№ 120
гр. Нова Загора, 04.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НОВА ЗАГОРА в публично заседание на двадесет и
осми септември през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ГАЛИНА Р. ЗЛАТЕВА
при участието на секретаря ИРЕНА Н. РАЙЧЕВА
като разгледа докладваното от ГАЛИНА Р. ЗЛАТЕВА Административно
наказателно дело № 20232220200450 по описа за 2023 година
Производството е с правно основание чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от А. Д. Д. ЕГН **********, с адрес ****** срещу
Наказателно постановление № 23-0306-000692/ 19.07.2023 г. на НАЧАЛНИК ГРУПА в
ОДМВР СЛИВЕН, РУ НОВА ЗАГОРА за налагане на административно наказание
„Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца и „Глоба“ в размер на 200.00
лева на основание чл. 175, ал.3, пр.1 от ЗДвП.
С жалбата се поддържа, че обжалваното наказателно постановление е
незаконосъобразно и неправилно, постановено в нарушение на материалния закон. Сочи се,
че при издаването му са допуснати съществени процесуални нарушения, изразяващи се в
несъответствие между нарушените разпоредби, посочени в АУАН и НП. Жалбоподателят не
е знаел, че закупеният комбайн е бил без регистрация и за това не е извършил деянието с
умисъл, поради което не следва да носи административно-наказателна отговорност, защото
не е действал виновно. Той счита също така, че неправилно е приложен материалния закон,
а именно ЗДвП, а би следвало да се приложи специалния – Закона за регистрация и контрол
на земеделска и горска техника, който урежда специалния режим за регистрация на
управляваното превозно средство. На последно място счита, че актът е издаден при
неизяснена фактическа обстановка, което поставя под съмнение констатациите на
проверяващите длъжностни лица.
Жалбоподателят редовно призован не се явява управителя в съдебно заседание.
Представлява се от процесуален представител – адвокат Д. И. Д. от АК Ямбол, която
поддържа жалбата и моли издаденото наказателно постановление да бъде отменено изцяло.
Административно-наказващия орган – Началник група РУ Нова Загора към ОД на
МВР Сливен редовно призован за съдебно заседание не се явява. Получено е становище от
ст.юрисконсулт Дарина Конарева-Гуркова, упълномощена с пълномощно рег.№ 306р-8503/
25.05.2023г., с което оспорва жалбата на А. Д. като неоснователна. Моли да бъде
потвърдено НП като законосъобразно.
Районна прокуратура Сливен - редовно уведомена за с.з. не изпращат представител.
1
От фактическа страна:
От събраните по делото писмени и гласни доказателства по безспорен начин се
установява, че на 25.05.2023г. в гр.Нова Загора по улица „Цар Освободител“ до дом номер
100 жалбоподателят е управлявал с посока посока север-юг Комбайн ******, собственост на
„Д. АСД“ ООД с ЕИК ********* и адрес с.Болярско, ул.“Искър № 3, с номер на рама
********** и номер на двигател ***********. Същият е спрян за проверка от
мл.автоконтрольор при ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора П. В. М. в присъствието на неговия
колега и свидетел Б. Й. Б.. При извършената проверка на документите на управляващия и на
управляваната земеделската техника е установено, че Комбайн ******, представляващ
земеделска техника, е без поставена регистрационна табела на определеното за това място и
не е регистрирана по надлежния ред. За установеното нарушение е съставен Акт № 986321
серия GA от 25.05.2023г., в който е посочено, че с извършеното действие е нарушена
разпоредбата на чл.140, ал.1 пр.1 от ЗДвП – управлява МПС, което не е регистрирано по
надлежния ред. Актът е връчен на нарушителя лично срещу подпис в присъствието на
свидетеля Б. Б. и е имал възможност да направи своите възражения, което е отразено в
съответния документ. С мотивираната резолюция № 23-0306-М000060 от 30.05.2023г. на
Началник група при РУ Нова Загора е прекратено административно-наказателното
производство по акта и преписката е изпратена на РП Сливен за подвеждане под
наказателна отговорност на извършителя. С постановление от 11.07.2023г. на районния
прокурор при РП Сливен по пр.пр.№ 2761/ 2023г. е отказано образуване на досъдебно
производство за престъпление от общ характер и отново е върнато в РУ за реализиране на
административно-наказателна отговорност на жалбоподателя. На 19.07.2023г. Началник
група при РУ Нова Загора е издал Наказателно постановление № 23-0306-000692, с което е
наложил на А. Д. за извършеното нарушение на основание чл.175, ал.3 пр.1 от ЗДвП
наказание „глоба“ в размер на 200 лева и наказание „лишаване от право да управлява МПС“
за 6 месеца. На основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.20012г. на МВР се отнемат общо 10
точки и към 19.07.2023г. на водача остават 39 контролни точки.
В подкрепа на горната фактическа обстановка са представените по делото
доказателства, а именно заверени копия от: Наказателно постановление № 23-0306-000692/
19.07.2023г. Началник група при РУ Нова Загора; Акт № 986321 серия GA от 25.05.2023г. на
РУ Нова Загора при ОДМВР Сливен; справка за нарушител/водач на А. Д.; Постановление
от 11.07.2023г. по пр.пр.№ 2761/ 2023г. /ТОН-498/2023/ на РП Сливен; мотивираната
резолюция № 23-0306-М000060 от 30.05.2023г. на Началник група при РУ Нова Загора;
докладна записка № 306р-8862/ 30.05.2023г. на РУ Нова Загора; квитанция за платени пътни
такси в РБългария № 127100920000015 от 25.05.2023г. на АПИ – ОПУ Ямбол.
Видно от разпитаните свидетели П. В. М. и Б. Й. Б. в съдебно заседание е, че на
25.05.2023г. са извършили проверка, при която е установено, че в се в гр. Нова Загора по ул.
„Цар Освободител“ до дом № 100 жалбоподателят е управлявал Комбайн ******,
собственост на „Д. АСД“ ООД с номер на рама ********** и номер на двигател
***********, без да е била регистрирана по надлежния ред и без да има поставена
регистрационна табела на предназначеното за това място. От обясненията на А. Д. за това са
разбрали, че причината да не е регистрирана земеделската техника е, че е закупена в същия
ден по-рано. От показанията и на двамата свидетели става ясно, че те са направили в
момента на проверката телефонно запитване до КТИ гр.Стара Загора дали има издадена
транзитна табела за комбайната с посочените номера на рама и двигател, но отговорът е бил
отрицателен.
От така приетата за установена по делото фактическа обстановка, съдът прави
2
следните правни изводи:
По допустимостта на жалбата:
Наказателното постановление е било връчено на 04.08.2023 г. /дата на получаване
разписката – подпис върху НП/, а жалбата против него е подадена на 17.08.2023 г. /видно от
вх.печат на РУ Нова Загора/, т.е. в установеният от закона 14-дневен срок и от
санкционирано лице, поради което същата се преценя като процесуално допустима.
По основателността на жалбата:
Съдът намира същата за неоснователна по следните съображения:
При извършването на служебна проверка на съставения АУАН и издаденото въз основа на
същия НП съдът не констатира съществени нарушения на материалния и процесуални закони. Те
съдържат всички задължителни реквизити визирани в чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Преписи от АУАН и
НП са надлежно връчени и е предоставена възможност на нарушителя да възрази. Последният в
жалбата сочи, че са допуснати съществени нарушения на законовите правила, които да водят до
отмяна на обжалваното НП, но само схематично без да конкретизира в какво се състоят тези
съществени процесуални нарушения, напротив, настоящия съд намира, че цялата процедура е
проведена съгласно законовите изисквания и са били гарантирани законовите права на
нарушителя.
Разгледана по същество съдът намира жалбата за неоснователна.
Съгласно чл.11, ал.1 от Законът за регистрация и контрол на земеделската и горската
техника при придобиване на собственост върху самоходна техника с мощност на двигателя
над 10 kW, несамоходните и стационарни машини, съоръженията, инсталациите и апаратите,
използвани в земеделието и горите трябва да бъдат регистрирани от собствениците им в
областна дирекция „Земеделие“ по постоянен адрес или седалище в 30 дневен срок. В
параграф 26 на допълнителните разпоредби е посочено, че по смисъла на закона
„Регистрация е понятие по смисъла на чл.3, т.38 от Регламент (ЕС) № 167/2013.“
Разпоредбата на чл.3, т.38 от Регламент (ЕС) № 167/2013 пояснява, че „регистрация"
означава административно разрешение за пускане в употреба включително за движение по
пътищата, на превозно средство, включващо идентификацията на последното и издаването
на сериен номер, известен като регистрационен номер, независимо дали е постоянен,
временен или за кратък период“. Законът за регистрация и контрол на земеделската и
горската техника се явява специален закон по отношение на Закона за движение на
пътищата, който определя различен ред за регистрацията на техниката, която се използва в
земеделието и горите. „По пътищата, отворени за обществено ползване могат да се движат
само МПС и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места“ гласи чл.140, ал.1 от ЗДвП. Това са изискванията
по отношение на МПС, които се регистрират по ЗДвП. В ал.7 на чл.140 от ЗДвП е
предвидено, че „Колесните трактори, тракторните ремаркета и друга самоходна техника,
регистрирани съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника,
могат да се движат по изключение по пътищата, отворени за обществено ползване, по ред,
определен с наредба, издадена от министъра на земеделието, министъра на вътрешните
работи и министъра на регионалното развитие и благоустройството“. Наредба № 15 от
07.04.2008г. за реда за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на колесни
трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно Закона за
3
регистрация и контрол на земеделската и горската техника урежда движението по тези
пътища, но от самото заглавие още става ясно, че се отнася до регистрираната по съответния
ред техника. Изискването за регистрация на земеделската техника и поставянето на
регистрационна табела на предназначеното за това място е от категорията на тези, които
нямат изключения и изискват спазване от всички правни субекти. И двата материални
закона не правят разлика между превозното средство дали е пътно, превозно или земеделска
техника и изискват еднакво от всички участници в движението да бъдат регистрирани по
съответния ред и да имат поставени на съответните места табели с регистрационни номера.
Неспазването на това задължение е въздигнато в административно нарушение, за което се
съставя административен акт и за него има предвидени административни наказания, които
се налагат от определените длъжности лица. По Законът за регистрация и контрол на
земеделската и горската техника се санкционира неспазването на задължението за
регистрация в установения 30-дневен срок от собственика пред съответната областна
дирекция „Земеделие“. Докато по ЗДвП се санкционира движението по обществените
пътища на съответната техника без надлежна регистрация или без поставени табели на
предвидените за това места. В двата закона са предвидени сакнционни разпоредби за
различните по вид нарушения и компетентните органи, които ги установяват, също са
различни. В конкретния случай контролните органи на РУ Нова Загора към ОДМВР Сливен
правилно и законосъобразно са съставили акт за установяване на административно
нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП, въз основа който административно- наказващия орган е
издал наказателно постановление и е наложил наказание по чл.175, ал.3 пр.1 от ЗДвП.
По тия съображения, съдът намира, че атакуваното наказателно постановление се
явява законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 23-0306-000692/ 19.07.2023 г.
издадено от Началник група в ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора, с което на А. Д. Д. ЕГН
**********, с адрес ****** е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на
200.00 /двеста/ лева и „ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС“ за срок от 6
/шест/ месеца на основание 175, ал.3 пр.1 от ЗДвП.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр. Сливен
по реда на глава дванадесета от АПК в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Нова Загора: _______________________
4