Решение по дело №1586/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 425
Дата: 7 март 2023 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20227180701586
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 425

гр. Пловдив,  07. 03. 2023 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, пети състав, в открито заседание на 13, 02, 2023 година  в състав

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

и секретар Д. Й. ,   като разгледа докладваното от председателя АД № 1586 по описа за 2022г. на Административен съд – Пловдив, намира за установено следното:

Производството е по реда на  чл. 145, ал. 1 от АПК, във вр. с чл.215 от ЗУТ.

Жалбоподателят – П.А.  Т., с ЕГН **********,***,  чрез адв. Ч. оспорва Заповед № ЗРИ-344 от 26.05.2022 г. издадена от А. К. – за кмета на район „Източен“ при община Пловдив, с която е наредено да се премахне от извършителя незаконен строеж представляващ: „Външна стоманобетонна стълба към съществуваща жилищна сграда“ с идентификатор 56784.525.3 изградена от бетонова стълбищна площадка и стъпала с приблизителни размери 5 м х 1.20 м, построена в имот общинска собственост ПИ с идентификатор 56784.525.296, по КККР на гр. Пловдив, в УПИ I – 525.291, комплексно жилищно строителство, кв. 1 нов по плана на кв. „Ландос“ с административен адрес: гр. Пловдив, ул. ***, зад блок 4050, в 7-дневен срок от съобщаване на настоящата заповед и всеки следващ работен ден от служители на общинската администрация на район “Източен“ със съдействието на органите на полицията.

В жалбата се твърди, че П.Т. има качеството на заинтересовано лице и правен интерес от обжалване на административния акт, тъй като е собственик на самостоятелен обект в сграда с идентификатор 56784.525.3.1.59, находящ се в гр. Пловдив, ул. ***, бл. 4045, вх. „А“, ет. 1, ап. № 3, в жилищна сграда 1, разположена в ПИ с идентификатор 56784.525.3, към която е външната стоманобетонна стълба към съществуващата сграда на основание Нотариален акт за покупко-продажба, вписан в Служба по вписванията като акт № 30, том 16, д. № 3020 от 26.02.2018 г., акт № 47, т. 1, рег. № 971, дело № 41 от 2018 г. на нотариус И. М. , с район на действие ПРС.

Твърди се, че издадената заповед е постановена при неизяснена фактическа обстановка и при нарушение на административно производствените правила, страда от множество процесуални нарушения, които водят до нейната незаконосъобразност, поради което се иска нейната отмяна като незаконосъобразна. Твърди се, че заповедта е издадена при липса на материална компетентност на длъжностното лице, издало заповедта. С жалбата е представен нотариален акт за покупко-продажба, вписан в Служба по вписванията като акт № 30, том 16, д. № 3020 от 26.02.2018 г., акт № 47, т. 1, рег. № 971, дело № 41 от 2018 г. на Нотариус И. М. .

Ответникът – Кметът на район „Източен“ , при  Община Пловдив,  чрез М.  С. , счита жалбата за незаконосъобразна, в писмено становище  / л. 84/ , като претендира и разноски.

Предвид горното Съдът счита  , че жалбата  е  подадена от лице с правен интерес, в законоустановения срок, поради което е процесуално  допустима.

Съдът като  взе предвид становищата на страните и събраните по делото и  в  административната  преписка доказателства , приема за установено от фактически страна на следното:

Предмет на процесното оспорване е  Заповед № ЗРИ-285/ 29.04.2020 г. на кмета на Община Пловдив, район „Източен“ с която е наредено да се премахне незаконен строеж , наредено да се премахне от извършителя незаконен строеж представляващ: „Външна стоманобетонна стълба към съществуваща жилищна сграда“ с идентификатор 56784.525.3 изградена от бетонова стълбищна площадка и стъпала с приблизителни размери 5 м х 1.20 м, построена в имот общинска собственост ПИ с идентификатор 56784.525.296, по КККР на гр. Пловдив, в УПИ I – 525.291, комплексно жилищно строителство, кв. 1 нов по плана на кв. „Ландос“ с административен адрес: гр. Пловдив, ул. ***, зад блок 4050, в 7-дневен срок от съобщаване на настоящата заповед и всеки следващ работен ден от служители на общинската администрация на район “Източен“ със съдействието на органите на полицията.

Ответната страна е приложила цялата админ. преписка , по пълнотата на която спор между страните няма.

Съдът установи, че процесното админ. производство е започнало след подадени сигнали / л. 19-26/   от граждани , че на адреса е наличен незаконен строеж , към който има  заградена градинка и импровизиран обор за коне.

С констативен акт № 196/10,09,21 г. е установеното незаконно строителство ,  като е посочено , че същото е извършено без одобрени инвестиционни проекти и без разрешение за строеж, в нарушение на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ и представлява незаконен строеж по см. на чл. 225, ал. 2, т. 1, както и че не отговаря и на изискванията на действащия регулационен план — нарушение по чл. 225, ал. 1, т. 2 от ЗУТ и стълбището  е построено в имот - частна общинска собственост.

С констативен акт от 27,05,22г.  / л.12/ е посочено , че процесната заповед е обявена , чрез залепване на таблото в района .

В съдебната фаза по искане на жалбоподателя е допусната и приета СТЕ / л. 76-80/ на в.л. арх. К. в чието заключение се дава отговор на поставените въпроси , а именно : Извършеното строителство е без одобрени инвестиционни проекти и без разрешение за строеж, без отстъпено право на строеж в чужд имот , представлява незаконен строеж по см. на чл. 225, ал. 2, т. 1 и не е в режим на търпимост.

Заключението е прието по делото , не е оспорено от страните и няма пречка да се кредитира напълно от настоящия състав.

Спор между страните по фактите няма. Спора е относно  законосъобразността на оспорената заповед.

Съобразно установеното по-горе от фактическа страна , съдът от правна страна следва да изложи следното:

При извършваната съдебна проверка,  съобразно разпоредбата на чл. 168 от АПК, съдът следва да провери дали оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, при спазване на установената форма, административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби на закона.

В случая заповедта е издадена от компетентен орган , т.е. заповедта е издадена в условията на заместване по см. на чл. 39, ал. 1 и ал. 2 от ЗМСМА, за което е представена / л. 45/  заповед за заместване на зам.-кмет Ат. Кунчев № ЗРИ- 289/16.05.22 г.,  която е доказателство за отсъствието на  кмета на район „Източен“ И.С.в периода на издаване на оспорения акт.

Съдът има служебно задължение да изясни всички обстоятелства и факти, които имат значение за правилното решаване на делото, вкл. наличие или липса на предпоставки за прилагане на  процедура по пар. 184 от ПЗР на ЗИД , по пар. 16 от ПР на ЗУТ и пар. 127 , ал. 1 от ПРЗ на ЗИДЗУТ.

В тежест на жалбоподателя е доказването, че строежът, изпълнен без проект и разрешение  е търпим по § 16 ал. 1 ПР ЗУТ .

Няма данни и за осъществени процедури по § 184 ПЗР ЗИД , както и няма данни и за висяща процедура по заявление за узаконяване по реда на §127 ал.2 ПЗР ЗИД ЗУТ. 

 Извода на органа не е опроверган пред съда и съответства на събраните по делото писмени доказателства.

От изложеното следва извода, че административната процедура съответства на установените в ЗУТ правила:  строежът е квалифициран на незаконен по признаците на чл.225 ал.2 т.2 от ЗУТ;  кмета  на района се е позовал на констативния акт /КА/, поради което фактическите установявания в същия следва да се приемат като част от мотивите на заповедта. Следва да се отбележи, че няма допуснати  съществени процесуални нарушения, по издаването на заповедта .

Следователно, като разпорежда премахването на строеж, който е незаконен и не е търпим, органът прилага материалния закон правилно, съответно процесната заповед е постановена без противоречие с материалноправни разпоредби и  при липсата на съществени нарушения на изискванията за форма на административния акт, предвид наличието на изискуемите реквизити, включително посочване на фактическите и правните основания, послужили за издаването и, както и реда за нейното обжалване.

Ето защо, като издадена от компетентен орган, в съответствие с целта на закона, без противоречие с материалноправни разпоредби и при липсата на съществени нарушения на административнопроизводствените правила и на изискванията за форма на акта, оспорената в настоящето производство заповед се явява законосъобразен административен акт, а жалбата против същата е неоснователна и като такава ще следва да се отхвърли.

С оглед изхода на делото , на ответника не следва да се присъжда  юрисконсултско възнаграждение, тъй като М. С. не  е  юрисконсулт, а е секретар  / л. 53/ на районната администрация.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172 , ал. 2 от АПК  Съдът

Р    Е    Ш    И :

ОТХВЪРЛЯ  жалба на П.А.  Т., с ЕГН **********,*** срещу Заповед № ЗРИ-344 от 26.05.2022 г. издадена от Атанас Кунчев, зам. кмет на район „Източен“ при община Пловдив, с която е наредено да се премахне незаконен строеж, представляващ: „Външна стоманобетонна стълба към съществуваща жилищна сграда“.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС в 14 -дневен срок от съобщаването  на страните.                                

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: