Решение по дело №217/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 октомври 2020 г. (в сила от 13 октомври 2020 г.)
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20207090700217
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  167

Габрово, 13.10.2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО ……..  в открито съдебно заседание на  двадесет и девети септември през две хиляди и двадесета година,  в състав : 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ       

при секретаря ГРЕТА РАДОЙСКА и в присъствието на прокурор ………… като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ  Адм. дело№ 217 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145- 178 от АПК.

Образувано е по жалба от Х.Й.Х. *** с която е оспорена Заповед  №359 от 27.02.2020г. от Кмет на Община Габрово.

С оспорената Заповед на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 46, ал. 1, т. 6 и ал. 2 от ЗОС и чл. 15, ал. 1, т. 2 и ал. 2 от НУРУЖННОЖ са прекратени наемните правоотношения между Община Габрово и жалбоподателя, възникнали по силата на Договор № 381-ОССД-18 от 11.05.2018г. за отдаване под наем на имот, частна общинска собственост, представляващ жилище, намиращо се в гр.Габрово, ул.”**”  актувано с АОС №683 от 22.02.2000г., поради изтичане на срока на договора за наем и пренастаняване с оглед жилищните нужди на Х.Х. /починала съпруга В. И. Х. на 23.04.2019г./ и Решение на Комисията по чл. 7, ал.1 от НУРУЖННОЖ, обективирано в Протокол №10 от 11.12.2019г., съобщено на Х.Х. на 31.12.2019г.

С жалбата се твърди, че оспорената Заповед  №359 от 27.02.2020г. от Кмет на Община Габрово била незаконосъобразна, поради което се претендира нейната отмяна. Жалбоподателят излага, че в посоченото жилище, общинска собственост живеел от 1969г. и изваждането му от него щяло да му причини стрес предвид възрастта му. Х. твърди, че бил обжалвал решението на Комисията по чл. 7, ал. 1 от НУРУЖННОЖ, като същата извън правомощията си е постановила прекратяване на наемното правоотношение между него и Община Габрово за ползване на общинското жилище. Компетентен орган бил Кмета на общината, а не Комисията. При постановяване на Решението Комисията била допуснала съществено нарушение на административно производствените правила и противоречие с материалния закон.   

         В съдебно заседание жалбоподателя Х.Х., редовно призован, се явява лично, като заявява че поддържа подадената жалба по същество и заявеното искане за отмяна на оспорената Заповед. Твърди, че имал нужда от жилището и отговаряла на условиятаза настаняване.

         Ответната по жалбата страна– Кмет на Община  Габрово, чрез процесуалния си представител- юрисконсулт, изразява становище за неоснователност на жалбата, счита Заповедта на Кмет на Община Габрово, с която, са прекратени наемните правоотношения между Община Габрово и жалбоподателя Х.Х., възникнали по силата на Договор №381-ОССД-18 от 11.05.2018г., за отдаване под наем на имот, частна общинска собственост, представляващ жилище, намиращо се в гр. Габрово, като правилна и законосъобразна да бъде потвърдена. 

          От съвкупната преценка на събраните по делото доказателства и след като обсъди доводите на страните, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

          Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна и е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна.   

 По силата на Договор за отдаване под наем на общинско жилище собственост на Община Габрово №381-ОССД-18 от 11.05.2018г., сключен между жалбоподателя Х.Й.Х., съпругата му В. И. Х. от една страна и Община Габрово, представлявана от  Кмет и Заповед №543 от 02.04.2018г. на Кмет на Община Габрово, на жалбоподателя Х.Х. и съпругата му В. Х. е предоставено за ползване общинско жилище – апартамент, находящ се в гр.Г**, ул.”***, ап. 26 актувано с АОС №683 от 22.02.2000г. Договорът е сключен на основание чл. 13, ал. 5 от Наредбата за условията и реда за установяване на жилищни нужди и за настаняване под наем в общински жилища /НУРУЖННОЖ/ за срок от една година, продължен със Допълнително Споразумение, като срока на Договора изтича на 11.05.2019г., видно от приложения по делото договор и допълнително споразумение.

С оглед факта, че на 23.04.2019г. е починала съпругата на жалбоподателя В. Х., видно от приложено Препис- извлечение от Акт за смърт №341/23.04.2019г., в жилището, общинска собственост и предмет на договора за наем с община Габрово е останал да живее Х.Й.Х..

Договорът за наем е изтекъл на 11.05.2019г.

Със свое Решение обективирано в Протокол №10 от 11.12.2019г., взето на проведено заседание от същата дата, Комисията по чл. 7, ал. 1 от НУРУЖННОЖ е решила наемното правоотношение с наемателя и жалбоподател в настоящото производство, да бъде прекратено на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 46, ал. 1, т. 6 и ал. 2 от ЗОС и чл. 15, ал. 1, т. 2 и ал. 2 от НУРУЖННОЖ са прекратени наемните правоотношения между Община Габрово и жалбоподателя, възникнали по силата на Договор № 381-ОССД-18 от 11.05.2018г. за отдаване под наем на имот, частна общинска собственост, представляващ жилище, намиращо се в гр.Габрово, ул.”П. Падалски” №4, ет. 7, ап. 26 актувано с АОС №683 от 22.02.2000г., поради изтичане на срока на договора за наем и пренастаняване с оглед жилищните нужди на Х.Х. /починала съпруга В. И. Х. на 23.04.2019г./ и Решение на Комисията по чл. 7, ал.1 от НУРУЖННОЖ, обективирано в Протокол №10 от 11.12.2019г., съобщено на Х.Х. на 31.12.2019г. Въз основа на Решението  на Комисията по чл. 7 от НУРОЖННОЖ, на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 46, ал. 1, т. 6 и ал. 2 от ЗОС, във вр. с чл. 15, ал. 1, т. 2 и ал. 2 от НУРОЖННОЖ, Кмета на Община Габрово със Заповед №359 от 27.02.2020г., е прекратил наемното правоотношение между Община Габрово и В. И. Х. и Х.Й.Х. за ползваното жилище- общинска собственост.

Заповедта е връчена на жалбоподателя Х.Й.Х. лично на 04.03.2020г., видно от извършеното удостоверяване на връчването върху представена разписка към Заповедта. Жалбоподателят е оспорил издадената Заповед за прекратяване на договора за наем на общинско жилище пред АС Габрово. По делото е представена административната преписка по издаване на оспорената Заповед. Представен е препис от Наредбата определяща условията за настаняване в общинско жилище – НУРУЖННОЖ, в редакцията и към момента на издаване на оспорената Заповед. Същата е налична и на сайта на Община Габрово и достъпна за ползване за потребителите.  

            С оглед посочените фактически констатации, съдът след като се съобрази с изискванията на чл. 168, ал. 1 от АПК, въз основа на представените по делото доказателства, провери законосъобразността на обжалвания административен акт на всички основания съгласно чл. 146 от АПК, намира за установено следното от правна страна :

            Условията и редът за предоставяне и ползване под наем на жилище общинска собственост, са уредени в Закон за общинската собственост и издадената въз основа на чл. 45а от същия  НУРОЖННОЖ.. В чл. 4, ал. 2 от същата Наредба са посочени изчерпателно условията на които следва да отговарят гражданите за настаняване под наем в  жилища  собственост на Община Габрово. Съгласно чл. 7 от Наредбата, Кметът на общината назначава комисия, която картотекира нуждаещите се граждани въз основа на подадените от тях молби декларации, в зависимост от това дали отговарят на условията  по чл. 4, ал. 2 от Наредбата, като взема решение за включване или не включване на гражданите в картотеката и определя степента на жилищна нужда при наличие на такава.  В чл. 15 от Наредбата са посочени основанията въз основа на които наемните отношения се прекратяват.

За да приеме Решение, обективирано в Протокол №10/11.12.2019г. Комисията по чл. 7 от НУРОЖННОЖ е констатирала, че страна по Договора за наем е и съпругана на Х.Х. В. Х., която е починала на 23.04.2019г. и въпреки, че Х.Й.Х. отговаря на условията по чл. 4, ал. 2 от НУРУЖННОЖ, общинсоко жилище което той обитава надвишава нормите за жилищно задоволяване, установени с чл. 3, ал. 1 от Наредбата, поради което Комисията е взела Решение същия да бъде пренастанен в друго общинско жилище с по- малка площ. Комисията е констатирала също, че последния сключен Договор за наем между Община Габрово и В. и Х. Х.и е с №381-ОССД-18/11.05.2018г. за срок от една година, като срокът на същия е изтекъл на 11.09.2019г. По тези причини, Комисията е взела решение същият да не бъде продължаван и да бъде прекратен на основание чл. 46, ал. 1, т. 6 и ал. 2 от ЗОС, чл. 15, ал. 1, т. 2 и ал. 2 от НУРУЖННОЖ.. Въз основа на така приетото от Комисията Решение, Кметът на Община Габрово е издал обжалваната Заповед №359 от 27.02.2019г., с която е прекратил наемните правоотношения с Договор № 381-ОССД-18 от 11.05.2018г. за отдаване под наем на жилище общинска собственост, сключен между жалбоподателя и неговота съпруга от една страна, като наемател и Община Габрово от друга като наемодател.

Преценката на условията на които следва да отговаря Х.Х. като наемател на общинско жилище от Комисията по чл. 7 от НУРОЖННОЖ представлява административна процедура, в хода на която се установяват предпоставките за продължаване или не на наемното правоотношение. Предвид на така изложеното е и предвиденото в чл. 7, ал. 3 от Наредбата задължение за съобщаване на Решението на Комисията по реда на АПК. При условие, че лицето не е съгласно с констатациите на Комисията то има правото да оспори нейното Решение, като в отделно производство докаже правотата на твърдението си и съответно обори констатациите на Комисията. В тази насока и съдебна практика- Решение №8813/14.07.2016г. по АД№9148/2015г. на ВАС.

Видно от Представена като доказателство по делото Нотариална покана на нотариус Н. М. от Община Габрово до Х.Х. със същата му е съобщено за Решението на Комисията, обективирано в Протокол №10/11.12.2019г., при което цитирания Протокол, обективиращ Решението на Комисията е бил връчван на Х.Х., като му е било указано, че същото подлежи на съдебно обжалване в отделно производство. Налице е подадена Жалба от Х.Х. от 26.08.2019г. за оспорване на Протокола и Решението на Комисията, което не е уважено от Кмет на Община Габрово, като в резултат на това е издадена и процесната Заповед.    

 Възраженията на жалбоподателя се свеждат основно до това, че Договора е следвало да бъде продължен, тъй като той отговаря на изискванията на Наредбата и практически не разполага с друг имот, а Комисията по чл. 7 от НУРУЖННОЖ при Община Габрово не е била достатъчно обективна при преценката на неговото семейно и материално състояние. Жалбоподателят изразява готоност да заплащани занапред дължимия наем, като заявява, че и до момента е изрядан като страна по Договора.

Тези възражения жалбоподателя Х. е изложил по повод оспорване на Решението на Комисията, но това не е прието от административния орган.

ЗОС действително предвижда възможност за продължаване срока на договора, но при определени условия. Съгласно разпоредбата на чл. 46, ал. 4 от ЗОС, след изтичане срока на настаняване наемното правоотношение може да бъде продължено, ако наемателят отговаря на условията за настаняване под наем в общинско жилище. В закона е предвидена възможност за продължаване срока на договора, но не и автоматически същият да бъде продължен или да стане безсрочен. Това е така, тъй като ЗОС се явява специален закон по отношение на ЗЗД и намират приложение именно неговите разпоредби, а не общите правила по ЗЗД. В случая става въпрос за една правна възможност и то такава, за която е необходимо наличието на определени предпоставки – споменатите условия за настаняване под наем в общинско жилище, определени с НУРОЖННОЖ, издадена на основание чл. 45а от ЗОС. Тази възможност е зависела от преценката на административния орган – в случая Кмет на Община Габрово, който в рамките на оперативната си самостоятелност е преценил, че са налице основания за прекратяване на договора – промяна в семейното положение на наемателя при което неговите нужди от жилище не съотвестват на предоставеното му такова от Общината. Именно тези предпоставки са дали повод и основание на  комисията по чл. 7 от НУРОЖННОЖ да приеме, че са налице основания за прекратяване на наемното правоотношение с Х., тъй като същият не отговаря на условията за настаняване, като мотиви за това решение са именно констатацииите на комисията, че въз основа на извършената проверка е установено, че в предоставеното жилище съпругата на х.Х., също наемател на имота е починала и на практика жилището се ползва само от него, което обстоятелство Комисията изрично е посочила в Решението си и същото е залегнало като констатация в Протокола от заседанието на Комисията. Обжалваната Заповед  №359 от 27.02.2020г. на Кмет на Община Габрово е издадена от компетентен за целта съгласно чл. 46, ал.2 от ЗОС и чл. 15, ал. 2 от НУРОЖННОЖ орган- Кмет на Община Габрово, в правомощията му по чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА. При издаването на процесната Заповед са спазени изискванията на чл. 46, ал.2 от ЗОС и чл. 15, ал.2 от НУРУЖННОЖ и по-точно спазена е формата, като е оформена в писмен документ съдържащ правните и фактическите основания - мотивите за издаването на заповедта и е определен срок за освобождаване на жилището в съответствие с изискването на чл. 46, ал.2 от ЗОС. При издаването на оспорената Заповед са спазени процесуалните правила, залегнали в ЗОС и НУРУЖННОЖ, като преди издаването на атакуваната Заповед е било налице изразено становище на Комисията по чл. 8 от Наредбата – Решение по Протокол №10 от 11.12.2019г., основание на което се е позовал и кмета на Община Габрово, като същото е връчено на жалбоподателя Х.Х. по реда на АПК като му е указано, че може го обжалва, при условие че не е съгласен с констатациите залегнали в него. В тази връзка е и представената жалба до АО от Х.Х., която не е уважена от Кмет на Община Габрово. Налице са доказателства за надлежно връчване на Заповедта. От така изложеното следва обоснован извод, че обжалваната Заповед  е издадена в съответствие с установените процесуални правила в ЗОС и НУРУЖННОЖ, поради което се явява правилна и законосъобразна. Предвид изложеното  обжалваната  Заповед №359 от 27.02.2020г. на Кмет на Община Габрово, с която е прекратен Договор № 381-ОССД-18 от 11.05.2018г. за отдаване под наем на общинско жилище следва да бъде потвърдена.

По отношение на разноските: Страните не са претендирали разноски, поради което не следва да се присъждат такива.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 4, във вр. с ал.1 от АПК, Административен съд Габрово

Р  Е  Ш  И:

ОТХВЪРЛЯ оспорване на Х.Й.Х. *** против Заповед №359 от 27.02.2020г. на Кмет на Община Габрово, като неправилно.

РЕШЕНИЕТО  не подлежи  на  обжалване на осн. чл. 46, ал. 5 от ЗОС.

 На основание чл. 138, ал.1 от АПК, препис от Решението да се изпрати на страните.

                                             

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: