Решение по дело №283/2009 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1271
Дата: 15 октомври 2009 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20097180700283
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2009 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                           РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

                              Административен съд  Пловдив

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1271

гр.Пловдив, 15.10.2009г.

 

Административен съд – Пловдив,VI състав, в открито заседание на първи октомври през две хиляди и девета година в състав :

                                                                                                                                                                              Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Георгиева, като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 283/2009г., за да се произнесе, взе предвид следното :

Производството е по реда на чл.215 във вр. с § 16 от ПР на Закона за устройство на територията и гл.X, раздел I от дял III на Административнопроцесуалния кодекс.

Образувано е по жалба на С.Р.Т., О.С.Н., М.С.Н. и Н.А.Н.,***, против отказ за издаване на удостоверение за търпимост на едноетажна полумасивна сграда, намираща се в източната част на дворно място от 537 кв.м. в УПИ II-775, кв.33-нов по плана на кв.”Дружба”-гр.Пловдив. Оспореният акт е издаден от Кмета на район „Източен”-Община Пловдив и съгласуван от гл.архитект на района под форма на писмено уведомление от 23.07.2008г. Поискано е отказът да бъде отменен като незаконосъобразен и нецелесъобразен и да бъде разпоредено издаване на удостоверение по § 16 ал.1 ПР ЗУТ. Ангажирани са доказателствени искания за разпит на свидетели относно факти за периода на изграждане и владеене на сградата, допусната е СТЕ.

Ответникът, Община Пловдив-район “Източен” не е процесуално представен и не изразява становище по жалбата.

Окръжна прокуратура-Пловдив, уведомена за производството по делото по реда на чл.16 ал.1 т.3 от АПК, не встъпва в процеса.

Като съобрази фактите и събраните по делото доказателства във връзка с приложимия закон, актът-предмет на съдебен контрол, както и доводите на страните, в съответствие с разпоредбата на чл.146 във вр. с чл.168 АПК, съдът установи следното:

С молба от 02.07.2008г. жалбоподателите чрез пълномощници адв.Д. и адв.Х. са поискали да им бъде издадено удостоверение за търпимост, от което да е видно, че не подлежи на премахване и забрана за ползване едноетажна полумасивна сграда, намираща се в източната част на дворно място от 537 кв.м., съставляващо УПИ II-775 от кв.33-нов по плана на кв.”Дружба”-Пловдив, при граници с УПИ III-776, VIII-773, VIII-774, I-772. В молбата е посочено изграждане на сградата от Сн.Р. преди 07.04.1987г. без строителни книжа, като допустима по действащите ПУП и по правилата и нормативите, действали по време на изграждането й. Целта на поисканото удостоверение е за послужване пред ПРС-17 гр.състав, гр.дело № 1059/2008г. Към молбата не са приложени писмени доказателства. Кметът на район „Източен”-Община Пловдив е резолирал молбата до архитекта. Отговорът от 23.07.2008г. съответства на входящия номер на молбата и е получен от пълномощниците на молителите на 29.07.2008г. Адресирана до Кмета на Общината жалба е постъпила в деловодството на общинската администрация на 04.08.2008г. С писмено уведомление от 30.01.2009г. общината е уведомила гл.архитект на район „Източен” и пълномощниците на заявителите за реда, по който се оспорват отказите за издаване на удостоверения за търпимост. В приложената преписка не се открива да е постъпвала жалба в районната администрация против отказа, поради което администрирането й до съда е извършено след цитираното писмо от Община Пловдив.

Съдържанието на жалбата против отказа, отправена до Кмета на Общината не разкрива белези на оспорване по реда на чл.81 ал.2 АПК /оспорване съдържанието на документ по административен ред/, освен това е оспорен отказ. Правилно община Пловдив е указала на жалбоподателите и района да изпратят жалбата и преписката по издаване на отказа в адм.съд. Действието е съобразено с разпоредбата на чл.88 ал.1 т.1 АПК и характера на отказа за издаване на удостоверение за търпимост. С оглед даденото легално определение в чл. 179, ал. 1 от ГПК, приложим по силата на препращащата норма на чл. 144 от АПК удостоверението за търпимост е официален документ - издаден е от длъжностно лице в кръга на службата, по установените форма и ред. Съдържанието на официален документ може да бъде оспорено по административен ред, но не може да бъде проверявано от съда в самостоятелно съдебно административно производство по аргумент от чл. 81, ал. 2 от АПК. В случая тази норма не е приложима.

Жалбата е насочена против отказ на Кмета на район „Източен”, а неблагоприятния административен акт е съгласуван от Гл. архитект на района. Удостоверението за търпимост по § 16, ал. 1 от ПР на ЗУТ има белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 3 от АПК. Същото подлежи на оспорване по реда на чл. 215 от ЗУТ, която разпоредба не предвижда оспорване по административен ред. Макар главният архитект да е орган към общината или района, кмета на последната не е негов горестоящ орган. Този извод се налага от обстоятелството, че функциите на главния архитект са уредени в специалния Закон за устройство на територията. Поради това издаваните от главния архитект актове подлежат на оспорване или пред началника на съответната РДНСК или пряко пред съда. В специалния закон не е предвидена процедура актовете на главния архитект да бъдат оспорвани по административен ред пред кмета на общината. В случая писменият отказ да бъде издадено удостоверение за търпимост съдържа мотиви от фактическа страна, обосновали постановения резултат. При това положение жалбата следва да бъде приета за подадена в 14-дневния срок от адресати на неблагоприятен акт, с право и интерес от оспорване.

Административните органи се обособяват и идентифицират като субекти на публичното право по своята компетентност. Компетентността на Кмета на района е различна от тази на главния архитект на района, поради което те са два отделни и самостоятелни административни органи. Оспореният отказ е издаден от кмета, макар съгласуван и подписан от гл.архитект. С удостоверение от посочената категория се удостоверява фактическото положение на даден обект.Удостоверението за търпимост, издадено на основание § 16 ал.1 ПР ЗУТ има доказателставена стойност само пред нотариалните служби., във вр. с прехвърлителни сделки. То не представлява акт за узаконяване на строежа. Документът представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 ал.3 АПК, от значение за признаване на права, като се издава в административно производство, развиващо се между лицето/лицата , поискали издаването му и административния орган. Безпротиворечиво е прието в съдебната практика, че на обжалване подлежи само откъзът да се издаде исканото удостоверение и то само от лицето, което е поискало издаването му. В инициираното с молба от 02.07.2008г. административно производство страни са административният орган и заявителите.Следва да се посочи, че удостоверението по § 16, ал. 1 ПР ЗУТ има доказателствена сила само и единствено при прехвърляне на обекта без издадено РС. Главният архитект е компетентен орган в административно производство по § 16 ДР ЗУТ.

Жалбоподателите не са представили документ за собственост на дворното място или за право на строеж на едноетажната полумасивна сграда. По делото не са представени доказателства за твърденията да е налице хипотеза на § 16 ал.1 ПР ЗУТ, изключваща данни за деклариране пред одобряващите органи в определен срок. Не е ползвана процесуална възможност за представяне на посочени в молба от 06.04.2009г. писмени доказателства-удостоверения от ЕВН и ВиК-Пловдив. Разпитаният свидетел /л.58, 59/ е съсед на недвижимия имот на ул.”Правда” № 16, Пловдив и довежда до знание на съда, че познава имота от 40 години. Къщата била собственост на Ахмед, но построена от брат му М.. Сградата обитавали децата на М.-М. и съпругата му Н.. На същото място всички построени къщички били малки, от кирпич и тухли. Разполагат с ток и вода. Преди е имало и дървен плет между къщите. След построяване на нова къща в имота, тази на М. не била ослънчена. След демократичните промени в страна плащаните преди това данъци и сметки престанали да бъдат погасявани от ползвателите. В заключение свидетелят е описал къщата като строена от М. преди повече от 40 години.

Въпросът, дали строежът е търпим по смисъла на законовата разпоредба е от правно естество и подлежи на преценка във всеки отделен случай. Съгласно § 16, ал. 1 изр. 1 ПР ЗУТ строежите, изградени до 7 април 1987 г. без строителни книжа, но допустими по действуващите подробни устройствени планове и по правилата и нормативите, действували по време на извършването им или съгласно този закон, са търпими строежи и не подлежат на премахване и забрана за ползване. Съгласно изр. 2 от същия текст, те могат да бъдат предмет на прехвърлителна сделка след представяне на удостоверение, че са търпими строежи. Оспореният отказ се основава на § 16, ал. 1 ПР ЗУТ и съдържа факти и обстоятелства, изключващи наличие на сграда в дворното място.

В конкретиката на случая се установява, че удостоверението е поискано за целите на § 16 ал.1 ПР ЗУТ и за послужване по гр.д.-ПРС. Данни за последното не са представени, което не е от значение поради самостоятелния характер на производството по издаване на удостоверениет за търпимост, респективно-отказ от издаването му. В обстоятелствената част на отказа е посочено, че според КРП, одобрен със Заповед № ОА 1738/07.09.1993г. посоченият в молбата УПИ II-775, кв.33-нов по пана на кв.”Дружба” е празно дворно място. Същото е актувано като УПИ в Акт за общинска собственост /частна/ № 369 от 05.02.1999г. С договор за покупко-продажба от 01.06.2005г., вписан надлежно на 06.06.2005г. имотът /ЧОС/ е продаден на Ахмед М.Хасан. Със заповед № ОА 1221/05.07.2005г. на Кмета на Община Пловдив е отписан УПИ II- -775. Според отказа, извод от фактите по случая е липса на сграда в конкретното дворно място.

В извадка от РП, одобрен със заповедта от 1993г. няма отразено предвиждане за застрояване, липсват заснети съществуващи сгради в УПИ II-775. Видно от договора за прехвърлителната сделка /л.21/, Ахмед Мехмед Хасан, гр-Пловдив, ул.„Правда” № 16 е придобил празно дворно място с площ около 537 кв.м., представляващо УПИ II -775, кв.33-нов по плана на кв.Дружба, одобрен със заповеди №№ ОА-1738 от 07.09.1993г. и ОА-990 от 14.08.1998г.

Както се посочи, удостоверение по смисъла на §16 ЗУТ, че незаконен строеж е търпим, извън нотариалното производство не поражда, нито удостоверява права и задължения, включително за законността на строежа в производство по чл.225 ЗУТ. Съдът преценява законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт по предявеното пред административния орган правно основание за издаването му и установените по преписката факти и обстоятелства. Характерът на разпоредбата на §16 ДР ЗУТ определя строежите, попадащи в обхвата й на допустими по действащите ПУП и по правилата и нормативите по време на изграждането им, макар и при липса на обезпеченост със съответната строително-техническа документация. Тези строежи не се премахват и за тях не може да бъде издавана заповед за забрана за ползване. Разпоредбата разграничава строежи в хипотези на самостоятелните алинеи 1, 2 и 3 във вр. с последиците на отчуждаване, регламентирани в ал.4. В случая довод за търпимост на строежа е изведен от нормата на § 16 ал.1 ПР на ЗУТ, предвид периода на изграждане. В отказа не се съдържат данни за устройствените показатели и нормативи в периода, твърдян за време на изграждане на сградата – до 07 април 1987г.          

В съдебното производство административният орган следва да установи, че издавайки акта си, правилно е приложил закона /чл.219 ал.3 ЗУТ във вр. с чл.170 ал.1 АПК/. Жалбоподателят разполага с възможност да опровергае констатациите. Съдържащите се в адмимистративната преписка документи не са оспорени от страните. В допълнение са постъпили текстова и графична част на Заповед № ОА-990/14.08.1998г., с която е одобрено изменение на ЗРП в застроителна част на кв.33-нов, по плана на кв.Дружба, като относимо обстоятелство е предвиждане за завишаване етажността от три на четири етажа в парцел I-774, II-775 и III-776. По доказателствено искане на жалбоподателя бе допусната СТЕ, заключението по която е прието без възражения от страните. След проверка на писмените доказателства по делото, на картен материал в район „Източен” , както и след оглед на място, експертът е установил няколко едноетажни масивни постройки в дъното на УПИ II -775, ползващи се като жилищни. Експертът е запознат с издаваните актове по устройство на територията за конкретния парцел/УПИ и е посочил, че сградите в същия не са нанесени в действащия ЗРП, одобрен със заповедта от 07.09.1993г. и заповед от 14.08.1998г. Постройките не са отразени като съществуващи и в старите предходни планове – КРП, одобрени със заповед № 360/13.07.1971г. и Заповед № 840/17.07.1963г. Жилищните сгради в дъното на УПИ II са отразени в кадастралната карта, одобрена със заповед на ИД на АГКК № РД-18-64/м.06.2009г. В същия имот има изградена и четириетажна жилищна сграда на улична регулационна линия от север, за която е изведено заключение също да представлява незаконен сроеж, предвид констатираното отклонение от предвижданията на ЗРП и КЗСП. Този обект не е предмет на отказа във вр. с молбата за издаване на удостоверение за търпимост. Предвид общите данни в СТЕ, устно вещото лице пояснява, че сградите са свързани, видно от приложен снимкав материал. Строени са през различно време, но практически са свързани една с друга и се обитават като стаи. Според експерта само малката къща, обозначена под номер 5 в извадката от кадастралната карта, л.80 би могла да бъде търпим строеж, при наличие на данни за перод на построяването й. Не е възможно от изток да има жилищна сграда, свързана към дъно имот. В този смисъл строежите на място са незаконни и недопустими по градоустройствените параметри. Добавено е, че в кадастралнтие планове не се заснемат незаконните постройки, за разлика от кад.карти. Вещото лице не е могло да установи точни граници на процесния обект, поради свързаност на постройките една с друга.

Следва да бъде посочено, че експерта не идентифицира сградата, по отношение на която е поискано издаване на удостоверението. Независимо от начина на ползване на сградите-стаи за живеене, след като молбата съдържа индивидуализирана сграда, е следвало за същата да се представят пълни данни с оглед-разграничванетно й от останалите. Констатираните обстоятелства не са попречили на вещото лице да приеме като резултат от експертизираните данни, че всички сгради построени в УПИ II -775, кв.33-нов по плана на кв.”Дружба”, Пловдив, са изградени в нарушение с действащия ЗРП с КЗСП. По-конкретно едноетажните сгради в дъно имот са незаконно построени върху общинска земя и без строителни книжа, а четириетажната сграда-в отклонение от действащ ЗРП и ЗРП с КЗСП. Според вещото лице, едноетажните сгради в дъно имот са недопустими и в нарушение на предходните действащи норми и по сега действащите планове, като жилищни сгради. Като допълващо застрояване-стопански постройки, са били допустими, при съгласие на собствениците на съседните имоти по общата граница, на която са разположени. В случай на доказано построяване на едноетажните сгради преди 1987г., и при либерализиран режим за конкретните махали, според експерта може да се смята, че същите отговарят на изискванията за търпими строежи-допълващо застрояване.  При тези данни и предвид обсъждане заключението по СТЕ ведно с останалите доказателства по делото, съдът намира, че сградата-предмет на поисканото удостоверение не е идентифицирана самостоятелно в заключението. От друга страна всички едноетажни постройки нямат режим на застрояване. Не е технически издържано предположението за либерализиран режим на постройките в УПИ II -775, няма представени доказателства в тази насока.

 Безспорен факт е, че до 2005г. недвижимия имот е бил общинска частна собственост и няма доказателства за отстъпване право на строеж за изграждане на постройката на жалбоподателите. Няма спор и за незаконност на сградата, поради което обекта не е кадастрално отразен в плановете преди одобряване на кадастралната карта. Законнотсттта на строежа обаче не е в обхвата на спора, а вещото лице практически е характеризирало сградата като допълващо затрояване. В случая не е установено безсъмнено времето на изграждане на обекта, с изключение на гласните доказателства, но при изграждане на незаконен строеж върху чужд имот, собственикът на имота не е длъжен да търпи незаконен строеж в имота си, изграден от друг, поради което той е недопустим и на това основание. Освен изложеното, условие за това строежът да е допустим по действуващ ПУП предполага да е извършено строителство без строителни книжа, но да е налице отстъпено право на строеж от собственика на земята, както и да е предвиден в застроителния план. При наличие на тези условия подлежи на обсъждане въпросът за годината на строителството. Освен извършването на строежа до 7.04.1987 г., изисква се за търпимостта му да е бил, и да е технически допустим към момента на извършването си, съответно към момента на отказа - § 16, ал. 1 ЗУТ. От данните по делото се установи,че еднооетажната полумасивна сграда е на регулационната граница със съседен имот, поради което е била недопустима както по чл. 10 от Наредба № 5/77 г. /отм./ към момента на построяването си, така и по действащия чл. 31, ал. 1 ЗУТ. Видно от графичния материал, в плана от 1998г. не са обозначени строежи, изградени по предходния план от 1993г. За старите планове не са представени данни от ответника, но тъй като в последващите няма отразени сгради в имота, може да се приеме, че не са предвидени, нито запазени като съществуващи. Характерът на застрояването в УПИ е квалифициран от експрерта във вр. с начина на ползване на сградите. За де се прецени дали строежът попада в изключителната хипотеза по § 16, ал. 1 във вр. с ал.2 от ДР на ЗУТ, дори да е изграден в периода 8 април 1987г.-30 юни 1998г., следва да се провери предвиждането на действащия подробен градоустройствен план и правилата и нормативите, действали по време на извършването му /отм. ЗТСУ/. В действащ към момента РП от 1993г. и от 1998г. сградата не е отразена като запазено застрояване. Не са изложени съображения за изискванията на чл. 97, ал. 3 ППЗТСУ /отм./ и чл. 119, ал. 4 ППЗТСУ /отм., 1973г.-1998г./ във връзка с чл. 41, ал. 2 ЗУТ.

Независимо от горното, след като отказът е издаден от Кмета на района, а не от главния архитект, както изисква § 16, ал. 1 вр. чл. 145, ал. 2 ЗУТ, той е нищожен поради липсата на материална компетентност, независимо от йерархията в администрацията при изготвяне на отговори.

Претенция за разноски не е заявена, поради което не се обсъжда във вр. с изхода от делото.

Мотивиран така и на основание чл.172 ал.2, чл.173 ал.2 АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

Обявява за нищожен отказ за издаване на удостоверение за търпимост по § 16 ал.1 ПР ЗУТ, издаден под форма на писмено уведомление от  Кмета на Район „Източен”-Община Пловдив.

Изпраща преписката по молба от 02.07.2008г. за решаване на главния архитект на район „Източен”-Община Пловдив.

Решението може да се обжалва пред Върховния Административен Съд, в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

                                                                                               Административен съдия: