РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК
РЕШЕНИЕ
№ 559/13.10.2023г.
По Протокол от открито
съдебно заседание на 13.10.2023г., по адм. дело № 1013 по описа на
Административен съд Пазарджик за 2023г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
На основание на чл. 58
от Изборния кодекс и чл. 98, ал. 2 от Административно процесуалния кодекс, във
връзка с чл. 88 от Изборния кодекс., Съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
жалбата Политическа партия „Земеделски съюз „Александър Стамболийски“,
представлявана от С.Я.П., председател на партията, чрез Й.И.П. упълномощен
представител на партията с посочен адрес с. Виноградец, ул. Тридесет и втора, №
4, общ. Септември, чрез процесуалния представител адв. А.П., против Решение № 155
– МИ от 26.09.2023г. по Протокол № 7-МИ от 26.09.2023г. на Общинска избирателна
комисия Пазарджик, в частта му с която отказва да регистрира С.С.М. и Г.Н.Г.,
като кандидат за общински съветник в изборите за общински съветници и кметове в
Община Пазарджик на 29.10.2023г., потвърдени с Решение № 2612-МИ от 06.10.2023
г. и на Централната избирателна комисия.
МОТИВИ
към
Решение от 13.10.2023г., постановено по
адм. дело № 963 по описа на Административен съд Пазарджик за 2022 г.
I. За характера на производството, жалбата и
становищата на страните:
1. Производството е по реда на чл. 58 от Изборния кодекс и чл. 98,
ал. 2 от Административно процесуалния кодекс, във връзка с чл. 88 от Изборния
кодекс.
2. Образувано е по жалба на Политическа партия „Земеделски съюз
„Александър Стамболийски“, представлявана от С.Я.П., председател на партията,
чрез Й.И.П. упълномощен представител на партията с посочен адрес с. Виноградец,
ул. Тридесет и втора, № 4, общ. Септември, чрез процесуалния представител адв. А.П.,
против Решение № 135 – МИ от 26.09.2023г. по Протокол № 7-МИ от 26.09.2023г. на
Общинска избирателна комисия Пазарджик, в частта му с която е отказано да
регистрира С.С.М., като кандидат за кмет на кметство Мокрище в изборите за
общински съветници и кметове в Община Пазарджик на 29.10.2023г., потвърдено с
Решение № 2612-МИ от 06.10.2023 г. и на
Централната избирателна комисия.
3. Жалбоподателя, чрез процесуалния си представител адв. П. поддържа, че при постановяване на оспореното
решение, общинската избирателна комисия, неправилно е приложила материалния
закон, доколкото, М. живее постоянно от няколко години в Република България, като
включително е била страна по трудов договор, сключен с българско търговско
дружество.
Иска се обжалваното решение
да бъде отменено.
4. Общинска избирателна комисия, Пазарджик представлявана от
председателя В. е на становище, че жалбата е неоснователна. Поддържат се изцяло
фактическите констатации и правните изводи, обективирани в решенията на ОИК и
ЦИК.
5. Заинтересованата страна С.С.М., ЕГН **********, с посочен
постоянен адрес ***, чрез процесуалния си представител адв. П. е на становище,
че жалбата е основателна.
6. Заинтересованата страна
Г.Н.Г., ЕГН ********** с посочен адрес ***, чрез процесуалния си
представител адв. П. е на становище, че жалбата е основателна.
6. Представителя на Окръжна прокуратура Пазарджик е на становище,
че жалбата е неоснователна. Счита се, че в случая Общинската избирателна
комисия е приложила правилно закона, като е отказа регистрация на кандидати,
които нямат адресна регистрация по постоянен и настоящ адрес на територията на
страната.
ІІ.
За допустимостта :
7.
Жалбата е подадена в рамките не предвидения за това срок и при наличието на
правен интерес, поради което е допустима.
ІІІ.
За фактите:
8.
В Общинска избирателна комисия Пазарджик е постъпило последващо предложение (Приложение № 52-МИ от изборните книжа) вх. № 1- КК-1 от 25.09.2023 г. от С.Я.П., чрез Й.И.П.,
за регистрация на кандидатската листа на ПП „Земеделски съюз „Александър
Стамболийски“ за кандидати за кмет на кметства в община Пазарджик в изборите на
29 октомври 2023 г. Партията е регистрирана за участие в изборите за общински
съветници и кметове на 29 октомври 2023 г. съгласно Решение № 2287-МИ от 08.09.2023
г. на ЦИК и Решение № 74- МИ от 18.09.2023 г. на ОИК Пазарджик. При направена
проверка, общинската избирателна комисия е констатирала, че кандидата за общински
съветник С.С.М. и кандидата за общински съветник Г.Н.Г. нямат настоящ адрес на
територията на Република България. При това положение е прието, че съобразно
разпоредбата на чл. 414 от ИК и Решение № 2460-МИ от 18.09.2023г. на ЦИК, всеки
кандидат трябва да има регистриран постоянен и настоящ адрес на територията на
Република България, като поне един от тях е на територията на съответната
община или кметство към 28.04.2023г.
9.
Въз основа на тези фактически и правни съображения, с Решение № 155 – МИ от
26.09.2023г. по Протокол № 7-МИ от 26.09.2023г. на Общинска избирателна комисия
Пазарджик, е отказано да бъде регистрирана С.С.М. и Г.Н.Г., като кандидати за общински
съветници в изборите за общински съветници и кметове в Община Пазарджик на
29.10.2023г.
Решението
на общинската избирателна комисия е потвърдено с Решение № 2612-МИ от
06.10.2023 г. на Централната избирателна комисия.
10.
В хода на настоящото производство, от страна на жалбоподателя се представи,
заверено копие от Трудова книжка на Г.Н.Г.; Регистрационна карта на Г.Н.Г.; Разпореждане № 121-00-2006-2 от 14.09.2022 г.
на ръководителя по осигуряването в ТП на НОИ, Пазарджик с
което административното производство по заявление на Г. е възобновено ;
Разпореждане № 121-00-2006-3 от 16.09.2022 г. на ръководителя по осигураването
в ТП на НОИ, Пазарджик с което на Г. е отпуснато обезщетение за
безработица
По
искане на съда, от Община Пазарджик се представи Писмо изх. № 03-15-255-001 от
12.10.2023 г., в което е удостоверено, че С.С.М., ЕГН **********, е с
регистриран постоянен адрес *** и с регистриран настоящ адрес – Великобритания
от 10.04.2007 г., а Г.Н.Г., ЕГН: **********
е с регистриран постоянен адрес *** и с регистриран настоящ адрес –
Испания от 22.06.2006 г.
ІV.
За правото :
11.
Съобразно, чл. 397, ал. 1 и ал. 2 от Изборния кодекс, право да бъдат избирани
за общински съветници и кметове имат българските граждани, които са навършили
18 години към изборния ден включително, не са поставени под запрещение, не
изтърпяват наказание лишаване от свобода и са живели най-малко през последните 6
месеца в съответното населено място. Съответно, право да бъде избиран за
общински съветник има и всеки гражданин на държава – членка на Европейския
съюз, който не е български гражданин, навършил е 18 години към изборния ден
включително, не е поставен под запрещение, не изтърпява наказание лишаване от
свобода, има статут на продължително или постоянно пребиваващ в Република
България, живял е най-малко през последните 6 месеца в съответното населено
място и не е лишен от правото да бъде избиран в държавата членка, на която е
гражданин.
Съобразно,
§1, т. 5 от ДР на ИК, „Живял най-малко през последните 6 месеца в съответното
населено място" по смисъла на чл. 397 е:
а) български гражданин, който има адресна регистрация по постоянен и
настоящ адрес на територията на съответната община или кметство; б) български
гражданин, който има постоянен и настоящ адрес в различни общини или кметства
на територията на Република България; в) гражданин на друга държава – членка на
Европейския съюз, който има адрес на пребиваване на територията на съответната
община или кметство, към дата 6 месеца преди датата на произвеждане на
изборите.
Най-сетне,
според чл. 94, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Закона за гражданската регистрация, настоящ
адрес е адресът, на който лицето живее. Всяко лице има само един настоящ адрес.
Настоящият адрес на българските граждани, на които мястото на живеене е в
чужбина, се отразява в регистъра на населението само с името на държавата, в
която живеят.
12.
Съотнасянето на описаните факти по делото с цитираната нормативна уредба,
налага несъмнения извод, че по отношение на кандидатите за общински съветници М.
и Г., не е налице изискването на чл. 397 от ИК, да е живяла „…най-малко през
последните 6 месеца в съответното населено място…“, доколкото в случая не е
проявена нито една от хипотезите, предвидени в §1, т. 5 от ДР на ИК, относно
адресната регистрация на лицето.
Последно посочения законов текст, ясно и еднозначно указва, начина по
който се установява наличието или отсъствието на предпоставката „… са живели
най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място….“ относно
кандидатите за кметове и общински съветници. Наличието на осъществявана трудова
дейност в страната или други фактически реалии в тази насока, не са предвидени
като способ за установяване на проявлението на въпросната нормативно установена
предпоставка.
Председател
:
(П)
Членове 1. (П)
2. (П)