Присъда по дело №5113/2017 на Софийски градски съд

Номер на акта: 294
Дата: 24 ноември 2017 г.
Съдия: Тони Петков Гетов
Дело: 20171100605113
Тип на делото: Въззивно наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 3 ноември 2017 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА

 

гр. София, 24.11.2017г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, НО, V въззивен състав, в публично заседание на двадесет и четвърти ноември през две хиляди и седемнадесета година в състав:

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕРАЧОЧКОВА

                                                          ЧЛЕНОВЕ: ТОНИ ГЕТОВ

                                                                                   АЛЕКСАНДРИНА ДОНЧЕВА

при участието на секретаря Ц. Делова и прокурор М. Димитров   като разгледа докладваното от съдия Гетов ВОХ дело № 5113 по описа за 2017 год., въз основа на закона и доказателствата по делото

ПРИСЪДИ:

ОТМЕНЯВА присъда от 19.09.2017г., постановена по НОХД № 6630/2016г. по описа на СРС, НК, 19 и вместо това ПОСТАНОВИ:

         ПРИЗНАВА подсъдимата Н.Р.М. - родена на *** ***, българка, българска гражданка, разведена, средно образование, не работи, осъждана, с адрес ***, ЕГН: **********, за ВИНОВНА в това, че на 01.11.2015г., около 11,00 часа в гр.София, до входа на животински пазар в с.Долни Богоров държала акцизни стоки без бандерол, както следва:

         1.Тютюн:

обект № 1 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                      обект № 2 раздробен тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                      обект № 3 раздробен тютюн с нето тегло 0,500 килограма на стойност 125,00лева и дължим акциз 76,00лева

-                      обект № 4 раздробен тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                      обект № 5 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                      обект № 6 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                      обект № 7 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                      обект № 8 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                      обект № 10 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 11 нарязан тютюн с нето тегло 0,500 килограма на стойност 125,00лева и дължим акциз 76,00лева

-                       обект № 12 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 13 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 14 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 15 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 16 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 17 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 18 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 19 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

 обект № 20 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40 лева, тютюн на ОБЩА СТОЙНОСТ 2162.50 лв., дължимият акциз от инкриминираните акцизни стоки към момента на извършване на деянието е в размер на 1314,80 лв.,когато такъв се изисква по закон, а именно: съгласно чл. 2, т. 2, чл.4 т.1 и т.7, чл.19, ал.1, чл. 38. чл.64 ал.1, ал.4 и ал.5 от Закона за акцизите и данъчните складове /ЗАДС/, а именно „На облагане с акциз подлежат:      2.       тютюневите изделия”- чл.2 т.2 от ЗДАС; „ По смисъла на този закон акцизни стоки са стоките, посочени в чл. 2.” - чл. 4 т.1 ЗАДС; „Бандерол е държавна ценна книга, която доказва внасянето на дължимия акциз за освободените за потребление акцизни стоки, закупува се от Министерството на финансите и не може да бъде предмет на последваща сделка” - чл. 4 т.7 ЗАДС: „Стоките по чл. 2 подлежат на облагане с акциз, освен когато са поставени под режим отложено плащане на акциз: при тяхното производство на територията на страната; при тяхното въвеждане на територията на страната от територията на друга държава членка; при тяхното внасяне на територията на страната”- чл.19 ал.1 ЗАДС: „Акцизната ставка за тютюн за пушене (за лула и цигари) е 130 лв. за килограм, а от 1 януари 2012 г. - 152 лв. за килограм” - чл.38 ЗАДС: „Производителите на тютюневи изделия      ,предназначени   за реализация на вътрешния пазар, са длъжни да поставят бандерол върху потребителската опаковка. Поставянето на бандерола се извършва в данъчен склад на производителя” - чл. 64.ал.1 ЗАДС; „Бандеролът се поставя върху потребителската опаковка по начин, от който да е видна обозначената върху него информация и който да гарантира, че употребата на стоката е невъзможна без неговото унищожаване чрез разкъсване” - чл. 64.ал.4 ЗАДС ; „Върху бандерола са обозначени серията, номерът, други трайни знаци и символи. Върху бандерола на тютюневите изделия се обозначава и продажната цена. Върху бандерола, предназначен за потребителска опаковка на ръчно свити пури, се посочва и броят на късове в опаковката и цената на единична бройка” - чл. 64.ал.5 ЗАДС, както и съгласно чл.25, ал.1 , ал.2, ал.5 и ал.6 и чл.28 ал.1 от Закона за тютюна и тютюневите изделия /ЗТТИУ/, а именно както следва: „Тютюневите изделия се продават на вътрешния пазар с поставен върху потребителската опаковка бандерол по начин, който да гарантира, че употребата на стоката е невъзможна без неговото унищожаване чрез разкъсване”- чл.25, ал.1 от ЗТТИ; „Бандеролът е държавна ценна книга и представлява специална хартиена лента, която доказва внасянето на дължимия акциз” -чл.25, ал.2 от ЗТТИ; „Бандеролите се издават по утвърдени от министъра на финансите проекти (макети)” - чл.25, ал.5 от ЗТТИ; „Бандеролите се заявяват, отпечатват, закупуват и разпространяват по ред, определен от министъра на финансите” - чл.25, ал.6 от ЗТТИ; „Тютюневи изделия се транспортират, пренасят, съхраняват, предлагат или продават в търговски складове и обекти само с акцизен бандерол, залепен върху потребителската опаковка при условията на чл. 25.” - чл. 28, ал. 1 от ЗТИ

2.Алкохол

-                      обект № 1 етилов алкохол с вместимост 0,495 литра с алкохолно съдържание 47,50 на стойност 4 лева и дължим акциз 2,59лева;

-                      обект № 2 етилов алкохол с вместимост 0,485 литра с алкохолно съдържание 47,30 на стойност 4 лева и дължим акциз 2,52 лева;

-                      обект № 3 етилов алкохол с вместимост 0,495 литра с алкохолно съдържание 48,70 на стойност 4 лева и дължим акциз 2,65 лева

          - обект № 4 етилов алкохол с вместимост 0,495 литра с алкохолно съдържание 48,60 на стойност 4 лева и дължим акциз 2,65 лева алкохол НА ОБЩА СТОЙНОСТ 16 лв., като дължимият акциз от инкриминираните акцизни стоки към момента на извършване на деянието е в размер на 10,41 лв., когато такъв се изисква по закон, а именно: съгласно чл. 2. m. 1. чл.4 m.l и т.7, чл. 9 т.1. чл.19, ал.1. чл.31, ал.1. т.5 ЗАДС. чл.64 ал.1. ал.4 и ал.5 от Закона за акцизите и данъчните складове /ЗАДС/, а именно „На облагане с акциз подлежат:.. 1. алкохолът и алкохолните напитки;”- чл.2 т.1 от ЗДАС; „По смисъла на този закон акцизни стоки са стоките, посочени в чл. 2.” - чл. 4 т.1 ЗАДС; „Бандерол е държавна ценна книга, която доказва внасянето на дължимия акциз за освободените за потребление акцизни стоки, закупува се от Министерството на финансите и не може да бъде предмет на последваща сделка” - чл. 4 т.7 ЗАДС; "Етилов алкохол (алкохол)" е всеки продукт: 1. включен в кодове по КН ....и 2208, с действително алкохолно съдържание по обем, превишаващо 1,2 % vol...” - чл. 9 т. 1 ЗАДС; „Стоките по чл. 2 подлежат на облагане с акциз, освен когато са поставени под режим отложено плащане на акциз: при тяхното производство на територията на страната; при тяхното въвеждане на територията на страната от територията на друга държава членка; при тяхното внасяне на територията на страната”- чл.19 ал.1 ЗАДС: „Акцизната ставка за алкохола и алкохолните напитки е, както следва: 5. за етилов алкохол - 1100 лв. за 1 хектолитър чист алкохол”; - чл.31, ал.1, т.5 ЗАДС; „Производителите на...бутилирани алкохолни напитки с код по КН 2208 и с алкохолно съдържание равно и, превишаващо 15 % vol, предназначени за реализация на вътрешния пазар, са длъжни да поставят бандерол върху потребителската опаковка. Поставянето на бандерола се извършва в данъчен склад на производителя. - чл. 64.ал.1 ЗАДС; „Бандеролът се поставя върху потребителската опаковка по начин, от който да е видна обозначената върху него информация и който да гарантира, че употребата на стоката е невъзможна без неговото унищожаване чрез разкъсване” - чл. 64.ал.4 ЗАДС ; „Върху бандерола са обозначени серията, номерът, други трайни знаци и символи...” - чл. 64.ал.5 ЗАДС, всичко на обща стойност 2178,50 лв., дължим акциз от инкриминираните акцизни стоки към момента на извършване на деянието е в размер общо на 1325,21лв. поради което и на основание чл. 303 ал.2 от НПК вр.чл.234 ал.1,пр.2-ро от НК я ОСЪЖДА на наказание „лишаване от свобода“ за срок от 2 години, като на основание чл.66 ал.1 от НК ОТЛАГА изпълнението на наказанието за срок от 5 години, както и й налага наказание „глоба“ в размер на 2650лв.

ПОСТАНОВЯВА веществените доказателства по делото: етилов алкохол, в обекти № 1, № 2, № 3 и № 4, като акцизна стока без бандерол следва да бъдат отнети в полза на държавата, а тютюн, нарязан, в обекти от №1 до №20 вкл. следва да бъдат унищожени като предмет без стойност.

ОСЪЖДА Н.Р.М. на основание чл.189 ал.З от НПК да заплатят в полза на държавата направените по делото разноски в размер на 1532 лв. по сметка на Републикански бюджет и в размер на 425лв. по сметка на СГС, както и по 5 лв. за издаване на изпълнителен лист на основание чл.190 ал.2 от НПК.

Присъдата подлежи на обжалване в 15-дневен срок от днес пред ВКС.


 


:

ПРЕДСЕДАТЕЛ

       ЧЛЕНОВЕ:

Съдържание на мотивите

 М О Т И В И

 

към присъда от 24.11.2017 г. по ВОХД № 5113/2017г. по описа на Софийски градски съд, НО, V въззивен състав

 

          Производството е по реда на глава ХХI от НПК.

          С присъда от 19.09.2017г.,  постановена по НОХД № 6630/2017г. по описа на СРС, НК, 19 състав съдът е признал Н.Р.М.,  родена на *** ***, българка, българска гражданка, разведена, средно образование, не работи, осъждана, с адрес гр. Плевен, ж.к.„********, ЕГН: **********, за невинна в това, че на 01.11.2015г., около 11,00 часа в гр.София, до входа на животински пазар в с.Долни Богров държала акцизни стоки без бандерол, както следва:

         1.Тютюн:

- обект № 1 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                      обект № 2 раздробен тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                      обект № 3 раздробен тютюн с нето тегло 0,500 килограма на стойност 125,00лева и дължим акциз 76,00лева

-                      обект № 4 раздробен тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                      обект № 5 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                      обект № 6 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                      обект № 7 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                      обект № 8 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                      обект № 10 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 11 нарязан тютюн с нето тегло 0,500 килограма на стойност 125,00лева и дължим акциз 76,00лева

-                       обект № 12 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 13 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 14 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 15 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 16 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 17 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 18 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

-                       обект № 19 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40лева

         - обект № 20 нарязан тютюн с нето тегло 0,450 килограма на стойност 112,50лева и дължим акциз 68,40 лева, тютюн на ОБЩА СТОЙНОСТ 2162.50 лв., дължимият акциз от инкриминираните акцизни стоки към момента на извършване на деянието е в размер на 1314,80 лв.,когато такъв се изисква по закон, а именно: съгласно чл. 2, т. 2, чл.4 т.1 и т.7, чл.19, ал.1, чл. 38. чл.64 ал.1, ал.4 и ал.5 от Закона за акцизите и данъчните складове /ЗАДС/, а именно „На облагане с акциз подлежат:    2.тютюневите изделия” - чл.2 т.2 от ЗДАС; „ По смисъла на този закон акцизни стоки са стоките, посочени в чл. 2.” - чл. 4 т.1 ЗАДС; „Бандерол е държавна ценна книга, която доказва внасянето на дължимия акциз за освободените за потребление акцизни стоки, закупува се от Министерството на финансите и не може да бъде предмет на последваща сделка” - чл. 4 т.7 ЗАДС: „Стоките по чл. 2 подлежат на облагане с акциз, освен когато са поставени под режим отложено плащане на акциз: при тяхното производство на територията на страната; при тяхното въвеждане на територията на страната от територията на друга държава членка; при тяхното внасяне на територията на страната”- чл.19 ал.1 ЗАДС: „Акцизната ставка за тютюн за пушене (за лула и цигари) е 130 лв. за килограм, а от 1 януари 2012 г. - 152 лв. за килограм” - чл.38 ЗАДС: „Производителите на тютюневи изделия, предназначени    за реали-зация на вътрешния пазар, са длъжни да поставят бандерол върху потребителската опаковка. Поставянето на бандерола се извършва в данъчен склад на производителя” - чл. 64.ал.1 ЗАДС; „Бандеролът се поставя върху потребителската опаковка по начин, от който да е видна обозначената върху него информация и който да гарантира, че употребата на стоката е невъзможна без неговото унищожаване чрез разкъсване” - чл. 64.ал.4 ЗАДС ; „Върху бандерола са обозначени серията, номерът, други трайни знаци и символи. Върху бандерола на тютюневите изделия се обозначава и продажната цена. Върху бандерола, предназначен за потребителска опаковка на ръчно свити пури, се посочва и броят на късове в опаковката и цената на единична бройка” - чл. 64.ал.5 ЗАДС, както и съгласно чл.25, ал.1 , ал.2, ал.5 и ал.6 и чл.28 ал.1 от Закона за тютюна и тютюневите изделия /ЗТТИУ/, а именно както следва: „Тютюневите изделия се продават на вътрешния пазар с поставен върху потребителската опаковка бандерол по начин, който да гарантира, че употребата на стоката е невъзможна без неговото унищожаване чрез разкъсване”- чл.25, ал.1 от ЗТТИ; „Бандеролът е държавна ценна книга и представлява специална хартиена лента, която доказва внасянето на дължимия акциз” -чл.25, ал.2 от ЗТТИ; „Бандеролите се издават по утвърдени от министъра на финансите проекти (макети)” - чл.25, ал.5 от ЗТТИ; „Бандеролите се заявяват, отпечатват, закупуват и разпространяват по ред, определен от министъра на финансите” - чл.25, ал.6 от ЗТТИ; „Тютюневи изделия се транспортират, пренасят, съхраняват, предлагат или продават в търговски складове и обекти само с акцизен бандерол, залепен върху потребителската опаковка при условията на чл. 25.” - чл. 28, ал. 1 от ЗТИ

         2.Алкохол

-                      обект № 1 етилов алкохол с вместимост 0,495 литра с алкохолно съдържание 47,50 на стойност 4 лева и дължим акциз 2,59лева;

-                      обект № 2 етилов алкохол с вместимост 0,485 литра с алкохолно съдържание 47,30 на стойност 4 лева и дължим акциз 2,52 лева;

-                      обект № 3 етилов алкохол с вместимост 0,495 литра с алкохолно съдържание 48,70 на стойност 4 лева и дължим акциз 2,65 лева

          - обект № 4 етилов алкохол с вместимост 0,495 литра с алкохолно съдържание 48,60 на стойност 4 лева и дължим акциз 2,65 лева алкохол на обща стойност 16 лв., като дължимият акциз от инкриминираните акцизни стоки към момента на извършване на деянието е в размер на 10,41 лв., когато такъв се изисква по закон, а именно: съгласно чл. 2. m. 1. чл.4 m.l и т.7, чл. 9 т.1. чл.19, ал.1. чл.31, ал.1. т.5 ЗАДС. чл.64 ал.1. ал.4 и ал.5 от ЗАДС, а именно „На облагане с акциз подлежат:.. 1. алкохолът и алкохолните напитки;”- чл.2 т.1 от ЗДАС; „По смисъла на този закон акцизни стоки са стоките, посочени в чл. 2.” - чл. 4 т.1 ЗАДС; „Бандерол е държавна ценна книга, която доказва внасянето на дължимия акциз за освободените за потребление акцизни стоки, закупува се от Министерството на финансите и не може да бъде предмет на последваща сделка” - чл. 4 т.7 ЗАДС; "Етилов алкохол (алкохол)" е всеки продукт: 1. включен в кодове по КН ....и 2208, с действително алкохолно съдържание по обем, превишаващо 1,2 % vol...” - чл. 9 т. 1 ЗАДС; „Стоките по чл. 2 подлежат на облагане с акциз, освен когато са поставени под режим отложено плащане на акциз: при тяхното производство на територията на страната; при тяхното въвеждане на територията на страната от територията на друга държава членка; при тяхното внасяне на територията на страната”- чл.19 ал.1 ЗАДС: „Акцизната ставка за алкохола и алкохолните напитки е, както следва: 5. за етилов алкохол - 1100 лв. за 1 хектолитър чист алкохол”; - чл.31, ал.1, т.5 ЗАДС; „Производителите на...бутилирани алкохолни напитки с код по КН 2208 и с алкохолно съдържание равно и, превишаващо 15 % vol, предназначени за реализация на вътрешния пазар, са длъжни да поставят бандерол върху потребителската опаковка. Поставянето на бандерола се извършва в данъчен склад на производителя. - чл. 64.ал.1 ЗАДС; „Бандеролът се поставя върху потребителската опаковка по начин, от който да е видна обозначената върху него информация и който да гарантира, че употребата на стоката е невъзможна без неговото унищожаване чрез разкъсване” - чл. 64.ал.4 ЗАДС ; „Върху бандерола са обозначени серията, номерът, други трайни знаци и символи...” - чл. 64.ал.5 ЗАДС, всичко на обща стойност 2178,50 лв., дължим акциз от инкриминираните акцизни стоки към момента на извършване на деянието е в размер общо на 1325,21лв. и я е оправдал по повдигнатото й обвинение по чл.234 ал.1,пр.2 от НК

Съдът е постановил веществените доказателства по делото: етилов алкохол, в обекти № 1, № 2, № 3 и № 4, като акцизна стока без бандерол следва да бъдат отнети в полза на държавата, а тютюн, нарязан, в обекти от №1 до №20 вкл. следва да бъдат унищожени като предмет без стойност.

  Срещу така постановената присъда в законоустановения срок е постъпил протест от прокурор при СРП. В същия се посочва, че присъдата е неправилна,  тъй като от събраните по делото доказателства по безспорен начин се установява, че подсъдимата е извършил престъплението, за което е обвинена – по чл.234 ал.1,пр.2 от НК. Моли се да бъде отменена атакуваната присъда и да бъде постановена друга такава, с която подс. М. да бъде призната за виновна по повдигнатото му обвинение и да й бъде наложено наказание в рамките на закона.

    В съдебно заседание представителят на СГП заявява, че поддържа протеста, като моли атакуваната присъда да бъде отменена, като бъде постановена нова такава, с която подс. М. да бъде призната за виновна за извършеното престъпление по чл.234 ал.1,пр.2 от НК.

В съдебно заседание защитникът на подс. М. – адв. Б., моли атакуваната присъда да бъде потвърдена, тъй като от изслушаната в с.з. повторна експертиза е дала заключение, че инкриминирания тютюн е негоден предмет.

Подс. М. поддържа становището на защитника си и моли да бъде оправдана.

          Софийският градски съд, след като обсъди доводите в протеста‚ както и тези, изложени в съдебно заседание‚ и след като в съответствие с чл. 314 от НПК провери изцяло правилността на атакуваната присъда, намира за установено следното:

Първоинстанционната присъда е постановена при не докрай изяснена от съда фактическа обстановка. От събраните по делото доказателства въззивният съд намери основания за промяна в установената по делото фактическа обстановка, която се изразява в следното:

          Не спори между страните по делото, че по време на провеждане на специализирана полицейска акция по линия на разпространение на акцизни стоки без бандерол, провеждан от 05 РУ-СДВР на негова територия на 01.11.2015 г. подсъдимата М. се намирала на импровизирана сергия, направена от кашони, отляво на входа на животинския пазар в с. Долни Богров. Подсъдимата предлагала за продажба яйца, които били наредени в кори, поставени върху кашоните. В екипа на провежданата полицейска проверка били свидетелите В., Н. и Т.. Те установили, че в празните кашони се съдържа нарязан пакетиран тютюн без акцизен бандерол, както и установили до сергията, в черен найлонов плик, в прозрачни бутилки, затворени с капачки, жълтеникава течност, с миризма на алкохол. С протокол за доброволно предаване, подсъдимата предала на полицай при 05 РУ- СДВР 11 броя найлонови пакета, с приблизителни размери 30x20x5, съдържащи нарязан пакетиран тютюн, без акцизен бандерол и 4 броя пластмасови шишета с жълтеникава течност, с мирис на алкохол, в разфасовки от по 0,500 литра.

         Бил съставен протокол за извършената проверка, в който / в графа №15 – искания, бележки и възражения на проверяваното лице / подсъдимата е посочила като възражение „Имам възражение не съм запозната с измерването на градус на алкохола“.

          В ДП бил извършен бил оглед на веществени доказателства, за което бил съставен протокол от 24.11.2015г., като иззетите вещества били измерени и от тях били иззети представителни проби.

          Изготвена била физико-химична експертиза №01_25.11.2015/15.12.2015 г. от експерт С.П.при Агенция „Митници“, като се прави заключение, че изследваните проби отговарят на условията на чл.12 от Закона за акцизите и данъчните складове, след проведено органолептично наблюдение, като същите са разделени на групи: нарязан тютюн и раздробен тютюн, годни за пушене, а увредения нарязан тютюн / една опаковка / било установено, че е непригоден за пушене. Изготвена била и физико-химична експертиза №02-25.11.2015/29.01.2016 г. от експерт А.Д.при Агенция „Митници“, като се прави заключение, че изследваните проби в съответствие с разпоредбите на чл.9 от ЗАДС представляват етилов алкохол с действително алкохолно съдържание над 1,2 % vol - спиртни напитки, поради което попадат в обхвата на определението „етилов алкохол (алкохол)“, съгласно чл.9, т.1 от ЗАДС и са годни за консумация.

         В с.з. 15.12.2016г. съдът е допуснал назначаване на повторната физикохимична експертиза, изготвена от в.л. доц. д-р В. Н.. В заключението си същата твърди, че към датата на извършване на експертизата / 05.08.2017г. /, представените за изследване обекти е №№1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 и 20 представлява дефектирал от плесен нарязан тютюн, който не може да се пуши - не попада в определението за „тютюн за пушене (за лула и цигари)“ по смисъла на чл.12, ал.1 от ЗАДС. Вещото лице обяснява в заключението си, че изследваният тютюн бил с „влага на тютюна“ и респ. наличие на деградационни процеси/плесенясване, като не може да посочи дали към момента на извършване на деянието / 01.15.2015г. / тютюнът е бил в същото състояние, т.е. негоден за употреба.

         Така приетата от настоящия съд фактическа обстановка се установява по категоричен начин от събраните по делото ДОКАЗАТЕЛСТВА – от показанията на свидетелите В., Н. и Т., от събраните по делото писмени доказателства, в т.ч. протокол за доброволно предаване от 15.11.2015г., протокол за оглед на веществени доказателства, както и от изговените на ДП била физико-химична експертиза №01_25.11.2015/ 15.12.2015 г. от експерт С.П.при Агенция „Митници“ и физико-химична експертиза №02-25.11.2015/29.01.2016 г. от експерт А.Д.при Агенция „Митници“.

          Съдът кредитира показанията на разпитаните свидетели В., Н. и Т. като конкретни, логични и еднопосочни, подкрепящи се и от другите събрани по делото доказателства.

         Съдът кредитира представените по делото писмени доказателства, в т.ч. протокол за доброволно предаване от 15.11.2015г., протокол за оглед на веществени доказателства като относими към предмета на доказване.

         Съдът кредитира заключението на вещото лице по назначената в ДП физико-химична експертиза №02-25.11.2015/29.01.2016 г. от експерт А.Д.при Агенция „Митници“ като конкретно, отговорило на поставените въпроси и извършено от лице, притежаващо съответните специални знания.

         Съдът кредитира заключението на вещото лице по назначената в ДП физико-химична експертиза №01_25.11.2015/15.12.2015 г. от експерт С.П.при Агенция „Митници“ при Агенция „Митници“ като конкретно, отговорило на поставените въпроси и извършено от лице, притежаващо съответните специални знания. В този смисъл съдът не съгласява с доводите на първоинстанционният съдебен състав, че вещото лице П.не притежава необходимата компетентност. Същият е с висше образование със специалност „биолог“, поради което за настоящият съдебен състав не остава съмнение, че вещото лице е с достатъчна компетентност да разпознае растението „тютюн“, както и да посочи начина на приготвянето му във вида, в който е намерен у подсъдимата – нарязан / растителен материал с тютюнев произход, без странични примеси от органичен или неорганичен произход, ….. нарязани на ивици / влакна / тютюневи листа с приблизителна ширина на влакната около 2 мм …/ и раздробен / натрошена суха биомаса от тютюневи листа /. В заключението си в.л. П.подробно е изследвал всяка от представените му проби и е посочил необходимите характеристики на изследваното вещество. Същият е направил анализ на представените проби за  експертизата на 25.11.2016г. , като изрично е посочил в заключението си към всяка една от пробите на тютюна, че „… Тютюневите ивици не са увредени от плесенни микроорганизми …“ / за пробите от нарязания тютюн /, както и че „… В материала, съставляващ анализираната проба, не се наблюдават онечиствания от органичен и минерален произход или увредени от биологични агенти / плесени /….“ за пробите от раздробения тютюн. Вещото лице е категоричен, че изследваните проби представляват тютюневи изделия / нарязан и раздробен тютюн /, които могат да се пушат без допълнителна индустриална обработка.

         В този смисъл съдът не кредитира доводите на първостепенният съд, че в.л. П.няма необходимата квалификация, както и че експертизата е изготвена в лаборатория, която няма акредитация за изследване на тютюневи изделия. Настоящият съдебен състав намира, предвид изложеното по-горе, че в.л. Пенчев, с оглед образованието и специалността му, има необходимата компетентност да отговори на поставената му от органите на ДП задача. Освен това следва да се посочи, че не лаборатория извършва експертизата, а съответното вещо лице.

         Не на последно място следва да се посочи, че районният съд не е разгледал с необходимата задълбоченост представената от в.л. П.експертиза, тъй като в мотивите си / л.6-7 / е приел, че „… не сочи критериите, по които е разделил раздробения и нарязания тютюн…“. Както бе посочено по-горе това разграничение е направено от вещото лице и е посочен при анализа на всяка една от изследваните проби.

         Настоящият съдебен състав не кредитира заключението на в.л. доц. д-р В. Н., без нито за миг да се усъмни в професионалната й квалификция. Съдът обаче намира, че повторната експертиза е била излишна, тъй като е била извършена на 01.08.2017г., т.е. 1 година и 9 месеца след деянието. В заключението си в.л. Н. е категорична, че всички изследвани от нея проби са били с плесен, поради което представляват тютюнев отпадък и са негодни за пушене към настоящия момент. Същата обаче заявява, че не знае какво е било състоянието на изследваните проби към датата на извършване на деянието, т.е. към меродавния момент за това дали иззетия от подсъдимата тютюн е бил годен за пушене или не.

         Не на последно място следва да се посочи, че при извършената проверка на 01.11.2015 е съставен протокол за извършената проверка от съответните длъжностни лица от Столична митница, в който / в графа №15 – искания, бележки и възражения на проверяваното лице / подсъдимата е посочила като възражение „Имам възражение не съм запозната с измерването на градус на алкохола“, т.е. същата не е изложила  каквито и да е възражения, свързани с това, че намерения в нея тютюн е негоден за употреба   

           От правна страна:

 С оглед на възприетото по-горе, въззивният съд счита, че на базата на така възприетите фактически обстоятелства, са налице изискуемите от закона предпоставки за ангажиране на наказателната отговорност на подс. М. по повдигнатото й обвинение по чл.234 ал.1,пр.2 от НК.

Настоящият съдебен състав намира, че подс. М. е осъществила състава на престъплението от обективна страна, като на 01.11.2015г., около 11,00 часа в гр.София, до входа на животински пазар в с.Долни Богров държала акцизни стоки без бандерол, подробно описани по-горе.За същите са били дължими акцизи в посочените размери съгласно разпоредбите на съответните норми на ЗАДС и ЗТТИ. От обективна страна М. е придобила и държала съотвените акцизни стоки за осъществяване на търговска дейност / а не напр. за лична употреба /, като това обстоятелство се извежда от мястото и начина на извършване на деянието.  Дължимият акциз върху инкриминираните стоки е в размер на 1325,21 лв., което обстоятелство определя случая като немаловажен. В тази връзка следва да се отбележи и обстоятелството, че от представените по делото 2 броя влезли в сила наказателни постановления № 1230/24.04.2014г. и 216/03.07.2015г. на зам. началник на Столична митница на подсъдимата са налагани административни наказания за държане на по-малки количества от същите акцизни стоки / тютюн /, като деянията са осъществени на същото място  - на животински пазар в с.Долни Богров.

             Подс. М. е осъществила състава на престъплението от субективна страна при форма на вината пряк умисъл - същата е съзнавал общественоопасния характер на деянието, предвиждал е настъпването на общественоопасните последици и е искал тяхното настъпване.

Ето защо въззивният съд намери, че подсъдимият е осъществил състава на престъплението по чл.234 ал.1,пр.2 от НК както от обективна, така и от субективна страна. Поради изложеното, въззивният съд намери, че постановената от районния съд присъда следва да бъде отменена, като вместо нея бъде постановена друга, с която подс. М. следва да бъде призната за виновна по повдигнатото й обвинение за извършено престъпление по чл.234 ал.1,пр.2 от НК.

         При определяне на размера на наказанието съдът взе предвид като смекчаващи вината обстоятелства чистото съдебно минало на подсъдимата / реабилитирана по право / и сравнително невисокия размер на дължимия акциз,  а като отегчаващо такова отчете упоритостта при преследване на вредоносния резултат, след като е наказвана няколко пъти по административен ред за същото деяние. Нормата на чл.234  ал.1 пр.2 от НК предвижда наказание ЛОС в диапазона от 1 до 6 години. Предвид посочените по-горе смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства настоящият съдебен състав намери, че справедливо наказание, което следва да се наложи на подсъдимата е ЛОС над предвидения минимум - в размер на 2 година. Предвид ниската степен на обществена опасност на дееца съдът намери, че за целите на наказанието не е необходимо същата да изтърпи ефективно така наложеното й наказание, поради което на основание чл.66 ал.1 от НК отложи изтърпяването на същото за срок от 5 години. Съдът наложи на подс. М. и второто предвидено в закона наказание – „глоба“ в размер на 2650лв. Съдът намери, че за целите на наказанието ще се изпълнят с така наложеното наказание.

Съдът осъди подс. М. на основание чл.189 ал.З от НПК да заплати в полза на държавата направените по делото разноски в размер на 1532 лв. по сметка на Републикански бюджет и в размер на 425лв. по сметка на СГС, както и по 5 лв. за издаване на изпълнителен лист на основание чл.190 ал.2 от НПК.

          Мотивиран от горните съображения, въззивният съд постанови присъдата си.

 

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                  

                                                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                                 2.