Решение по дело №514/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 499
Дата: 4 декември 2019 г.
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20197100700514
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 август 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 499/04.12.2019 г., град Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, в открито съдебно заседание на двадесет и шести ноември през две хиляди и деветнадесета година, І касационен състав:

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

                                                          ЧЛЕНОВЕ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

                                                                                      СИЛВИЯ САНДЕВА

 

             При участието на прокурора РУМЯНА ЖЕЛЕВА и секретаря СТОЙКА КОЛЕВА разгледа докладваното от председателя КАНД № 514/ 2019 год. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството по делото е образувано по касационна жалба “ЛЕКС БИЛС” ЕООД, ЕИК *********, представлявано от Р.Г.Я., подадена чрез адв. В.Б.,***, срещу Решение № 91 от 02.07.2019 г. по НАХД № 402/ 2018 год. по описа на Районен съд - Балчик, с което е изменено Наказателно постановление № 49/ 27.07.2018 г. на Директора на РЗИ - град Добрич.

В касационната жалба е заявено, че се подава от името на „ЛЕКС БИЛС“ ЕООД, с предишно наименование „ЛЕКС РЕНТ“ ЕООД.

Касаторът счита, че Решението на БРС е неправилно и незаконосъобразно. Настоява, че съдът не е съобразил, че обжалваното пред него Наказателно постановление (НП) е издадено против юридическо лице без достатъчно конкретна индивидуализация. В заглавната и обстоятелствената част на НП е посочено, че се издава срещу „Лекс Рент“ ЕООД. В диспозитивната част се налага санкция на „Лекс Рент“ ЕООД. В мотивната част обаче е посочен ЕИК *********, който е на друго дружество – „Лекс Билс“ ЕООД. Позовава се на чл. 23, ал. 1 от Закона за търговския регистър (ЗТРРЮЛНЦ) и счита, че в случая лицето, на което е наложена имуществена санкция, не е надлежно индивидуализирано. В тази връзка сочи, че съдът е постановил решението си в противоречие между мотиви и обстоятелствена част. Оспорва и по същество приетата от РС фактическа обстановка и доказателствата, на които се позовава, вкл. настоява за изключване от доказателствения материал по делото на протокол № **********/ 28.06.2018 г., тъй като не бил иззет по надлежния ред и не е описан в протокола за проверка. Иска да бъде отменено първоинстанционното решение и да бъде отменено НП изцяло.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, се представлява от адв. В.Б., който поддържа жалбата.

           Ответникът, в съдебно заседание, редовно призован, се представлява от юрисконсулт В., която оспорва касационната жалба.

           Представителят на ОП Добрич счита подадената жалба за неоснователна.

           Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от жалбоподателя касационни основания и предвид разпоредбата на чл. 218, ал. 2 АПК, намира за установено следното:

           Касационната жалба е подадена в срока по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, от легитимирана страна с правен интерес от обжалване на решението, като неизгодно за нея и е процесуално допустима, а разгледана по същество, е неоснователна. 

         С обжалваното решение Районният съд е изменил Наказателно постановление № 49/ 27.07.2018 г. на Директора на РЗИ - град Добрич, с което на „ЛЕКС РЕНТ“ ЕООД, ЕИК ********* (към момента на нарушение), представлявано от Н.Й.К., управител, е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лв.( пет хиляди лева) на основание чл. 211, ал. 3 от Закона за здравето, за нарушение на чл. 2, ал. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2005 г. за условията и реда за създаване и поддържане на публичен регистър  на обектите с обществено предназначение, контролирани от регионалните здравни инспекции, във връзка с чл. 36, ал. 1 от Закона за здравето.

За да измени Наказателното постановление (НП), съдът е приел, че жалбата е допустима. Разгледал я е по същество и е счел нарушението и неговото авторство за безспорно установени, но е счел, че наложената санкция е необоснована, с оглед на което я е намалил от 5000 лв. на 2000 лв. В диспозитива на Решението е отразил, че изменя размера на санкцията спрямо „Лекс Рент“ ЕООД, ЕИК *********.

Касационният състав не споделя сторените от РС изводи за законосъобразност на НП. Съображенията за това са следните:

Съгласно чл. 36, ал. 1 от Закона за здравето  всеки, който открие обект с обществено предназначение, е длъжен да уведоми за това съответната регионална здравна инспекция по местонахождението на обекта не по-късно от деня на започване на дейността, като посочва адреса на обекта, видовете дейности, които се извършват в него, както и името и постоянния адрес на лицето, което упражнява дейността, а ако е търговец - посочва ЕИК. Уведомлението може да се извърши и по електронен път, подписано с усъвършенстван електронен подпис, усъвършенстван електронен подпис, основан на квалифицирано удостоверение за електронни подписи, или квалифициран електронен подпис, съгласно изискванията на Регламент (ЕС) № 910/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар и за отмяна на Директива 1999/93/ЕО (OB, L 257/73 от 28 август 2014 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС) № 910/2014", и на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги и Закона за електронното управление.

В случая е повдигнато обвинение на „Лекс Рент“ ЕООД, че е въвело в експлоатация обект с обществено предназначение – къща и апартаменти за (стаи) за гости, находящи се в гр. Балчик, местност „Табията“, голф – комплекс „Лайтхаус голф ризорт“, без обектът да е вписан и да е подадено уведомление за регистрация по Закона за здравето и приложимата Наредба № 9.

Описаната в НП фактическа обстановка, съществува по същия начин в АУАН. В първоинстанционното производство е приложен Протокол от съвместна проверка на различни институции, между които и РЗИ, за контролираните от последната обекти. Посочено е, че проверката е извършена по сигнал, като за резултатите от проверката е съставен Протокол бл. № 009221 от 28.06.2018 г. в присъствие на служители на „Лайтхаус пропърти мениджмънт“. В Протокола е отразено, че в момента на проверката офис – работникът Младен Костадинов настанява граждани в апартамент, съгласно протокол от 28.06.2018 г., приложен по делото и издава касов бон за 460 лв. за настанени 4 броя граждани. В апартамент СВ404 и във вила F28. Настаняването е в приход на фирма „Лекс Рент“ ЕООД, която не фигурира в регистъра на обектите с обществено предназначение.

По делото са приложени Уведомления от 5.07.2018 и 18.07.2018 г., подадени от „Лекс Рент“ ЕООД, с посочен ЕИК *********, за регистрация на обект с обществено предназначение.

Приложени са и Удостоверения за категоризация, в които дружеството фигурира с това наименование и този ЕИК.

Настоящият състав приема, че към момента на проверката не са били налице доказателства за регистрация на проверяваното дружество в регистъра за регистрация на обекти с обществено предназначение по смисъла на чл. 36, ал. 1 от Закона за здравето. Този извод се налага от еднопосочните доказателства по делото. Освен протокол 139/ 28.06.2018 г., за чието изключване настоява касаторът, е налице и протокол № 134 от същата дата, които удостоверяват настаняване на туристи от процесното дружество, а настаняването е било извършено по време на проверката. Тези факти са отразени в Протокол № 009221/ 28.06.2018 г., съдържанието на който не е опровергано от въззивника.

Първоинстанционният съд е обсъдил събраните доказателства и е стигнал до правилния извод за доказаност на нарушението и неговото авторство, като в обстоятелствената част на решението е обсъдил промяната в наименованието на дружеството – нарушител. Въпреки това обаче е приел, че разглежда жалба на „Лекс Рент“ ЕООД, ЕИК ********* и спрямо него е изменил наложената санкция.

С оглед последното, за преценка правилността на първоинстанционното решение и съответно на измененото с него НП, съдът съобрази и следното:

След проверката, извършена от РЗИ, съвместно с други органи, видно от ТР, са предприети действия за промяна в наименованието на дружеството, като същото става „Лекс Билс“ ЕООД, считано от 12.07.2018 г., а „Лекс Билс“ става „Лекс Рент“. Тази промяна обаче не води до промяна във фактите, че към момента на установяване на нарушението, последното е извършено от ЮЛ с ЕИК *********, както е отразено от АНО, но само в мотивната част на НП, без отразяване в обстоятелствената част и в диспозитива. В диспозитива на НП е записано само наименованието на дружеството, без да е посочен ЕИК, за да може то да бъде идентифицирано. Очевидно АНО не е извършил проверка в ТР и не е съобразил извършената промяна. НП е издадено на 27.07.2018 г. срещу „Лекс Рент“ ЕООД, както е записано в диспозитива. Липсата на ЕИК в последния обаче води до объркване, тъй като към тази дата дружеството „Лекс Рент“ е различно от дружеството – нарушител, с актуално наименование: „Лекс Билс“. От значение е единният идентификационен код, тъй като с него се идентифицира юридическото лице, съгласно нормата на чл. 23 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел. Липсата му в диспозитива е нарушило правата на наказаното лице и е довело до объркване и състава на БРС. Въпреки че процесуалният представител на дружеството в съдебно заседание е заявил, че обжалва от името на дружество с ЕИК *********, съдът е приел за нарушител „Лекс Рент“ с ЕИК *********, като се е водил от диспозитива на НП, което обаче не отговаря на обективната истина по делото. За настоящия състав субектът на нарушение е ясен, но той следва да бъде ясно и точно изписан в НП, което ако бъде потвърдено ще бъде изпълнявано след това. За да бъде изпълнявано, трябва да е ясно отразено кой е наказаният с неговите признаци като ЮЛ, съобразно нормата на чл. 23, ал. 1 – 6 от ЗТРРЮЛНЦ и чл. 115 от Търговския закон. Като не е сторил това, АНО е издал едно незаконосъобразно НП, създавайки предпоставки при доказано нарушение да не може да бъде наказан нарушителят. Същевременно съдът, като е изменил НП само в частта на размера на санкцията, разглеждайки жалба на различно от нарушителя юридическо лице, е постановил неправилно решение, в противоречие с материалния и процесуалния закон, което следва да бъде отменено, а впоследствие да бъде отменено и НП.

При така изложените съображения, настоящият състав счита касационната жалба за основателна.    

Воден от горното, Административен съд - Добрич, І касационен състав, на основание чл. 221, ал. 2 АПК,

                                  

Р   Е   Ш   И:

 

         ОТМЕНЯ  Решение № 91 от 02.07.2019 г. по НАХД № 402/ 2018 год. по описа на Районен съд - Балчик, с което е изменено Наказателно постановление № 49/ 27.07.2018 г. на Директора на РЗИ - град Добрич, като вместо това ПОСТАНОВЯВА:

         ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 49/ 27.07.2018 г. на Директора на РЗИ - град Добрич

         РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:                             ЧЛЕНОВЕ:     1.                                                                                                                 

 2.