Решение по дело №509/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 89
Дата: 2 март 2022 г. (в сила от 29 март 2022 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20217080700509
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 89

гр. Враца, 02.03.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВРАЦА, трети  състав, в публично заседание на 03.02.2022г. /трети февруари две хиляди двадесет и втора година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА  и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА адм. дело № 509 по описа на Административен съд - Враца за 2021 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл. 76, ал. 1 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (ЗПКОНПИ).

         Образувано е по протест на Окръжна прокуратура гр.Враца, депозиран чрез прокурор Веселин Вътов, против Решение № РС-3017-21-052 от 16.06.2021г. на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) в частта „уведомление с изх.№94-Н-104/25.03.2016г. за прекратяване на договор №294/21.06.2012г.“

          В жалбата се твърди, че в оспорената си част решението е незаконосъобразно, тъй като е постановено в противоречие с чл.27 ал.2 т.1  от АПК – при наличие на влязъл в сила административен акт със същия предмет и страни. Освен това решението е постановено при нарушение на сроковете по чл.73 от ЗПКОНПИ, тъй като е започнало по сигнал, подаден след изтичане на тригодишния срок от извършване на твърдяното нарушение. Прави се искане за отмяна на решението в оспорената част. Идентични съображения се поддържат в съдебно заседание от прокурор Вътов.

           Ответната страна – Комисия за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество чрез процесуалния си представител * Н.  не оспорва  жалбата и изразява становище, че действително решението в оспорената част страда от посочените в протеста пороци.

          Заинтересованата страна Г.С. заявява, че  протестираното решение на  комисията е трето по ред относно един и същи случай.

          Съдът, след преценка  на представените по делото писмени доказателства,  поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна следното:

           Производството пред административния орган е образувано въз основа на сигнал вх. № ЦУ-01-3017/12.02.2021г. / който не се съдържа в преписката, но е цитиран в Решение за образуване на производство за конфликт на интереси №КИ-037/01.03.2021г. Извършени са  разписаните в закона процесуални действия и въз основа на събраните доказателства, КПКОНПИ  е постановила решение №РС-3017-21-052/16.06.2021г., с което не е установила конфликт на интереси по отношение на Г.С.,*** и лице, заемащо  *** по смисъла на чл.6 ал.1 т.32 от закона, във връзка с издаването на Заповед №80/03.02.2016г. и на уведомление с изх.№94-Н-104/25.03.2016г. за едностранно прекратяване на Договор №294/21.06.2012г. поради липса на частен интерес, негов или на свързано с него лице по смисъла на §1 т.15 б.“а“ от ДР на ЗПКОНПИ.  Прекратяването на същия договор е било предмет на разглеждане и произнасяне с Решение №РС-089-18-021/31.05.2018г., в което е прието, че по отношение на  заинтересованата страна С. не е установен конфликт на интереси. Не се спори, че това решение  е влязло в сила.

           При така установените факти, съдът достигна до следните правни изводи:

           Протестът  е допустим за разглеждане, като подаден против акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност, предвид изричната разпоредба на чл. 76, ал. 1 от ЗПКОНПИ, в рамките на законоустановения за това преклузивен срок ( решението е получено на 30.06.2021г., а протестът  срещу същото е подаден на 02.08.2021г. по пощата – последният ден от месец юли 2021г. е почивен/ , пред местно компетентния съд, от ЮЛ с активна процесуална легитимация съобразно чл.16 от АПК.

            Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като провери  дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуално правните и материално правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът. Преценявайки фактическите обстоятелства, релевантни за правния спор, както и след проверка на административния акт, съобразно критериите, визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, административният съд приема протеста  за основателен   по следните съображения:

            Решението е издадено от компетентния колективен специализиран административен орган - КПКОНПИ, разполагащ с правомощие да установи  или да не установи конфликт на интереси на лица, заемащи висши публични длъжности. Съдът намира, че е спазена законоустановената форма на атакувания административен акт, който съдържа всички реквизити по чл. 74, ал. 2 от ЗПКОНПИ. В решението са посочени фактическите и правни основания за постановяването му, отразени са направените от лицето възражения, налице е диспозитивна част, в която не се установява наличието на конфликт на интереси,  посочени са  срок и орган, пред който може да се обжалва.  Решението е подписано от всички членове на колективния орган, участвали в производството по установяване на конфликт на интереси, с означаване на заеманата длъжност. С оглед изложеното съдът приема, че решението е валиден административен акт.

           Административният акт е постановен при частично спазване на административно-производствените правила, установени с разпоредбите на чл. 71 и сл. от ЗПКОНПИ. Проверяваното лице е уведомено за  административното производство, запознало се е с всички събрани доказателства и му е била дадена възможност да направи опровержение и да представи свои доказателства, които са обсъдени при вземането на решението на комисията. Не са спазени  обаче сроковете по чл.73 от ЗПКОНПИ за образуване и провеждане на производството, тъй като е разгледан сигнал, подаден след изтичане на  тригодишния срок от датата, на която е съставен документът, за който се твърди, че заинтересованата страна е била в конфликт на интереси. Освен това комисията се е произнесла повторно по въпрос, с който е била сезирана и се е произнесла с предходно влязло в сила решение.

Предвид изложеното, съдът намира решението в оспорената  му част  за незаконосъобразен административен акт, поради което подаденият  против него протест  като основателен следва да бъде уважен.

           Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2  вр.чл.146 т.3 от АПК, Административен съд – Враца

 

 

Р     Е    Ш    И:

 

 

           ОТМЕНЯ   Решение № РС-3017-21-052 от 16.06.2021г. на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество в частта „уведомление с изх.№94-Н-104/25.03.2016г. за прекратяване на договор №294/21.06.2012г.“.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 - дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

АДМ. СЪДИЯ: