Решение по дело №138/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 437
Дата: 4 юли 2023 г.
Съдия: Мария Иванова Колева
Дело: 20237150700138
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 437 / 4.7.2023г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПАЗАРДЖИК, -ти състав, в открито заседание на тринадесети юни две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

СЪДИЯ: МАРИЯ КОЛЕВА

 

при участието на секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 138 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалбата на Н.Г.Я., ЕГН **********,***, подадена чрез процесуален представител адвокат Ч.Ч., срещу Уведомително писмо изх.№ 02-130-6500/869#5/09.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания 2020 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта му, с която е извършено намаление на поисканата сума и са начислени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания. Релевирани са доводи за нищожност, алтернативно за незаконосъобразност на акта в обжалваната му част, като издаден при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила и противоречие с материалноправни разпоредби. В съдебно заседание и представени писмени бележки адвокат Ч., поддържа жалбата и излага твърдения за незаконосъобразност на оспорения акт, като претендира отмяната му, ведно с присъждане на разноски по представен списък.

Ответникът – заместник изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), чрез процесуален представител юрисконсулт П.М., излага становище за неоснователност на жалбата и претендира присъждане на разноски.

Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав, като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и съобрази доводите на страните, приема за установено следното:

На 11.05.2020 г., Н.Я. е подал заявление за подпомагане с УИН 13/150620/07118 за кампания 2020 г. по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП); Схемата за преразпределително плащане (СПП); Схемата за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда (ЗДП), Схема за обвързано подпомагане на млечни крави (СМлК); Схема за обвързано подпомагане за оранжерийни зеленчуци (СЗо) и Схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК). Към заявлението са приложени необходимите документи, в т. ч. декларации, таблици на заявените площи по схеми и таблици за отглежданите животни през 2019 г. и 2020 г., както и картен материал на блоковете на земеделско стопанство.

При извършени автоматични проверки на въведените данни в подаденото заявление за подпомагане по директни плащания са констатирани грешки и е отправено предупреждение, за които кандидатът се е запознал срещу подпис.

С уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2020 г., в оспорената му част, на земеделския стопанин са намалени следните суми: по СЕПП в размер на 2 488,14 лв.; по ЗДП – 888,79 лв.; по СПП – 1 765,87 лв.; по СПК – 26,67 лв. и са начислени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания в размер общо на 1 640,21 лв. Посочено е, че общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК) след извършване на задължителни административни проверки и проверки на място на данните в заявлението за подпомагане.

По делото от страна на жалбоподателя е представен и приет Договор за наем № 660/01.10.2019 г. между Община Пазарджик - наемодател и Н.Я. - наемател, с който наемодателят отдава под наем на наемателя поземлени имоти с идентификатори 53285.50.1; 53285.50.76; 53285.50.77 и трите в местността „Беглика“; ПИ с идентификатори: 53285.69.1; 53285.70.1; 53285.70.3; 53285.72.1 – в местността „Казлача“; ПИ с идентификатори 53285.73.24; 53285.74.1 в местността „Черковка“; ПИ с идентификатори: 53285.75.1; 53285.76.2; 53285.76.44; 53285.78.8; 53285.78.9; 53285.79.5; 53285.79.7, всички в местността „Къртела“ и поземлен имот с идентификатор 53285.97.1 в местността „Динчов дъб“. Договорът за наем е сключен за срок от осем стопански години, считано от 01.10.2019 г. до 30.09.2027 г.

От ответника е представена и приета Заповед № РД 09-155/23.02.2021 г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която са одобрени окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2020 г., извадка от интернет страницата на ДФЗ, с която се уведомяват земеделските стопани, че са приключили кръстосаните проверки за Кампания 2020 г., публикувана на 02.09.2020 г.; извадка от системата ДФЗ СЕУ (Система за електронни услуги), „Двойно декларирани площи“ за бенефициер Н.Г.Я., както и извадка от ИСАК Регистър „Директни плащания“ – Регистър на разрешени застъпвания по БЗС.

Представено е заверено копие от влязло в сила на 05.11.2022 г. Решение № 745/13.10.2022 г. по адм. дело № 352/2022 г. на Административен съд-Пазарджик, с което по жалба на Н.Я. е отменено Уведомително писмо № 02-130-6500/869/10.03.2022 г. на заместник изпълнителния директор на ДФЗ и преписката е върната на административния орган за ново произнасяне.

Във връзка с молба по чл. 192 ГПК от процесуалния представител на ответника от Областна дирекция „Земеделие“-Пазарджик са представени заверени копия на документи, доказващи правни основания за ползване на земеделски земи, представени от Н.Я. за стопанската 2019/2020 г., както и договори за наем от трети лица и справка за всички правни основания за имоти за стопанската 2019/2020 г. за землище Овчеполци, ЕКАТТЕ 53285.

При така установеното от фактическа страна и след като извърши цялостна проверка на акта в обжалваната му част във връзка с правомощията си по чл. 168 АПК, Административен съд-Пазарджик обуславя следните правни изводи:

Уведомителното писмо е получено на 12.01.2023 г., а жалбата срещу него е подадена чрез органа до съда на 20.01.2023 г., т.е. в законоустановения срок, от активно легитимирано лице и при наличие на правен интерес от търсената защита, поради което е допустима, а разгледана по същество – неоснователна по следните съображения:

Оспореният акт е издаден от компетентен орган. Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция, организира и ръководи дейността й и я представлява, като разполага и с правомощието по вземане на решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция. От своя страна, съгласно чл. 20а, ал. 4 ЗПЗП, изпълнителният директор може да делегира правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по ЗУСЕФСУ и по този закон и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. С т. 1 от заповед № 03-РД/3088/22.08.2022 г., изпълнителният директор на ДФЗ, е делегирал на заместник изпълнителния директор В. К., правомощия по издаване и подписване на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане.

Не е налице и основанието по чл. 177, ал. 2 АПК за обявяване нищожност на уведомителното писмо. В него е посочено, че е издадено във връзка с влязло в сила Решение № 745/13.10.2022 г. по адм. дело № 352/2022 г. на Административен съд-Пазарджик. С приобщеното по делото решение съдът е отменил Уведомително писмо № 02-130-6500/869/10.03.2022 г. на заместник изпълнителния директор на ДФЗ и е изпратил преписката на органа за ново произнасяне като е посочил, че актът е издаден при неспазване на установената от закона форма, поради липса на конкретни фактически и правни основания. С обжалваното в настоящото производство писмо указанията на съда са изпълнени, като са разгледани всички заявени БЗС поотделно и за всяко от тях има конкретно правно основание за отказа.

Обективираните в писмото основания, таблиците към него и описаните в тях БЗС, посочените площи, приети за недопустими за подпомагане и причините за това, ведно с данните от административната преписка, ясно отразяват волята на административния орган и несъмнено позволяват упражняването на правото на защита на земеделския стопанин, и осъществяването на съдебен контрол за законосъобразност върху акта. Уведомителното писмо съдържа описание в относимите колони относно заявените за подпомагане площи, установените допустими за подпомагане площи след извършените проверки по чл. 37 ЗПЗП, съответно - установените като недопустими за подпомагане площи. С посочване на разпоредбата на чл. 17, ал. 2 и ал. 3 от Наредба № 5/27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания във вр. чл. 43, ал. 3, т. 5 ЗПЗП и отразяването, че за една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено, административният орган е пояснил причините за постановения отказ, както по СЕПП, така и за СПП и ЗДП, за които е кандидатствал земеделския стопанин. На база таблиците, част от текста на писмото и обясненията към тях, на стр. 7 от административния акт са отразени размера на финансовото подпомагане и е определена ставката по схемите и мерките, като данните в таблица 13 са пояснени словесно. Оторизацията на сумите е представена в таблица 14 на стр. 11 от писмото, а в таблица 15 - извършеното плащане. В този смисъл, писмото, таблиците в него и обективираните към тях пояснения на отделните колони и отразявания, съставляват мотивите на издадения акт. Ето защо, съдът намира, че актът в оспорената му част съдържа необходимите фактически и правни основания за атакувания отказ за подпомагане.

Според чл. 30 ЗПЗП за изпълнение на функциите на Разплащателната агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), която се състои от: 1. система за регистрация на кандидатите, на заявленията за подпомагане и на заявките за плащане; 2. система за идентификация на земеделските парцели (СИЗП); 3. система за идентификация и регистрация на животните и други, подробно разписани в ал. 2 на чл. 30 ЗПЗП. Процедурата е доразвита в Глава трета от Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. СИЗП представлява част от ИСАК и дори да допуска застъпване на площи, този пропуск се преодолява чрез Интегрираната система за контрол, също част от ИСАК. Съгласно чл. 41, ал. 1 ЗПЗП (в редакцията към датата на подаване на заявлението за подпомагане, обн. ДВ, бр. 21 от 13.03.2020 г.) за подпомагане за схемите по чл. 38а, ал. 1 може да кандидатстват земеделски стопани, регистрирани съгласно чл. 7, чрез подаване на заявление за подпомагане по чл. 32, ал. 1 за съответната календарна година. В ал. 3 от същата разпоредба е предвидено, че земеделските земи, включени в заявлението за подпомагане, трябва към 31 май на съответната календарна година да са на разположение на земеделските стопани съгласно чл. 36, параграф 5 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, което се удостоверява с правно основание за ползване, регистрирано по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи. Министерството на земеделието, храните и горите извлича, степенува, обобщава и предава на Разплащателната агенция еднократно или на етапи данни за регистрираните правни основания за ползване на земеделски земи (чл. 41, ал. 5 ЗПЗП).

Съгласно чл. 17, ал. 1 от Наредба № 5/2009 г. (обн. ДВ, бр. 51/05.06.2020 г.), когато при извършване на кръстосани проверки Разплащателната агенция установи застъпване (пресичане на границите) на два или повече блока на земеделски стопанства, публикува данните за констатираните застъпвания в Системата за електронни услуги и уведомление за публикацията на електронната страница на Държавен фонд „Земеделие“. Видно от представените по делото доказателства на 02.09.2020 г. на електронната страница на ДФЗ е публикувано съобщение, че са приключили кръстосаните проверки за Кампания 2020 г. Посочено е, че информация за установените застъпвания е публикувана в раздел „Справки“, секция „Двойно декларирани площи“ в индивидуалния профил на всеки земеделски стопанин в Системата на електронни услуги. Посочено е още, че при обработка на площите ДФЗ ще ползва данните за регистрирано правно основание, предоставени от Министерството на земеделието, храните и горите. По подаденото от Н.Я. заявление за констатирани застъпвания за БЗС 53285-1281-3-1 (кадастрален номер 53285-078-008) с декларирана площ 2.18 ха; БЗС 53285-1285-2-1 (53285-079-005) с площ 2.72 ха и БЗС 53285-73-2-1 (53285-075-001) с декларирана площ 1.59 ха., което е отразено в Системата за електронни услуги. В нея е посочено ЕКАТТЕ, землището – с. Овчеполци, както и БЗС номер, кадастрален имот номер и площта в хектари. За цитираните БЗС Я. е представил договор за наем от 01.10.2019 г., сключен с Община Пазарджик и вписан в Агенция по вписванията.

Видно от представената от ОСЗ-Пазарджик Справка с всички правни основания за имоти за стопанската 2019/2020 г. за землище с. Овчеполци, имот по КВС № 078008 (БЗС 53285-1281-3-1) и имот № 079005 (БЗС 53285-1285-2-1) са заявени от Н.Я. и от „Еко-хидро-90“ ООД с правно основание чл. 37и, ал. 12 ЗСПЗЗ и са собственост на Община Пазарджик. Представен е и договор от 12.05.2017 г., сключен между Община Пазарджик и „Еко-хидро-90“ ООД за осем стопански години, считано от 01.10.2017 г. до 30.09.2024 г., в който също фигурират посочените имоти.

По отношение на БЗС 53285-73-2-1, имот по КВС № 075001 е заявен от Н.Я. и И. Г. К., с правно основание чл. 37и, ал. 12 ЗСПЗЗ, собственост на Община Пазарджик, като последният е отразен от ОСЗ-Пазарджик на база представен договор за наем от 04.05.2016 г., сключен между общината и И. Г. К. за срок от осем години, считано от датата на подписване на договора.

Въз основа представените данни е приложено правилото на чл. 17, ал. 3 и ал. 4 от Наредба № 5/2009 г., че когато за една и съща площ, за която е установено застъпване, са предоставени данни за регистрирани правни основания за ползване на земеделски земи, доказващи правото на ползване от двама или повече от кандидатите, или когато за никой от кандидатите не са налични такива данни, ДФЗ-РА им налага санкции съгласно чл. 19, 19а и 28 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 г. за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие и когато само за един от кандидатите са налични регистрирани данни по чл. 41, ал. 5 ЗПЗП, доказващи правното основание за ползване на застъпените площи, ДФЗ-РА одобрява изплащането на финансовото подпомагане на него за площите, за които е доказал правно основание за ползване. За останалите застъпени площи ДФЗ-РА отказва изплащане на финансово подпомагане на всички кандидати и им налага санкции съгласно чл. 19, 19а и 28 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014.

При така представените доказателства и съгласно цитираните разпоредби се установява, че е спазена процедурата по Наредба № 5/2009 г., в т.ч. като са извършени проверките, визирани от чл. 17 от Наредбата. Последните са необходими в случаите на констатирани при кръстосани проверки на заявленията за подпомагане на отделните бенефициери, застъпвания, и представени от последните документи, удостоверяващи правото им на ползване върху заявените земеделски земи. Поради това правилно органът е приел, че не са спазени разпоредбите на чл. 17 от Наредба № 5/2009 г. и на основание чл. 43, ал. 3, т. 5 ЗПЗП ДФЗ е отказал финансова помощ за площите, за които са предоставени документи и от лица, участващи в застъпването. При наличието на представени документи за правото на ползване от двама земеделски стопани, административният орган няма задължението да установява на място владението или държането на застъпените площи. В тази връзка са начислени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания съгласно чл. 19а от Делегиран Регламент № 640/2014 г. на Комисията.

По отношение на сумата по СПК в размер на 26.67 лв. следва да се отбележи, че същата представлява намаление на финансова дисциплина, определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 г. и чл. 8, § 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 г. и съгласно определената от Комисията ставка на корекция.

Предвид изложеното, съдът намира, че административният акт е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липсата на съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с приложимия материален закон и неговата цел, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото и предявеното от процесуалния представител на ответника искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, следва Н.Г.Я. да бъде осъден да заплати сумата от 100 лв., представляваща определен от съда размер в съответствие с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.Г.Я. срещу Уведомително писмо изх.№ 02-130-6500/869#5/09.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания 2020 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта му, с която е извършено намаление на поисканата сума и са начислени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания.

ОСЪЖДА Н.Г.Я., ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, сумата от 100 (сто) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.

 

 

                                                        СЪДИЯ: /п/