Решение по дело №1716/2018 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 528
Дата: 25 април 2019 г. (в сила от 30 май 2019 г.)
Съдия: Таня Илкова Илиева
Дело: 20185530101716
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 11 април 2018 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

                      25.04.2019г.       Гр. Стара Загора

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД               VI ГРАЖДАНСКИ състав

На 01 април                               2019 г.

В публично заседание в следния състав:

 

                            Председател: ТАНЯ ИЛКОВА                                                       

 

Секретар: ЕВДОКИЯ ДОСЕВА

Прокурор: 

като разгледа докладваното от съдия ТАНЯ ИЛКОВА

гр. дело № 1716, по описа за 2018 година.

 

 Предявен е установителен иск с правно осн. чл. 422, ал. 1 ГПК,  обективно съединен с осъдителен иск с правно осн. чл. 79, ал.1 от ЗЗД и с осъдителен иск с правно осн. чл. 92, ал.1 ЗЗД.

Ищецът „Теленор България” ЕАД гр. София, чрез пълномощника си, твърди в исковата молба, че въз основа на подадено заявление за издаване на заповед за изпълнение на парично задължение по реда на чл.410 от ГПК, срещу М.П.П. е образувано ч.гр.д №6346/2017г. по описа на PC Стара Загора. Против длъжника била издадена Заповед за изпълнение за парично задължение, в размер на 680.98 лв. за незаплатени далекосъобщителни услуги. Във връзка с постъпило възражение от длъжника по смисъла на чл.414 ГПК ищецът предявява настоящия установителен иск относно вземането по издадената заповед за изпълнение до размера на 134,94лв., която сума представлява цена на потребени и незаплатени мобилни услуги. Установено било, че от общата претенция по ч.гр.д №6346/2017г., по описа на PC-Стара Загора, за незаплатени далекосъобщителни услуги длъжникът дължал сума, в размер на 134,94лв. като частта до пълния размер на претенцията представлява начислена договорна неустойка, в размер на 384,22лв., и дължими лизингови вноски, в размер на 161,82лв., поради което за ищеца е налице правен интерес от осъждане на ответника да му заплати и посочените суми за дължими неустойка и лизингови вноски.

Поради горното, за разликата до пълния размер на претенцията по заповедното производство с настоящия иск за установяване на вземането по издадената заповед за изпълнение предявява в условията на обективно кумулативно съединяване и осъдителен иск срещу ответника, а именно за сумата в размер на 384,22лв., представляваща дължима договорна неустойка, както и за сумата в размер на 161,82лв- неплатени лизингови вноски.

По фактите ищецът изнася следното: По повод договор за мобилни услуги от дата 24.11.2011г., сключен с мобилния оператор „Космо България Мобайл" ЕАД /по настоящем „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД/, ответникът М.П.П. е абонат на дружеството-доставчик на мобилни услуги с абонатен номер № ********* и титуляр на мобилен номер 0896/604674 по програма Globul Мах. Отношенията по повод титулярния номер 0896/604674 са многократно новирани посредством подписани между страните допълнителни споразумения, последното, от които от дата 22.11.2014г., когато са предоговорени условията по програма Резерв 19,99лв. за срок от 24 месеца, до 22.11.2016г./т.IV-2/.

На 25.03.2014г. във връзка с новиране на отношенията между страните бил подписан Сертификат за пакетни услуги Globul Combo+, с който в обединена пакетна услуга са включени следните мобилни/фиксирани номера:

мобилен номер 0896/604674 по програма Globul Max.;

мобилен номер 0896/874906 по програма Go Web Start,

мобилен номер 0893/581705 по програма GWeb & Talk 13.99 лв.

фиксиран номер 042/994695 по програма Globul Home 5.90лв.

За общата пакетна услуга абонатът получил отстъпка в размер на 20% от месечния абонамент при фактуриране на потреблението /т. 1.2 от Сертификат за пакетни услуги Globul Combo+ от дата 25.03.2014г./.

Отношенията по повод мобилен номер 0896/874906 били новирани на 26.08.2015г. с Допълнително споразумение, подписано между страните, като при възползване от преференциална бонус—схема на Оператора абонатът преминал по абонаментен план GoWebUnlimited 1000 9,90лв. + 1500 MB, като при възползване от преференциални условия на Оператора, абонатът взел мобилно устройство марка ALCATEL модел PІXI3 7 Black на изплащане посредством 23 месечни лизингови вноски в размер на 8.99лв. всяка, съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор.

Въз основа на посочения договор, ответникът е ползвал предоставяните от дружеството мобилни услуги, като потреблението за мобилни/фиксирани номера 0896/604674, 0896/874906, 0893/581705 и 042/994695 било фактурирано под абонатен номер № *********.

Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „при ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки потребител -страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми. ".

За потребените от абоната-ответник услуги за 0896/604674, 0896/874906. 0893/581705 и 042/994695 за периода от 20.11.2015 г. до 19.03.2016 г. Теленор  издал следните фактури с абонатен номер № *********:

-    фактура № **********/20.12.2015г. за отчетения период на потребление 20.11.2015- 19.12.2015г. с начислена за периода сума за плащане в размер на 88,86 лв., платима в срок 04.01.2016г. Към фактурата е приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.

-    фактура № **********/20.01.2016г. за отчетения период на потребление 20.12.2015-19.01.20!6г. с начислена за периода сума за плащане в размер на 42,24лв., 8,99лв. - дължими лизингови вноски, и 88,86лв,- незаплатен баланс по предходна фактура №**********/20.12.2015г., като общо дължимата сума по фактурата възлиза на 140,09лв., платима в срок 04.02.2016г. Към фактурата е приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.

След извършена корекция по дълга останало незаплатено задължение на абоната-ответник, в размер на 134.94 лв.

Поради неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на потребените и фактурирани услуги на стойност 134,94 лв., на основание чл. 75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор, Теленор  прекратил едностранно индивидуалния договор на М.П.П. за ползвания абонамент и  издал по абонатен номер №********* на дата 20.03.2016г. крайна фактура № ********** с начислена обща сума за плащане, в размер на 680,98 лв. Начислената сума представлява сбор от незаплатения от абоната-ответник остатък в размер на 134,94 лв. за задълженията по предходните фактурирани периоди, начислена неустойка за предсрочно прекратяване в размер на 384.22 лв., както и незаплатени лизингови вноски в размер на 161,82 лв.

Неизпълнението на ответника обусловило правото на мобилния оператор да начисли обезщетение за неизпълнение, съгласно изричната клауза, съдържаща се и в т. 11 от всеки от индивидуалните Договори за мобилни услуги, сключени между абоната и Оператора. Изричната договорна калуза предвижда, че в случай на прекратяване на настоящия договор през първоначалния срок, за която и да е СИМ карта/номер, посочен в него по вина или инициатива на Потребителя, последният дължи неустойка в размер на сумата от стандартните за съответния абонаментен план месечни абонаменти за всяка една СИМ карта/номер до края на този срок. В случай, че неизпълнението е по отношение на програма за пренос на данни, неустойката е в размер на 200 лева.

Освен това, поради прекратяване на договорите на мобилни услуги и преустановяване на предоставяните услуги, на основание т. 12, ал.2 от Общите условия, приложени към лизинговите договори дължимите месечните вноски за предоставеното на абоната устройство марка ALCATEL модел PIXI3 7 Black са обявени за предсрочно изискуеми. /„Месечните вноски и други плащания стават предсрочно изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или фиксирани услуги, както и в случай на забава на дължими съгласно тези договори плащания" - т. 12, ал.2 от Общите условия към договор за лизинг/.

Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния оператор „Космо България Мобайл" ЕАД /по настоящем „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД/ М.П.П. се е съгласил и е приел Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор има право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й”. Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило правото на Теленор /чл.75 от ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния договор на М.П.П. „При неспазване на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него”.

Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните общи условия и те са неразделна част към него. По силата на същите, индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.

В чл.20 от Общите условия било посочено, че всички услуги се заплащат в зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б) месечния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговаря и дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи, свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока, указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване на срока, потребителят дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден закъснение.

В конкретният случай ответникът М.П.П.  подписал договори за услуги с мобилния оператор, ползвал е 0896/604674. 0896/874906, 0893/581705 и 042/994695 и не е изпълнил задължението си по договор да заплаща стойността на предоставените услуги, като с това си поведение е изпаднал в забава. Издадени били фактури, които не е заплатил в срок.

Ищецът моли след като съдът се убеди в основателността на претенцията, да постанови Решение, с което да признае за установено, по отношение на ответника М.П.П., с ЕГН: **********, адрес: ***, че спрямо него съществува изискуемо вземане на ищеца „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в град София, район „Младост”, ж.к. „Младост 4”, Бизнес Парк София, сграда 6, представлявано от Оле Бьорн Шулсъд, в размер на 134,94лв. за незаплатени далекосъобщителни услуги за абонатен номер № *********, ведно със законната лихва за забава, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане на сумата.

Моли да бъде осъден ответника М.П. Метров, да му заплати сума в размер на 384,22лв. за начислена договорна неустойка по договор с абонатен номер №*********., както и да бъде осъден да му заплати и сума в размер на 161,82лв, представляваща незаплатени лизингови вноски по договор с абонатен номер №*********.

Претендира за разноските, направени в настоящото и в заповедното производство.

В законоопределения срок назначеният на ответника М.П.П. особен представител е депозирал писмен отговор на исковата молба, с който взема становище за неоснователност на предявените искове. Оспорва твърденията на ищеца, че ответникът е ползвал услугите, за чиято стойност за издадени фактура №**********/20.12.2015г. и фактура №**********/20.01.2016г., предвид факта, че към исковата молба не са представени доказателства, които да установяват ползването на посочените услуги - разговори, данни, съобщения и други таксувани услуги. Сочи, че към исковата молба не са представени доказателства, от които да се установява, че по процесните фактури не са извършени плащания от ответника, както и че към момента на подаване на Заявление за издаване на заповед за изпълнение по чл. 410 ГПК, предмет на ч.гр.д. №6346/2017г. по описа на СтРС ищцовото дружество има вземане в посочения във фактурите размер.

Оспорва като неоснователна и претенцията на ищеца за установяване съществуването на вземане от ответника в размер на 134,94 лева, както и за сумата от 384,22 лева, представляваща начислена договорна неустойка за предсрочно прекратяване на договор. Счита неустоечната клауза за заплащане на обезщетение за неизпълнен договор в посочения размер за неравноправна и противоречаща на добросъвестността, което води до нищожност на същата по смисъла на чл.146 ал.1 от Закона за защита на потребителите.

Оспорва претенцията на ищеца за осъждане на ответника да заплати сумата от 161,82 лева, представляваща незаплатени лизингови вноски по договор като неоснователна и недоказана. Сочи, че не са представени доказателства, които да установяват неплатено задължение на ответника към ищцовото дружество в претендирания размер и не са представени доказателства, които да установяват, че цената на предоставеното процесно устройство марка ALCATEL модел PIXI3 7 Black е тази, посочена от ищеца в исковата молба и ако цената е в посочения размер, дали същата е заплатена или не от ответника. Моли съдът да отхвърли предявените искове.

В съдебно заседание ищцовото дружество не изпраща представител. С депозирано писмено становище заявява, че поддържа предявените обективно, кумулативно съединени искове. Претендира за направените в заповедното и в настоящото производство разноски.

 Ответникът се представлява от назначения му особен представител, който моли искът да бъде отхвърлен, като неоснователен и недоказан.

В съдебно заседание на 11.02.2019г., съдът, на осн. чл. 214 от ГПК, е допуснал изменение на предявения осъдителен иск за неустойка, като е приел, че размерът на същия е 149.07 лв.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, и като взе предвид становищата и доводите на страните, приема за установена следната фактическа и правна обстановка:

 

От приложеното към настоящото дело ч.гр.дело №  6346/2017г., по описа на СтРС,  се установява, че по реда на чл. 410 и сл. от ГПК, по депозирано от „Теленор България” ЕАД, гр. София, срещу М.П.П. заявление за издаване на заповед за изпълнение за неизпълнено задължение по договор за далекосъобщителни услуги от 24.11.2011г., съдът е издал Заповед за изпълнение № 4159/01.12.2017г., съгласно която е разпоредил длъжникът да заплати на кредитора сумата от 680.98 лв. - главница, ведно със законната лихва от 26.10.2017г. до окончателното плащане, сумата от 20.68 лв., представляваща мораторна лихва за периода 05.04.2016г. до 09.10.2017г., както и сумата от 205лв. - разноски по делото. С разпореждане на заявителя е указано, че може да предяви иск относно вземането си в едномесечен срок от връчване на разпореждането. В указания срок заявителят предявява настоящия иск относно вземането си.

По делото не се спори и се установява от представените писмени доказателства, че страните са били в договорни отношения по сключен между тях Договор за мобилни услуги от  24.11.2011г., съгласно който ищецът, в качеството му на оператор, е предоставил на ответника – потребител, мобилни услуги с абонатен номер № ********* и титуляр на мобилен номер 0896/604674 по програма Globul Мах. Отношенията по повод титулярния номер 0896/604674 са многократно новирани посредством подписани между страните допълнителни споразумения, последното, от които от дата 22.11.2014г., когато са предоговорени условията по програма Резерв 19,99лв. за срок от 24 месеца, до 22.11.2016г./т.IV-2/.

Страните по делото на 25.03.2014г. са подписали Сертификат за пакетни услуги Globul Combo+, с който в обединена пакетна услуга са включени следните мобилни/фиксирани номера:мобилен номер 0896/604674 по програма Globul Max.;мобилен номер 0896/874906 по програма Go Web Start,мобилен номер 0893/581705 по програма GWeb & Talk 13.99 лв.;фиксиран номер 042/994695 по програма Globul Home 5.90 лв.

На 26.08.2015г. с Допълнително споразумение, подписано между страните /представено по делото/ е променен абонаментния план на потребителя, като последният е получил мобилно устройство марка ALCATEL модел PІXI3 7 Black, на изплащане посредством 23 месечни лизингови вноски в размер на 8.99лв. всяка, съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор.

За предоставените услуги ищецът е издал следните фактури:

Фактура № **********/20.12.2015г. за отчетения период на потребление 20.11.2015г.-19.12.2015г. с начислена за периода сума за плащане в размер на 88.86лв., платима в срок 04.01.2016г.; фактура № **********/20.01.2016г. за отчетения период на потребление 21.12.2015г.- 19.01.2016г., с начислена за периода сума за плащане в размер на 42.24лв., 8.99лв. – незаплатена лизингова вноска, и 88.86лв, незаплатен баланс по предходна фактура № **********/20.12.2015г., като общо дължимата сума по фактурата възлиза на 140.09 лв., платима в срок 04.02.2016г.; фактура № **********/20.03.2016г. за отчетения период на потребление  20.02.2016г. до 19.03.2016г. като в общата сума от 680.98 лв. влиза сумата от 384.22 лв. – неустойка за предсрочно прекратяване на договора, 161.82 лв.- вноски лизинг, 134.93 лв. задължения по предходен период. Сумата по последната фактура е платима в срок 04.04.2016г. Към фактурите са приложени извлечения от потреблението на ползвания мобилен номер.

Ищецът представя спогодба, подписана на 11.01.2018г. с Комисия за защита на потребителите, с която се уговаря, че дължимата от абонатите на ищцовото дружество неустойка при предсрочно прекратяване на договорите е в размер на три стандартни за съответната ползвана програма месечни абонаментни такси.   

Видно от заключението на съдебно – икономическата експретиза, пиреот от съда като компетентно и добросъвестно изпълнено, се установява, че към 20.03.2016г. датата на издаване на фактура № ********** за прекратяване на съществуващите договори и допълнителни споразумения ответникът е ползвал услуги по съответните тарифни планове – моб. номер ********** по програма Резерв 19,99; моб. номер ********** по програма Go Web Start; мобилен номер ********** по програма GWeb & Talk 13.99; фиксиран номер ********* по програма Telenor Home 5.90. Дължимата сума за мобилни услуги, фактурирани за периода на процесните фактури е 680.98 лв. , от която сума 384.22 лв. – неустойки за предсрочно прекратяване; 161.82 лв. – вноски лизинг; 134.94 лв. – задължения от предходен период.Вещото лице е изчислило, че дължимата неустойка, съобразно постигнатата договореност между ищеца и Комисия за защита на потребителите /по представената спогодба от 11.01.2018г./ е в размер на 149.07 лв.

 В производството по чл. 422 ГПК взискателят следва да докаже факта, от който произтича вземането му, а длъжникът – възраженията си срещу вземането. Доказателствената тежест за спорните факти следва да бъде разпределена с оглед на конкретните твърдения на страните. По делото не се оспорва също, че ищецът е изпълнил задълженията си по договора за мобилни услуги и по договора за лизинг, като е предоставил посочените услуги и стока, от което следва, че в тежест на ответника възниква задължението за заплащане на цената. Изхождайки от събраните по делото писмени доказателства, съдът намира за установено, че правоотношенията между ищеца и ответника са уредени от сключените между тях договори, от които са произтекли насрещните права и задължения и за двете страни по тях. По делото не се оспорва, че ответникът не е изпълнил задължението си по цитираните договори за заплащане в срок на предоставените услуги и договорените лизингови вноски, поради което и в съответствие с уговореното в договорите и регламентираното в Общите условия, ищецът е прекратил едностранно същите.

При така изложената фактическа обстановка, съдът намира, че абонатът е неизправна страна по договора, тъй като не е престирал на кредитора получените от последния мобилни услуги, нито пък е заплатил дължимата сума по закупената стока на лизинг. Касае се за парично задължение, чието реално изпълнение е възможно и е в интерес на кредитора. Безспорно установено е, че ответникът не е извършил плащане на ищеца от дължимата сума по фактурите.Същите фактури, макар и едностранно съставени от ищеца и неподписани от ответника, доказват предоставените услуги и претендираните за тях цени. Ответникът, чиято е доказателствената тежест, не е представил доказателства за заплащането на исковата претенция от 134.94 лева за ползваните от него мобилни услуги. Ето защо, тази сума се явява дължима. Предявеният установителен иск за тази сума се явява основателен, като следва да се присъди и законната лихва, считано от датата на подаване на заявлението по заповедното производство – 26.10.2017г., до окончателното й изплащане.

Липсват доказателства за платени  лизингови вноски в размер на 161.82 лв., поради което тази сума също се дължи от ответника.

Ищецът претендира осъждане на ответника и за неустойка в размер на 149.07 лева поради предсрочно прекратяване на договора за мобилни услуги по вина на потребителя.

Съгласно чл. 27 от Общите условия на ищеца плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока, указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване на срока потребителят дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден закъснение.

 Действително, както се установи по делото, ответникът не е бил изправна страна по договора и не е заплащал дължимите суми за предоставените услуги. В този случай съгласно чл. 75 във връзка с чл.19б, т. в от Общите условия „Теленор България“ ЕАД има право да прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя.  В сключения с ответника договор за мобилни услуги страните са се уговорили в случай на прекратяване на договора по вина или инициатива на потребителя, последният дължи неустойка в размер на сумата от стандартните за съответния абонаментен план месечни абонаменти за всеки номер, по отношение на който е налице неизпълнение, дължими  до края на срока на договора. Съдът приема посочената клауза за неравноправна и съответно нищожна, на основание чл. 146, ал.1 и ал.2 от ЗЗП във връзка с чл. 143,т.5,т.9 и т.14 от ЗЗП, във връзка с чл. 3, пар.1 от Директива 93/13/ЕИО на Съвета, тъй като с определяне на неустойка в размер на оставащите абонаментни месечни цени до края на срока на договора се създава значителна неравнопоставеност между страните по договора. В случая с оглед начина на попълване на договорите и обстоятелството, че полетата се попълват от представител на ищеца-търговец, означава, че ответникът не е имал възможност да изрази воля и съгласие по отношение на клаузата за неустойка, така че не може да се приеме, че е налице индивидуално уговорена клауза между страните. Отделно от това, неустойката в размер на оставащите месечни абонаментни такси до края на срока на договора, договаряна от доставчиците на услуги, вече трайно се приема за нарушение по чл. 68г,ал.1 от ЗЗП от КЗП и за нелоялна търговска практика.

Следва да се отбележи, че постигнатата на 01.11.2018г. между ищеца и КЗП спогодба, относно размера на неустойката - не може да надхвърля трикратния размер на стандартните месечни абонаменти, приложима за заварени и бъдещи договори на оператора с клиентите-физически лица, предвижда въвеждане на клауза в горепосочения смисъл в договорите за предоставяне на мобилни услуги от 12.01.2018 г. В случая неустойката е начислена от ищеца преди тази дата, което означава, че договорите между страните са прекратени преди включване на клаузата по споразумението между ищеца и КЗП в договорите за предоставяне на мобилни услуги на „Теленор България“ ЕАД. Правно невъзможно е да бъде извършено изменение на съдържанието на правата и задълженията на страните по едно вече несъществуващо договорно правоотношение. При тези обстоятелства съдът намира, че размерът на дължимата неустойка не може да бъде определен в размер на три месечни вноски съобразно изменено съдържание на догорите след 12.01.2018 г.

Предвид  гореизложеното съдът счита, че начислената във ф-ра № **********/20.03.2016г. неустойка, претендирана в размер на 149.07 лв. се явява недължима, поради това, че клаузата, с която е уговорена е нищожна. Предявеният осъдителен иск следва да бъде отхвърлен.

С оглед изхода на спора, и на осн. чл. 78, ал.1 от ГПК,   ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените в заповедното производство, както и в настоящото производство разноски, съразмерно с уважената част от иска. Дължимите по ч.гр.д. № 6346/2017г., по описа на СтРС, разноски са в размер на 39.43лв., и в настоящото производство – в размер на 502.55 лв.- за внесена държавна такса, за възнаграждение за особен представител на ответника, за възнаграждение за вещо лице.

Водим от горните мотиви, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на М.П.П., ЕГН **********,***, че дължи на „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД София, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София, ж.к.Младост 4, Бизнес парк София, сграда 6, представлявано от Саша Филипович, със съдебен адрес:***2, чрез адв. Г. – САК, сумата от 134.94 лв., представляваща неизпълнено задължение за заплащане на цената на предоставени мобилни услуги по  Договор за мобилни услуги от 24.11.2011г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от 26.10.2017г., за което вземане е издадена Заповед за изпълнение по чл. 410 от ГПК с № 4159/01.12.2017г. по ч.гр.дело № 6346/2017г., по описа на СтРС.

ОСЪЖДА М.П.П., ЕГН **********,***, ДА ЗАПЛАТИ на „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД София, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София, ж.к.Младост 4, Бизнес парк София, сграда 6, представлявано от Саша Филипович, сумата в размер на 161.82 лв., представляваща неплатени 18 месечни лизингови вноски по Договор с абонатен № *********.

ОТХВЪРЛЯ предявения от „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД, гр. София, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София, ж.к.Младост 4, Бизнес парк София, сграда 6, представлявано от Саша Филипович, против М.П.П., ЕГН **********,***, иск за сумата от 149.07 лв., представляваща договорна неустойка за предсрочно прекратяване на договор за мобилни услуги, като НЕОСНОВАТЕЛЕН.

 ОСЪЖДА М.П.П., ЕГН **********,***, ДА ЗАПЛАТИ на „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД София, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София, ж.к.Младост 4, Бизнес парк София, сграда 6, представлявано от Саша Филипович, сумата в размер на 39.43 лв., представляваща направени по ч.гр.д. № 6346/2017г., по описа на СтРС, разноски, както и сумата в размер на 502.55 лв., представляваща направени по настоящото дело разноски.

Решението подлежи на въззивно обжалване в двуседмичен срок от връчването му на страните, пред Старозагорски Окръжен съд.

 

                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: