Определение по дело №287/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 660
Дата: 10 ноември 2023 г.
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20237160700287
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

     № 521

гр. Перник, 10.11.2023 г.

 

Административен съд – Перник, в закрито заседание на десети ноември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

      Съдия: Слава Георгиева

 

като разгледа докладваното от съдия Георгиева административно дело № 287 по описа за 2023 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на „***“ ООД, ЕИК: ***, седалище и адрес на управление ***, представлявано управителя В.К.И., чрез пълномощника ѝ адвокат Б.С. от АК – Кюстендил, против отказ за приемане на проект № 25-229123-11.08.2023 година на началник на СГКК-Перник.

В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на отказа да се приеме представения проект № 25-229126/11.08.2023 г. за сграда с идентификатор ***, поради издаването му в противоречие с материалноправните разпоредби и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Иска се от съда да отмени оспорения отказ. Претендира се присъждане на съдебни разноски.

С уточнителна молба с вх. № 2795 от 12.10.2023 година жалбоподателят изрично сочи, че обжалва отказ за приемане на проект за изменение на КККР, за сграда с идентификатор  ***, обективиран в удостоверение за неприемане на проект за изменение на Кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) № 25-229126-11.08.2023 г..

Жалбата е депозирана директно пред Административен съд – Перник, поради което е изискана административната преписка от ответния орган.

С придружително писмо в Административен съд-Перник са депозирани: заявление от „***“ООД за издаване на удостоверение за приемане/неприемане на проект за изменение на КККР, за обект: сграда ***, гр. Перник; проект за исканото изменение и удостоверение за неприемане на проект за изменение на КККР № 25-229126-11.08.2023 година за сграда ***, гр. П. Представени са и документи свързани с предходно изменение на КККР, касателно нанасяне на самостоятелен обект в сградата през 2014 година.

Административен съд – Перник, след като се запозна с изложените твърдения в жалбата и съобрази приложените по делото доказателства, в резултат на извършената по реда на чл. 159 от АПК проверка за допустимост на оспорването установи наличието на пречки за разглеждане на жалбата по същество по следните съображения:

От документите, съставляващи административната преписка се установява, че със заявление вх. № 01-398131 от 14.07.2023 г. (л. 12), депозирано от „***“ ООД, ЕИК: ***, пред СГКК – Перник, е поискано извършването на следната услуга: издаване на удостоверение за приемане/неприемане на проект за изменение на КККР за сграда с идентификатор ***, гр. П., въз основа на Проект за заличаване на самостоятелен обект в сграда (СОС) с идентификатор ***.

С оспорваното в настоящото производство удостоверение за неприемане на проект № 25-229126/11.08.2023 г. за изменение на КККР за сграда с идентификатор ***, гр. Перник, служител в СГКК – Перник, мотивирано отказва издаването на исканото удостоверение за приемане на проекта.

Съгласно писмо вх. № 2750 от 10.10.2023 г. на началника на СГКК – Перник, със заявление вх. № 01-398131 от 14.07.2023 г., „***“ ООД, е внесен проект за изменение на КККР на гр. Перник, с искане за извършване на услуга – издаване на удостоверение за приемане (неприемане) на проект.

Въз основа на така установените факти съдът приема, че жалбата е недопустима за разглеждане:

Предмет на съдебен контрол е отказ за приемане на проект, обективиран в удостоверение за неприемане на проект за изменение на Кадастралната карта и кадастралните регистри № 25-229126/11.08.2023 г., за сграда с идентификатор ***, гр. П. По разбиране на състава този акт, е част от административното производство и не подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Поради това жалбата е без предмет и следва да се остави без разглеждане. Доводите в тази връзка са следните:

Съгласно чл. 55, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от ЗКИР, Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) извършва при поискване услуги с данни от КККР като предоставя официални документи – скици, схеми, скици-проекти, извлечения от КККР, удостоверения и копия от данни и материали, както и справки в електронна форма и/или в писмен и графичен вид. Официалните документи се издават от началника на СГКК и от изпълнителния директор на АГКК или от оправомощени от него служители за територията на цялата страна. 

В Наредба № PД-02-20-4 от 11.10.2016 г. за предоставяне на услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри са предвидени условията и редът за заявяване и извършване на услугите. Съгласно чл. 23, ал. 1, т. 3 от Наредба № PД-02-20-4 от 11.10.2016 г., по регистрирано заявление за услуга и/или изменение, СГКК уведомява заявителя по посочения от него начин и на посочения от него адрес за кореспонденция/електронен адрес за отказ от изпълнение на услугата и/или изменението с мотивите за него, когато е постановен такъв. В съответствие с чл. 7, ал. 1, т. 5 и ал. 3, и Приложение № 2, Таблица 16, от Наредба № PД-02-20-4 от 11.10.2016 г., един от официалните документи, които издава АГКК, съответно СГКК или оправомощени служители, е удостоверението за приемане на проект за изменение на КККР на недвижимите имоти.

Именно такъв документ и е удостоверението, предмет на настоящата жалба, с което се твърди, че е налице отказ за приемане на проекта. Същото обаче не е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 3 от АПК, тъй като не представлява отказ за изменение на КККР, в каквато посока се навеждат доводи в жалбата. В процесния случай поискано е само издаване на удостоверение за приемане/неприемане на проект за изменение на КККР, не и искане за изменение на КККР.

Действително, издаденото удостоверение е документ от значение за упражняване на права, но същевременно същото е волеизявление, част от производството по издаване на индивидуален административен акт – заповед по чл. 54, ал. 4 от ЗКИР. Разпоредбата на чл. 51, ал. 6 от ЗКИР изрично предвижда, че за извършване на измененията на кадастралната карта следва да се изработи проект в цифров вид. Съгласно чл. 58, ал. 3 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, към всяко заявление за изменение на кадастралната карта се прилага проект за изменение със съдържанието по чл. 75 от Наредбата. Този проект, съгласно чл. 77, ал. 1 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г., се проверява и приема от СГКК по ред, определен с Наредбата по чл. 50 от ЗКИР – Наредба № 19 от 28.12.2001 г. за контрол и приемане на кадастралната карта и кадастралните регистри. Приемането или неприемането на този проект се удостоверява именно с официалния документ, предмет на настоящата жалба.

С оглед това, доколкото издаването на официален документ по чл. 55, ал. 2 от ЗКИР, във вр. с чл. 7, ал. 1, т. 5 от Наредба № PД-02-20-4 от 11.10.2016 г. – удостоверение, съгласно Таблица 16 от Приложение № 2 към чл. 7, ал. 3 от Наредба № PД-02-20-4 от 11.10.2016 г., е част от производството по изменение на КККР и следва да бъде издадено за целите на това производство, то същото е акт по смисъла на чл. 21, ал. 5 от АПК, който не подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Изводът се подкрепя и от съдържанието на разпоредбата на чл. 56, ал. 11, т. 1 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г., съгласно която СГКК издава отказ за извършване на изменението, когато при регистрирано заявление за изменение на КККР се установи, че има издадено удостоверение за неприет проект. Именно последващ отказ, мотивиран с издаването на удостоверение за неприемане на проекта за изменение е актът, подлежащ на съдебен контрол, който акт следва да бъде издаден от началника на съответната СГКК.   В тази връзка са Решение № 3375 от 11.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 11631/2021 г., Решение № 4799 от 18.05.2022 г. на ВАС по адм. д. № 2209/2022 г. и др..

 По изложените съображения оспорения отказ обективиран в  удостоверение за неприемане на изменение на КККР не е годен предмет на съдебен контрол за законосъобразност по смисъла на чл. 159, т. 1 от АПК. Липсата на подлежащ на оспорване административен акт мотивира извод за недопустимост на подадената жалба и същата ще се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство ще се прекрати. 

Водим от горното и на  основание чл. 160, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 159, т. 1 от АПК, съдът 

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на „***“ ООД, ЕИК: ***, седалище и адрес на управление ***, с управител В.К.И., против отказ за приемане на проект, обективиран в удостоверение за неприемане на проект за изменение на Кадастралната карта и кадастралните регистри № 25-229126/11.08.2023 г., за сграда с идентификатор ***, гр. Перник.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 287/2023 г. по описа на Административен съд – Перник.

Определението може да се обжалва с частна жалба от страните, в 7-мо дневен срок от съобщаването му, пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

Съдия:/п/