Решение по дело №701/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 май 2021 г. (в сила от 10 юни 2021 г.)
Съдия: Галена Петкова Чешмеджиева Дякова
Дело: 20207200700701
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 декември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 21

 

гр. Русе, 18.05.2021 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, четвърти състав, в публично заседание на двадесет и втори април през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

            СЪДИЯ:  ГАЛЕНА   ДЯКОВА

 

при секретаря    МАРИЯ СТАНЧЕВА         като разгледа докладваното от съдия ДЯКОВА    адм. дело 701 по описа за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 45, ал. 11 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 

Образувано е въз основа на постъпило в Административен съд - Русе оспорване от Областния управител на Област Русе вх. № 4297/04.12.2020 г. по описа на съда, с което се атакуват т.2,т.3 и т.4 на Решение № 199  по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на Общински съвет – Ветово /ОбС – Ветово/, потвърдено с Решение № 245 по Протокол № 18 от 31.10.2020 г. на ОбС – Ветово. С оспореното решение на общинския съвет по т.2 е дадено съгласие да се проведе публичен търг с явно  наддаване за отдаване под наем за срок от 5 стопански години, считано от 2020/2021 стопанска година, имот № 56441.80.77 /стар 080077/, общинска собственост, с начин на трайно ползване „Ливада", с площ 3536 кв. м., находящ се в землището на село Писанец, ЕКАТТЕ 56441, Община Ветово, местност „Кашлата", актуван с АОС №699/26.11.2001 г. с начална тръжна цена 77.79 лв. /Седемдесет и седем лева 79 ст./ годишен наем. По т.3 от решението е одобрен проект на договор за наем, неразделна част от решението. По т.4 е упълномощен кмета на община Ветово да организира търга и сключи договор за наем.

Твърденията на оспорващия са, че решението на ОбС – Ветово е прието в нарушение на императивните правни норми на чл.47и, ал.1, ал.13 и ал.14, вр. чл. 24а, ал.5 от Закона за собствеността и ползването  на земеделските земи/ЗСПЗЗ/, както и чл.102 и чл.103 от Правилника за прилагане на ЗСПЗЗ. Посочват, че е налице несъответствие с целите на ЗСПЗЗ, както и липса на изложени достатъчно фактически основания.

Ответникът – Общински съвет - Ветово, представляван от председателя му, в хода на делото по същество поддържа становище за неоснователност на оспорването.

Като заинтересована страна по делото е конституиран Кмета на Община Ветово, който не се явява в съдебно заседание, изпраща упълномощен процесуален представител. Чрез него изказва становище, че жалбата е неоснователна. Представят допълнителни писмени доказателства, които според жалбподателя са неотносими към спора.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Административното производство е инициирано от заинтересованата страна С. Н. Н. с подаване на заявление до кмета на Община Ветово вх. № 80С-67-1/27.08.2020 г. /л.28 гръб/, с което е поискал да  му бъде отдаден под наем част от имот – 56441.80.77 – частна общинска собственост, представляващ Ливада, находящ се в с.Писанец, за срок от 10г. с цел обработване на имота.

 Въз основа на подаденото от Н. заявление било изготвено предложение изх. № 06-105-251/09.09.2020г./л.7-8/ от кмета на Община Ветово до Общинския съвет, в което се посочва, че земята, предмет на искането, представлява поземлен имот с площ от 3536 кв.м., общинска собственост, с № 56441,80.77 / стар 080077/, с трайно ползване Ливада, находящ се в землището на с.Писанец с ЕКАТТЕ 56441, местността Кашлата, актуван с Акт за общинска собственост /АОС/ № 699/ 26.11.2001г./л.30/. С оглед на тези обстоятелства кметът на Общината предложил на Общински съвет – Ветово да вземе решение на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 8, ал. 9 от Закона за общинската собстваност/ЗОС/ и чл. 3, ал. 2 и чл. 14, ал.1 от Наредба № 2 на ОБС Ветово, с което да включи процесния имот в Програмата за управление и разпореждане с имотите – общинска собственост в Община Ветово през 2020 г., след което да даде съгласие да се проведе публичен търг с явно наддаване за отдаване  под наем за срок от 5 стопански години, считано от 2020/2021 стопанска година с начална тръжна цена 77,79лв годишен наем, като възложи сключването на договора за покупко-продажба на кмета на Община Ветово. Към предложението били приложени  копие от заявлението на Н.,  копие от Акт за общинска собственост № 699/26.11.2001г./ л.30/, копие от скица/ л.31/ и проектодоговор / л.32/.

На заседание на Общинския съвет, проведено на 29.09.2020 г., на което са присъствали 16 от всичките 17 общински съветници, предложението е било разгледано като т. 7 от приетия дневен ред. Без да са провеждани допълнителни разисквания по темата, единодушно, с гласовете на всички 16 присъстващи общински съветници (гласували поименно), на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 8, ал. 9 и чл. 35, ал. 3 от ЗОС и чл. 3, ал. 2 и чл. 53 и чл. 54 от Наредба № 2 е прието Решение № 199/л.15/ със следното съдържание:

„І. Актуализира Програмата за управление и разпореждане с имотите – общинска собственост в Община Ветово през 2020 г., като в раздел ІІІ. „Описания на имотите, които общината има намерение да предложи за предоставяне под наем, за продажба, за право на ползване и за безвъзмездно управление“, в точка А „Имоти, които Община Ветово има намерение да предостави под наем“ се добавя следния имот: Поземлен имот №56441.80.77 /стар №080077/, начин на трайно ползване „Ливада", с площ 3536 кв. м., находящ се в землището на село Писанец, ЕКАТТЕ 56441, Община Ветово, местност „Кашлата", актуван с АОС №699/26.11.2001 г.  II.Дава съгласие да се проведе публичен търг с явно наддаване за отдаване под наем за срок от 5 /Пет/ стопански години, считано от 2020/2021 стопанска година, имот №56441.80.77 /стар №080077/, общинска собственост, начин на трайно ползване „Ливада", с площ 3536 кв. м., находящ се в землището на село Писанец, ЕКАТТЕ 56441, Община Ветово, местност „Кашлата", актуван с АОС №699/26.11.2001 г. с начална тръжна цена 77.79 лв. /Седемдесет и седем лева 79 ст./ годишен наем.  III.Одобрява проект на договор за наем, неразделна част от решението. Упълномощава кмета на община Ветово да организира търга и сключи договор за наем.  Като мотиви/л.28/ при вземане на решението се изтъквали, че чрез отдаване  под наем на имота ще се удовлетвори искането на гражданина и в същото  време имотът ще се поддържа в добро земеделско и екологично състояние, както и ще се изпълни Програмата за управление и разпореждане с имотите – общинска собственост в Община Ветово през 2020 г., както и че ще се реализират  постъпления в бюджета на общината.

Протокол № 16 от 29.09.2020 г. от проведеното  заседание на ОбС – Ветово е изпратен на Областния управител на Област Русе с писмо изх. № ОбС-06-01-306/12.10.2020 г. /л. 8/ и получен от адресата на 15.10.2020 г. На 22.10.2020 г. областният управител издал Заповед № 4-95-00-528/22.10.2020 г. /л. 34-36/, с която на основание чл.32, ал.1 и ал.2, изр.І от Закона за администрацията /ЗА/, във връзка с чл. 45, ал. 4, изр. І и изр. ІІ, предл., и ал. 6 от ЗМСМА и чл.8, ал.11 от ЗОС, чл.31, ал.1, т.5 от Закона за администрацията, върнал за ново обсъждане решение № 199 на ОбС Ветово в частта му по т.2, т.3, и т.4  – по Протокол № 16/29.09.2020 г. като незаконосъобразно. Заповедта била издадена при условията на делегирани правомощия от Зам.областния управител, на когото със Заповед №2-95-00-515 от 13.10.2020г./л.53/ Областният управител поради отсъствие възложил функциите  да го замества в изпълнение на правомощията му, определени със Закона за администрацията, Закона за водите и Закона за държавната собственост за периода 14.10.2020г. – 27.10.2020г. Основните мотиви на областния управител били свързани с незаконосъобразност на решението, което не е съобразено с разпоредбите на ЗСПЗЗ. Посочва се, че неправилно е приложена  общата норма на чл.14, ал.1, вр. ал.2 от ЗОС, според която свободните имоти или части от тях – частна общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината , могат да се отдават под наем след провеждане на публичен търг или публично оповестен  конкурс от кмета на общината. Считат, че в случая приложение намират  специалните разпоредби на ЗСПЗЗ – чл. 24а, ал.5 от ЗСПЗЗ и чл. 37и от ЗСПЗЗ, като за пасища, мери и ливади се прилага специален ред за управление. Конкретно посочват, че незаконосъобразно е определен срока за отдаване под наем на пасището, като същия следва да бъде за 1стопанска година. Посочва се, че срока некоректно е определен за 5 стопански години. Заповедта на областния управител била изпратена на ОбС-Ветово с писмо изх. 08-08-23/22.10.2020 г. /л. 33/, като няма спор, че е получена в Общински съвет - Ветово на същата дата.

На 31.10.2020 г. на свое заседание, Общински съвет - Ветово разгледал заповедта на областния управител, с която решение № 199 по протокол № 16/29.09.2020 г. е върнато за ново обсъждане и единодушно с решение № 245 по Протокол 18 от 31.10.2020г. /л.17/ повторно приел решение № 199 по протокол №16, преповтаряйки дословно съдържанието му.

Протокол № 18 от 31.10.2020 г. от проведеното на тази дата заседание на ОбС – Ветово бил изпратен на Областния управител на Област Русе с писмо изх. № ОбС-06-01-341/11.11.2020 г. /л. 9/ и получен от адресата на 13.10.2020 г.

На 27.11.2020 г. областният управител на Област Русе е изпратил чрез ОбС – Ветово оспорване по т.2,т.3 и т.4 на Решение № 199  по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на Общински съвет – Ветово /ОбС – Ветово/, повторно прието с Решение № 245 по Протокол № 18 от 31.19.2020 г. на ОбС – Ветово. Оспорването е изпратено по пощата, предвид представеното известие за доставяне/л.43/ и получено в ОбС Ветово на 30.11.2020г. С писмо изх.№ ОбС-10-02-178 от 02.12.2020г./л.2/ оспорването с приложенията към него са изпратени в Административен съд Русе. В хода на съдебното производство ответникът е представил Списък с поземлените имоти, определени за индивидуално ползване от животновъди, Годишен план за паша на пасищни животни на територията на Община Ветово за 2020/2021 стопанска година.

При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

Предмет на оспорване в настоящото производство са т.2,т.3 и т.4 на Решение № 199  по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на ОбС – Ветово, повторно прието с Решение № 245 по Протокол № 18 от 31.10.2020 г. на ОбС – Ветово.

Жалбата е процесуално допустима. Оспорването от областния управител е реализирано в хипотезата на чл.45, ал.11 от ЗМСМА, според която измененият или повторно приетият акт на общинския съвет може да бъде оспорван пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Оспорващият е упражнил правомощията си по чл. 45, ал.4 от ЗМСМА, и като областен управител е упражнил контрол за законосъобразност на актовете на общинските съвети. Той може да върне незаконосъобразните актове за ново обсъждане в общинския съвет или да ги оспорва пред съответния административен съд. Оспорването спира изпълнението на индивидуалните и на общите административни актове и действието на подзаконовите нормативни актове, освен ако съдът постанови друго.

 В случая върнатото решение  е получено в общинския съвет на 22.10. 2020 г., при което съобразно чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА е следвало да бъде преразгледан в срок от 14 дни, т.е. до 05.11.2020 г. С Решение № 245 от 31.10.2020г. ОбС Ветово е изпълнил в срок преразглеждане на акта, след което на 13.11.2020г. второто потвърдително решение е  изпратено до Областния управител на Област Русе.  Оспорването срещу Решение № 199  по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на ОбС – Ветово, повторно прието с Решение № 245 по Протокол № 18 от 31.19.2020 г. на ОбС – Ветово е подадено на 27.11.2020г. и се явява подадено в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.

Разгледана по същество, жалбата e  основателна.

Оспореното Решение № 199  по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на ОбС – Ветово, както и решението за повторното му приемане, след връщането му за ново обсъждане от областния управител Решение № 245 по Протокол № 18 от 31.19.2020 г. на ОбС – Ветово, са приети от компетентен административен орган – Общински съвет - Ветово, предвид разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, във вр. с чл. 35, ал. 3 от ЗОС, при необходимия кворум и мнозинство. Спазена е и законоустановената писмена форма, поради което оспореният акт е валиден. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, посочен като основание за приемане на оспорения акт, решенията за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определяне на конкретните правомощия на кмета на общината се приемат от общинския съвет. Нормата на чл. 8, ал. 9 от ЗОС, на която също се е позовал ОбС – Ветово, предвижда, че в изпълнение на стратегията по ал. 8 общинският съвет приема план за действие за общинските концесии в съответствие със Закона за концесиите и годишна програма за управление и разпореждане с имотите - общинска собственост, по предложение на кмета на общината. Програмата се приема най-късно до приемането на бюджета на общината за съответната година и може да бъде актуализирана през годината, като при необходимост се извършва и актуализация на общинския бюджет. Според чл.14, ал.1 и 2, които също са посочени като основание за постановеното решение се предвижда свободните нежилищни имоти - частна общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица на издръжка на общинския бюджет, могат да се отдават под наем на трети лица. Отдаването под наем на имоти по ал. 1 се извършва от кмета на общината след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс или е определен друг ред. Въз основа на резултатите от търга или конкурса се сключва договор за наем от кмета на общината или от оправомощено от него длъжностно лице. Правната уредба на спорните правоотношения е доразвита в наредбата по чл. 8, ал. 2 от ЗОС, а именно в Наредба № 2 на ОбС – Ветово за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. След получаване на Заповед № 4-95-00-528/22.10.2020 г. на Областния управител на област Русе Общински съвет Ветово е упражнил правомощието си по чл. 45, ал. 9 от ЗМСМА, като с Решение № 245 по Протокол № 18 от 31.10.2020 г. е приел повторно Решение № 199 от 29.09.2020г. двете на ОбС Ветово.

По отношение на актуализирането на годишната програма за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост не е отправено оспорване, поради което т.1 от Решение 199 от 29.09.2020г. не е предмет на настоящото дело. Оспорването е насочено  основно към т.2 на Решение № 199 от 29.09.2020г.  на ОбС Ветово, с която е гласувано съгласие да се проведе публичен търг с явно наддаване за отдаване под наем за срок от 5 /Пет/ стопански години, считано от 2020/2021 стопанска година, имот №56441.80.77 /стар №080077/, общинска собственост, начин на трайно ползване „Ливада", с площ 3536 кв. м., находящ се в землището на село Писанец, ЕКАТТЕ 56441, Община Ветово, местност „Кашлата", актуван с АОС №699/26.11.2001 г. с начална тръжна цена 77.79 лв. годишен наем. С оглед на цитираните разпоредби на чл.14, ал.1 и 2 от ЗОС право на Общинския съвет е да отдава под наем имоти - частна общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината. В случая предмет на договаряне са не изобщо имоти - частна общинска собственост, а имот с особен статут -  земеделска земя по смисъла на чл. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи /ЗСПЗЗ/:“ Земеделски земи по смисъла на този закон са тези, които са предназначени за земеделско производство и: ал.1-не се намират в границите на урбанизираните територии (населени места и селищни образувания), определени с подробен устройствен план, или с околовръстен полигон; ал.2 - не са включени в горския фонд; ал.3- не са застроени със сгради на: промишлени или други стопански предприятия, почивни или здравни заведения, религиозни общности или други обществени организации, нито представляват дворове или складови помещения към такива сгради; ал. -4.не са заети от открити мини и кариери, от енергийни, напоителни, транспортни или други съоръжения за общо ползване, нито представляват прилежащи части към такива съоръжения.“ В Акта за общинска собственост № 699/л.30/ безспорно е посочен вида на имота – използваема ливада в землището на с.Писанец. Предвид особения статут на имота спрямо него са приложими специалните разпоредби на ЗСПЗЗ. Съдът намира за изцяло основателни доводите на оспорващия орган в тази насока. В чл.24, ал.5 ЗСПЗЗ е указан принципния начин на отдаване под наем на земите от общинския поземлен фонд - чрез търг или конкурс при условия и по ред, определени от общинския съвет. Въз основа на резултатите от проведения търг или конкурс се сключва договор за наем или аренда, като срокът на договора за наем не може да бъде по-дълъг от 10 години.  Предвидено е изключение при отдаването на земите от общинския поземлен фонд, когато предмет на наемното правоотношение са  пасищата, мерите и ливадите по ал. 6, т. 4. В цитирания чл. 24а, ал.6, т.4 е предвидено, че земите от общинския поземлен фонд могат да се отдават под наем или аренда без търг или конкурс на собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ, когато земите са пасища, мери или ливади; Предвид характера на земята, общинска собственост – ливада, същата попада в тази категория имоти, които са предназначени за специалните нужди на определена категория ползватели, притежаващи качеството собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, като специалното изискване към тях е да са регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ. Уредбата на тази специална група от земеделски земи е съобразена изцяло с целта на закона -  от една страна опазване  и използване  по предназначение на пасищата, мерите и ливадите при отдаването под наем на този вид земеделски земи, а от друга страна  се охраняват интересите на определена категория лица, които легално се занимават с животновъдство и са собственици на пасищни селскостопански животни. С цел стимулиране на дейността им, за тях законодателят е предвидил облекчени условия за ползване на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд. За този вид общински имоти е предвиден специален ред за управление, посочен в чл. 37и, ал.1 ЗСПЗЗ : Пасищата, мерите и ливадите от държавния и общинския поземлен фонд се отдават под наем или аренда по реда на чл. 24а, ал. 2 на собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ, съобразно броя и вида на регистрираните животни, по цена, определена по пазарен механизъм. Пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд се предоставят под наем или аренда на лица, които нямат данъчни задължения, както и задължения към Държавен фонд "Земеделие", държавния поземлен фонд, общинския поземлен фонд и за земи по чл. 37в, ал. 3, т. 2. Съобразявайки се с разпоредбите на закона – чл. 37и, ал.1 - 4 ОбС Ветово с Решение 43 по Протокол №07 от заседание на 04.03.2020г. е приел Годишен план за паша на пасищни животни на територията на община Ветово/л.56/ В съответствие с разпоредбата на чл. 37и, ал.3 от ЗСПЗЗ са определени пасищата, мерите и ливадите за общо и индивидуално ползване. По делото от заинтересованата страна е представен като писмено доказателство Списък на имоти-публична общинска собственост, с начин на трайно ползване -Пасище, мера, предназначени за индивидуално ползване през 2020/2021 стопанска година. В този списък процесният имот не е включен, тъй като същият попада в  хипотезата на чл.37и, ал.13 ЗСПЗЗ, според който останалите свободни пасища, мери и ливади от общинския  поземлен фонд се отдават под наем чрез търг, в който се допускат до участие само собственици на пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ. Търговете се провеждат от кмета на общината – за земите от общинския поземлен фонд, като договорите се сключват за една стопанска година. В хипотезата на  чл.37и, ал.14 ЗСПЗЗ законодателят е предвидил още една възможност за използване на свободните пасища, мери и ливади след изчерпване на процедурата по чл.37и, ал.13 ЗСПЗЗ, като  останалите след провеждане на търга по ал. 13 свободни пасища, мери и ливади се отдават чрез търг на собственици на пасищни селскостопански животни и на лица, които поемат задължение да ги поддържат в добро земеделско и екологично състояние, по ред, определен в правилника за прилагане на закона. Договорите и в двете хипотези на чл.37и, ал.13 и ал.14 ЗСПЗЗ се сключват за една стопанска година.

Анализът на цитираните материални разпоредби сочи, че в конкретния случай оспореното решение на ОбС – Ветово № 199/29.09.2020г. е законосъобразно в частта по т. І, с която е актуализирана Програмата за управление и разпореждане с имотите – общинска собственост в Община Ветово през 2020 г., като в раздел ІІІ. „Описания на имотите, които общината има намерение да предложи за предоставяне под наем, за продажба, за право на ползване и за безвъзмездно управление“, в точка А „Имоти, които Община Ветово има намерение да предостави под наем“ е добавен процесния имот - Поземлен имот №56441.80.77 /стар №080077/, начин на трайно ползване „Ливада", с площ 3536 кв. м., находящ се в землището на село Писанец, ЕКАТТЕ 56441, Община Ветово, местност „Кашлата", актуван с АОС №699/26.11.2001 г.

Материалната незаконосъобразност на решение Решение № 199 от 29.09.2020г., в частта по т.ІІ и т.ІІІ, повторно прието с Решение №№ 245 по Протокол № 18 от 31.10.2020 г., се констатира от съда на следните основания:

Основателно е оспорването на решение на ОбС Ветово № 199/29.09.2020г. в частта по т. ІІ, в която е изразено съгласие след провеждане на публичен търг с явно наддаване да се отдаде имота под наем за срок от 5 стопански години, като началната тръжна цена е 77,79лв. Решението в тази част е незаконосъобразно, тъй като предвиденият срок за наем от 5стопански години е в противоречие с разпоредбите на чл. 37и, ал.13 и ал.14 ЗСПЗЗ, в които изрично е посочено, че за този вид имоти най- продължителния срок за сключване на наем е една стопанска година. Съдът намира, че при постановяване на решението ОбС Ветово е следвало да се съобрази със специалните разпоредби на ЗСПЗЗ, а не с общата уредба за управление на имоти, общинска собственост, регламентирана в ЗОС.

В изразеното съгласие и в одобрения проект на договор за наем по т.ІІІ не са посочени категорията лица, които могат да участват в публичен търг с явно наддаване за отдаване имота под наем.  В цитираните разпоредби на специалния закон страни по договора могат да бъдат само лица, отговарящи на изискванията на чл.37и, ал.13 ЗСПЗЗ, според която останалите свободни пасища, мери и ливади от общинския  поземлен фонд се отдават под наем чрез търг, в който се допускат до участие само собственици на пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ. Това ограничение е свързано с целта на закона и обществените отношения, които се защитават с него, както и с охраняване интересите на лицата, свързани с ползването на земеделските земи. Едва след изчерпване на възможностите за сключване на наемен договор с този кръг от лица /собственици на пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ/ е приложима систематично следващата норма на чл.37и, ал.14 ЗСПЗЗ, която не поставя условие за определено качество, което да характеризира страната по договора.

Основателно е оспорването на т. ІV на решението, с която ОбС Ветово упълномощава кмета на общината да организира търга и сключи договор за наем. Тези действия на кмета на общината са производни на  действията по предходните две точки от решението, поради което незаконосъобразността на предходните две точки обуславя незаконосъобразното организиране и провеждане на търг и сключване на договори за наем при посочените незаконосъобразни условия на предвидения проект за договор.

Всичко това налага отмяната на атакуваните т.2,т.3 и т.4 на Решение № 199  по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на Общински съвет – Ветово /ОбС – Ветово/, потвърдено с Решение № 245 по Протокол № 18 от 31.10.2020 г. на ОбС – Ветово. С оспореното решение на общинския съвет по т.2 е дадено съгласие да се проведе публичен търг с явно  наддаване за отдаване под наем за срок от 5 стопански години, считано от 2020/2021 стопанска година, имот № 56441.80.77 /стар 080077/, общинска собственост, с начин на трайно ползване „Ливада", с площ 3536 кв. м., находящ се в землището на село Писанец, ЕКАТТЕ 56441, Община Ветово, местност „Кашлата", актуван с АОС №699/26.11.2001 г. с начална тръжна цена 77.79 лв. /Седемдесет и седем лева 79 ст./ годишен наем. По т.3 от решението е одобрен проект на договор за наем, неразделна част от решението. По т.4 е упълномощен кмета на община Ветово да организира търга и сключи договор за наем.

При този изход на делото и с оглед на своевременно направеното искане за това, на оспорващия се дължи присъждане на възнаграждение за процесуалното представителство, осъществено от служител с юридическо образование при Областния управител, което произтича от разрешението, дадено с ТР З/2010 г. на ВАС. Ето защо и съобразно с приложимия на основание чл. 144 от АПК чл. 78 от ГПК, следва да бъде определено възнаграждение по реда на чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ. Според последната разпоредба по административни дела възнаграждението за една инстанция е от 100 до 200 лв. На основание чл. 78, ал. 8 от ГПК конкретният размер по предметния спор се определя от съда на 150 лева. При съобразяване на  § 1, т. 6 от ДР на АПК разноските са дължими от Община Ветово /юридическото лице, на чиято издръжка е общинският съвет-ответник/ в полза на Областна администрация на Област с административен център Русе.

 

Мотивиран така, Административен съд – Русе, четвърти състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по оспорване от Областния управител на Област с административен център Русе, Решение № 199  по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на Общински съвет – Ветово /ОбС – Ветово/, потвърдено с Решение № 245 по Протокол № 18 от 31.10.2020 г. на ОбС – Ветово,  в частта по т. ІІ,  т. ІІІ т. ІV, с които ОбС-Ветово: II.Дава съгласие да се проведе публичен търг с явно наддаване за отдаване под наем за срок от 5 /Пет/ стопански години, считано от 2020/2021 стопанска година, имот №56441.80.77 /стар №080077/, общинска собственост, начин на трайно ползване „Ливада", с площ 3536 кв. м., находящ се в землището на село Писанец, ЕКАТТЕ 56441, Община Ветово, местност „Кашлата", актуван с АОС №699/26.11.2001 г. с начална тръжна цена 77.79 лв. /Седемдесет и седем лева 79 ст./ годишен наем.  III.Одобрява проект на договор за наем, неразделна част от решението. ІV. Упълномощава кмета на община Ветово да организира търга и сключи договор за наем. 

 

ОСЪЖДА Община Ветово да заплати на Областна администрация на Област с административен център Русе сумата от 150 лв. / сто и петдесет/ лева, представляващи разноски по делото.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                

 

 

  СЪДИЯ: