Решение по дело №451/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 464
Дата: 17 юли 2020 г.
Съдия: Даниела Василева Дилова
Дело: 20207170700451
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

 

№ 464  

 

гр.Плевен, 17.07.2020 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - гр.Плевен, втори  касационен състав, в открито съдебно заседание на седми юли през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Дилова

                                                        ЧЛЕНОВЕ:  Цветелина Кънева

                                                                               Венелин Николаев

                                                                          

         При секретаря  Цветанка Дачева  и с участието на прокурора Иван Шарков, като разгледа докладваното от Председателя касационно административнонаказателно дело № 451 описа за 2020 год. на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН, във връзка с чл.348 НПК и чл.208 и сл. АПК.

Производството по делото е образувано въз основа на касационна жалба подадена от ДАМТ със седалище и адрес на управление гр. София, чрез юрк.Ф. Г., против решение № 81/12.02.2020г. постановено по НАХД 2609/2020г. по описа на РС Плевен, с което е отменено наказателно постановление № НЯСС-212/19.11.2019 издадено от К. В.-зам. председател на ДАМТ против Община Плевен. Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила.  Излага аргументи, че при съставяне на първия и втори констативни протоколи е присъствал представител на община Плевен, подписани са от упълномощеното длъжностно лице без възражения и забележки. Твърди се, че наказателното постановление е съобразено с изискванията на ЗАНН, издадено е от компетентен орган и в предвидената в закона форма, съдържа задължителните реквизити по чл. 57 и 58 ал.1 от ЗАНН, описано е нарушението, посочени са нарушените разпоредби и е квалифицирано деянието  под съответната правна норма.  С оглед на това се отправя искане за отмяна на съдебното решение. В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не се явява и не се представлява.

Ответника по жалбата-  Община Плевен  се представлява от Кмета Г.С. и адв. П., които се явяват в съдебно заседание и изразяват становище жалбата да се отхвърли, алтернативно в случай че  съдебното решение бъде отменено, наказателното постановление да се измени, като се намали размера на наложената имуществена санкция.  

Представителят на Окръжна прокуратура Плевен излага становище, че касационната жалба е неоснователна, а решението на РС е потвърдено.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК.

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

 На  14.05.2019г. на осн. чл. 190 ал.4 т.2 от Закона за водите  е била извършена проверка  на язовир „Пелишат-3“, находящ се в поземлен имот № 202260 в землището на с. Пелишат общ. Плевен, собственост на Община Плевен. При извършената проверка чрез обход и оглед на малка язовирна стена и съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията е установено, че не са изпълнени предписанията наГД НЯСС по констативен протокол № 03-04-50/13.09.2018г., а именно да се допълни документацията на язовирната стена с данни за оразмерително водно количество  Q max  за преливника и основния изпускател, със срок на изпълнение 30.11.2018г.

За констатираното нарушение бил съставен Акт за установяване на административно нарушение  № 03-009/24.07.2019г., в който актосъставителят посочил, че с горното деяние Община Плевен е нарушила разпоредбата на чл. 190 ал. 2 от Закона за водите. Актът бил съставен в присъствието на представител на  нарушителя и бил подписан от него без възражения.

Въз основа на материалите по преписката и на изготвения АУАН, наказващият орган издал впоследствие процесното наказателно постановление.

Въззивният съд е установил, че при съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаването на обжалваното наказателно постановление са допуснати съществени процесуални нарушения на нормите на ЗАНН, водещи до неговата отмяна.  Съдът е приел, че в констативния протокол от 14.05.2019г. на последната страница е посочено, че за изпълнение на дадените задължителни предписания собствениците в 7-мо дневен срок уведомяват писмено Председателя на ДАМТ чрез Регионален отдел Надзор на язовирните стени и съоръжения към тях.Съдът е приел, че не става ясно как на 14.05.2019г.Община Плевен е извършила твърдяното нарушение, като това е първия ден от определения от самите контролни органи срок. Този извод на съда е неправилен.Видно от приложения по делото констативен протокол № 03.04.50/13.09.2018г./ стр. 20/ е, че  на Община Плевен е дадено предписание да се допълни документацията на язовирната стена с данни за оразмерително водно количество Q max за преливника и за основния изпускател. Даден е срок за изпълнение на предписанията-30.11.2018г. В констативния протокол е посочено задължението на собственикът на язовирната стена,  в седмодневен срок от изпълнението на предписанията да уведомят председателя на ДАМТН. Видно от отбелязването е, че констативния протокол е връчен на В. Г.В.-началник отдел ОМП при Община Плевен на 14.09.2018г. По делото е представен констативен протокол от 14.05.2019г. в който е установено, че  предписанията дадени с констативен протокол № 03.04.50/13.09.2018г. не са изпълнени. Констативния протокол е връчен на В. В. Началник отдел ОМП при Община Плевен на 27.05.2019г.  Видно от представеното по делото пълномощно е, че Кмета на Община Плевен е упълномощил  инж.В. В. да подпише и получи АУАН. Видно от приложените констативни протоколи и  АУАН, същите са подписани без възражения от представителя на Община Плевен. Констативният протокол от  13.09.2018г. е връчен на пълномощник на общината и не е оспорен по реда на АПК, поради което същия има характер на стабилен административен акт, който подлежи на изпълнение. С оглед изложеното съдът намира, че изводът на РС относно датата на извършване на нарушението е неправилен. По делото не са представени доказателства,  ча Община Плевен е изпълнила предписанията дадени с протокол № 03.04.50/13.09.2018г.  в дадения срок до 30.11.2018г. Нарушението е установено на 14.05.2019 година, когато е извършена проверката за изпълнение на дадените с протокола от 13.09.2018 година предписания. Актът за установяване на административно нарушение е съставен на 24.07.2019 година в срока по чл. 34, ал. 2 от ЗАНН. От анализа на представените по делото доказателства се установява, че дадения от контролния орган срок за изпълнение на предписанията съгласно констативен протокол от 13.09.2018г  е изтекъл на 30.11.2018г., и правилно административнонаказващия орган е приел, че нарушението е извършено на 01.12.2018г. С оглед изложеното съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство не   допуснато съществено нарушение на процесуалните правила. Осъществяването на описаното в АУАН и наказателното постановление административно нарушение на чл. 190а, ал. 2 от ЗВ – неизпълнение на предписание по  чл. 138а, ал. 3, т. 5 от ЗВ, е доказано по категоричен начин от събраните по делото писмени и гласни доказателства, като същото дори не се оспорва от  Община Плевен. Наказателното постановление е издадено за нарушение на чл. 190а, ал. 2 от ЗВ, според който собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5. Последната правна норма предвижда, че областните управители назначават комисии, които веднъж в годината извършват проверки за готовността за безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях по чл. 141б, ал. 1, т. 1 и т. 2, а за тези по чл. 141б, ал. 1, т. 3 – веднъж на три години, които комисии дават предписания на собствениците на язовири за привеждане в готовност за безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях в нормални, екстремни и аварийни условия на работа, в т. ч. за извършването на ремонти и други технически дейности за привеждането на язовирната стена и съоръженията към нея в изправно техническо състояние, като определят срок за тяхното изпълнение. Изпълнителното деяние на описаното в тези правни норми административно нарушение се осъществява чрез бездействие – собственикът на язовир, какъвто безспорно е Община Плевен, не е изпълнила дадените му задължителни предписания в определения от комисията срок. Ето защо, съдът приема, че Община Плевен е извършила нарушението, за което е издадено обжалваното наказателно постановление. Що се отнася до размера на наложената санкция, разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 38 от ЗВ предвижда при неизпълнение на процесното задължение санкция в размер от 1 000 до 10 000 лв. В случая, в обжалваното НП органът не е изложил мотиви защо счита, че следва да бъде определена санкция над минимално предвидения в закона размер. По делото не са представени доказателства, че на Община Плевен е наложена имуществена санкция за друго такова нарушение, поради което съдът приема, че наложената имуществена санкция е явно несправедлива. Съдът намира, че налагането на санкция в минимален размер ще постигне целите на чл. 12 от ЗАНН.

По изложените съображения, обжалваното решение, с което районният съд е отменил наказателното постановление, следва да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да се измени наказателното постановление в частта относно наложеното с него административно наказание  имуществена санкция, като същата бъде намалена от 10 000 лева на 1000 лева.

Водим от горното съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ решение № 81/ 12.02.2020 г. на Плевенски районен съд, постановено по НАХД № 2609/2019 г. по описа на същия съд и вместо него постановява:

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС -212  от 19.11.2019 г.  издадено от К. В.- зам. председател на ДАМТН оправомощен със заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на ДАМТН, с което на осн. чл. 201 ал.12, вр. чл. 200 ал.1 т.39 от закона за водите на Община Плевен ЕИК 00413974 със седалище и адрес на управление гр. Плевен обл. Плевенска пл.Възраждане №2 , представлявана от Г. Л. С. е наложено административно наказание-имуществена санкция в размер на 10 000 лв  за неизпълнение на задължение по чл. 190 а ал.2, вр. чл. 190 ал.1 т.3 от Закона за водите, като намалява размера на наложеното наказание имуществена санкция от 10 000 лв на 1000 лв.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест..

        

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/                                      ЧЛЕНОВЕ: 1.        /п/

                               

 

               2.      /п/