Решение по дело №1324/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260074
Дата: 15 октомври 2020 г. (в сила от 3 ноември 2020 г.)
Съдия: Светослава Иванова Алексиева
Дело: 20201720201324
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2020 г.

Съдържание на акта

                                           Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  260074     /15.10.                Година 2020                                                    Град   Перник

                                      В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд                                                   IV – ти наказателен състав

На тринадесети октомври                                                                            Година 2020

 

В публичното заседание в следния състав:

       Председател: Светослава Алексиева

                                                                 Съдебни заседатели:

Секретар: Катя Василева  

Прокурор:     

като разгледа докладваното от  съдията административнонаказателно дело № 01324  по описа за 2020 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

С електронен фиш, серия К, №3523553 на ОД МВР – Перник, на основание чл.189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал.1, т.3 от ЗДвП на Е.Д.С. с ЕГН ********** *** е наложена глоба в размер 100 лева за нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП.

Против електронния фиш в срок е постъпила жалба от Е.С., чрез пълномощника и – адв. И.М., с която моли за отмяната му. Релевират се възражения, че е издаден в нарушение на закона, при неспазване на процесуалните правила, че събраните доказателства не доказват извършването на описаното в съдържанието му нарушение и спазването на реда за установяването му. Моли за отмяна на издадения електронен фиш като незаконосъобразен и необоснован.

В съдебното производство, жалбоподателката – редовно призована, не е участвала лично, не е участвал и пълномощникът му.  В писмено изложение, депозирано преди даване ход на делото, адв. М. е изразила  желание  делото да се разгледа в нейно отсъствие, като допълва доводите за незаконосъобразност на електронния фиш. 

Въззиваемата страна – ОДМВР – Перник, не изразява становище по жалбата. В съдебно заседание, представител не е участвал.

Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

На 14.04.2020 г., около 10.30 часа, в гр. Перник, по път II-63, се движело МПС - л.а. “Тойота Корола“, с рег. №****. В района до градински център „Еко Лукс“ на посочения път, с преносима система за контрол на скоростта с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип АRH САМ S1, №11743d0, насочена към приближаващия трафик, се извършвало измерване на скоростта на преминаващите пътни превозни средства в стационарен режим чрез заснемане. Разрешената скорост на движение била 50/км/ч., съгласно чл.21, ал.1 от ЗДвП. В 10.33 часа през обсега на преносимата система за контрол на скоростта преминал и горепосоченият автомобил.

 След изтичане времето за контрол, полицейският служител попълнил  протокол, рег. № 1158р-9883/17.12.2019г. /приложение  към чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол  на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ, бр.36 от  19.05.2015 г./.

При обработка на заснетите нарушения, въз основа на разпознатия  регистрационен номер на МПС, бил изготвен електронен  фиш, в който били въведени данни за това, че след навлизане на превозното средство в контролираната зоната е измерена скорост на движение от 76 км/ч. /след съответно приспадане от  измерената скорост от 79 км/ч  на допустимата грешка при измерването/.

След справка в ЦБД КАТ – МВР се установило, че превозното средство, с което е извършено нарушението е собственост на ФЛ – Е.Д.С.. Затова и с оглед разпоредбата на чл.188, ал.1, предл.1 от ЗДвП срещу нея бил издаден електронен фиш серия К, №3523553 на ОД МВР – Перник, с който на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП, във вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, и била наложена глоба 100 лв. за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП. 

Електронният фиш е връчен на жалбоподателката на 07.08.2020 г.. Същата  не упражнила правата си по чл.189, ал.5 и 6 от ЗДвП.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин като взе предвид приетите писмени доказателства: справка от централна база данни – КАТ, разписки, разпечатка от показанията на техническото средство – снимка  № 11743D0/0219619, протокол  за използване на АТСС, рег. № 1158р-3350/16.04.2020г., удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 от 07.09.2017г. за вписване  на преносимата система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип ARH CAM S1 в регистъра на одобрените за използване средства за измерване, с приложение към удостоверението, писмо, рег. №20-00-38-2/19.06.2019г.  на  БИМ, протоколи за първоначална и последваща проверка №№248-ИСИ/11.12.2017г. и 55-С-ИСИ–11.10.2018г. на  БИМ, както и  писмо, изх. № 11-00-228/10.09.2020г.  на  Директор ОПУ – Перник с приложен картов материал. 

Въз основа на установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира следното:

Жалбата е процесуално допустима, но разгледана по същество се явява неоснователна.

При извършена служебна проверка за законосъобразност, преценявайки и  възраженията на жалбоподателя, съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения на специалната процедура по издаването на електронния фиш, регламентирана в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.

Същата е приложена законосъобразно, при наличието на предпоставките за това, тъй като по делото безспорно е доказано, че процесното нарушение е установено и заснето с автоматизирано техническо средство/система преносима система за контрол на скоростта с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип АRH САМ S1, с №11743d0, с каквито съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП, може да се установяват и заснемат нарушения в тази  хипотеза. Съгласно §6, т.65 /нова, ДВ бр.19/2015г./, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, и мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес“.

Събраните писмени доказателства сочат, че АТСС, с което е установено и заснето процесното нарушение е мобилно многофункционално устройство за  контрол на скоростта с вградено разпознаване на регистрационните номера и комуникации. Същото е одобрен тип средство за измерване от Българския институт по метрология съгласно удостоверение №17.09.5126 със срок на валидност 07.09.2027г. Документът удостоверява, че преносимата система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип ARH CAM S1 е вписана в регистъра на одобрените за използване средства за измерване и съответства с одобрения тип и с метрологичните изисквания. Въз основа на това съдът приема, че АТСС, с което е установено и заснето процесното нарушение на датата визирана в електронния фиш, е било технически изправно и годно да бъде използвано за установяване на нарушения на скоростния режим по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП, чл. 4 и чл.5 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Същевременно, използването на мобилното АТСС на съответното място за контрол е удостоверено с протокол  /приложение към чл.10, ал.1 от наредбата/, съставен и подписан от обслужващия го полицейският служител – А. А.,  в който изчерпателно са посочени релевантните обстоятелства – идентификационен номер на използваното АТСС, точното място на контрол, въведения за него скоростен режим, режим на измерване, посока на задействане, началото и края на работната смяна и броя на установените нарушения. Записите в съдържанието му, съпоставени със съдържанието на процесния фиш, позволяват формиране на еднозначен извод, че протокола е относим към описаното в него нарушение. Означените място на използване на техническото средство – кв. Стара чешма,  път II-63, до градински център „Еко лукс“, времето на работа с него, установеният скоростен режим, дават основание да се приеме еднозначно, че на посочените в електронния фиш място, дата и час чрез техническото средство е установено нарушение при управление на визираното МПС, изразило се в превишаване на допустимата скорост от 50 км/ч. валидна за населено място, съгласно чл.21, ал.1  от ЗДвП. В пътния участък не е било въведено различно ограничение на скоростта с пътен знак, което се установява от предоставената информация от администрацията, стопанисваща пътя, обективирана в писмо, изх. № 11-00-228/10.09.2020г. на директор ОПУ – Перник.

Безспорно е идентифицирано и превозното средство, при управлението на което е извършено нарушението, както и измерената скорост на движението му при осъществявания контрол. Относимо доказателствено средство в тази насока представлява приложената снимка  №11743D0/0219619, в която са означени дата и час, точна локация, посока на движение, разрешена скорост /съответстващи на данните в протокола и ЕФ/, скорост на движение на заснетото превозно средство, и разстоянието на измерване. Направения запис на нарушението и снимковото му визуализиране е доказателствено средство по чл.189, ал.15 от ЗДвП за установеното нарушение, за което е издаден електронния фиш. На снимковия материал се наблюдава именно автомобила, визиран в електронния фиш, заснет при приближаващ трафик, съответен на отразеното в протокола, поради което всяко съмнение чия скорост е регистрирало АТСС е изключено. Съгласно приетото приложение към удостоверение за одобрен тип №17.09.5126 на БИМ, превозното средство  чиято скорост е измервал лазерния лъч на модула в момента на заснемане на изображението е определяем от пресичането на маркерите на четирите страни на изображението. В случая, пресечната точка на маркерите е върху автомобила, посочен в електронния фиш.

Възраженията в жалбата за непълно описание на мястото на нарушението в ЕФ поради неотразяване на посоката на движение  на  автомобила, не се приемат за основателни. Посоката на движение не е задължителен реквизит от съдържанието на електронния фиш съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП, поради което непосочването на това обстоятелство не води до незаконосъобразност. Липсата му  не съставлява и пречка за определяне точното мястото на нарушението, за доказване  чия скорост е измерена  с  АТСС, както и  за решаване на останалите  релевантни за казуса обстоятелства, свързани с  точното правно квалифициране на нарушението и елементите от обективната страна на административнонаказателната норма. В случая, описанието на мястото на нарушението в ЕФ съответства на събраните доказателства - протокола за използване на АТСС и приложената снимка на заснетото нарушение. Същите дават достатъчно информация за точното място на нарушението, а GPS координатите, означени в снимковия материал, съответстват на това място, видно от събраната от ОПУ информация, предоставена с писмо, изх. № 11-00-228/10.09.2020г. и приложението към него.  Визуализираните на снимковия материал данни за заснемане на автомобила при приближаването му, съпоставена записа, че СПУКС е насочено към гр. София води до логично заключение, че посоката на движение на жалбоподателката е била противоположна. 

Представеният с жалбата и друг електронен фиш № 3523616, издаден на  С. за аналогично нарушение, извършено на същата  дата,  в същия пътен участък, но в 11,04 часа, не внася противоречие в горния извод и от съдържанието на този фиш не следва заключението, до което е достигнала жалбоподателката в жалбата си. Установяването на нарушение при  изложените обстоятелства в по-късно издадения ЕФ е напълно възможно, предвид изрично означеното в протокола за използване на АТСС обстоятелство, че в конкретното място на контрол е извършвано измерване на скоростта на превозните средства в двете посоки, обхващайки приближаващите към СПУКС МПС и тези, които се отдалечават от него.

Предвид горното,  съдебният състав приема, че обсъдените доказателствени материали удостоверяват с необходимата достоверност, че отразените в съдържанието на електронния фиш обстоятелства относно съответната пътна структура и скоростен режим, измерената скорост на движение, отчетеното превишение по отношение разрешената максимална скорост и превозното средство, при управлението на което е извършено нарушението, съответстват на действителното положение, интерпретирани са обективно и са оценени правилно в съответствие с материалния закон, а оттук - че квалифицирането на нарушението съответства на изложените факти и е извършено законосъобразно. Установените факти реализират състава на чл. 21, ал.1 от ЗДвП, която норма забранява превишаване на скорост от 50 км/ч. за населено място, предвид  категорията на превозното средство.

На следващо място, събраните доказателства установяват, че законосъобразно е ангажирана отговорността на жалбоподателката като субект на извършеното нарушение съгласно чл.188, ал.1, предл.1 от ЗДвП. Безспорно доказано е, Е.С. е собственик на превозното средство, с което е извършено нарушението, същата не е упражнила възможността в чл.189, ал.5 от ЗДвП, поради което законосъобразно и обосновано, при всестранна и обективна оценка на доказателствената съвкупност е ангажирана отговорността и за установеното и доказано по несъмнен начин административно нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП. 

Не на последно място, обжалваният електронен фиш съответства на утвърдения със Заповед № - 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец, носи лимитивно установеното в нормата на  чл.189, ал.4 от ЗДвП съдържание, поради което е редовен от процесуална страна. Изискванията към формата, съдържанието, реквизитите и реда за издаване на АУАН и НП са неприложими по отношение на ЕФ. Същият се издава по алтернативна, съкратена процедура, законосъобразното протичане на която се предпоставя единствено от съблюдаването на  специалните правила и изисквания регламентирани в нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, а те в случая са спазени - отразени са данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.

Всичко изложено мотивира съдебния състав да приеме, че доказателствената съвкупност  е достатъчна за несъмнен извод, че на посочените дата и място Е.  С. е управлявала описаното превозно средство със скорост над разрешената, установена с технически изправно АТСС – преносима система за контрол на скоростта с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип АRH САМ S1, №11743d0, поради което законосъобразно отговорността и е ангажирана по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП с издаване на електронен фиш. 

По отношение вида и размера на наложеното административно наказание:

За констатираното нарушение – превишаване на разрешената максимална скорост в населено място, санкцията се съдържа в разпоредбата на чл.182, ал.1 от ЗДвП, вида и размера на която е определена в зависимост от стойността на превишението на скоростта. В конкретния случай скоростта е превишена с 26 км/ч. /стойност, получена след приспадане на допустимата техническа грешка при изчисляване скоростта на движение/, поради което за нарушението е приложима санкцията по т.3 от визираната разпоредба. Последната предвижда за превишаване на разрешената максимална скорост от 21 до 30  км/ч. наказание, определено в абсолютен  размер – глоба от 100 лв., изключващо възможността за преценка на обстоятелствата по чл.27, ал.2 от ЗАНН.

В случая именно такова наказание е наложено на Е.  С. и предвид законосъобразното му определяне, обжалваният електронен фиш следва да бъде потвърден. Намаляване на наказанието под законоустановения размер е недопустимо.

Предвид изхода на делото, присъждане на претендираните от страна на жалбоподателя разноски за възнаграждение на адвокат не се дължи.

Мотивиран от гореизложеното, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш, серия К, серия К, №3523553 на ОД МВР – Перник, с който на основание чл.189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал.1, т.3 от ЗДвП на Е.Д.С. с ЕГН **********, с адрес ***, е наложена глоба в размер 100 лева за нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП.

Оставя без уважение искането за присъждане на разноски в полза на жалбоподателя.

 РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.       

      

                      Председател:/п/

Вярно с оригинала

ИЗ