Определение по дело №3135/2018 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2860
Дата: 4 декември 2018 г. (в сила от 15 януари 2019 г.)
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20187040703135
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

2860              

гр. Бургас, 04.12.2018 г.

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. Бургас, в закрито заседание на четвърти декември две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                                                                 СЪДИЯ:  МАРИНА НИКОЛОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Николова адм.д. № 3135 по описа за 2018 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 60 от Административно- процесуалния кодекс (АПК), във връзка с Наредба № I-157 от 01.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина (Наредба № I-157).

Образувано е по жалба на Д.А.Д., ЕГН: **********, с адрес: *** против Заповед № 793з-114/12.10.2018 год. на Началник Сектор „ПП“ при ОДМВР гр. Бургас. С оспорената заповед е допуснато предварително изпълнение на Заповед № 769з-64/19.06.2018 год. на Началник Сектор „ПП“ при ОДМВР гр. Бургас, издадена на осн. чл. 19 от Наредба № I-157 от 01.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина (Наредба № I-157), с която е иззето СУМПС на Д.А.Д.. В жалбата се твърди, че оспорената заповед не отразява в пълна степен действителната фактическа обстановка, както и противоречи на процесуалните и материалноправните законови разпоредби.

Ответникът – Началник Сектор „ПП“ при ОДМВР гр. Бургас представя административната преписка по издаване на обжалваната заповед и моли жалбата да бъде оставена без уважение.

Административен съд - Бургас приема, че жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, след отстраняване на 04.12.2018 год. на посочените в нея нередовности, подадена е в срок /в Заповедта е посочен 14-дневен срок за обжалване/ от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Със Заповед № 769з-64/19.06.2018 год. на Началник Сектор „ПП“ при ОДМВР гр. Бургас, издадена на осн. чл. 19 от Наредба № I-157 от 01.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина (Наредба № I-157), е иззето СУМПС на Д.А.Д., предвид факта, че представеното от него Свидетелство за завършено основно образование е за завършен 7-ми клас, а е необходимо Д. да е завършил 10-ти клас.

Впоследствие, с оспорената Заповед № 793з-114/12.10.2018 год. на Началник Сектор „ПП“ при ОДМВР гр. Бургас е допуснато предварително изпълнение на Заповед № 769з-64/19.06.2018 год. на Началник Сектор „ПП“ при ОДМВР гр. Бургас.

В заповедта бланкетно е посочено, че „предварителното изпълнение е наложително, за да се осигури живота или здравето на гражданите и съществува опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението … като това би могло да създаде опасност за живота или здравето на останалите участници в движението.“

Заповедта, с което е допусната предварителната изпълнение на заповед № 769з-64/19.06.2018 год. на Началник Сектор „ПП“ при ОДМВР гр. Бургас, е незаконосъобразна.

По своя правен характер изземването на СУМПС е принудителна административна мярка по смисъла на чл. 22 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН). ПАМ е инструмент на държавата за обезпечаване на законосъобразното осъществяване на определени правоотношения чрез налагане на държавната принуда. Съгласно чл. 23 от ЗАНН случаите, когато могат да се прилагат принудителни административни мерки, техният вид, органите, които ги прилагат, и начинът на тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване, се уреждат в закон или указ. Това изискване е гаранция за законоустановеността на административната принуда, която пряко засяга права и законни интереси на адресата.

В нормата на чл.60, ал.1 от АПК е регламентирана възможността административния орган да включи в административния акт разпореждане за предварителното му изпълнение, ако това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес. В този смисъл, в тежест на административния орган е да изложи конкретни съображения за наличието на някоя от изброените предпоставки, които да обуславят постановяване на разпореждането му за предварително изпълнение, като преценката му следва да се направи и да бъде изложена под формата на мотиви, за постановяване на разпореждането.

В настоящия случай, административният орган е приел, че „предварителното изпълнение е наложително, за да се осигури живота или здравето на гражданите и съществува опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението … като това би могло да създаде опасност за живота или здравето на останалите участници в движението.“

На практика, органът само е цитирал съдържанието на правната норма. Правната норма дава рамката, в която органът има дискрецията на действа, като за да е законосъобразен акта, органът е този, който трябва надлежно да докаже, че употребените от него понятия са изпълнени със съдържание - конкретно, ясно и съответно на смисъла, който законодателят е вложил в тях. Без доказването на тези релевантни факти и обстоятелства, актът не би могъл да отговаря на изискванията за законосъобразност и съдът не би могъл да изпълни задължението си да извърши проверка за законосъобразност, а засегнатите от акта лица не биха могли да упражнят ефективно правото си на защита. В случая е налице формално изпълнение на задължението за мотивиране на предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК, без обвързване с конкретни факти и вреди, което е равнозначно на липса на мотиви. Липсата на мотиви за допуснатото предварително изпълнение е съществено нарушение на административнопроизводствените правила, тъй като не дава възможност за извършване на преценка дали са налице установените в закона предпоставки за това и нарушава правото на защита на засегнатото лице.

От изложеното следва, че административният орган е постановил един немотивиран акт - Заповед № 793з-114/12.10.2018 год. на Началник Сектор „ПП“ при ОДМВР гр. Бургас, който следва да бъде отменен и само на това основание.

Ето защо, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

 

                ОТМЕНЯ Заповед № 793з-114/12.10.2018 год. на Началник Сектор „ПП“ при ОДМВР гр. Бургас, с която е допуснато предварително изпълнение на Заповед № 769з-64/19.06.2018 год. на Началник Сектор „ПП“ при ОДМВР гр. Бургас,

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                             

СЪДИЯ: