O П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е №
465
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
– МОНТАНА, V състав в закрито заседание на 8 ноември 2021 година в състав:
Председател : РЕНИ ЦВЕТАНОВА
като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА
адм. дело № 416/2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е
образувано по Искова молба на Б.А. ***, чрез адв. Т.И., САК, надлежно
упълномощена срещу Областен управител – Област Монтана, Областна администрация,
гр. Монтана, пл. Жеравица № 1 и с посочени заинтересовани страни ТПК
„Септември” Монтана и ОББ АД, гр. София.
В исковата молба са
описани факти и обстоятелства, цитирано е Решение № 494/19 01 1999 г. на
Областен управител, Област Монтана, както и други Решения по водени съдебни
дела между различни страни и на различни основания. В исковата молба твърди, че
за него е налице правен интерес от извършването на преюдициален пряк съдебен
контрол /л. 7 на исковата молба/, но не посочва наименованието, респ. номера и
издателят на административния акт върху който иска да бъде извършен съдебен
контрол. За този оспорен акт няма твърдения в какво се състои неговата
незаконосъобразност и какво се иска от съда – чл. 150, ал. 1, т. 5 и 6 от АПК.
Същевременно на л. 9
от исковата молба молителят се позовава на разпоредбата на чл. 128, ал. 1, т. 1
и ал. 2 от АПК, които текстове визират, че
административните съдилища разглеждат искания, в т.ч. за издаване,
изменение, отмяна или обявяване на нищожност на административни актове и
административни договори, респ., че всеки може да предяви иск, за да установи
съществуването или несъществуването на едно административно право или
правоотношение, когато има интерес от това и не разполага с друг ред за защита.
В тази връзка не се сочи конкретното съществуващо административно право, респ.
правоотношение, което следва да бъде установено в производството – чл. 150, т.
5 от АПК.
С оглед уточняване
предмета на делото и обстоятелствата по подадената искова молба, на оспорващия
са дадени указания с Определение от 05 10 2021 г. По дадените указания е
постъпила молба от процесуалния представител адв. Т.И., която уточнява, че ИАА,
за който търси провеждане на пряк съдебен контрол е Решение № 494/10 01 1999 г.
на Областен управител Област Монтана – чл. 128, ал.1, т. 1 от АПК, а съществуващото
административно право е даденото обезщетение за правото на съсобственост върху
сграда, находяща се в гр. Монтана – чл. 128, ал. 2 от АПК.
Съгласно чл. 21, ал. 1 и ал. 2
от АПК - Индивидуален административен акт е изричното волеизявление или
изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган
или на друг овластен със закон за това орган или организация, лицата,
осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени
услуги, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат
права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както
и отказът да се издаде такъв акт. Индивидуален административен акт е и
волеизявлението, с което се декларират или констатират вече възникнали права
или задължения, когато волеизявлението е от значение за признаване, упражняване
или погасяване на права или задължения.
Съгласно чл. 145, ал. 1 от АПК - Административните актове могат
да се оспорват пред съда по отношение на тяхната законосъобразност.
Съгласно чл. 149, ал. 1 от АПК - Административните актове могат
да се оспорят в 14-дневен срок от съобщаването им.
Съгласно чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК - Жалбата или протестът се оставя без
разглеждане, а ако е образувано съдебно производство, то се прекратява, когато:
актът не подлежи на оспорване; оспорващият няма правен интерес от оспорването.
Съдържанието на документа може да се
оспорва единствено по административен ред, съгласно чл. 81, ал. 2 от АПК.
В случая оспорването на Решение № 494/10 01 1999 г. на Областен управител
Област Монтана е недопустимо на две основания. От една страна за неговото
оспорване срокът отдавна е изтекъл, а от друга, актът е в полза на оспорващата
го страна, поради което същата няма правен интерес от неговото оспорване и
провеждане на пряк съдебен контрол.
Същевременно искането
за установяване съществуването на правото на съсобственост върху сграда,
находяща се в гр. Монтана, в т.ч., че е дадено обезщетение за право на
съсобственост, не представлява съществуващо административно право, а гражданско
такова, поради което и не подлежи на разглеждане по реда на АПК. В тази връзка
за защитата на това право е налице друг ред за защита, в който смисъл са
представените съдебни решения, където този спор е разглеждан, поради което
неговото преразглеждане е недопустимо и е извън хипотезата на чл. 128, ал. 2 от АПК.
Мотивиран от
горното и на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ, като процесуално недопустима жалбата на Искова молба на Б.А. ***,
чрез адв. Т.И., САК, надлежно упълномощена срещу Областен управител – Област
Монтана, Областна администрация, гр. Монтана, пл. Жеравица № 1 и с посочени
заинтересовани страни ТПК „Септември” Монтана и ОББ АД, гр. София.
ПРЕКРАТЯВА
производството по образуваното административно дело № 416/2021 г. по описа на
Административен съд Монтана.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
подлежи на обжалване с частна жалба от страните в седем дневен срок от
съобщаването му пред Върховния административен съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ :