Решение по дело №432/2024 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 2313
Дата: 13 декември 2024 г.
Съдия: Светлана Драгоманска
Дело: 20247220700432
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 август 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2313

Сливен, 13.12.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - II състав, в съдебно заседание на девети декември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
   

При секретар ВАНЯ ФЪРЧАНОВА и с участието на прокурора КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ МАРИНОВ като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА административно дело № 20247220700432 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 203 и сл. от Административно - процесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 1, ал. 2 от Закона за отговорност на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/.

Образувано е по искова молба, предявена от Г. И. Г., [ЕГН], с адрес ***, [населено място], чрез адв. М. Б. – АК – Сливен, срещу Централна избирателна комисия (ЦИК) – гр. София, с която се претендира заплащане на обезщетение в размер на 9 492, 20 лева (размерът на иска е изменен от 12 612,42 лв. на 9 492, 20 лв. по реда на чл. 214, ал. 1 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, в последното по делото с. з.), равняваща се на брутните възнаграждения на общински съветник от Общински съвет – Сливен, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от 16.08.2024 г. до окончателното й изплащане, представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди под формата на пропуснати ползи в периода от 09.11.2023 г. до 30.04.2024 г., в резултат на обстоятелството, че не е бил избран за общински съветник при Общински съвет – гр. Сливен вследствие на Решение № 361-МИ/30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия (ОИК) – Сливен, частично отменено като незаконосъобразно с Решение № 5478/07.05.2024 г. на Върховния административен съд, постановено по адм. дело № 1504/2024 г. по описа на съда.

В съдебно заседание ищецът се явява лично и с адв. М. Б., която поддържа исковата молба. Моли да бъде уважена. Подробни съображения излага в писмени бележки. Претендира сторените по делото разноски, за което представя списък.

Ответникът - Централна избирателна комисия, намира предявения иск за недопустим като в тази връзка иска да бъде оставен без разглеждане, а образуваното производство – прекратено. Алтернативно оспорва исковата претенция по основание и размер, с искане да бъде отхвърлена. Съображения в тази насока са изложени в отговора на исковата молба. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен моли, да бъде постановено решение при съобразяване със събраните по делото доказателства.

Административен съд Сливен, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства и доводите на страните, намира за установено следното:

С решение № 361-МИ/30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Сливен е обявена общинската избирателна квота, обявен е брой мандати, които се разпределят между партиите, коалициите и местните коалиции, получили гласове не по-малко от общинската избирателна квота, разпределението на заявените предпочитания /преференции/ за отделните кандидати по кандидатски листи на партиите, коалициите и местните коалиции, получили гласове не по-малко от общинската избирателна квота и са обявени за избрани поименно общинските съветници по партии, коалиции и местните коалиции.

Решение № 361-МИ/30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Сливен е обжалвано от Г. И. Г. и М. Д. Б. пред Административен съд – Сливен, в частта по т. 1. V. за обявяване разпределението на заявените предпочитания (преференции) за отделните кандидати по кандидатски листи на партиите, коалициите и местните коалиции, получили мандати, и подреждане на кандидатите в кандидатската листа на КП „БСП за България“, в която Г. е посочен в списък Б със 181 преференции, и в частта по т. 1. V. за обявяване разпределението на заявените предпочитания (преференции) за отделните кандидати по кандидатски листи на партиите, коалициите и местните коалиции, получили мандати, и подреждане на кандидатите в кандидатската листа на ПП „Пряка демокрация“, в която Б.е посочена в списък Б със 119 преференции, във връзка с което е образувано адм. дело № 396/2023 г. по описа на съда, приключило с Решение № 372/20.11.2023 г., с което е отменено Решение № 361 -МИ/ 30.10.2023 г. на ОИК - Сливен, за определяне на резултатите от гласуването за общински съветници и за определяне на избраните кандидати, в частта по т. 1. V за обявяване на разпределението на заявените преференции за отделните кандидати по кандидатски листи на партиите, коалициите и местните коалиции, получили мандати, и подреждане на кандидатите в кандидатската листа на КП „БСП за България, в която жалбоподателят Г. И. Г. е посочен в списък Б със 181 преференции и в частта по т. 1. V за обявяване на разпределението на заявените преференции за отделните кандидати по кандидатски листи на партиите, коалициите и местните коалиции, получили мандати, и подреждане на кандидатите в кандидатската листа на ПП „Пряка демокрация“, в която жалбоподателката М. Д. Б. е посочена в списък Б със 119 преференции и е върната преписката на ОИК - Сливен за обявяване на действителния резултат по отношение на Г. И. Г. и М. Д. Б., при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на решението. Това Решение е обжалвано пред ВАС на РБ, който с Решение № 11/03.01.2024 г., постановено по адм. дело № 11610/2023 г. по описа на съда отменя Решение № 372/20.11.2023 г., постановено по адм. дело 396/2023 г. и връща делото за ново разглеждане от друг състав на Административен съд Сливен с указания по прилагането на закона, дадени в мотивите на касационното разглеждане. Образувано е адм. дело № 9/2024 г. по описа на АС – Сливен, по което е постановено Решение № 162/24.01.2024 г., с което е потвърдено Решение № 361-МИ/30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Сливен, в частта по т. 1. V., в която е обявено разпределението на заявените предпочитания (преференции) за отделните кандидати по кандидатската листа на Коалиция „БСП за България“ и са подредени кандидатите в кандидатската листа на Коалиция „БСП за България“, и в частта по т. 1. V., в която е обявено разпределението на заявените предпочитания (преференции) за отделните кандидати по кандидатската листа на Партия „Пряка демокрация“ и са подредени кандидатите в кандидатската листа на Партия „Пряка демокрация“. Последното е обжалвано пред Върховен административен съд, който с Решение № 5478 от 07.05.2024 г. по административно дело № 1504/2024 г. отменя решение № 361-МИ от 30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – Сливен, в частта по т.1.V., в която е обявено разпределението на заявените предпочитания (преференции) за отделните кандидати по кандидатската листа на Коалиция „БСП за България“ и са подредени кандидатите в кандидатската листа на Коалиция „БСП за България“ и връща книжата на Общинска избирателна комисия – Сливен за обявяване на действителния резултат по отношение на кандидатската листа на Коалиция „БСП за България“, при спазване на указанията на съда, дадени в мотивите на решението.

Цитираните съдебни дела са приложени по делото.

Във връзка с така постановеното решение № 5478 от 07.05.2024 г. по административно дело № 1504/2024 г. на ВАС, с Решение № 465-МИ/10.05.2024 г. Общинска избирателна комисия – Сливен отменя свое Решение № 361-МИ от 30.10.2023г. частта по т.1.V., в която е обявено разпределението на заявените предпочитания (преференции) за отделните кандидати по кандидатската листа на Коалиция „БСП за България“ и обявява разпределението на заявените предпочитания (преференции) за отделните кандидати по кандидатската листа на Коалиция „БСП за България“, съобразно което под № 3 Г. И. Г. е обявен за избран за общински съветник от листата на Коалиция „БСП за България“.

По делото е назначена и приета неоспорена от страните съдебно-счетоводна експертиза, изготвена от вещо лице П. И., с в. и. образование, специалност с. и к., чието заключение съдът възприема като компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал. В заключението на вещото лице се посочва, че : Възнаграждението за работата на общинските съветници намира регламентация в чл. 34, ал. 1 на Закона за местното самоуправление и местната администрация, според който общинският съветник получава възнаграждение за участието си в заседанията на общинския съвет и на неговите комисии. Размерът на възнаграждението се определя с решение на общинския съвет. За процесния период от 09.11.2023 г. до 22.05.2024 г. по делото са приложени решенията на Общински съвет - Сливен за определяне възнаграждението на общинските съветници. С приложеното по делото Решение № 14 от 19.12.2019 г. на Общински съвет Сливен се определя месечно възнаграждение на общинските съветници за участието им в заседанията на общинския съвет и заседанията на постоянните комисии в размер на 28 % от брутната работна заплата на председателя на общинския съвет за съответния месец, но не повече от 880,00 лв. С приложеното по делото Решение № 146 от 15.02.2024 г. на Общински съвет Сливен се определя месечно нетно възнаграждение на общинските съветници за участието им в заседанията на общинския съвет и заседанията на постоянните комисии в размер 1500,00 лв., което възнаграждение влиза в сила от 01.01.2024 г. От приложените по делото решения на Общински съвет - Сливен за определяне на възнагражденията на общинските съветници за участието им в заседанията на общинския съвет и на постоянните комисии и от представената и приложена по делото справка от Общински съвет - Сливен за размера на платените възнаграждения на общинските съветници за периода от 09.11.2023 г. до месец 04.2024 г. – брутното възнаграждение е в общ размер на 9492,20 лева. Нетните възнаграждения за работата на общинските съветници след приспадане на дължимите осигурителни вноски за сметка на осигурените лица и дължимия данък върху доходите на физическите лица за периода от 09.11.2023 г. до месец 04.2024 г. е в общ размер на 7365,74 лева. Точният брой заседания, които са проведени от Общински съвет - Сливен за периода от 09.11.2023 г. до месец 04.2024 г. е седем. Заплащането на един общински съветник за периода от 09.11.2023 г. до месец 04.2024 г., съобразно броя на проведените заседания, е в общ размер на : Брутно възнаграждение – 9 052,20 лева и Нетно възнаграждение – 7 024,31 лева. Според представена по делото справка от ТП на НОИ – гр. Сливен в Регистъра на болничните листове и решенията по обжалването им за ищеца Г. Г. не са постъпили данни за издадени или анулирани болнични листове за процесния период. С оглед на това, че през периода не е бил във временна нетрудоспособност може да се определи, че Г. Г., ако беше в състава на Общински съвет - Сливен, би могъл да присъства на всички седем проведени заседания

В хода на съдебното производство по искане на страните са събрани следните писмени доказателства: служебна бележка изх. № 20241001/01.10.2024 г., издадена от „ГСМ АВТО“ ООД на Г. И. Г. в уверение, че същият работи във фирма „ГСМ АВТО“ ООД като у. от 07.03.2024 г. и продължава до момента 01.10.2024 г.; писмо изх. № 1029-19-521#1/16.10.2024 г. на НОИ ТП – Сливен; Препис-извлечение от Протокол № 1 от заседание на Общински съвет Сливен, проведено на 09.11.2023 г., в частта по встъпване в длъжност на новоизбраните общински съветници; Препис-извлечение от Протокол № 8 от заседание на Общински съвет Сливен, проведено на 23.05.2024 г., в частта по встъпване в длъжност на новообявен общински съветник; Справка за проведените заседания на Общински съвет Сливен за периода от 09.11.2023 г. до 22.05.2024 г. по дати; Решения на Общински съвет Сливен № 14 от 19.12.2019 г. и № 146 от 15.02.2024 г., които са в сила при определяне възнагражденията на общинските съветници за периода от 09.11.2023 г. до 22.05.2024 г. и Счетоводна справка за размера на платените възнаграждения на общинските съветници, по месеци, за периода 09.11.2023 г. - 22.05.2024 г.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Съгласно чл. 203 от АПК исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица се разглеждат по реда на Глава единадесета, а за неуредените въпроси за имуществената отговорност се прилагат разпоредбите на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди. Чл. 1 от ЗОДОВ постановява, че държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, като исковете се разглеждат по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Във връзка с възраженията на ответника, че ЦИК не е надлежна страна в настоящото производство, е необходимо да бъде съобразено следното:

Съобразно чл. 46, ал. 2 от Изборния кодекс, Централната избирателна комисия е юридическо лице, първостепенен разпоредител с бюджет и като такова, няма пречка да отговаря (да е ответник) по искове с правно основание чл. 1 от ЗОДОВ, с оглед разпоредбата на чл. 205 от АПК, според която ответникът следва да има качеството на юридическо лице. Освен това, за ангажиране отговорността на държавата и общините за вреди, причинени на граждани и юридически лица, е ирелевантно обстоятелството дали в бюджета на съответната организация, са предвидени средства за изплащане на обезщетения или не. Ето защо, възраженията на ответника в тази насока за неоснователни. В горния смисъл Определение № 9449/10.07.2018 г., постановено по адм. дело № 7479/2018 г. на ВАС, Трето отделение

За да възникне правото на иск за обезщетение задължително е необходимо наличието на няколко, кумулативно определени предпоставки, а именно: причинена вреда - имуществена или неимуществена; незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината; незаконосъобразният акт, действието или бездействието да са при или по повод изпълнението на административна дейност; пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт, действието или бездействието, и настъпилата вреда. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на държавата по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Условие за допустимост на иска (чл. 204, ал. 1 от АПК) е административният акт да бъде отменен по съответния ред. В този смисъл предявената от ищеца искова претенция се явява допустима, доколкото няма спор, че решение № 361-МИ от 30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – Сливен, в частта по т.1.V., в която е обявено разпределението на заявените предпочитания (преференции) за отделните кандидати по кандидатската листа на Коалиция „БСП за България“ и са подредени кандидатите в кандидатската листа на Коалиция „БСП за България“ е отменено като незаконосъобразно по съответния ред с Решение № 5478 от 07.05.2024 г., постановено по административно дело № 1504/2024 г. по описа на ВАС, Четвърто отделение и са върнати книжата на Общинска избирателна комисия – Сливен за обявяване на действителния резултат по отношение на кандидатската листа на Коалиция „БСП за България“ .

При това положение следва да се приеме, че е налице първият елемент от фактическия състав на иска за обезщетение по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. Касае се за противоправно поведение от страна на комисията, изразяващо се в издаването на незаконосъобразен административен акт.

В конкретния случай от събраните по делото доказателства се доказа наличието и на останалите, предвидени в закона, материални предпоставки.

Имуществените вреди по принцип представляват претърпяна загуба и/или пропусната полза. За да е налице претърпяна загуба е необходимо нещо да съществува в патримониума на ищеца и в резултат на незаконосъобразен акт, действие или бездействие да се е стигнало до неговата липса, погиване, увреждане, т. е. до намаляване на имущественото състояние, до обедняване с нещо. Пропусната полза пък, каквато се претендира в настоящото съдебно производство от ищеца, в доктрината и съдебната практика се дефинира като неосъществено увеличаване на имуществото, макар да са съществували всички изгледи за това, а като резултат от деянието ищецът е бил лишен от сигурна облага. Пропуснатата полза представлява реална, а не хипотетична вреда. Това предположение винаги трябва да се изгражда на доказана възможност за сигурно увеличаване на имуществото и не може да почива на логическо допускане за закономерно настъпване на увеличението (в този смисъл е и Тълкувателно решение № 3/12.12.2012 г. на ВКС по т. дело № 3/2012 г.).

Следователно, дължима е преценка установяват ли се от доказателствената съвкупност по делото претърпени имуществени по характер вреди и то под формата на пропуснати ползи, и при положителен отговор на този въпрос – намират ли се имуществените вреди в пряка причинна обусловеност от отменения административен акт.

Съдът намира, че именно във връзка с отмяната по съдебен ред на решение № 361-МИ от 30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – Сливен, в частта по т.1.V., ищецът Г. е претърпял вреди, като при законосъобразно постановяване на решение 361-МИ от 30.10.2023г., би се стигнало до обявяване на Г. И. Г. за избран за общински съветник от листата на Коалиция „БСП за България " и той би получавал полагащото му се възнаграждение като общински съветник за участие в заседанията на общинския съвет. Установява се в случая и следващата предпоставка за реализиране отговорността на ответника, а именно - вредата да е в пряка причинна връзка с настъпилия вредоносен акт. В случая е налице такава пряка и непосредствена причинно-следствена връзка, тъй като именно в резултат на незаконосъобразното решение на ОИК – Сливен, ищецът Г. не е бил обявен за избран още първоначално за общински съветник и съответно е бил лишен от възможността да участва в заседанията на общинския съвет, а оттам и да получава възнаграждение за това, в съответствие с разпоредбата на чл. 34, ал. 1 ЗМСМА.

Видно от Препис-извлечение от Протокол № 1 от заседание на Общински съвет Сливен, проведено на 09.11.2023 г., общинските съветници, обявени за избрани с решение № 361-МИ от 30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – Сливен, са положили клетва и стъпили в длъжност на 09.11.2023 г., а ищецът съгласно Препис-извлечение от Протокол № 8 от заседание на Общински съвет Сливен, проведено на 23.05.2024 г. е положил клетва на това заседание. Тъй като за месец май на Г. е изплатено възнаграждение, периода, за който се претендира обезщетението е от 09.11.2023 г. до месец май 2024 г.

За установяване на точния размер на претендираните от ищеца вреди по делото е допусната съдебно-счетоводна експертиза. От приложените по делото решения на Общински съвет - Сливен за определяне на възнагражденията на общинските съветници за участието им в заседанията на общинския съвет и на постоянните комисии и от представената и приложена по делото справка от Общински съвет - Сливен за размера на платените възнаграждения на общинските съветници, вещото лице е установило, че за периода от 09.11.2023 г. до месец 04.2024 г. – брутното възнаграждение, което би получил Г. е в общ размер на 9492,20 лева. А размера на нетното възнаграждение за работата на общинските съветници след приспадане на дължимите осигурителни вноски за сметка на осигурените лица и дължимия данък върху доходите на физическите лица за периода от 09.11.2023 г. до месец 04.2024 г., което би получил Г. е в общ размер на 7365,74 лева. Следователно пропуснатата полза е точната равностойност на това, с което лицето не е могло да увеличи имуществото си, а именно размера на нетното възнаграждение.

При това положение, претенцията спрямо ответника следва да се уважи частично, като на база изводите по-горе, следва да се присъди обезщетение за имуществените вреди в размер на 7365,74 лева, представляващо нетната сума, която ищецът би получил като възнаграждение за участие във всички заседания на Общински съвет – Сливен през процесния период 09.11.2023 г. до месец 04.2024 г., ако не беше постановено незаконосъобразното решение на ОИК – Сливен, в резултат на което той не е бил обявен за избран за общински съветник, ведно със законната лихва върху посочената сума, считано от 16.08.2024 г. /датата на завеждане на исковата молба/ до окончателното и изплащане, съответно искът до 9492,20 лв. следва да бъде отхвърлен като неоснователен.

Тук именно за пълнота е необходимо да се добави, че след като Общинската избирателна комисия няма качеството на юридическо лице и не разполага със самостоятелен бюджет за времето, за което е назначена, а нейният бюджет се определя от първостепенния разпоредител – Централната избирателна комисия и по аргумент от чл. 46, ал. 2 от ИК, то именно Централната избирателна комисия следва да понесе отговорността за незаконосъобразния акт, постановен от назначения от нея орган, в случая – Общинска избирателна комисия – Сливен. Това е така, защото ОИК се назначава от ЦИК и има конкретни правомощия, разписани в чл. 87 от ИК.

Общинската избирателна комисия е колективен административен орган и е носител на административни правомощия по силата на закон - Изборния кодекс, като всички актове, които тя постановява, са решения на колективния орган, а не решение на отделен неин член. Общинската избирателна комисия няма характерния статут на учреждение или предприятие, както вече бе казано, не е юридическо лице за разлика от ЦИК, която като първостепенен разпоредител с бюджета и назначаващ членовете на ОИК, следва да възстановява и възникналите непредвидени разходи, респ. и да репарира вреди от актове или действия на йерархически субординирания в крайна сметка орган, независимо, че конкретният незаконосъобразен акт не е подлежал на контрол от нея по силата на ИК.

С оглед изхода от спора ответникът следва бъде осъден да заплати на ищеца сторените в процеса разноски в производството, които са в размер на 1610 лв., от които 10 лева заплатена държавна такса, 600 лева възнаграждение за вещо лице и 1000 лева адвокатско възнаграждение.

Съразмерно уважената част от иска, на основание чл. 10, ал. 3, изречение последно от ЗОДОВ, разноските, които следва да бъдат присъдени на ищеца възлизат на 1255,80 лева /7365,74 : 9492,20 = 0,78 х 1610 лева = 1255,80 лева/

Ръководен от изложените съображения, и на основание чл. 203, ал. 1 от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Централна избирателна комисия – гр. София да заплати на Г. И. Г., [ЕГН], с адрес ***, [населено място], сумата от 7 365,74 лева, представляваща обезщетение за претърпени от него имуществени вреди, под формата на пропуснати ползи за периода от 09.11.2023 г. до месец април 2024 г., ведно със законната лихва върху тази сума, считано от 16.08.2024 г., в резултат на обстоятелството, че не е бил избран за общински съветник при Общински съвет – гр. Сливен вследствие на Решение № 361-МИ от 30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – Сливен, частично отменено като незаконосъобразно в частта по т.1.V., в която е обявено разпределението на заявените предпочитания (преференции) за отделните кандидати по кандидатската листа на Коалиция „БСП за България“ и са подредени кандидатите в кандидатската листа на Коалиция „БСП за България“ с Решение № 5478/07.05.2024 г. на Върховния административен съд, постановено по адм. дело № 1504/2024 г. по описа на съда, като ОТХВЪРЛЯ претенцията в останалата част до пълния й размер от 9 492, 20 лева.

ОСЪЖДА Централна избирателна комисия – гр. София да заплати на Г. И. Г., [ЕГН], с адрес ***, [населено място], сумата от 1255, 80 лв. (хиляда двеста петдесет и пет лева и осемдесет стотинки), представляваща съдебни разноски.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия: