Р
Е Ш Е Н И Е
№ 2348 03.10.2019г. град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаският районен съд ХХ граждански състав
На деветнадесети септември две хиляди и деветнадесета
година
В публично заседание в
състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ: И. ДЕЧЕВ
при секретаря Ани Стоянова
като разгледа докладваното
от съдията И. Дечев
гражданско дело № 1705 по
описа за 2019 година,
и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството
е образувано по повод искова молба от И.Р.М., ЕГН **********, със съдебен адрес
*** против ОДМВР-Бургас за осъждане на ответника да заплати сумата от 1860
лева, представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в
размер на 310 часа за периода от 01.02.2016 г. до 25.02.2019г., ведно със
законната лихва от подаване на исковата молба.
Твърди се, че ищецът като ****** ********* е полагал труд през процесния
период. Положил е 2168 часа нощен труд, който преизчислен с коефициент 1.143
възлиза на 2478 часа дневен труд. Преизчислението на нощен към дневен труд води
до извънреден труд от 310 часа, който е трябвало да се заплати от ответника.
Доколкото всеки извънреден час трябва да бъде компенсиран с по 6 лева,
възнаграждението за целия период възлиза на 1860 лева. Моли се искът да се
уважи.
В законоустановения
срок ответникът депозира писмен отговор, като намира иска за
неоснователен. Заявява, че в случая са приложими разпоредбите само на ЗМВР, но
не и на ЗДС и на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.
Положеният от ищеца труд е заплатен по действащите тогава правила. За
преизчисляването на нощния труд към дневен труд важат Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. и
Наредба № 8121з-776/29.07.2016г.
Първата наредба е била отменена от ВАС, считано от 29.07.2016г. Действала е и
Наредба №
8121з-407/11.08.2014г., отменена, считано от 01.04.2015г. В тази наредба е било
предвидено, че при сумирано отчитане на работното време общият брой часове
положен труд през нощта се умножава по коефициент 0.143. В другите две
горепосочени наредби липсва изрична регламентация за преизчисляване, поради
което претенцията на ищеца е неоснователна. Съотношението между дневен и нощен
труд е 1 към 1, като не важи посоченият от ищеца коефициент 1.143. Дори и обаче
да се приложи Наредбата за структурата и организацията на работната заплата,
следва да се има предвид, че превръщането на нощните часове в дневни е
установено с цел увеличено заплащане на нощния труд, а не заплащане на
извънреден труд, тъй като работникът не работи извънредно. Отработените часове
през нощта са отчетени с надлежно изготвени протоколи. Съгласно издадени
заповеди на министъра на МВР за всеки отработен час през нощта се заплаща
допълнително възнаграждение за нощен труд от 0.25 лева. Ето защо претендираният
размер на възнаграждението от 6 лева за час е недоказан. Моли се за отхвърляне
на иска.
Съдът приема, че е
предявен иск с правно основание чл.187, ал.5, т.2 вр. чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР.
В съдебно заседание искът е
изменен по размер като след изменението се претендират 1700.65 лева
възнаграждение за извънреден труд за 262.83 часа.
Съдът, като прецени твърденията
на страните, събраните по делото писмени доказателства и съобрази закона, намира
за установено следното:
Не се спори между страните, а и
от представените данни се установява, че ищецът е служител на МВР от 12.12.2012г.,
като през периода от 01.02.2016г. до 25.02.2019г. е заемал длъжността ”****** *******”,
към група ”Охранителна полиция” към РУП-Созопол на ОД на МВР Бургас.
Безспорно, също така, е и
обстоятелството, че ищецът е полагал труд на 12-часови смени по график,
включително и за времето от 22.00 часа до 06.00 часа, т. е. и през нощта. Според изготвената
съдебно-икономическа експертиза ищецът за периода от 01.02.2016г. до 25.02.2019г.
е положил 1838 часа нощен труд на 12-часови смени. Преизчислен в дневен труд с
коефициент 1.143, нощният труд от 1838 часа става 2100.83 часа. На ищеца е
начислен и изплатен нощен труд за 1758 часа, колкото са и отчетените часове по
протоколи. Допълнителното възнаграждение за нощен труд възлиза общо на 439.50
лева, които са заплатени. Разликата между преизчисления и отчетения по
протоколи нощен труд възлиза на 262.83 часа. Експертизата е изчислила, че
общият размер на трудовото възнаграждение за извънреден труд за 262.83 часа
възлиза на 1700.65 лева. Разликата в часовете между преизчисления с коефициент
1.143 и отчетения по протоколи обр.6 нощен труд не са отчитани и не са
заплащани от работодателя като извънреден труд.
Съгласно чл.176 от ЗМВР, брутното месечно възнаграждение на държавните служители
на МВР се състои от основно и допълнителни такива.
В чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР е
предвидено, че към основното месечно възнаграждение на държавните служители
се изплаща допълнително такова за извънреден труд, а според
чл.179, ал.1, пр.2 от с. з. и за нощен. Условията и редът за заплащане на последното
се
определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а размерът
–
с негова заповед, ал.2.
Съгласно чл.187, ал.1 от ЗМВР, нормалната
продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа
дневно и 40 – седмично при 5-дневна работна седмица. За
работещите на
8, 12 или 24-часови смени, то се изчислява сумирано за тримесечен период, с възможно
полагане на труд и през нощта – между 22.00 и 06.00 часа, като
работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. В
ал.5, т.2 е предвидено, че за служителите,
работещи на смени, работата извън редовното работно
време, до 280 часа годишно, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд
за отработени до 70 часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто
увеличение върху основното месечно възнаграждение – ал.6.
Съгласно чл.187, ал.9 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане,
за компенсирането на работата на
държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство,
времето за отдих и почивките за държавните служители
се определят с наредба на министъра
на вътрешните работи.
През процесния период 01.02.2016г.
– 25.02.2019г. са действали Наредба № 8121з-407
от 11.08.2014г., Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015г. и Наредба № 8121з-776 от
29.07.2016г., издавани от министъра на вътрешните работи, съобразно горната
разпоредба. Текстовете на чл.3, ал.3 и в трите са идентични – при работа на смени е възможно полагането на
труд и през нощта между 22.00 и 06.00 часа, като работните часове не следва да
надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. В първата от тях изрично е
предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове,
положен нощен труд за отчетния период, се умножава по 0.143 – чл.31, ал.2. Подзаконовият
нормативен акт е отменен с приемането на втората цитирана Наредба в сила от 01.04.2015г.
и отменена с Решение № 8585/11.07.2016г. по адм. дело № 5450/2016г. на ВАС,
влязло в сила от датата на постановяването му и обнародвано. В периода от
отмяната до издаването и обнародването на третата Наредба – на 02.08.2016г.,
отново приложима е била първата, предвиждаща преизчисляване на нощния труд в
дневен.
В Наредба № 8121з-592 /обн. в ДВ
бр.40 от 02.06.2015г./ и в Наредба № 8121з-779 /обн. в ДВ бр.60 от
02.08.2016г./ липсва изрична норма, съответстваща на чл.31, ал.2 от Наредба №8121з-407,
за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 1.143, което обаче,
не следва да се тълкува като законово въведена забрана за това, тъй като такава
би била противоконституционна, би поставила служителите в МВР в
по-неблагоприятно положение от другите държавни служители – по отношение
заплащането на допълнителните възнаграждения, а представлява празнота в
уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчитане, за компенсиране на работата извън редовното работно време,
режима на дежурство, времето за отдих и почивките. При наличието на тази
непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, следва субсидиарно
да се приложи общата Наредба за структурата и организацията на работната
заплата, съгласно чл.9, ал.2 от която при сумирано изчисляване на работното
време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време,
установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно
място. В чл.140, ал.1 от КТ е предвидено, че нормалната
продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна
седмица е до 35 часа или до 7 часа за една нощ. Следователно – приложимият
коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е 1.143, получен като
частно при деление на нормалните им продължителности от 8 часа на денонощие за
втория /чл.187, ал.1 от ЗМВР/ и 7 часа за първия.
Тук следва да се посочи, че трудовото
законодателство дава право на работещите да получат от една страна завишено
почасово заплащане за нощния си труд, а от друга задължава работодателите да
преизчисляват нощните часове в дневни и така да съобразяват продължителността
на работния ден. Когато последната е надвишена пък, очевидно се касае за
положен извънреден труд, който следва да бъде компенсиран. Следователно това са две различни
основания за заплащането на допълнителни възнаграждения – обстоятелство,
което е било отчетено и от ответника, при съвместното действие на издадените от
министъра на вътрешните работи Наредба № 8121з-407/11.08.2014г.
и заповед № 8121з-791/28.10.2014г. В случая, както беше посочено
по-горе, на ищеца е изплатена само добавката от 0.25 лева за всеки
отработен нощен час за исковия период – общо 439.50 лева.
По изложените
съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд в процесния
период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен с
коефициент 1.143 се явява доказана по своето основание –
за времето
от 12.07.2016г. до 01.08.2016г. е приложима нормата на чл.31, ал.2 от
Наредба № 8121з-407, а за останалата част, субсидиарно – Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата.
Както стана ясно, от
заключението на вещото лице е видно, че нощният труд, преизчислен с коефициент
1.143, е 2100.83 часа. Разликата от 262.83 часа не е отчетена в протоколите за
положен труд, съответно, не е начислена и не е платена. Установява се и че
дължимото нетно трудово възнаграждение за този извънреден труд, изчислено
съобразно разпоредбата на чл.187, ал.6 от ЗМВР, е в размер от 1700.65 лева.
Няма доказателства ответникът да
е заплатил на ищеца дължимото допълнително възнаграждение за положения извънреден
труд в горния размер.
Доколкото с изменението на иска се
претендира именно 1700.65 лева за извънреден труд от 262.83 лева, искът се
явява доказан и по своя размер, поради което следва да бъде уважен изцяло, за
периода от 01.02.2016г. до 25.02.2019г., ведно със законната лихва от подаване
на исковата молба до окончателното изплащане.
Ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца сумата 360 лева разноски по делото за адвокатско възнаграждение, а по сметка на съда – държавна такса в размер на 68.03 лева и 200 лева за експертиза.
Мотивиран от горното, Бургаският
районен съд
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА Областна
дирекция на Министерство на вътрешните работи – Бургас, с адрес: град Бургас,
ул.”Христо Ботев” 46, да заплати на И.Р.М.,
ЕГН **********, със съдебен адрес *** , сумата от общо 1700.65 лева /хиляда и седемстотин лева и шестдесет и пет стотинки/
главница, представляваща нетния размер на дължимото и неизплатено допълнително
възнаграждение за извънреден труд – общо
262.83 часа, получени след преизчисляване с коефициент
1.143 на положния от него за периода от 01.02.2016г. до
25.02.2019г., 1838 часа нощен труд в
дневен, ведно със законната лихва върху
главницата, считано от 25.02.2019г. до
окончателното плащане.
ОСЪЖДА Областна
дирекция на Министерство на вътрешните работи – Бургас, с адрес: град Бургас,
ул.”Христо Ботев” 46, да заплати на И.Р.М.,
ЕГН **********, със съдебен адрес *** сумата
360 лева /триста и шестдесет лева/
съдебно-деловодни разноски.
ОСЪЖДА Областна
дирекция на Министерство на вътрешните работи – Бургас, с адрес: град Бургас,
ул.”Христо Ботев” 46 да заплати по
сметка на Бургаския районен съд държавна такса в размер на 68.03 лева /шестдесет и осем лева и три стотинки/ и 200 лева /двеста лева/ разноски за
експертиза.
Решението подлежи на обжалване
пред Бургаския окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/
ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!
А.С.