Р Е Ш Е Н И Е
№ 901
град Пловдив, 02.06.2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХІ
к.с., в открито заседание на деветнадесети
май през две хиляди и двадесета година,
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при
секретаря Н.П.А и участието на прокурора АНЕЛИЯ ТРИФОНОВА като разгледа
докладваното от член-съдия Ангелов касационно АНД № 441 по описа за 2020
година и за да се произнесе, взе предвид
следното :
Производството е по реда на глава XII от АПК.
Делото е
образувано по касационна жалба на Ж.С.Ж. срещу Решение №7 от 03.01.2020 година,
постановено по АНД № 6410 от 2019 година по описа на Районен съд Пловдив, с
което е изменено Наказателно постановление №19-1030- 007925 от 10.09.2019г. на
Началник група към ОД на МВР Пловдив,
сектор „Пътна полиция”, с което на касатора Ж., на осн. чл.175, ал.1, т.1, пр.3 от Закон за движението по
пътищата /ЗДвП/ е наложено административно наказание - ГЛОБА в размер на 100
/сто/ лева и ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС за срок от 1 /един/ месец, за
нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП, като е НАМАЛЕН размера на наложената глоба
на 50 /петдесет/ лева.
С жалбата се иска отмяна на решението и на НП
изцяло.
В съдебното заседаниe Ж.Ж. не се явява, не се представлява.
С писмена молба по делото адв. М.Г. заявява,
че поддържа жалбата.
Ответникът – ОД на МВР
Пловдив, сектор „Пътна полиция” не
се представлява.
Прокурор от Окръжна прокуратура – Пловдив, в свое
заключение, намира жалбата за неоснователна, поради което решението на
първоинстанционния съд следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.
Административен
съд Пловдив, като взе предвид становището на страните и извърши проверка на
обжалваното решение на посочените касационни основания съгласно разпоредбата на
чл. 348 от НПК и след служебна проверка за допустимостта, валидността и съответствието
на решението с материалния закон по реда на чл. 218 ал. 2 от АПК, приема
касационната жалба за процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 от АПК, а по същество за основателна.
В
хода на развилото се производство е издадено наказателно постановление, като се
констатира допуснат съществен порок на проведения административно-наказателен
процес, който обуславя незаконосъобразност. Настоящата инстанция намира, че не
са доказани по безспорен и категоричен начин фактите и обстоятелствата по твърдяното
административно нарушение.
На 14.08.2019г. касаторът Ж. управлявал мотоциклет „Ямаха
ИЗФ Р1”, с рег. №*** в гр. Пловдив. Около 08.26 часа, движейки се с него от
прелеза на *** между колоните от автомобили в трилентов
път в посока изток, на кръстовището с ***бил забелязан от служители на ОД на
МВР Пловдив изпълняващи по това време служебните си задължения.
Служителят П. застанал зад мотора и установил, че табелата на МПС не
била поставена на правилно място – отзад, но под калника и насочена към гумата,
който начин пречел да се видят цифрите. На място били направени снимки на
процесната регистрационна табела.
За установеното е съставен
АУАН с №36754 от 14.08.2019г. като квалифицирано нарушение по чл.140, ал.1,
пр.3 от ЗДвП.
Въз основа на съставения акт,
е издадено процесното НП, с което на Ж. на осн.
чл.175, ал.1, т.1, пр.3 от ЗДвП са наложени административни наказания - глоба в
размер на 100 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месец, за
нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП.
За да измени НП съдът е
приел, че описаната фактическа обстановка е установена по безспорен и
категоричен начин от събраните по делото писмени и гласни доказателства, като е
кредитирал изцяло показанията на актосъставителя П. и частично показанията на свидетеля Костадинов.
В заключение е посочил, че АУАН, подписан от жалбоподателя и съставен редовно,
има материална доказателствена сила по смисъла на чл.189, ал.2 от ЗДвП, която не е била оборена.
Нормата на чл.140, ал.1 от ЗДвП, която е приета за нарушена предвижда, че по пътищата, отворени за
обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета,
които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна
мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени
задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл. 10,
ал. 1 от Закона за пътищата.
Оспореното решение е
неправилно постановено в нарушение на материалния закон.
Няма спор, че процесното
МПС е регистрирано.
По делото от страна на административнонаказващият орган не са ангажирани доказателства,
че регистрационната табела, не е била поставена на определеното за това място.
Не са ангажирани доказателства, че касаторът Ж.
съзнателно технически е манипулирал „първоначално“ постановената табела, така
че да ограничи частично или изцяло възможността за визуално възприятие на
регистрационния номер.
По делото не са ангажирани
доказателства, които да разколебаят извода на настоящата инстанция, че към
момента на проверката регистрационната табела е поставена от служителите на ОД
на МВР в изпълнение на Наредба I-45/24.03.2000г., чиято разпоредбата на чл.10,
ал.5 предвижда табелите с регистрационен номер да се закрепват отпред и отзад
или само отзад /както е в случая/ перпендикулярно на средното надлъжно сечение
на превозното средство, а когато това е невъзможно - в лявата част, така че да
се осигури тяхната видимост и осветеност нощно време, като при закрепването не
трябва да се нарушава формата на табелата, целостта на графиката и символите на
номера.
Първостепенният съд е приел
за безспорно /видно от снимките/, представени в хода на делото от наказващия
орган, че регистрационната табела е
деформирана и извита, поставена е под калника, и е обърната към гумата, така че
да не се виждат цифрите.
Снимките приложени по АНД №
640 от 2019 г./л.43 и чл.44/ сочат обратното. Цифрите се виждат, а няма
доказателства Ж. съзнателно да е извил и
обърнал табелата.
Ако проверяващите са считали,
че табелата може да бъде поставена на
друго място, то е следвало да бъде издадено предписание за извършване на конкретните
технически действия от страна на Ж. пред специализираните по Наредба
I-45/24.03.2000г. органи на ОД на МВР Пловдив, сектор „Пътна полиция“.
В тази връзка нормата на Чл.
10, ал.4 от Наредбата не бъди съмнение…Табелите с регистрационен номер се монтират
в пунктовете за регистрация от служители на отдел/сектор "Пътна
полиция" при СДВР/ОДМВР на местата, определени от производителя. Монтаж на
табели с регистрационен номер извън пунктовете за регистрация и идентификация
на звената "Пътна полиция" се извършва по реда на чл. 6.
Относно другите наведени с
касационната жалба възражения, посочването на местоизвършването
на нарушението в описателната част на НП /кръстовището на ***/ само по себе си
не е достатъчно да обоснове незаконосъобразност, но говори за проявена непрецизност,
която ведно с другите изложени съображения мотивира съдът да отмени решението и
НП изцяло
В настоящият случай касационната инстанция намира, че
Районният съд е нарушил закона и го е
приложил неправилно, като атакуваното решение
следва да бъде касирано, а по същество се постанови друго, с което
изцяло да се отмени НП.
В хода на настоящото производство не се претендират
разноски.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административният съд Пловдив, двадесет
и първи състав,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение №7 от 03.01.2020 година, постановено по АНД №
6410 от 2019 година по описа на Районен съд Пловдив, КАТО ВМЕСТО НЕГО
ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ
ИЗЦЯЛО Наказателно постановление
№19-1030- 007925 от 10.09.2019г. на Началник група към ОД на МВР Пловдив, сектор „Пътна полиция”, с което на Ж.С.
Ж., на осн.
чл.175, ал.1, т.1, пр.3 от Закон за движението по пътищата /ЗДвП/ е наложено
административно наказание - ГЛОБА в размер на 100 /сто/ лева и ЛИШАВАНЕ ОТ
ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС за срок от 1 /един/ месец, за нарушение на чл. 140, ал.1
от ЗДвП.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: