Решение по дело №334/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 юли 2021 г.
Съдия: Росен Петков Буюклиев
Дело: 20217060700334
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

249

 

гр. Велико Търново, 19.07.2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. ВЕЛИКО ТЪРНОВО – Шести състав, в открито заседание на пети юли през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСЕН БУЮКЛИЕВ

 

при участието на секретаря С.М., като разгледа докладваното от председателя адм. дело №334 по описа на Административния съд за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.8, ал.3 от ЗЗНН във връзка с чл.145 от АПК.

 

Жалбоподателят „Розахим“ АД – Горна Оряховица, е обжалвал разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации №Р-12-166/29.04.2021 година на заместник председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ като незаконосъобразно. В жалбата се сочи, че дружеството е внесло през 2020 година един единствен вид нефтопродукт – ксилол, което се установява от декларацията за допускането до свободно обращение. Други нефтопродукти през 2020 година дружеството не е получавало. Според оплакването в жалбата ксилолът /диметилбензин/ е всеки един от три изомера на диметилбензин или комбинация от тях, като се произвежда от нефт и се ползва за разтворител, за  производство на каучук и кога и прочие. Автомобилният бензин път е съставен от различни съставки, предимно въглеводороди, получени при преработката на суров петрол и се употребява за двигателите с вътрешно горене. При така изложеното жалбоподателят счита, че не е задължено лице по смисъла на §1, т.11 от ДР на ЗЗНН. Според него, за да намери приложение разпоредбата на чл.23 от ЗЗНН, то задълженото лице трябва да е внесло определено количество от съответния нефтен продукт, предмет на разпореждането и именно като се вземат предвид тези количества и общия нетен внос на същия продукт, да се изчисли задължението на съответното лице за същия продукт при спазване на Методиката за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти. С тези оплаквания, които се поддържат от процесуалния му представител в открито заседание, моли за отмяна на разпореждането и за присъждането на разноски.

Ответникът – заместник председателят на ДАДРВЗ, чрез представителя си отрича основателността на жалбата. Сочи, че всъщност не се касае за нарушение на закона, а за изпълнението му с оглед транспониране на акт на Общностното право. Сочи, че разпореждането е зцаконосъобразно и то е издадено в следствие със синхронизацията на националното право с Общностното такова. И тази страна претендира разноски, изчислени от съда по реда на ЗПП.

Оспорването е редовно и допустимо, като извършено в срок срещу подлежащ на оспорване акт и от лице с правен интерес. От преписката, с която съдът разполага се установява, че процесното решение на ответника е връчено на настоящият жалбоподател на 5.5.2021 година /лист 18 от делото/. Жалбата е подадена чрез ответника на 18.5.2021 година /лист 15 от делото/1 при което е спазен преклузивния 14 дневен срок. Жалбоподателят е легитимиран за оспори разпореждането, тъй като разпоредените с него правни последици го засягат неблагоприятно.

 

Съдът, след като прецени приложените към административната преписка и представените в съдебното заседание доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, както и становищата на страните, приема за установено следното:

            Фактическата обстановка не се спори от страните. Със заповед №РД-10-56 от 6.4.2021 година директорът на ТД „Държавен резерв“ – Велико Търново към ДА ДРВВЗ е определил комисия, която в периода 6-9 април на 2021 година да извърши проверка на жалбоподателя за осъществяване и изчисляване на среднодневния нетен внос и вътреобщности пристигания и среднодневното потребление на нефтопродукти в страната през предходната календарна година с оглед установяван на точния внос на ароматни съединения от жалбоподателя. От приложения констативен протокол на тази комисия /лист 19 и сл./ се установява, че на служители на ДАДРВВЗ са представени митнически документи и справка за осъществения от жалбоподателя внос на ароматни съединения. Изпратена е оборотна ведомост, установяваща счетоводните данни за началното и крайно салдо на нефтопродукта „ароматни съединения“ към 1.1.2020 и към 31.12.2020 година. Констатирано е, че към началото на 2020 година е налице количество от 19, 713 това от такива съединения, придобити чрез ВОП /вътреобщностно пристигане/ през предходната година, като към края на периода е налице количество от 7,021 тона от тези съединения, което количество е от внос/ВОП. При проверката на ПАД, фактурите и товарителниците,  представени от дружеството е констатирано, че през 2020 година са внесени общо 24 тона ароматни съединения, като те са с код на тарифно класиране 27073000 – ксилол.  За тези количества не била подадена декларация по чл.4, ал.2 от ЗЗНН. Констатациите в протокола са доведени до знанието на изпълнителния директор на дружеството жалбоподател, видно от положения подпис. Приобщените към протокола доказателства установяват посочените в него обстоятелства.   

            От преписката се установява, че със заповед №РД.10-214 от 4.08.2020 година на председателя на ДАДРВВЗ  на основание чл.8, ал.2, т.1-3 във връзка с чл.7, ал.1, т.7, 7а и 8 и чл.12-15 от ЗЗНН е утвърдена Методика за определяне на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал.1 от закона въз основа на нетния внос и вътреобщностните пристигания на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3,4 от регламент /ЕО/ №1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт и Методика за определяне на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал.1 от закона и нивата на целевите запаси от нефтопродукти по чл.2, ал.2 от закона въз основа на потреблението на територията на страната в равностойност на нефт, като е приложена /лист 35 и следващите/ първата методика.

Според  представената по преписката докладна записка от 27.04.2021 година на главен директор в ГД ДРВВЗ /лист 62 и следващите/ Агенцията е изпълнила разпоредбите на чл.12, ал.1 от ЗЗНН, като са изчислени и определени нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти, които страната трябва да поддържа за периода 1.7.2021 – 30.06.2022 година, като са разгледана и анализирана информацията по чл.4, ал.2  и ал.3 от закона, констативните протоколи, информацията от НСИ и прочие. Посочено е, че среднодневният нетен внос и придобиване чрез ВОП на нефт и нефтопродукти е от 11670 тона, а годишния такъв е от 4 271 355 тона, като освен това изчисленото потребление по видове нефтопродукти в равностойност на нефт, като сума от агрегиран показател „брутни вътрешни доставки“, определен в Регламент /ЕО/ №1099/2008 в обем от 2 805 454 тона, като среднодневното потребление е от 9 198 тона. Констатирано е, че общите количества на запасите за извънредни ситуации /ЗИС/ , изчислени въз основа на 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП е 1 050 33 тона, а общото количество ЗИС, изчислено въз основа на 61 дни среднодневно потребление е от 561 091 тона. Посочено е, че в изпълнение на чл.12, ал.2 във връзка с §19а от ПЗР на ЗИДЗДРВВЗ се предлага утвърждаване на общо разпореждане за създаване на запасите за извънредни ситуации за ЗЛ и за ДА ДРВВЗ за периода 1.7.2021 година -30.06.2022 година. Посочено е най – сетне, че съгласно т.4 от Методиката за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал.1 от закона, въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3,4 от посочения по-горе Регламент и на тежките горива, в равностойност на нефт, за изчисляване на количествата крайни нефтопродукти, които ще обезпечават  определеното ниво на ЗИС, се използва процентното съотношение между представеното по реда на чл.4, ал.5, т.2,буква „в“ от ЗЗНН годишно потребление по видове нефтопродукти спрямо общото потребление на всички нефтопродукти. Посочено е, че сумата от получените количества нефтопродукти трябва да е равна на съответното количество ЗИС, което те обезпечават. В табличен вид са посочени нивата на ЗИС за коментирания период, като е предложено издаването на общо разпореждане за създаване на нива на ЗИС за задължените лица и ДАДРВВЗ за периода според приложение, като е приложен и проект за заповед за вписване в регистъра на задължените лица за този период на физически и юридически лица, които през 2020 година са внасяли и реализирани ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3,4 от Регламент /ЕО/ №1099/2008.

Със заповед №РЗЛ-4 от 27.04.2021 година на председателя на ДАДРВВЗ е разпоредено в регистъра на задължените лица за периода 01.07.2021 година-30.06.2022 година да се впишат изчерпателно посочени дружества, сред които е и жалбоподателя.

Съответно, издадено е общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и ДА „ДРВВЗ“ за периода 1.7.2021 – 30.06.2022 г., определен въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгласно чл.12 от ЗЗНН, като под №166 в разпореждането е вписан жалбоподателя и определения му ЗИС от 6,312 тона бензин.

От представената заповед №РД -10-150 от 29.05.2017г. на председателя на ДА ДРВВЗ се установява, че според т.1, този орган е делегирал на заместник председателя на тази агенция правомощието да издава разпореждания за ползване и разпореждания за възстановяване до определените им нива на запасите за извънредни ситуации на задължените лица, както и други актове, предвидени в ЗЗНН – т.1,4 от нея. 

Какви са изводите на съда?

На първо място следва да се отбележи, че разпореждането е валиден административен акт. Според разпоредбата на чл.8, ал.2, т.3 от ЗЗНН „Председателят на агенцията: определя индивидуалните нива на запасите на Държавното предприятие "Държавна петролна компания" и на задължените лица за всеки период на съхраняване“. Според чл.8, ал.5 от закона „Председателят на агенцията може да делегира правомощията си по ал. 2, т. 3, 5, 8 - 10 и 15 на заместник-председателя на агенцията.“. Видно от разпоредителната част на процесното разпореждане, с него е определено на дружеството жалбоподател нива на запаси за извънредни ситуации за периода 1.07.2021 година -30.06.2021 година на автомобилен бензин  в количество от 6, 312 тона, като освен това е разпоредено дружеството да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации, да съхранява запасите до 30.06.2022 година и да създаде, съхранява и обновява тези запаси. При така формулираната разпоредителна част е ясно, че заповедта е израз на упражняването на правомощието по чл.8, ал.2, т.3 от закона. В случая това правомощие е делегирано на заместника – председателя на агенцията според цитираната по – горе заповед, като нормата на чл.8, ал.5 от закона допуска такова делегиране.

Съдът намира и, че оспореното разпореждане е формално законосъобразно. Същото е в писмена форма, съдържа ясна разпоредителна част, като са посочени релевантните факти и обстоятелства и съобразимите според ответника правни норми, проявлението на които обосновава разпоредените от него правни последици. Досежно фактическите обстоятелства разпореждането препраща и към вече цитираната докладна записка, както и към общото разпореждане за създаване на нива на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и ДАДРВВЗ за периода 1.07.21-30.06.22 година, в които са описани детайлизирано констатираните и релевантни за случая факти и обстоятелства и са направени съответните фактически изводи.

Не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, проявлението на които да е попречило на адресата на акта да се запознае с релевантните за случая обстоятелства и да представи доказателства или проявлението на които да е компрометирало осигуряването на проявлението на принципа на истинност /чл.7 от АПК/. Всъщност следва да се маркира, че процесуалния инструментариум, по който се провеждат проверките за спазването на институтите на ЗЗНН е уреден чрез разпоредбите на НАРЕДБА № 1 от 28.07.2014 г. за проверките, извършвани от Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /Наредбата/. С оглед коментираните доказателства, съдът счита, че са изпълнени както общите изисквания, визирани в разпоредбите на чл.2, ал.4 и 5 и чл.4 от Наредбата, така и правилата, разписани в чл.24 – 26 от тази Наредба. Следва да се отбележи на тази плоскост, че жалбоподателят е задължено лице, подлежащо на проверка, като правните аргументи за това  ще бъдат изложени непосредствено по-долу.

Процесното разпореждане е съответно и на материалния закон.

Преди всичко следва да се отбележи, че е неоснователно основното оплакване на жалбоподателя за това, че той не попада в хипотезата на допълнителната разпоредба на §1, т.11 от ДР на ЗЗНН. Според тази дефинитивна разпоредба "Задължено лице" е икономически оператор, който създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на Република България. Съответно според дефиницията на §1, т.10 от ДР на закона "Икономически оператор" е лице, което осъществява икономическа дейност с енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 на територията на друга държава – членка на Европейския съюз, и е задължено и/или е оправомощено да изпълнява функции по националното законодателство на съответната държава – членка, въвела Директива на Съвета 2009/119/ЕО.

Подвеждането на настоящият жалбоподател под тези дефиниции е обусловено от прилагането на разпоредбата на чл.4, ал.2 от закона, като както тази разпоредба, така и посочените допълнителни разпоредби, а и разпоредбите на чл.23, ал.2 и ал.3 са обусловени от транспонирането в националното право на ДИРЕКТИВА НА СЪВЕТА 2009/119/ЕО
от 14 септември 2009 година за налагане на задължение на държавите-членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти и на Директива за изпълнение (ЕС) 2018/1581 на Комисията от 19 октомври 2018 г. за изменение на Директива 2009/119/ЕО на Съвета относно методите за изчисляване на задълженията по отношение на запасите
– аргумент от §31, т.3 от ЗАКОН за изменение и допълнение на Закона за запасите от нефт и нефтопродукти, ДВ, бр. 51 от 5.06.2020 г.

Според разпоредбата на чл.4, ал.2 от ЗЗНН „Всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, регистрирани като търговци, както и техните клонове, които през предходната календарна година са извършвали на територията на страната дейности по внос и/или вътрешнообщностни пристигания на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива, както и дейности по производство и възлагане на производство на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и на тежки горива, изготвят и представят в Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" ежегодно до 15 февруари справка-декларация по образец за предходната календарна година с информация за:  произведените и/или продадените за потребление количества нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива;  количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива, възложени за производство и/или преработка, както и за потребените от тях и/или продадените за потребление; количествата внесени, изнесени, доставени от вътрешнообщностни пристигания, както и тези напуснали територията на страната като вътрешнообщностни изпращания и/или предназначени за международни морски бункерни доставки на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива;   наличните количества енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива към 1 януари и към 31 декември; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и вътрешнообщностни пристигания, предназначени за запаси за извънредни ситуации; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и вътрешнообщностни пристигания, продадени на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и Държавното предприятие "Държавна петролна компания" и предназначени за създаване и/или възстановяване на държавни резерви, военновременни запаси, ведомствени военновременни запаси, запаси за извънредни ситуации и целеви запаси от горива.“.

Както се установява от преписката, жалбоподателят е осъществил внос от Турция през 2019 и 2020 година на ксилол, което не се и спори от него.  Според т.3.4.24 „други продукти“ от Приложение А на РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 1099/2008 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА
от 22 октомври 2008 година относно статистиката за енергийния сектор /Регламента за лаконичност/, ксилолът е продукт, който се включва в тази категория, тъй като е ароматно съединение. При това положение, за дружеството е съществувало задължение да подаде справка декларация по реда и при условията на чл.4, ал.2 от закона, като едновременно с това дружеството се явява икономически оператор по смисъла на §1, т.10 от ДР на закона , тъй като е задължено да изпълнява функции по ЗЗНН. Посоченото задължение произтича от разпоредбата на чл.23, ал.2 от закона, според която „Всяко лице, което е внасяло енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива през предходната календарна година, е длъжно да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната през предходната календарна година.“. Именно тази норма вменява задължение на жалбоподателя да създаде и съхранява запаси за извънредни ситуации, с оглед на осъществения от него внос на ксилол в предходната 2020 година. Що се отнася до определянето на вида и на количеството от запасите за извънредна ситуация, то механизмът на определяне на количеството от запаси е напълно и точно изяснен в цитираната от съда докладна записка, като е съобразена методиката за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на  страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3,4 от вече цитирания Регламент, приета на основание §34 от ПЗР на закона във връзка с чл.12, ал.1 и ал.4 от закона. Що се отнася до вида на определения с процесното разпореждане запас за извънредна ситуация, то следва да се отбележи, че приложение намира разпоредбата на чл.12, ал.9 от закона, според която „На всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, както и неговите клонове, което през предходната календарна година е внасяло и/или доставяло от вътрешнообщностни пристигания на територията на страната авиационен бензин, минерален терпентин и бензин със специална точка на кипене, ароматни съединения (бензол, толуол и ксилол), се определят нива на запаси за извънредни ситуации под формата на автомобилни бензини.“. Тъй като дружеството жалбоподател е осъществило внос на ароматното съединение ксилол в констатираните в и описани в констативния протокол количества, то законосъобразно с разпореждането е определено създаването на запас за извънредна ситуация от автомобилен бензин.

Най – сетне съдът намира и, че чрез процесното разпореждане  е спазена законовата цел, която се извлича от съображение 3, съображение 12 и съображение 19 от ДИРЕКТИВА НА СЪВЕТА 2009/119/ЕО, разпоредбите на която се транспонират чрез националното законодателство и целите на която се преследват и от националните правни норми. Разпореждането цели създаването на запаси от нефтопродукти, безусловно необходими в ситуации, които се характеризират като кризисни и извънредни, като вменяването на задължението за създаването на процесния запас с автомобилен бензин цели постигането и на националната законова цел по аргумент от чл.1, ал.2 от ЗЗНН.  

 

Следва при това положение жалбата да се отхвърли.

 

При този изход на спора на ответника се следва юрисконсултско възнаграждение в размер от 100 лв. по аргумент от чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от ЗПП и чл.143, ал.3 от АПК.

       
               Водим от горното, Великотърновският административен съд, шести състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Розахим“ АД – Горна Оряховица, ЕИК ********* против разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации №Р-12-166/29.04.2021 година на заместник председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“.

ОСЪЖДА „Розахим“ АД - Горна Оряховица, ЕИК *********, да заплати на

Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ разноски в размер от 100 лв.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: