Решение по дело №113/2023 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 112
Дата: 6 юли 2023 г.
Съдия: Николай Петров Витков
Дело: 20237070700113
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ112

Гр. Видин, 06.07.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

административен състав

в публично заседание на

трети юли

през две хиляди двадесет и трета година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

Членове:

1. Росица Славчева

2. Николай Витков

при секретаря

Мария Иванова

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Николай Витков

 

административно дело №

113

по описа за

2023

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл.45, ал.4 и ал.8 от ЗМСМА, във връзка с чл.32, ал.2 от ЗА.

Делото е образувано във връзка със заповед № РД-25-53/26.05.2022 г. на областен управител на област Видин, с която се оспорва решение № 242, взето с протокол № 36/21.04.2022 г. на Общински съвет Димово.

В заповедта се развиват съображения, че решението на общинския съвет е незаконосъобразно и постановено в нарушение на разпоредби от ЗМСМА, ЗНА и на Правилник за организацията и дейността на ОбС-Димово.

Иска се да бъде постановено решение, с което да се отмени обжалваното решение на общинския съвет. Претендират присъждане на съдебни разноски.

Ответникът по делото Общински съвет Димово, редовно уведомени, чрез процесуалния си представител оспорват заповедта с характер на жалба, инициирала настоящето производство и молят да бъде потвърдено процесното решение. Претендират присъждане на разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура Видин дава становище за основателност на оспорването.

По заповедта първоначално е образувано адм. дело № 112/2022 г. по описа на Административен съд Видин, постановеното по което решение № 73/12.07.2022 г. е обезсилено с решение № 4751/04.05.2023 г. по описа на Върховен административен съд и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на първоинстанционния съд.

От данните по делото, във връзка с оплакванията в заповедта, съдът намира, че същата е основателна, по следните съображения: доказателствата от административната преписка установяват, че съобразно предвидения контрол за законосъобразност от страна на областния управител на актовете на общинския съвет в чл.45, ал.4 от ЗМСМА, на първия е изпратено решение № 242, взето с протокол № 36/21.04.2022 г. на ОбС-Димово, с което са приети изменения на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на община Димово.

В Общински съвет Димово е внесен проект за изменение и допълнение на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на община Димово, с докладна записка изх.№ АО-01-2/06.04.2022 г. на кмет на община Димово, заедно с мотиви към проекта, съобщение за публикуване на проекта и справка за постъпили мнения и предложения по проекта.

Проектът, заедно с мотивите към него, са публикувани за обществено обсъждане в интернет сайта на община Димово, в секция „Новини”, на 06.04.2022 г., видно от приложеното към преписката съобщение. В съобщението не е указано, дали, къде и кога евентуално ще бъде проведено публично обсъждане на проекта, само е посочено, че срокът за изпращане на бележки, становища и предложения по проекта могат да бъдат изпращани на посочения в същото електронен адрес или в Центъра за административно обслужване на община Димово в срок до 20.04.2022 г. включително.

Видно от справка от 21.04.2022 г., в деловодството на общинска администрация и на електронната поща на общината не са заведени писмени становища и предложения по проекта.

Към преписката липсват доказателства проектът да е бил обсъждан в някоя от постоянните комисии при ОбС-Димово, макар че в оспореното решение се посочва, че „комисиите дават положително становище за приемане на решението”.  

След обсъждането му в ОбС-Димово атакуваното решение било прието с 13 гласа „За”, 0 „Против” и 0 „Въздържал се”. Изложени били мотиви във връзка с приетото решение, подробно описани в т.1.1. до 1.3. от същото.

Решението било изпратено на областен управител на област Видин с писмо изх.№ ОС-01-40/26.04.2022 г. на председател на ОбС-Димово и било върнато за ново разглеждане със заповед № РД-25-48/03.05.2022 г. на областен управител на област Видин, която е получена на 05.05.2022 г., видно от приложеното известие за доставяне към преписката.

ОбС-Димово не се произнесъл в нормативно установения четиринадесет дневен срок съгласно чл.45, ал.7 от ЗМСМА, което мотивирало областния управител да го оспори пред Административен съд Видин.

При тази фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното: заповедта с характер на жалба е подадена от процесуално легитимиран субект и е допустима за разглеждане по същество.

От събраните по делото доказателства се установява, че в хода на административното производство са допуснати съществени нарушения на императивни разпоредби, които обуславят незаконосъобразност на процесното решение.

Предложението за изменение и допълнение на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на община Димово е внесено с докладна записка изх.№ АО-01-2/06.04.2022 г. на кмет на община Димово. Въпреки дадените указания няма данни дали този проект е бил обсъден в съответните постоянни комисии към Общински съвет Димово преди да бъде внесен за гласуване в съвета.

Проектът за изменение и допълнение на Наредбата е бил публикуван на интернет сайта на община Димово за обществено обсъждане, видно от приложеното към преписката съобщение, в което обаче няма посочени дата, час и място, където евентуално би било проведено самото обсъждане на този проект, нито има данни такова обсъждане да е било провеждано изобщо. 

В този смисъл съдът е възпрепятстван да извърши проверка относно обстоятелството спазени ли са изискванията за внасяне на процесния проект и обсъждането му както от съответните постоянни комисии към ОбС-Димово, така и от граждани и организации, съответно живеещи и осъществяващи дейност на територията на общината, респективно спазени ли са процесуалните изисквания при издаване на процесния акт. Описаното обуславя извод за неспазване на изискванията, въведени с разпоредбата на чл.72, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Димово и взаимодействие с общинската администрация, според която председателят (на ОбС) разпределя постъпилите материали по реда на тяхното постъпване между постоянните комисии в срока по ал.1.

Съгласно разпоредбата на чл.75, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Димово, неговите комисии и взаимодействие с общинската администрация, проектите за наредби се приемат на две гласувания, които се правят в различни заседания. Ал.2 предвижда възможност по изключение, когато по време на обсъждането не са направени съществени предложения за изменение и допълнение на проекта, общинският съвет да може да реши по изключение двете гласувания да се проведат в едно заседание. От приложения протокол от заседанието на съвета, проведено на 21.04.2022 г. не се установява да е вземано решение по ал.2 от Правилника, за провеждане на две гласувания в едно заседание. В действителност изобщо няма доказателства да е провеждано второ гласуване на предложените изменения.

Съгласно чл.75, ал.4 от Правилника, при първото гласуване проектът се обсъжда в цялост, а чл.76, ал.1 предвижда, че общинският съвет обсъжда и приема проектите на второ гласуване глава по глава, раздел по раздел или текст по текст. Такова детайлно гласуване няма доказателства изобщо да е било проведено по предложения проект за изменение на Наредбата. Описаното представлява особено съществено нарушение на процедурните изисквания за обсъждане и приемане на подзаконови нормативни актове от общинския съвет, което на самостоятелно основание обуславя незаконосъобразност на атакуваното решение.

Допълнителни доказателства относно фактите и обстоятелства във връзка с процесното решение не са представени и пред съда в настоящото производство, поради което съдът е лишен от възможността да установи и да прецени дали е налице противоречие с материално правните разпоредби или не и дали е налице съответствие с целта на закона, съобразно разпоредбата на чл.146, т.4 и 5 от АПК. Съгласно чл.170, ал.1 от АПК административният орган и лицата, за които оспореният административен акт е благоприятен, трябва да установят съществуването на фактическите основания, посочени в него, и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.

С оглед гореизложеното обжалваното решение е незаконосъобразно, издадено при неспазване на процесуалните правила и следва да бъде отменено, а подадената срещу него заповед на областния управител на област Видин е основателна и следва да бъде уважена.

От процесуалния представител на оспорващия своевременно са поискани разноски по делото за процесуално представителство по делото, както и за внесената такса за публикуване на съобщение за оспорването в Държавен вестник. Същите следва да бъдат определени съобразно чл.37 от Закона за правната помощ, във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК, във връзка с чл.144 от АПК, във връзка с чл.226, ал.3 от АПК. На основание чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ с оглед изхода на делото на оспорващия следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение, които съдът определя в размер на 200,00 лева, както и сумата от 20,00 лева за публикуване на съобщението за оспорването в Държавен вестник или общо сумата от 220,00 лева.

Воден от посочените мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Видин

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ решение № 242, взето с протокол № 36/21.04.2022 г. на Общински съвет Димово, като незаконосъобразно.

ОСЪЖДА община Димово да заплати от бюджета си в полза на областен управител на област Видин направените разноски в размер общо на 220,00 (двеста и двадесет) лева.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Председател:                                          Членове: 1.

 

 

                                                                                    2.