№ 349
гр. Шумен, 05.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, X-И СЪСТАВ, в публично заседание на
осми април през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Жанет М. Христова
при участието на секретаря АНА СТ. ТОНЕВА
като разгледа докладваното от Жанет М. Христова Гражданско дело №
20243630102762 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.145 от АПК, във връзка с чл.47н от ППЗСПЗЗ.
Делото е образувано по жалба от “Авелино Трейд“ ЕООД с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление ***1, представлявано от И.И.И., чрез адв. Д.С. от ШАК със
съдебен адрес *** против Протокол № 2 от 02.10.2024г. на Тръжна комисия, определена със
Заповед № РД-12-01-245-61 от 30.09.2024г., в частта му, с която жалбоподателят не е
допуснат до участие в търг за предоставяне под аренда и наем на земеделски земи от
Държавния поземлен фонд (ДПФ) на имоти за стопанската 2024/2025г., включени в
землището на с. Върбак, общ. Хитрино, с. Каменяк, общ. Хитрино и с.Боян, общ. Венец.
Жалбоподателят твърди, че със Заповед на Директора на ОДЗ – Шумен, бил обявен
търг с тайно наддаване за отдаване под наем или аренда на свободни земеделски земи от
ДПФ за стопанската 2024/2025г. за област Шумен. Търгът следвало да се проведе на три дати
за общините в област Шумен, като търга за общините Венец и Хитрино се провел на
02.10.2024г. Дружеството – жалбоподател било регистрирано като земеделски стопанин и
заявило участие в търга, подавайки всички необходими документи, изброени в заповедта.
След преглед на документацията от тръжната комисия в проведения търг на 02.10.2024г. и в
присъствието на представляващия дружеството, комисията не допуснала до участие
„Авелино Трейд“ ЕООД с Решение по т.7 и по т.8 в Протокол № 2 от 02.10.2024г. Изводите
направени от комисията, според жалбоподателят били неправилни и опорочавали
процедурата за отдаване на наем на земеделските земи от държавния фонд в селата Върбак,
Каменяк и Боян. Жалбоподателят излага, че отговарял на изискванията в чл.47в, ал.1, т.1 от
ППЗСПЗЗ, тъй като бил регистриран като търговец по смисъла на ТЗ, както и регистриран
земеделски производител с издаден УИНЗС № 345215. С това, комисията иззела функциите
на друг орган – Директора на ОД “Земеделие“, който бил подписал регистрацията на
1
земеделския производител.
В заключение моли Протокол № 2 от 02.10.2024г. на тръжната комисия да бъде
отменен в обжалваната му част, като им бъдат присъдени сторените разноски.
В срока на писмен отговор ответникът по жалбата в лицето на Председателя на
тръжната комисия, определена със заповед на Директора на ОД “Земеделие” – гр.Шумен,
чрез процесуалния си представител С.Ч. оспорва жалбата като неоснователна, твърдейки, че
не са налице нарушения на закона при провеждане на процедурата. След установеното от
комисията, Директора на „ОДЗ“ – Шумен се е самосезирал и е поискал писмени обяснения
от служителя, който неправомерно е регистрирал договор за наем на земеделска земя, с дата
на сключване 19.09.2024г. за стопанската 2023/2024г. Същевременно при проверка на
земеделските земи, било установено, че същите били негодни за земеделско ползване, тъй
като притежавали характеристиката на силно захраснена растителност и нямало следи от
извършена почвена обработка. Наетите имоти били декларирани като „угар“, а
действителното им състояние не отговаряло на посоченото в заверения анкетен формуляр. С
това жалбоподателят не отговарял на изискванията на Наредба № 3/1999г. за създаване и
поддържане на регистър на земеделските стопани, тъй като предоставило анкетна карта с
невярно съдържание. В заключение се моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на
разноски.
В съдебно заседание за жалбоподателят се явява представляващия лично, както и адв.
Д.С. от ШАК, като се поддържа жалбата и се моли за уважаването й. Доводите са изложени
както в хода по същество, така и в представените по делото писмени бележки.
За ответната страна се явява юрисконсулт Ч. който оспорва жалбата и в депозираното
писмено становище излага обстойни доводи за горното.
След преценка на събраните по делото доказателства и съобразявайки разпоредбите
на закона, съдът намери за установено следното:
Със Заповед № РД-12-01-245-28 от 23.08.2024г. на Директора на ОД “Земеделие“ –
Шумен (находяща се на лист 35 от делото) била открита процедура за провеждане на търг
(втора тръжна сесия) с тайно наддаване за отдаване под наем или аренда на свободните
земеделски земи от държавния поземлен фонд (ДПФ) в област Шумен за стопанската
2024/2025г. и били определени условията за участие, началните тръжни цени, условията за
плащане на депозит и сроковете за получаване и подаване на документите за участие.
Обектите на търга били посочени в електронната страница на Областната дирекция
„Земеделие“.
Жалбоподателят подал документи за участие във втората тръжна сесия на търга за
земи в землището на с. Боян, общ. Венец и с. Каменяк и с. Върбак, общ.Хитрино. Към
документите била приложена справка от Търговския регистър за вписването му,
Регистрационна карта на земеделски стопанин от 24.09.2024г., Декларация по чл.47з, ал.1,
т.6, 9 от ППЗСПЗЗ и Заявления – оферти и вноски бележки за платен депозит за участие.
Видно от Заповед № РД-12-01-245-61 от 30.09.2024г. на Директора на ОД “Земеделие“
2
– Шумен била определена тръжната комисия, която да разгледа предложенията на
участниците в търга.
На 02.10.2024г. бил проведен търг, като с изготвения Протокол № 2 е посочено, че на
основание чл.47и, ал.5 от ППЗСПЗЗ комисията предварително събрала информация за
обстоятелствата по чл.47в, ал.1 от същия и не допуснала до участие в тръжната процедура
„Авелино Трейд“ ЕООД, тъй като след справка в ТР било установено, че дружеството било
регистрирано на 19.09.2024г. От анкетния формуляр представен от „Авелино Трейд“ ЕООД
било видно, че дружеството стопанисвало две ниви като наемател, като основание на
същото бил представен наемен договор с дата от 19.09.2024г. за период обхващащ
стопанската 2023/2024г. Съгласно § 2, т.3 от ДР на Закона за арендата (ЗА) стопанската
година е от 01 октомври на текущата година до 01 на следващата година. От това следвало,
че представения едногодишен договор обхващал период от време, през който участникът в
търга не е съществувал като юридическо лице. Това означавало, че не било изпълнено
условието за участие в търг, предвидено в чл.47в, ал.1, т.1 от ППЗСПЗЗ, а именно лицето да
е регистрирано като земеделски стопанин.
Видно от Договор за наем на земеделска земя от 19.09.2024г. (находящ се на лист 18
от делото) между жалбоподателят и Ц.С.Б. възникнали облигационни правоотношения за
възмездното ползване на имоти с идентификатор 12663.11.510 и 12663.11.509, находящи се в
землището на с. Върбак за стопанската 2023/2024г.
От представената Анкетна карта за регистрация на земеделски производител на
"Авелино Трейд“ ЕООД се установява, че дружеството е посочило като използвана
земеделска земя две ниви с обща площ от 0.9771 хектара в землището на с. Върбак, вписани
в графа „угари“, на основание цитирания по-горе договор. Договорът бил регистриран в
Общинска служба по земеделие – Хитрино, като процедурата завършила с издаване на
регистрационна карта на земеделски стопанин УИНЗС 345215 от 24.09.2024г. В последствие
видно от Заповед № РД-05-02-1 от 07.01.2025г. на Директора на Областна дирекция
„Земеделие“ – Шумен било наложено дисциплинарно наказание на служителя в общинската
служба, регистрирал договора за извършеното от него нарушение.
Видно от Протокол от 23.10.2024г. (лист 172 от делото) била извършена проверка от
комисия при ОД „Земеделие“ Шумен, която констатирала, че поземлените имоти с
идентификатори 12663.11.509 и 12663.11.510 по КК на с.Върбак, общ.Хитрино (погрешно
посочена като община Шумен) декларирани като земеделски земи – угар, реално
притежавали характеристика на силно захрастена територия, доближаваща се до гора.
По делото са представени Указания № 9166-20 от 09.03.2022г. на Министерството на
земеделието във връзка с прилагане на Наредба № 3 от 1999г. за създаване и поддържане на
регистър на земеделските стопани, както и снимков материал.
По делото е разпитан свидетеля Ц.С.Б. – страна по договора за наем, чийто разпит е
допуснат от съда по отношение на условията и водените преговори между страните по
договора, доколкото е представен писмен договор по делото. Свидетелят посочва, че
3
договора е сключен на 19.09.2024г., тъй като дружеството било регистрирано тогава, а
разговори имало преди това. Имотите били почистени от него от едра дървесина и останали
прераснали издънки от дифлори. Съдът не кредитира свидетелските показания на свид. Б. в
частта им за състоянието на имотите, дадени въз основа на снимки показани му от
процесуалния представител на жалбоподателят, тъй като приложения по делото снимков
материал следва да се предяви на свидетеля само по съответния ред от съда.
Доказателствено искане в този смисъл не е направено от страните по делото, поради което и
в тази им част показанията не следва да се кредитират.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Предмет на обжалване е Протокол № 2 от 02.10.2024г. на тръжна комисия назначена
със Заповед № РД-12-01-245-61 от 30.09.2024г. на Директора на ОД “Земеделие“ – Шумен,
подлежащ на оспорване на основание чл.47н от ППЗСПЗЗ. В настоящия случай жалбата е
подадена в законоустановения 14 – дневен срок, от лице имащо правен интерес от
обжалване, като участник в проведения търг.
В мотивите на органа се приема, че договора за наем от 19.09.2024г., сочен като
основание за ползване на имотите в представения анкетен формуляр е сключен за
стопанската 2023/2024г., когато жалбоподателят не е съществувал като правен субект,
предвид регистрацията му в ТР от 19.09.2024г. От това следвало, че дружеството „Авелино
Трейд“ ЕООД не отговаряло на условията за участие в търга, съгласно чл.47в, ал.1, т.1 от
ППЗСПЗЗ, а именно да е регистрирано като земеделски стопанин.
Регистрацията на земеделските производители е детайлно уредена в Наредба № 3 от
29.01.1999г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани, наричана за
краткост Наредбата (изм. ДВ бр.31 от 2015г. в сила от 28.04.2015г.) Съгласно чл.3, ал.1 от
Наредбата на регистрация подлежат юридически лица, еднолични търговци и физически
лица, навършили 18 години, които стопанисват земеделска земя и/или осъществяват
производство на земеделска продукция, като регистрацията се извършва в областната
дирекция "Земеделие" по постоянния адрес на физическото лице или едноличния търговец
или по седалището на юридическото лице въз основа на анкетни карти с анкетни формуляри,
попълнени от земеделския производител. Разпоредбата на чл.8, ал.7 от Наредбата
предвижда, че анкетните формуляри, представени от земеделските стопани се заверяват от
общинската служба по земеделие и в срок от 20 дни при първоначалната заверка,
документите се представят лично от земеделския стопанин (чл.8, ал.8) в областната
дирекция по земеделие за регистрация и лицето получава издадената регистрационна карта.
С Държавен вестник бр. 33 от 12.04.2024 г. е обнародван Закон за изменение и
допълнение на Закона за собствеността и позването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), като е
приет нов член 24а, ал. 1, ал. 1а-1д, съдържащ материалноправните предпоставки за участие
в тръжни процедури за земеделски земи от ДПФ. Правната уредба на тръжната процедура е
подробно разписана в чл.47б-чл.47о от ППЗСПЗЗ, като процедурата е строго формална и
разпоредбите на закона не следва да се тълкуват разширително, а с оглед буквалното
съдържание на нормите.
4
В чл.47в, ал.1, т.1-12 и ал.2 от ППЗСПЗЗ са изчерпателно изброени изискванията към
лицата, имащи право да участват в първата и втората тръжни сесии на търговете за
предоставяне под аренда или наем на земеделски земи от ДПФ, като първото изискване към
участника (чл.47в, ал.1, т.1 от Правилника) е да е регистриран като земеделски стопанин.
Това обстоятелство съгласно чл.47в, ал.3 от ППЗСПЗЗ се удостоверява служебно чрез
справка в съответния публичен регистър, а когато такъв не се поддържа, информацията се
изисква и получава по служебен път от компетентната администрация.
В конкретния случай това обстоятелство е удостоверено от жалбоподателят с
прилагане към тръжната му документация на регистрационна карта на земеделския
стопанин УИНЗС № 345215 издадена от ОД „Земеделие“ – Шумен на 24.09.2024г.
Следва да се отбележи, че кръгът и предмета на действие на общинските служби,
като административен орган в производството по заверка на анкетни карти (първоначална и
последваща), са очертани в чл.8, ал.7 от Наредбата и в тях не се включва контрол на
валидността на основанието за начина на ползване на земеделските земи, посочени в
анкетните карти и формуляри от земеделските стопани. Проверката на общинските служби
обхваща само дали правилно са попълнени съответните документи и дали съдържат
изискуемите се по Наредбата данни. Правомощията за верността на данните на регистъра,
но само по отношение на регистрирани земеделски стопани, имат Областните дирекции
„Земеделие“ по силата на чл.13, ал.1 от Наредбата. В този смисъл е Решение № 2625 от
22.02.2011г. на ВАС по адм. д. № 179/2011г., IV г.о.
Поради това недопустимо е тръжната комисия, която следва след справка от
регистъра на земеделските стопани да установи обстоятелството, че участника е
регистриран земеделски стопанин, да извършва преценка и проверка на обстоятелства, за
които няма правомощия по чл.47в от Правилника.
За пълнота следва да се отбележи, че изводът, че представения договор за наем от
19.09.2024г. със срок на действие стопанската 2023/2024г. не обхваща този период не се
споделя от съда. Договорът обхваща периодът от 19.09.2024г. до 01.10.2024г., съгласно § 2,
т.3 от ДР на ЗАЗ, като това е била действителната воля на страните при сключването му и
тръжната комисия не следва да тълкува клаузи от него.
Същевременно проверката на служители на ОД „Земеделие“ на процесните имоти, за
което е съставен Протокол от 23.10.2024г. е извършена след извода на тръжната комисия от
02.10.2024г., че жалбоподателят не е регистриран като земеделски стопанин. Правомощие
съгласно чл.13, ал.4 от Наредбата за извършване на проверки с цел установяване верността
на вписаните в регистъра данни, както беше отбелязано по-горе, имат областните дирекции
„Земеделие“ с цел установяване верността на вписаните в регистъра данни, но на такива
проверки подлежат вече регистрираните земеделски производители. Или е налице
противоречие между извода на тръжната комисия, че жалбоподателят не е регистриран
земеделски стопанин, а същевременно се приема от ОД “Земеделие“, че същият притежава
валидна и действаща регистрация и се прави проверка по смисъла на чл.13, ал.4 от
5
Наредбата и то от лицата, влизащи в състава на тръжната комисия.
С оглед на изложеното, съдът намира, че оспорения административен акт е издаден в
писмена форма, при наличие на предпоставки за материална и териториална компетентност
на неговия издател, но в нарушение на административно-производствените правила и
материалния закон.
При този изход на делото, основателно се явява искането на процесуалния
представител на жалбоподателя за присъждане на направените в производството разноски, в
общ размер на 1050 лв., от които 50 лв. за държавна такса и 1000 лв. за адвокатско
представителство.
Водим от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ като незаконосъобразен Протокол № 2 от 02.10.2024 г. на Тръжна комисия
при ОД "Земеделие", гр. Шумен, назначена със Заповед № РД-12-01-245-61 от 30.09.2024г.
на Директора на ОД“Земеделие“ – гр.Шумен за провеждане на търг за отдаване под наем
или аренда на земеделски земи от ДПФ за стопанската 2024 – 2025 г., В ЧАСТТА, за
землищата на село Боян, общ. Венец, село Каменяк, общ. Хитрино и село Върбак,
общ.Хитрино.
ВРЪЩА административната преписка на Директор на ОД "Земеделие" - гр. Шумен за
провеждане на търга при спазване на дадените в мотивите на настоящото решение указания
по тълкуването и прилагането на закона.
ОСЪЖДА ОД "Земеделие" - гр. Шумен да заплати на „Авелино Трейд“ ЕООД с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление ***1, представлявано от И.И.И. сторените
по делото разноски в общ размер на 1050 лв.(хиляда и петдесет лева).
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
гр.Шумен в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
6