Решение по дело №310/2021 на Районен съд - Поморие

Номер на акта: 33
Дата: 18 май 2022 г. (в сила от 9 юни 2022 г.)
Съдия: Димитър Маринов Димитров
Дело: 20212160200310
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 33
гр. Поморие, 18.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПОМОРИЕ, III СЪСТАВ, в публично заседание на
първи април през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Димитър М. Димитров
при участието на секретаря Валентина Ат. Анджерлиева
като разгледа докладваното от Димитър М. Димитров Административно
наказателно дело № 20212160200310 по описа за 2021 година
взе предвид следното.
Производството е по реда на чл.59д и сл ЗАНН и е образувано по жалба от Ив. Ат. Ал., в
качеството му на кмет на община Поморие против наказателно постановление (НП) №
84/16.11.2021 г. на директора на РИОСВ – Бургас, с което на жалбоподателя е наложено
административно наказание глоба в размер 3 000 лв., на основание чл. 151, ал.2, т.6 от
Закона за управление на отпадъците (ЗУО), затова, че на 09.07.2021 г., в местността
„Стролата“, землище Ахелой, община Поморие, не е предотвратил изхвърлянето на
отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и
организиране на почистването им. Като правна квалификация на нарушението в НП е
посочена нормата на чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО.
В жалбата се иска от съда да отмени наказателното постановление, като незаконосъобразно
и неправилно.
В съдебно заседание жалбоподателя се представлява от пълномощник, който поддържа
жалбата на наведените с нея основания.
АНО представя преписката по проведеното пред него производство. В съдебно заседание
негов процесуален представител – адвокат оспорва жалбата. Застъпва становище, че
обжалваното НП е законосъобразно и правилно и моли като такова същото да бъде
потвърдено.
Жалбата е допустима. Същата е подадена от субекта, посочен в обжалваното НП като
нарушител, в срока по чл.59, ал.2 ЗАНН.
За да се произнесе по законосъобразността на обжалваното наказателно постановление
съдът взе предвид следното.
1
Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на акт за
установяване на административно нарушение (АУАН) № 84/24.08.2021 г., съставен от Ю.С.
Н. – младши експерт в РИОСВ – Бургас, компетентно длъжностно лице по чл.157, ал.2 ЗУО,
видно от представената по делото Заповед № РД-210/19.11.2020 г. на директора на РИОСВ –
Бургас.
Актът е съставен в съответствие с изискването на чл.40, ал.1 ЗАНН, в присъствието на
надлежно упълномощен представител на нарушителя и на двама свидетели, в съответствие с
чл.43, ал.1 ЗАНН, актът е предявен на представителя, който го е подписал и препис от акта
му е връчен, при спазване изискването на чл.43, ал.5 ЗАНН.
Въз основа на АУАН, от компетентно длъжностно лице по чл.157, ал.4, предл.първо ЗУО –
директор на РИОСВ, е издадено обжалваното НП, което е подписано от лицето, което го е
издало.
Фактическа обстановка безспорно се установява от събраните по делото писмени
доказателства, както и от показанията на свидетелката и актосъставител Ю.С. Н..
В периода от 05.07.2021 г. до 09.07.2021 г., от контролни органи на РИОСВ – Бургас, в
лицето на актосъставителката, в присъствието на представител на община Поморие, била
извършена планова проверка на територията на община Поморие, при която било
констатирано замърсяване на територията на кметство Ахелой, местността „Стролата“, със
строителни, битови и едрогабаритни отпадъци.
За проверката бил съставен констативен протокол № 019769 к-12-47/09.07.2021 г., препис от
който е приложен по делото.
Безспорно се установява от представените по делото преписи от кореспонденция/писма
между община Поморие и Областен управител на област Бургас, че констатираното при
проверката незаконно сметище е съществувало и към 16.04.2021 г., на която дата е била
извършена предходна проверка от РИОСВ – Бургас.
При така установената фактическа обстановка от правна страна съдът намира следното.
При съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати нарушения на процесуалните
правила, които да са съществени и като такива самостоятелно основание за отмяна на
обжалваното НП, включително твърдените от жалбоподателя.
Неоснователно е оплакването на жалбоподателя за допуснати нарушения на чл.42, т.3 и т.4
ЗАНН (ред. преди изм. ДВ, бр. 109 от 2020 г.), изразяващи се в липса в АУАН на дата и
място на нарушението и липса на конкретно описание на обстоятелствата, при които е
осъществено нарушението.
От описателната част на съставения АУАН и издаденото НП става ясно, че кметът на
Община Поморие е наказан за това, че не е предотвратил изхвърлянето на отпадъци на
неразрешени за това места и че не е предотвратил създаването на незаконни сметища на
територията на общината. Не е допуснато нарушение на чл.42, т.4 от ЗАНН, доколкото
актосъставителят е описал в пълнота нарушението и обстоятелствата, при които е
2
извършено, като е посочено както в АУАН, така и в НП мястото, на което е констатирано
незаконно сметище на територията на община Поморие – местността „Стролата“, землище
Ахелой, община Поморие. Изрично в този смисъл Решение № 1954/08.12.2021 г. на АдмС -
Бургас по к. а. н. д. № 2390/2021 г.
Конкретното административно нарушение се осъществява чрез бездействие, поради което
при спазване на разпоредбите на чл.42, т.3 от ЗАНН и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН,
актосъставителят и АНО правилно са посочили като дата на извършване на нарушението
датата на откриване на същото – 09.07.2021 г., датата на проверката, при която е
констатирано незаконно сметище в местността „Стролата“, землище Ахелой.
Съгласно чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, кметът на общината организира управлението на битовите
и строителните отпадъци, образувани на нейна територия, съобразно изискванията на този
закон и наредбата по чл.22, като отговаря за предотвратяването на изхвърлянето на
отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и
организиране на почистването им.
Съгласно чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО, наказва се с глоба от 3000 до 10 000 лв., ако не подлежи
на по-тежко наказание, кмет на община и/или длъжностно лице, което не предприеме мерки
за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или
създаването на незаконни сметища и/или организиране на почистването им.
Безспорно се установи по делото неизпълнение на задължението на жалбоподателя, в
качеството му на кмет на община Поморие, да предприеме мерки, с които да се попречи на
изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места, а в случай че тези превантивни
мерки не са довели до целения резултат, да предприеме действия за почистване на
нерегламентираното замърсяване, което не е било предотвратено.
За съставомерността на нарушението не е от значение обстоятелството, че замърсените
имоти не са общинска собственост, тъй като разпоредбата на чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО,
въвежда задължение на кмета за предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на
неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на
почистването им, независимо от собствеността на местата, на които са изхвърлени
отпадъците и/или създавани незаконните сметища.
По изложените аргументи са неоснователни са и възраженията, че нарушение не е налице,
тъй като са предприети действия по уведомяване на собствениците на имотите за
замърсяването и им и определен срок за почистване на същите.
Не е основание за отпадане на административнонаказателната отговорност и твърдението,
че изпълнението на задължението по чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, изисква сериозен финансов
ресурс, с какъвто община Поморие не разполага.
В съвкупност от изложеното съдът намира, че по делото безспорно се установи осъществено
от обективна и субективна страна нарушение по чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, за което правилно
и законосъобразно е ангажирана административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя по чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО, с налагане на предвиденото в санкционната
3
норма административно наказание в неговия законоустановен минимум, ето защо
обжалваното НП е законосъобразно и правилно и като такова следва да бъде потвърдено
изцяло.
Предвид направеното искане, на осн. чл.63д, ал.3, вр.с ал.1, вр.с чл.143, ал.3 АПК, вр.с чл.
27е от НЗПП, на РИОСВ – Бургас следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лв.
При този изход от спора на жалбоподателя не се дължат разноски, поради което искането му
за присъждане на, следва да бъде оставено без уважение.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.2, т.5 от ЗАНН, Районен съд – Поморие

Р Е Ш И :
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 84/16.11.2021 г., на директора на РИОСВ –
Бургас.
ОСЪЖДА Ив. Ат. Ал., в качеството му на кмет на община Поморие, да заплати на РИОСВ –
Бургас сума в размер 80 лв. (осемдесет лева), представляваща разноски по делото за
юрисконсултско възнаграждение.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Ив. Ат. Ал., в качеството му на кмет на община
Поморие, за присъждане на разноски по делото.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Бургас в 14-
дневен срок от съобщението.
Съдия при Районен съд – Поморие: _______________________
4