Определение по дело №2782/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 3630
Дата: 21 декември 2022 г.
Съдия: Борислав Георгиев Милачков
Дело: 20227050702782
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 декември 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№………………2022 г.                                                                                          гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд,

на двадесет и първи декември 2022 г., в закрито заседание

в следния състав:     

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОРИСЛАВ МИЛАЧКОВ

 

 

като разгледа докладваното от председателя

административно дело №2782 по описа за 2022 година

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на М.Е.Д., чрез процесуален представител адв. М. против Заповед №830/25.10.2022 г. на кмета на Община Аксаково за изземване на имот №**** по КП на м. „Перчемлията“, землище с. Осеново, общ. Аксаково, обл. Варна.

С разпореждане от 08.12.2022 г., производството по делото беше оставено без движение, като на жалбоподателката бяха дадени конкретни указания за изправяне на жалбата й - да представи жалба отговаряща на чл.150 от АПК или да уточни жалбата си. Уточнението беше необходимо, тъй като в депозираната жалба липсваше конкретен петитум. Беше направено искане за отмяна на Заповед №830/25.10.2022 г. на кмета на Община Аксаково, а в условията на евентуалност същата да бъде спряна. За съда беше неясно има ли допуснато предварително изпълнение на процесната заповед, както и волята на жалбоподателя, дали сезира съда с искане за спиране на предварително изпълнение на заповедта или с искане за отмяна на разпореждане на административния орган, с което е допуснато предварително изпълнение на заповедта  или се иска произнасяне по законосъобразността на заповедта и едва, ако съдът реши, че заповедта е законосъобразна или не, в условията на евентуалност да се произнесе по нейното спиране.

На 15.12.2022 г. от страна на жалбоподателката беше депозирана молба в деловодството на съда, с която се потвърждават действията на адв. М. извършени без представителна власт.

На същата дата адв. М. е представила пълномощно, доказателства за заплатена държавна такса и молба с уточнения във връзка с разпореждането на съда от 08.12.2022 г. В уточняващата молба се заявява, че Заповед №830/25.10.2022 г. никога не е била връчвана на Д.. В т.3 на молбата е уточнен петитума на жалбата: „Моля да бъде спряно предварителното изпълнение на заповедта, допуснато от Кмена на Община Аксаково, като незаконосъобразно.

След уточняващата молба съдът изиска административната преписка, която е получена в съда на 20.12.2022 г., със становище за недопустимост на жалбата поради нейното просрочие.

            При разглеждане на въпросите относно допустимостта на жалбата, съдът намира, че същата е недопустима и следва да се остави без разглеждане. Мотивите на съда за това са следните:

            На първо място, с оглед уточняващата молба от адв. М., съдът приема, че е сезиран само с искане за спиране на предварителното изпълнение на Заповед №830/25.10.2022 г., в какъвто смисъл е уточнението на петитума на жалбата.

            Видно от съдържанието на заповедта, същата е издадена на основание чл.65, ал.1 от ЗОС.  Съгласно чл.65, ал.4 изр.2 от ЗОС обжалването не спира изпълнението на заповедта, освен ако съдът разпореди друго. Съгласно разпоредбата на чл.166, ал.4 от АПК допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал. 2. В посочената алинея е предвидено, че при всяко положение на делото до влизането в сила на решението по искане на оспорващия съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато с влязло в сила разпореждане на органа, издал акта по чл. 60, ал. 1, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства.

            Съгласно цитираните разпоредби, за да е допустимо искане за спиране предварителното изпълнение на индивидуален административен акт, допуснато по силата на закона, трябва да е налице обжалване на този административен акт и в хода на това производство „при всяко положение на делото“ оспорващият да поиска от съда спиране. Както беше посочено по-горе, съгласно уточнения петитум в молбата на адв. М. от 15.12.2022 г., съдът приема, че е сезиран само с искане за спиране на предварителното изпълнение на Заповед №830/25.10.2022 г. При липса на неприключило съдебно производство относно законосъобразността на тази заповед, съгласно изискването на чл.166, ал.2 от АПК, искането за спиране на предварителното изпълнение на заповедта се явява недопустимо.

                         

            Воден от горното и на основание чл.159 т.1 от АПК съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

            ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на М.Е.Д. за спиране на предварителното изпълнение на Заповед №830/25.10.2022 г. на кмета на Община Аксаково.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело №2782 по описа за 2022 г. на Административен съд гр. Варна.

Определението може да се обжалва в 7-дневен срок от съобщаването с частна жалба пред ВАС по реда на Глава ХІІІ от АПК.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: