48 часа, по път II-59, километър 8+180, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, като за посоченото ППС не е заплатена пътна такса, съгласно
чл.10, ал.1, т.1 от ЗП.
Като място на нарушението е посочен път II- 59, километър 8+180
(Кърджали - Маказа) - Момчилград - Звездел - Крумовград - Ивайловград -
Славеево - граница Гърция), за който се събира такса за ползване на пътната
инфраструктура - пътна такса, съгласно Приложение № 2 към т. 2 на Решение
№ 959 на Министерския съвет от 31.12.2018 г. за утвърждаване на Списък на
републиканските пътища, за Приемане на Списъка на републиканските
пътища, за които се събира такса за ползване на пътната инфраструктура -
винетна такса, и за определяне на съоръжение, за което се събира такса по
чл.10, ал.4 от 3П за ползване на отделно съоръжение по републиканските
пътища.
Твърдят, че следва да се има предвид, че съгласно разпоредбата на
чл.10, ал.1, т.1 от ЗП винетна такса се заплаща за пътни превозни средства с
обща технически допустима максимална маса до или равна на 3,5 тона, като
заплащането на таксата дава право на едно пътно превозно средство да ползва
2
за определен срок платената пътна мрежа.
За извършеното административно нарушение е бил генериран
доказателствен запис (доклад) от електронната система по чл.167а, ал.3 от
ЗДвП, който, заедно с приложените към него статични изображения във вид
на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи,
представлява доказателство за отразените в него обстоятелства относно
пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата,
часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа и местонахождението на техническото средство
(контролно устройство е идентификатор № 30582) - част от системата.
За извършеното административно нарушение е бил съставен АУАН №
000810/22.01.2022 от 17.02.2022 г. и връчен на нарушителя на 17.02.2022 г.,
което е удостоверено с негов подпис.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен в
присъствието на свидетеля Р. Т. М..
На нарушителя е била предоставена възможност да направи възражения
при съставяне на акта за установяване на административно нарушение, като
същият е вписал следното: „Имам възражение, понеже имам заплатена
месечна винетка за периода“.
Била му предоставена възможност да направи писмени възражения в
срока по чл.44, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания
(ЗАНН). В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН е постъпило възражение от страна на
жалбоподателя с вх. № 94-00-203/23.02.2022г.
Била извършена проверка, в хода на която било установено, че Д. Ж. Г.
е подал Заявление по реда на чл.10а, ал.Зб от ЗП с вх. № 94-00-
185/18.02.2022г. с искане за корекция на техническа грешка. До заявителят е
бил изготвен писмен отговор, с който същият се уведомява, че искането му не
попада в хипотезата на чл.10а, ал.Зб от ЗП., съгласно който „Когато при
издаване на електронна винетка е допусната техническа грешка при
деклариране на регистрационния номер на пътното превозно средство,
включително на държавата, в която е регистрирано, или на неговата
категория, може да бъде извършена корекция от съответните длъжностни
лица, ако след заявление за промяна на грешно декларирани данни от
собственика или ползвателя, безспорно се установи, че в Република България
3
не съществува регистрирано пътно превозно средство с идентичен на
първоначално декларираните във винетката регистрационен номер, държава
на регистрация или категория. Промяната в данните на електронната винетка
има действие от момента на извършване на корекцията и има срок на
валидност до изтичането на срока на валидност на първоначално издадената.“
Цитираната законова разпоредба е приложима единствено при коригиране на
издадена електронна винетка за пътно превозно средство, регистрирано
съгласно изискванията на българското законодателство по отношение на
което е налице допусната техническа грешка при деклариране на
регистрационния номер, включително на държавата в която е регистрирано
или на неговата категория. Господин Г. е уведомен и по телефона относно
становище по заявление с вх. № 94- 00-185/18.02.2022г.
В резултат на извършената от административнонаказващ орган (АНО)
проверка е установено, че електронна винетка с ид. № 22011422860214 е
закупена за ППС с рег. № L****F, с държава по регистрация-
Великобритания, вместо за ППС с рег. № L****F, с държава по регистрация -
Великобритания. Налице са погрешно декларирани данни относно
регистрационния номер на пътното превозно средство при закупуването на
електронна винетка. Във връзка с това, следва да се отбележи, че е
необходимо пълно съвпадение между използваните в процеса на въвеждане
данни на пътното превозно средство.
В конкретната хипотеза и взимайки предвид възраженията, изложени от
страна на нарушителя следва да бъде посочено, че съгласно чл.10а, ал.3а от
ЗП отговорността при неправилно декларирани данни относно
регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или
периода на валидност на винетната такса е на собственика или на ползвателя
му. При неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно
средство не е заплатена винетна такса.
Въз основа на това се наложил извод, че към датата на посоченото по-
горе административно нарушение - 22.01.2022 г. за процесното ППС не е била
налице валидна електронна винетка и не е било изпълнено законовото
изискване за преминаване по републиканската пътна мрежа, свързано със
заплащането на дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.1 от ЗП.
На жалбоподателя Г. е бил съставен акт за установяване на
4
административно нарушение за това, че е управлявал пътно превозно
средство с регистрационен номер Г****F с държава по регистрация -
Великобритания по платената републиканска пътна мрежа без да е заплатена
винетна такса съгласно чл.10, ал.1 от Закона за пътищата (ЗП), което
представлява административно нарушение по чл.139, ал.6 от ЗДвП.
Във връзка с така извършеното деяние, регистрирано в Електронната
система за събиране на пътни такси като нарушение следва да бъде уточнено,
че съгласно разпоредбата на чл.167а, ал.3 от ЗДвП е създаден доклад с
приложени към него статични изображения във вид на снимков материал,
които в своята съвкупност представляват доказателства за отразените
обстоятелства относно пътното превозно средство, неговата табела с
регистрационен номер, датата, часа и мястото на движение по участък от път
включен в обхвата на платената пътна мрежа и местонахождението на
техническото средство част от системата.
Съгласно чл.10а, ал.3а от Закона за пътищата (ЗП) - отговорността при
неправилно декларирани данни относно регистрационния номер на пътното
превозно средство, категорията му или периода на валидност на винетната
такса е на собственика или на ползвателя му. При неправилно декларирани
данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена винетна такса.
Съгласно чл.5, ал.З от Наредбата за условията реда и правилата за
изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства на база време и на база изминато
разстояние - Отговорността при неправилно декларирани данни относно
регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или
периода на валидност на винетната такса е съответно на собственика или на
ползвателя, като в случай на неправилно декларирани данни се счита, че за
пътното превозно средство не е заплатена дължимата винетна такса.
Съгласно чл.189е, ал.3 от ЗДвП нарушителят разполага с възможността
да заплати компенсаторна такса по чл.10, ал.2 от 3П в 14-дневен срок от
връчване на акта, в който случай същият би се освободил от
административнонаказателна отговорност за конкретното нарушение.
Компенсаторна такса по АУАН № 000810/21.01.2022 от 17.02.2022 г. не е
постъпвала по сметка на АПИ в 14-дневния срок от връчването на акта за
установяване на административно нарушение на нарушителя.
5
Съгласно чл.139, ал.6 от ЗДвП - „Водачът на пътно превозно средство е
длъжен преди Движение по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, да заплати таксата по чл.10, ал.1, т.1 от Закона за пътищата в случаите,
когато такава е дължима според категорията на пътното превозно средство,
освен когато таксата е заплатена от трето лице”. Видно цитираната правна е
императивна и задължава водача на конкретното МПС, което управлява, а не
въобще на което и да е ППС да заплати дължимата такса по чл.10, ал.1, т.1 от
Закона за пътищата.Използването на пътен участък, за който е дължима
винетна такса, а такава не е заплатена представлява административно
нарушение - неизпълнение на императивна правна норма на чл.139, ал.6 от
ЗДвП - за което извършителят носи административно наказателна
отговорност.
В хода на образуваното административнонаказателно производство,
като доказателство е създаден и приложен към настоящата преписка доклад
от електронната система по чл.167а, ал.3 от ЗДвП, доказващ обстоятелството,
че ППС с рег. № LM04CPF е с обща технически допустима максимална маса
до 3,5 т. и е засечено на 21.01.2022 г., в 14:43:48 часа, по път II- 59, километър
8+180, като за посоченото ППС е регистрирано тип нарушение - няма валидна
винетка.
Приложени са и статични изображения във вид на снимков материал,
удостоверяващи движението на процесното превозно средство върху
посочения по-горе път на дата 21.01.2022 г., в 14:43:48 часа.
Следва изрично да се посочи, че съгласно разпоредбата на чл.189е, ал.9
от ЗДвП по административната преписка може да се прилага справка от
електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата, която има доказателствена сила за отразените в нея обстоятелства,
доколкото не бъде доказано противното. Във връзка с цитираната правна
норма, описаните по-горе и надлежно приложени доказателства се ползват с
доказателствена сила за отразените в тях обстоятелства, тъй като не е
реализирано предвиденото от законодателя обратно доказване и съответно -
„противното не е доказано.
Актът за установяване на административно нарушение е издаден при
спазване на императивните изисквания на чл.43 от ЗАНН, като не са
допуснати нарушения и нередовности, или каквато и да е неяснота относно
6
нарушението, които да ограничават правото на защита на нарушителя.
В хода на административнонаказателното производство и при проверка
на административнонаказателната преписка е установено по безспорен и
категоричен начин неизпълнение на задължението по чл.139, ал. 6 от ЗДвП,
което представлява административно нарушение по чл. 179, ал. 3 от ЗДвП.
За извършеното административно нарушение е предвидено определено
по вид административно наказание - глоба, в абсолютно определен размер,
поради което не се излагат мотиви относно обстоятелствата по чл.57, ал. 1, т.
8 от ЗАНН.
От разпита на свидетелите С. Г. С. и Р. Т. М. чиито показания съдът
кредитира напълно се установява, че на 17.02.2022 год. са спрели
жалбоподателя и са съставили акт за нарушение извършено на 22.01.2022 год.
извършено по път Маказа – Кърджали на км.235+000. И двамата свидетели
говорят за това, че са описали в АУАН данните от личната карта на
жалбоподателя с ЕГН- такова каквото е посочено в АУАН.
При това положение съдът намира, че административното нарушение е
безспорно установено и доказано. В случая този жалбоподател е направил
заплащане на винетна такса с валидност 14.01.2022 год. до 13.02.2022 год.,
като в данните на МПС-то вместо да се впише LM04CPF е вписано
LMO4CPF, което по смисъла на действащия закон съгласно чл.5, ал.3 от
НУРПИФСС се приравнява на липса на винетна такса. Невярното
деклариране на данни или неправилното им въвеждане се приравнява на
липса на винетна такса, поради което съдът намира, че този жалбоподател е
пътувал без заплатена дължима винетна такса. Наказанието, което
административно наказващия орган е правилно и законосъобразно съгласно
нормата на закона, поради което така постановеното НП следва да бъде
потвърдено като правилно и законосъобразно.
С оглед изхода на делото следва да бъде присъдено юрисконсултско
възнаграждение в общ размер на 300 лв., както по настоящото производство,
така и по прекратеното АНД № 955/2022 год. на РС Хасково.
Водим от изложеното съдът
РЕШИ:
7
ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ
000810/28.06.2022 год. на Началник отдел „Контрол и правоприлагане“ в
Национално тол управление/НТУ/ към Агенция „Пътна инфраструктура“
/АПИ/ гр.София, с което на жалбоподателя Д. Ж. Г., ЕГН: ********** от
гр.*****, ул. „ ********“ № 34, вх. А, ет.1, ап.18, е наложено наказание глоба
в размер на 300 лв. за неизпълнение на задължението по чл.139, ал.6 от ЗДвП,
което представлява административно нарушение по чл.179, ал.3 от ЗДвП,
като ПРАВИЛНО И ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА Д. Ж. Г., ЕГН:********** от гр.*****, ул. „ ********“ № 34,
вх. А, ет.1, ап.18 да заплати на Агенция „Пътна инфраструктура гр.София,
юрисконсултско възнаграждение в общ размер на 300 лв.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд –
Кърджали в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му на страните.
Съдия при Районен съд – Момчилград: _______________________
8