Решение по дело №95/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 май 2021 г. (в сила от 7 октомври 2021 г.)
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20217200700095
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

18

гр. Русе, 25 май 2021 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенският административен съд, в публичното заседание на 11 май 2021 год. в състав:

 

Съдия: Диан Василев

 

при секретаря …… Диана Михайлова………и в присъствието на прокурора  …….…..  като  разгледа    докладваното  от  ……… съдията   ………    административно дело №95…… по   описа   за  2021  година, за да се произнесе, взе предвид: 

Производството е по реда на чл.160 ДОПК, вр. с чл. 145 и сл. по глава X от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Първоначално  в съда е образувано адм. дело №95/2021г. по описа на Административен съд-Русе. То е по повод постъпила жалба от А.М.Ц. ***, действащ чрез пълномощник адв. П. Н., АК Разград. Жалбата е насочена срещу общо три акта за установяване на задължения по декларация - АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г., АУЗД №ПО-0З001819057272-91-001/01.08.2019г. и АУЗД №ПО-0З001820074289-91-001 от 20.11.2020г., издадени от орган по приходите към ТД на НАП Варна.

Оспорващият ги счита за нищожни и иска обявяване на нищожността им, позовавайки се на разпоредбата на чл.149, ал.5 от АПК. Излага и аргументи в подкрепа на твърденията си.

С определение от 04 март 2021г. съдът раздели производството по жалбата на А.М.Ц. против АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г., АУЗД №ПО-0З001819057272-91-001/01.08.2019г. и АУЗД - №ПО-0З001820074289-91-001/20.11.2020г., издадени от гл. инспектор по приходите в ТД на НАП Варна, в три отделни производства.

Настоящото дело под №95/2021г. по описа на Административен съд-Русе е свързано с жалбата от А.М.Ц. ***, съдържаща искане за обявяване на нищожност на АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г. на главен инспектор по приходите в офис Русе при ТД на НАП Варна.

Нищожността на волеизявлението на административния орган, материализирано в АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г. жалбоподателят обосновава с факта, че с решение №569/18.05.2020г. на Русенски районен съд е обявено като несъществуващо задължението по именно този първоначален АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г.

В последствие в жалбата се говори и за незаконосъобразност на оспорения административен акт, на всички основания, разписани в чл.146 от АПК-липса на мотиви, т.е. съществени административни нарушения, нарушения на материалния закон и несъответствие с целта на закона. Петитума на жалбата все пак е обявяване нищожността на оспорените актове, в частност по настоящото дело – на АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г. Претендират се направените по делото разноски, за които се представя списък.

Ответникът по жалбата – директорът на ТД на НАП Варна, действащ чрез процесуалния си представител гл. юрисконсулт М., в съдебна зала и в писмени бележки счита жалбата за неоснователна. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Русенският административен съд, след като обсъди данните по делото и доводите на страните, след преценка на събраните по делото писмени доказателства, намира следното от фактическа и правна страна :

АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001 е издаден на 11.07.2018г., с адресат А.М.Ц. ***, след като А. Ц. подава на 25.04.2018г. декларация по чл.50 ЗДДФЛ, вх. №184391800573239/25.04.2018г., с която иска да се ползва и от правото си на данъчни облекчения. В АУЗД са установени задължения на Ц. с данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ за периода 01.01.2017г. до 31.12.2017г. в размер на 542 лева. Тези задължения данъчният орган мотивира с невъзможността за освобождаването на А. Ц. чрез ползване на данъчни облекчения заради наличието на задължения по влязло в сила наказателно постановление №12-4227/24.02.2012г., които са в размер на 250 лева.

Недоволен от АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г., А. Ц. го оспорва пред директора на ТД на НАП Варна, имащ качеството на горестоящ АО, с жалба, вх. №12939/19.03.2019г. На 05.04.2019г., директорът на ТД на НАП Варна издава решение №85, с което оставя без разглеждане жалбата на Ц.. Приема, че оспорването е просрочено, тъй като АУЗД бил връчен на лицето по реда на чл.32 от ДОПК. С такива мотиви се произнася в цитираното решение.

Това решение е оспорено пред Варненски административен съд, който със своя акт - определение №1219/13.05.2019г. отхвърля оспорването на А. Ц.. Срещу определението на Административен съд-Варна е подадена жалба от Ц. до Върховен административен съд. С определение №12434/19.09.2019г., ВАС, първо отделение, оставя без разглеждане частната жалба на Ц. срещу съдебния акт на Варненски административен съд. Петчленен състав на ВАС с определение №14807/04.11.2019г. по адм. дело №12331/2019г. оставя в сила определението на 3-членния състав на същия съд.

По този начин, за Ц. е изчерпана възможността за съдебно оспорване на АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г., но де факто жалбата на Ц. не е била разгледана по същество.

При съдебното оспорване няма произнасяне  по съществото на спора и досежно правилността на АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г. Актовете и на първоинстанционния съд и на касационната инстанция са определения, като с първия от тях се оставя без разглеждане жалбата на А. Ц. срещу АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г. като просрочена. Нито един от тези съдебни актове не се ползва със силата на присъдено нещо. Липсата на произнасяне по същество от компетентния съд означава, че в това съдебно производство не е направена проверка по реда на чл.168 от АПК за правилността/материалната законосъобразност на оспорения акт, още по-малко по ал.2 на същата норма-за валидността му. От друга страна, срокът за проверка на материалната законосъобразност – спазване на процесуалните правила и норми и материалния закон вече е пропуснат. Затова и пред Ц. остава единствена възможност да иска нищожност на АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г.

Налице е и безспорния факт, че Ц. е провел оспорване по  административен ред пред горестоящия АО, а това е другата предпоставка за допустимост на неговата жалба и разглеждането й по същество в настоящото производство, но само и единствено относно валидността на административния акт. Защото абсолютна положителна процесуална предпоставка за възникване на правото на съдебно обжалване на РА/АУЗД, включително когато се иска само прогласяване на неговата нищожност, е провеждането на неуспешно административно обжалване по реда на чл. 152 и сл. от ДОПК. В тази връзка разпоредбите на чл. 156, ал. 2 и ал. 3 от ДОПК изрично предвиждат, че ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред, както и в частта, в която жалбата е уважена с решението.

Ето защо, настоящият съдебен състав намира жалбата на Ц. по отношение довода за нищожност на АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г., с оглед разпоредбата на чл.149, ал.5 от АПК и чл.168, ал.3 от кодекса за допустима, депозирана от надлежна страна, адресат на ИАА, имаща право и интерес от обжалването.

Разгледана по същество, жалбата се явява неоснователна.

Правни изводи:

Административен съд Русе счита, че изложените в жалбата, в съдебно заседание и в писмени бележки оплаквания няма как да бъдат отнесени и  приети като причина за обявяване на нищожност на един административен акт. Порок, подобен на твърдяния, не може да доведе до извод за нищожност.

За да е налице нищожност, сочените от твърдящия пороци в административния акт следва да са много съществени и груби, че да се стигне до такъв извод.

В действащото законодателство няма легална дефиниция на понятието нищожен административен акт. Регламентирани са критериите, които обуславят незаконосъобразност на административния акт, а именно: липса на компетентност, неспазване на определената форма, съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона (чл.146 от АПК).

Нищожността е такъв порок, който прави административния акт недействителен, непроизвеждащ правни последици, а само създава привидност за настъпването им. Съобразно горното и с оглед на всеки един от възможните пороци на административните актове, липсата на компетентност винаги е основание за нищожност на акта.

Порокът във формата е основание за нищожност само когато е толкова сериозен, че практически се приравнява на липса на форма и оттам на липса на волеизявление.

Съществените нарушения на административнопроизводствените правила са основания за нищожност също само, ако са толкова съществени, че нарушението е довело до липса на волеизявление.

По правило нарушенията на материалния закон, касаят правилността на административния акт, а не неговата валидност, поради което нищожен би бил на посоченото основание само този акт, който изцяло е лишен от законова опора - т. е. не е издаден на основание нито една правна норма и същевременно засяга по отрицателен начин своя адресат. В случая не се и спори, че АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г. е издаден от некомпетентен орган. А и видно от Заповед №110.33/01.08.2012г., издателят на АУЗД е служител в НАП - инспектор по приходите, в чиито задължения влизат и издаването на такива актове, съобразно разпоредбата на чл.106, ал.1 от ДОПК. От съдържанието на заповедта се установява, че при издаването й е спазено изискването за формата на акта.

Основният довод, който навежда оспорващата страна - липсата на задължения към датата на подаване на декларация по чл.50 ЗДДФЛ, с вх. №184391800573239/25.04.2018г. и погрешното възприемане от АО-гл. инспектор по приходите, че А. Ц. има задължения заради  влязло в сила наказателно постановление, както и позоваването на изтекла давност досежно същото, сочи на материална незаконосъобразност на АУЗД, но не и на нищожност.

В жалбата, в съдебна зала и в писмени бележки се излагат мотиви, които обаче могат да бъдат отнесени към противоречие на административния акт с материалния закон и процесуалните правила, което както бе казано и по-горе касае правилността, а не валидността на административния акт. Това важи и по отношение на несъобразяването на акта с целта на закона. Несъответствието на административния акт с материалноправни разпоредби и нарушенията на процесуални правила биха довели до материалната му незаконосъобразност, но в случая с жалбата не е заявено искане за отмяна на заповедта като незаконосъобразна.

Що се отнася до искането за нищожност, в случая съдът констатира, че при издаване на оспорения АУЗД не са допуснати особено съществени нарушения на материалния закон и на административно производствените правила, регламентиращи издаването на актове за установяване на задължения по декларация, разписани в чл.106 от ДОПК, водещи до нищожност. Основание за нищожност би било само пълната липса на правна норма, която да позволява издаването на акта или наличието на забраняваща такава, което в настоящия случай не е налице.

Всичко изложено по-горе обосновава неоснователността на искането за обявяване на нищожност на АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г.

Ето защо оспорването, с искане за обявяване на нищожност на АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г. е неоснователно и недоказано и следва да се отхвърли.

Ответник по делото е директорът на ТД на НАП Варна. Предвид изхода на правния спор и своевременно заявеното искане на пълномощника на ответника за разпределянето на отговорността за разноски, жалбоподателят А.М.Ц. *** следва да бъде осъден, на основание  чл. 161, ал. 1 изр. второ ДОПК, да заплати на Национална агенция по приходите поисканите в размер на 100 лева разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Водим от горното, съдът

 

                           Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ по оспорване на А.М.Ц. *** искането му за обявяване на нищожност на АУЗД №ПО-0З00181818059857-91-001/11.07.2018г. на главен инспектор по приходите в офис Русе при ТД на НАП Варна.

Осъжда А.М.Ц. ***,  да заплати на  Национална агенция по приходите, направените разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100(Сто) лева.

Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

 

 

 

 

Съдия: