Решение по дело №150/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 декември 2022 г.
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20227280700150
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 225/21.12.2022 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, четвърти  състав, в публично заседание на двадесет и втори ноември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Председател: В.Бянова-Нейкова

Секретар:Ст.Гюмлиева

 

разгледа докладваното от съдията адм № 150 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано  по жалба на М.Н.Д.  ЕГН **********,***, против Писмо №ЧР-14-32-2/27.04.2022г. на Директора на Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол, считано като писмено волеизявление за отказ на органа по назначаване да изпълни  съдебно решение за възстановяване на жалбоподателя на длъжност“***“ в дирекция“ Административно-правна, финансова-стопанска дейност и човешки ресурси“, ранг V младши, в Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол, при възникнала хипотеза на §7, ал.2 вр. с ал.1 от ПЗР на Закона за държавния служител(ЗДСл).

Жалбата се основава на влезли в сила Решение №268/26.11.2019г. по адм.д.№278/2019г. на Административен съд Ямбол, Решение №7774/18.06.2020г. по адм.д.№ 841/2020г. на Върховния административен съд на Република България, Решение №83/26.04.2021г. по адм.д.№177/2020г. на Административен съд Ямбол, Решение №12127/26.11.2021г. по адм.д.№6860/2021г. на Върховния административен съд на Република България, с които са отменени заповеди на органа по назначаване за прекратяване на служебното правоотношение на Д. на длъжност“***“ в дирекция“ Административно-правна, финансова-стопанска дейност и човешки ресурси“, ранг V младши, в Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол.  Твърди се, че  в законоустановения двуседмичен срок е депозирала молба за заемане на длъжността, на която би следвало да бъде възстановена, като доколкото междувременно е била назначена за директор на Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол, възстановяването на предишната длъжност „***“ е станало възможно след прекратяване на пълномощията й, което е станало на 26.01.2022г.С обжалваното писмо №ЧР-14-32-2/27.04.2022г. на Директора на Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол органът отказва изпълнение на съдебните решения без да има право на преценка дали да възстанови или не молителката.Иска се съдът да отмени писмото и да постанови решение за възстановяване на жалбоподателя на длъжността“***“.Претендират се съдебно-деловодни разноски и адвокатски хонорар.

С Определение № 235/30.5.2022г. Административен съд Ямбол поради липса на предмет е оставил без разглеждане жалбата на М.Н.Д.  ЕГН **********,***, против Писмо №ЧР-14-32-2/27.04.2022г. на Директора на Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол, и прекратил производството по адм.д.№150 по описа за 2022 година на Административен съд-Ямбол. По реда на инстанционния контрол с Определение № 8222/28.09.2022г. по адм.д.№7982/2022г. на Върховния административен съд на Република България Определение№ 235/30.5.2022г. по адм.д.№150/2022г. на Административен съд Ямбол е отменено и делото е върнато за продължаване на съдопроизводствените действия. Върховният административен съд е изложил мотиви, че е налице годен за обжалване административен акт, тъй като Д. е обжалвала волеизявление на органа по назначаването, с което изрично й се отказва да бъде възстановена на длъжността, като отказът има характер на индивидуален административен акт, за който жалбоподателката твърди, че засяга възникнало за нея право да бъде възстановена на длъжността „***“ на осн. пар.7 от ПЗР на ЗДСл.

В съдебно заседание жалбоподателят М.Н.Д., редовно призована, се явява лично и с адв. Н.И. от САК.Жалбата против Писмо № ЧР-14-32-2/27.04.2022 г. на Директора на ОД „Земеделие“ – Ямбол се поддържа, претендират се разноски, включително за производството пред ВАС.

Ответната страна Директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол, редовно призована, се представлява от главен юрисконсулт Е.К., която моли съдът да постанови решение, с което да отхвърли жалбата като неоснователна.Счита, че по делото не е доказана незаконосъобразност на решението на административния орган да откаже възстановяване на жалбоподателката на длъжността „***“. До прекратяване на трудовото правоотношение на жалбоподателката като Директор на ОД „Земеделие“ – Ямбол тя е продължила да изпълнява функциите на директор и поради това не може да се приеме, че се е явила в срока по чл. 122, ал. 1 от ЗДСл, както изисква законът. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на платения от жалбоподателя адвокатски хонорар.

В определения от съда срок и двете страни са представили писмени бележки.

Като взе предвид становищата на страните, събраните по делото доказателства и указанията по приложението на закона, дадени с Определение № 8222/28.09.2022г. по адм.д.№7982/2022г. на Върховния административен съд на Република България, съдът приема за установено следното:

Предмет на съдебен контрол е Писмо №ЧР-14-32-2/27.04.2022г. на Директора на Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол, съдържащо волеизявление, че не са налице основания за назначаване на жалбоподателя М.Н.Д. на длъжността “***“ в Дирекция „Административно-правна, финансова-стопанска дейност и човешки ресурси“ при Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол.Същото е получено лично от Д. на 27.04.2022г.Жалба е подадена в Административен съд Ямбол с вх.№1278/10.05.2022г.Предвид и мотивите на Определение № 8222/28.09.2022г. по адм.д.№7982/2022г. на Върховния административен съд на Република България, че отказът има характер на индивидуален административен акт, за който жалбоподателката твърди, че засяга възникнало за нея право да бъде възстановена на длъжността „***“ на осн. пар.7 от ПЗР на ЗДСл, съдът приема жалбата за допустима за разглеждане, като подадена от неблагоприятно засегнато лице, срещу подлежащ на съдебен контрол индивидуален административен акт и в рамките на 14-дневния срок за оспорването му пред съд.

По същество съдът взе предвид следното:

Страните не спорят досежно обстоятелствата, че: М.Н.Д. е заемала длъжност *** в Дирекция „АПФСДЧР“ при ОД „Земеделие" Ямбол, на която е била назначена със Заповед №РД-07-399-22/28.01.2016г. на Директора на ОД „Земеделие" Ямбол.Служебното й правоотношение е било прекратено със Заповед №РД-07-2972-169/13.10.2017г. на органа по назначаване, отменена с влязло в сила  Решение №268/26.11.2019г. по адм.д.№278/2019г. на Административен съд Ямбол след като е оставено в сила с Решение №7774/18.06.2020г. по адм.д.№841/2020г. на ВАС. Вследствие на това със Заповед №ТД-ЧР-24-12/30.06.2020г. на органа по назначаване жалбоподателката е била възстановена на длъжността *** в Дирекция „АПФСДЧР“ при ОД „Земеделие" Ямбол, но с нова Заповед № ЧР-25-1/01.07.2020 г. е било прекратено служебното й правоотношение. Заповед № ЧР-25-1/01.07.2020 г. е била предмет на обжалване в производството по адм. дело №177/2020г. на Административен съд Ямбол, който с  Решение №83/26.04.2021г. е отменил същата.Съдебният акт е оставен в сила с Решение №12127/26.11.2021г. по адм. дело №6860/2021г. на ВАС и е влязъл в сила на същата дата.  Междувременно, в хода на това оспорване за периода 22.06.2021г.-27.01.2022г., въз основа на сключен с министъра на земеделието, храните и горите Трудов договор №РД-15-942/18.06.2021г. на Д. са били възложени функциите на Директор на ОД „Земеделие" Ямбол, считано от 22.06.2021г., като със Заповед №РД-15-18/26.01.2022г. на министъра на земеделието е било прекратено трудовото й правоотношение, считано от 27.01.2022г.. По времето, когато трудовият договор е бил в сила е постановено Решение №12127/26.11.2021г. на ВАС по адм. дело №6860/2021г., с което е потвърдено Решение №83/26.04.2021г. по адм. дело №177/2021г. на ЯАС. След влизане в сила на Решение №83/26.04.2021г. по адм. дело №177/2020г. на Административен съд Ямбол(на 26.11.2021г.) Д. е депозирала Заявление №ЧР-14-71/09.12.2021г. за заемане на длъжността „***" в Дирекция“АПФСДЧР“ при ОД „Земеделие" Ямбол(в рамките на 14-дневния срок по чл.122,ал.1 от ЗДСл), но не е заела длъжността, а е продължила да изпълнява функциите на Директор на ОД „Земеделие" Ямбол.След прекратяване на трудовото й правоотношение, считано от 27.01.2022г. се е явявала за заемане на длъжността *** в ОД „Земеделие" Ямбол на 02.02.2022г., на 03.02.2022г., на 04.02.2022г., на 07.02.2022г., на 08.02.2022г., на 09.02.2022г., 10.02.2022г., на 11.02.2022г., на 14.02.2022г., на 16.02.2022г., на 17.02.2022г., на 18.02.2022г., на 21.02.2022г., на 22.02.2022г., на 23.02.2022г., на 24.02.2022г., на 25.02.2022г., на 28.02.2022г., на 01.03.2022г., на 02.03.2022г., на 04.03.2022г., на 07.03.2022г., на 08.03.2022г., на 09.03.2022г., на 10.03.2022г., на 11.03.2022г., на 14.03.2022г., на 15.03.2022г., на 16.03.2022г., на 17.03.2022г., на 28.03.2022г., на 29.03.2022г., на 30.03.2022г., на 31.03.2022г., на 01.04.2022г., на 04.04.2022г., на 05.04.2022г., на 06.04.2022г., на 07.04.2022г., на 08.04.2022г., на 11.04.2022г., на 12.04.2022г., на 13.04.2022г., на 14.04.2022г., на 15.04.2022г., на 18.04.2022г., на 19.04.2022г., на 20.04.2022г., на 26.04.2022г. и на 27.04.2022г., за което са съставени протоколи, подписани от М.Д. и служители в ОД „Земеделие" Ямбол.

В хода на явяванията на М.Д. *** до същата е изпратено писмо изх.№ЧР-14-32/18.04.2022г. от Директора на ОД“Земеделие“ Ямбол с искане да уведоми дирекцията на какво се основава явяването й всеки ден в сградата на ОД „Земеделие" Ямбол с искане да се съставя протокол за това, че желае да заеме длъжността „***“ , и на какво основание желае да заем длъжността.В отговор на това писмо М.Д. чрез адв.И. е изпратила молба до ОД“Земеделие“ Ямбол, регистрирана с вх.№ЧР-14-32-1/19.04.2022г., в която е посочено че е подала заявление ЧР-14-71/09.12.21г. за да заеме длъжността „***" в Дирекция“АПФСДЧР“ при ОД „Земеделие" Ямбол въз основа на влязло в сила Решение №12127/26.11.2021г. на ВАС (в рамките на двуседмичния срок от влизане в сила на решението), в тази връзка е длъжна да се яви на работа за заемане на длъжността, докато не бъде изпълнено съдебното решение и от двете страни, са длъжни да съставят протокол, с който се установява недопускането й до работа.

В отговор на молба с вх.№ЧР-14-32-1/19.04.2022г. е издадено Писмо №ЧР-14-32-2/27.04.2022г. на Директора на Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол, с което молителката е уведомена, че по времето когато е получено Решение №12127/26.11.2021г. по адм.д.№6860/2021г. на ВАС(на 01.12.2022г.), същата вече е била служител на дирекцията, назначена на по-висока длъжност – Директор на ОД „Земеделие" Ямбол, на 09.12.2021г. е депозирала  заявление, в което е изявила желание да заеме длъжността „***“, на която е възстановена по силата на съдебното решение, но като орган по назначаването не е предприела никакви действия в посока на разрешаване на въпроса със служебното правоотношение.Самото подаване на заявление в дирекцията не може да се приеме като явяване за заемане на длъжността ***,тъй като до прекратяване на трудовото правоотношение са изпълнявани функциите на директор.В заключение е посочено, че не са налице основания за назначаване на молителката на длъжността„***“ в ОД“Земеделие“ Ямбол.

В жалбата си до съда М.Н.Д. се позовава на §7от ПЗР на ЗДСл като счита, че за нея правото да бъде възстановена на заеманата длъжност „***“ или да й бъде  предложена друга равностойна длъжност възниква с прекратяването на правоотношението й за заеманата длъжност „директор“.

Според §7, ал.1 от ПЗР на ЗДСл - Държавен служител, който бъде избран за народен представител, министър, кмет или бъде назначен за областен управител или бъде избран или назначен за едноличен орган на власт, негов заместник или член на колегиален орган на власт, има право след прекратяване на пълномощията му да заеме предишната си длъжност. За времето на отсъствието му на същата длъжност може да бъде назначено друго лице като заместник. В случаите, когато тази длъжност е закрита, на лицето се предлага друга равностойна длъжност по служебно правоотношение в същата администрация.

Съдът приема за доказано по делото, че горната хипотеза на закона е била осъществена в конкретния случай. М.Н.Д. е заемала длъжност “***“ в дирекция“ Административно-правна, финансова-стопанска дейност и човешки ресурси“, ранг V младши, в Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол като с две последователни заповеди служебното й правоотношение е било прекратено(Заповед №РД-07-2972-169/13.10.2017г. на органа по назначаване, отменена с влязло в сила на 18.06.2020г. Решение №268/26.11.2019г. по адм.д.№278/2019г. на Административен съд Ямбол, и Заповед № ЧР-25-1/01.07.2020 г. на органа по назначаване, отменена с влязло в сила на 26.11.2021г. Решение №83/26.04.2021г. по адм. дело №177/2020г. на Административен съд Ямбол). Последица от отмяната на заповед за прекратяване на служебното правоотношение е възстановяване на правното положение, такова, каквото е съществувало до издаване на акта за прекратяване Периодът от датата на прекратяване на служебното правоотношение, до отмяната на акта за  прекратяването му с влязъл в сила съдебен акт, се зачита за служебен стаж по арг. от чл. 123 във връзка с чл. 118, т.1 от ЗДСл.Със Заявление №ЧР-14-71/09.12.2021г. Д. е  изявила пред органа по назначаване волята си за заемане на длъжността „***" в Дирекция“ Административно-правна, финансова-стопанска дейност и човешки ресурси“, в Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол.Заради обстоятелството, че към този момент е заемала ръководна длъжност директор в същата администрация, вярно е твърдението на органа по назначаване че фактически  служителят не се е явил да заеме длъжността преди уволнението, но това е без значение - при междувременно възникнало друго правоотношение – назначаване за едноличен орган на изпълнителната власт, явяването за заемането на предишната длъжност не е било нужно като фактическо действие.В разпоредбата на чл.19, ал.4 от Закона за администрацията /ЗАдм/ изрично са изброени еднолични органи на власт, като в тях са включени и ръководители на държавни институции, създадени със закон или с постановление на МС, какъвто е Директорът на ОД "Земеделие"-Ямбол.Именно на осн. чл.19, ал.4, т.4 от Закона за администрацията е сключен и трудовият договор на М.Д. с работодател министерство на земеделието, храните и горите.След прекратяване на трудовото правотношение приложима е хипотезата на § 7, ал.1 от ПЗР на ЗДСл и лицето има право да поиска да бъде възстановено на упражняваната от него държавна служба до започване на изпълнението на задълженията като орган на изпълнителната власт по смисъла на чл. 19, ал.4, т.4 от Закона за администрацията.След като в периода от 02.02.2022г. до 27.04.2022г. след прекратяване на трудовия й договор Д. ежедневно се е явявала в ОД“земеделие“ Ямбол за да заеме предишната си длъжност „***“, органът по назначаване е бил длъжен да я възстанови на осн. §7, ал.1 от ПЗР на ЗДСл.

По изложените съображения обжалваният административен акт като материално незаконосъобразен следва да се отмени като преписката се върне за ново произнасяне по заявление №ЧР-14-71/09.12.2021г. на М.Н.Д.(уточнено с молба вх.№ЧР-14-32-1/19.04.2022г. в отговор на която е издадено обжалваното писмо)като същото се счете за искане по смисъла на §7, ал.1 от ПЗР на ЗДСл – за заемане на предишната й длъжност „***“ в Дирекция“ Административно-правна, финансова-стопанска дейност и човешки ресурси“ в Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол. В случай, че тази длъжност е закрита, на лицето органът по назначаване следва да предложи друга равностойна длъжност по служебно правоотношение в същата администрация.

Изходът на спора обуславя основателност на претенцията за разноски на жалбоподателя.Такива са заявени в размер на 30 лева за платена държавна такса в производството по адм.д.№7982/2022г. на ВАС и за адвокатски хонорар в размер на 1500 лева, от които на осн.чл.8, ал.3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения 300 лева за производството по адм.д.№7982/2022г. на ВАС и 1000 лева за производството пред Административен съд Ямбол по настоящото дело, и 200 лева на осн.чл.2, ал.8 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения - за процесуално представителство, осъществено извън населеното място, в което е кантората на адвоката.възражението за прекомерност на адвокатския хонорар направено от насрещната страна по делото съдът намира за частично основателно – претендираният адвокатски хонорар на осн.чл.8, ал.3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения е съответстващ на минималните размери, но претендираният хонорар на осн.чл.2, ал.8 от същата наредба не следва да бъде присъждан – адвокат И. се е явил само в едно открито с.з. на 22.11.2022г., на същият е разрешен достъп до електронното досие на делото, преимуществено осъществените от него процесуални действия са по електронен път и преди изменението на Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения от 4.11.2022 г., разходооправдателни документи за платени суми за пътни разходи и престой не са представени.

Водим от горното и на осн. чл.172, ал.2 и чл.173, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Писмо №ЧР-14-32-2/27.04.2022г. на Директора на Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол.

ИЗПРАЩА преписката на Директора на Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол за ново произнасяне по заявление №ЧР-14-71/09.12.2021г. на М.Н.Д.(уточнено с молба вх.№ЧР-14-32-1/19.04.2022г.) съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона.

 

ОСЪЖДА Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол да заплати на адвокат Н.И.И. с адрес на упражняване на дейността: ***, адвокатско възнаграждение в размер на 1300(хиляда и триста) лева.

 

ОСЪЖДА Областна дирекция “Земеделие“-Ямбол да заплати на М.Н.Д.  ЕГН **********,***, разноски в размер на 30(тридесет) лева за платена държавна такса.

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна претенцията на адвокат Н.И.И. с адрес на упражняване на дейността: ***, за присъждане на адвокатско възнаграждение в размер на 200(двеста) лева за осъществено процесуално представителство извън населеното място, в което е кантората на адвоката.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете